handdator

Visa fullständig version : Havsabborre i januari/februari?

roboo
2007-01-03, 17:03
Hej,

jag undrar om någon har några erfarenheter från fiske efter havsabborre i januari/februari. Jag vet att vissa av er har erfarenheter av fiske från land norr om Varberg och om någon av er vill dela med er av ett par generella tips så skulle jag bli hemskans glad. Tack på förhand!

HOT_TUNA_gbg
2007-01-03, 18:36
Är själv ute och letar lite info om det hela, du kan ju se det kryptiska svar jag fick förra veckan :)

Kommer att testa runt ringhals inom den närmsta tiden... tänkte köra med havsöringutrustning och drag, kanske wobler?? Har ett minne av att det var en artikel i fiskejournalen någon gång om detta?

Olof
2007-01-03, 18:46
Det som jag hört lite flyktigt är flötmete över djupt vatten alt. bottenmete. Bete har jag för mig var död sill eller dylikt.

Alessandro
2007-01-03, 20:37
Fick inte Lars&Bård ett par fina på fluga i Oslofjorden i filmen när dom skall till
Alta och fiska lax? Jag skulle prova med kastdobb och fluga.

Ari
2007-01-03, 21:32
Fick inte Lars&Bård ett par fina på fluga i Oslofjorden i filmen när dom skall till
Alta och fiska lax? Jag skulle prova med kastdobb och fluga.
Ett tips är att söka på lite engelska sidor och se hur dem gör där. Om jag inte är helt ute och cyklar så är havsabborren en väldigt populär sportfisk där. Den heter (european) sea bass där.

Alessandro
2007-01-03, 22:15
Fluga verkar iallafall vara ett framgångsrikt recept i Noreg, dom håller tydligen på med något märkningsprojekt också? Finns en flugfångad havabborr som det heter på Norsk på http://www.fiskersiden.no/content/view/403/53/

roboo
2007-01-04, 13:55
HOT_TUNA_gbg>> Jag hittar inte de kryptiska svar du skriver om, kan du länka?

Tack för svar, någon som har någon koll på positioner? Tippar på att det finns bra mkt bättre ställen än valfri klippa (typ varmvattenutsläpp i stenungsund/varberg)

HOT_TUNA_gbg
2007-01-04, 15:06
Fluga verkar iallafall vara ett framgångsrikt recept i Noreg, dom håller tydligen på med något märkningsprojekt också? Finns en flugfångad havabborr som det heter på Norsk på http://www.fiskersiden.no/content/view/403/53/

Bra sida "fiskersiden" att ha lite koll på! Riktigt trevlig Havsabborre!

-Roboo Kolla i "Fiskevatten & "hotspots" så ser du det, vet inte hur man länkar ännu... Du blir nog tyvärr inte så mycket klokare på det svaret dock. Själv tänker jag fiska norr om ringhals och testa lite med bottenmete, kastflöte och lite drag. Agn blir väl stagg mm. Väntar bara på bättre väder nu!