handdator

Visa fullständig version : Hur många kg ål tar du upp per år ?

Bergman
2006-12-19, 19:51
Omröstningsförslaget är insänt av "Pallebrax".

NinjaLinus
2006-12-19, 19:52

inget kilo! den som gör det är oansvarig!!

"Noyman"
2006-12-19, 21:06
härligt initiativ av Palle! Se nu till att alla som kollar på denna tråd också röstar oavsett om ni fiskar ål elelr inte. Det kan kanske få fiskeriverket att få upp ögonen för hur det egentligen ligger till runt om i landet. Det kan vi alla dra nytta av även i fortsättningen även om just du int3 råkar höra till oss som fått förkärlek för 1m långsmalt slemmigt muskelpaket;)

/ Nyman

dandark
2006-12-19, 21:29
mycket bra initsiativ!!!

jögge
2006-12-19, 22:11
Bra Palle, en sådan här poll kommer iallafall belysa hur en del av sveriges sportfiskare bedriver sitt ålfiske.
Har själv blivit tvingad att döda 2 ålar sedan 1992 en på knappa 2kg och en på dryga 6hg.

Har fiskat Ål varje sommar och senast som jag avlivade en Ål var 2001.(fel årtal skall vara år -00)

Pallebrax
2006-12-19, 22:58
Kolla gärna den artikel som ligger på Fiskejournalens hemsida. Jag och Martin Roth har försökt sammanfatta vad vi tycker om det korkade ålförbudet.
Vi har skickat ut det till en massa tidningar i förhoppng om att någon ska vilja publicera artikeln.
Jag skriver gärna på en protestlista om någon fixar en sån. Kanske kunde någon smida ihop en logga att lägga på hemsidor där det står något fyndigt om att inte köpa ål i affären som fångats av yrkesfiskare. Jag fattar bara inte hur dom kan påstå att vi sportfiskare står för 70 ton dödade ålar per år. Hela förbudet anser jag grundar sig på bluffsiffror för att Fiskeriverket ska kunna visa hur duktiga dom varit. Det finns massor av fler scenarion som kan uppstå genom det monopol 450-kilosyrkesfiskarna har fått. Jag skulle kunna tänka mig att man inte räddar en enda ål mer med hjälp av stoppet som införs. Risken är att det som fritidsfiskarna tar bara hamnar i yrkesfiskares hommor istället. Vandringsvägen ner till Saragasso är ju i stort sett helt stängd av svenska och danska ålhommor.
Ska bli jäkligt spännande att följa pollen, jag tror vi kan få användning för den när det är dags att argumentera framöver om de som svarar gör det ärligt. Fiskeriverket verkar inte ha speciellt bra koll på hur modernt sportfiske fungerar.

janke
2006-12-19, 23:54
Sätter rebax all ål jag FÅNGADE(nu är ju ålfisket över:( )..
Synd för en bra säsong kunde ge ca:30-35 ålar

UnEasy
2006-12-20, 00:03
0 kg en dålig sesong, 0 kg en bra sesong.
Hade gärna tagit upp dubbelt så mycket :)

Någon som vet om det finns nå ål i ume trakterna?

jögge
2006-12-20, 00:57
0 kg en dålig sesong, 0 kg en bra sesong.
Hade gärna tagit upp dubbelt så mycket :)

Någon som vet om det finns nå ål i ume trakterna?
Inte en aning om det är bra ålfiske men hösten -98 fick jag en Ål "någonstans" efter Sävarån. Den gången var det inte meningen att jag skulle få Ål och senare hade jag inte tid att prova riktat fiske.

UnEasy
2006-12-20, 01:39
Inte en aning om det är bra ålfiske men hösten -98 fick jag en Ål "någonstans" efter Sävarån. Den gången var det inte meningen att jag skulle få Ål och senare hade jag inte tid att prova riktat fiske.

Det räcker för mig. Ska testa :)
Antar att det va på bottenmete?

jögge
2006-12-20, 02:25
Det räcker för mig. Ska testa :)
Antar att det va på bottenmete?
Med mask!(fan vad irriterande att det måste vara minst 10 tecken)

Jimmiee
2006-12-20, 16:58
alla fiskar får simma vidare.

Pallebrax
2006-12-20, 17:01
Fortsätt rösta gubbs! Även om ni inte fiskar ål är det intressant att veta det. Ju fler som röstar desto bättre underlag för att argumentera.

jögge
2006-12-20, 22:19
Fortsätt rösta gubbs! Även om ni inte fiskar ål är det intressant att veta det. Ju fler som röstar desto bättre underlag för att argumentera.
Bumpar tråden

Pallebrax
2006-12-21, 15:45
Bra Jögge! Jag gör som du så vi får in lite fler röster.

peter
2007-01-26, 18:00
här ska lyftas tråd...

fogelberg
2007-01-26, 18:36
0 Kilo...

Rökt ål är iofs jättegott, men jag käkar hellre fisk av den sorten det finns gott om, typ Makrill och Näbbgädda.....

Pallebrax
2007-01-28, 16:19
http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=580

Caro
2007-01-28, 17:10
Jag tycker inte att problemet är att vi sportfiskare inte ska fiska ål utan att man överhuvudtaget låter någon fiska ål. Är arten hotad ska den skyddas av alla grupper av fiskare. Även om inte sportfisket utgör något större uttag bör alla grupper avstå fiske. Som det är nu med ett mycket svagt ålbestånd så är varje ål värdefull. Driv istället frågan om ett totallförbud.

Flodebanan
2007-01-28, 17:27
Jag tycker inte att problemet är att vi sportfiskare inte ska fiska ål utan att man överhuvudtaget låter någon fiska ål. Är arten hotad ska den skyddas av alla grupper av fiskare. Även om inte sportfisket utgör något större uttag bör alla grupper avstå fiske. Som det är nu med ett mycket svagt ålbestånd så är varje ål värdefull. Driv istället frågan om ett totallförbud.

Att få stop eller nerskalat yrkesfiske är en mkt bra start! Det blir lättare än att äta upp hela kakan direkt.

Flodebanan
2007-01-28, 17:29
http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=580

Alla i min maillista har nu fått länken, och jag hoppas dom vidarebefodrar den ockås!

Fick första returmailet 10min efter, om vipps så fanns den på sportfiskeforum.se

Bra initiativ, lättare att få folk att skriva på en "officiell" lista än en inofficiell fiskesnacklista :)

Palle, se nu till att få med en liten notis på "Marias flumsida" med länken i nästa FJ :)

MVH Markus

Odde
2007-01-28, 19:17

Oväntat...! :cheers:

G1zm0
2007-01-28, 23:06
Är det förbjudet att fiska ål numera? har inte fattat riktigt. Så nu är det förbjudet att fiska ål med spö? Vad e det för trams? Finns väl inge bättre o sitta en sen sommarnatt med polarna o dra lite ål. Aja jag skiter i vilket släpper tillbaka all ål iaf så jag kmr inte sluta

Quivertip
2007-01-30, 20:19
Det är ju f.n också. Nu måste jag ut till affären och köpa min rökta ål.
Fiskad med ryscha eller hur det nu stavas. Förut tog jag upp en ål då och då för rökning. Nej jag kommer aldrig köpa en ål över disk. då bojkottar jag hellre fiskbilens ålar. Skall jag äta ål så skall jag fiska den själv.
Å det får jag ju inte efter maj i år så då ger jag f.n i ålen i stället.

Mr asförbannad ålafeskare

oringen
2007-01-30, 20:23
Finns ju hur mycket folk som häls längst åar och kusten som atr upp alt dom får i ål väg. Men dom röstar nog inte här.

hansen
2007-02-05, 13:10
har bara fått en ål efter mete efter abborre

Fiskmix
2007-05-10, 23:29
flatrökt ål med äggröra går ju inte att vara utan.

henke_flax
2007-06-13, 19:36
Jag tycker att det här är lite mesigt med sådanna som är helt imot att ta upp fisk. Tycker man om fisk så är det en självklarhet att man tar upp fisken, men man kanske inte tar upp all fisk man får utan man tar det man behöver sen släpper man i resten.
Det är inte så konstigt om man tar upp några fina ålar varje år för att röka, hällre fiskar jag min fisk sj än att åka och köpa fisk som legat i fryshallar och i lådor med is och sen i frysdisken hos fiskhandlarn.
Mycket bättre att ta lite fisk sj...

TelgeKroken
2007-06-14, 21:04
Jag har bara fått en ål (9hg) i hela mitt liv men eftersom ja vet att den är så utrotningshotad så skulle ja inte tveka att släppa tillbaka den, men tyvärr så kommer nog någon annan plocka upp den. :(

GlennHysén
2007-09-29, 21:43
Om nu ålen är utrotningshotad, vilket jag kanske inte är så insatt i, så tycker jag då att ens egna behov av att fiska/äta denna fisk inte har med saken att göra överhuvudtaget.
Är arten på väg att försvinna ska alla som värnar om den framtida miljön och det framtida fisket göra sitt bästa att stoppa det. Och sportfiskare är väl i hög grad en grupp som skulle förstå det tror jag.
Så jag ger fan i att fiska den, äta den, och om jag skulle få en av misstag skulle jag varsamt släppa tillbaks den.