Visa fullständig version : Varmrökt eller kallrökt fisk ?
Tycker ni att varmrökt eller kallrökt fisk är godast ?
Vilka fiskarter tycker ni lämpar sig bäst för respektive rökningssätt ?
Rödingen
2007-01-08, 21:04
jag tycker feta fisksorter gör sig bäst varmrökta,blir saftigare än typ abborre då man varmröker
Ok, för att förtydliga lite.
Abborre - Varmrökt eller kallrökt ?
Lax - Varmrökt eller kallrökt ?
Makrill - Varmrökt eller kallrökt ?
Regnbåge - Varmrökt eller kallrökt ?
Sik - Varmrökt eller kallrökt ?
Strömming - Varmrökt eller kallrökt ?
Ål - Varmrökt eller kallrökt ?
Öring - Varmrökt eller kallrökt ?
Vore intressant att veta vad ni tycker om de olika arterna
har käkat rökt sik en gång... smaskigt!
:beer:
Rödingen
2007-01-08, 23:02
Abborre - Varmrökt och kallrökt
Lax - Varmrökt
Makrill - Varmrökt
Regnbåge - Varmrökt
Sik - Varmrökt och kallrökt
Strömming - Varmrökt och kallrökt
Ål - Varmrökt
Öring - Varmrökt
det är vad jag tycker
Öring och Regnbåge samt Harr varmrökt helt klart
heh, blir lite ensam här. om fisken ska ätas kall så kallrökt, men nyrökt och varm så är varmröken svårslagen.. refererar till ädelfisken, har bara ätit varmrökt när det gällt andra arter...
Hjonsson
2007-01-09, 14:05
Trikinrisk? trode de bara gällde däggdjur...du kanske menar binikemask (eller hur det nu stavas).
Alla arter varmrökt.Trikinrisk om hanteringen inte är rätt.
Ål går numera fetbort!
Väljer bort den helt och hållet, då den är hotad.
Låt marknadskrafterna hjälpa ålen då Fiskeriverket inte verkar bry sig.
MVH Scanner
PojkenMedKepsen
2007-01-19, 19:33
Bara käkat makrill, och den va varmrökt. Och det va riktigt gott faktiskt, trodde inte det innan jag smakade.
Egenfångad makrill, rökt på tomten, äts på kvällen på verandan! Sommar :)
Bara käkat makrill, och den va varmrökt. Och det va riktigt gott faktiskt, trodde inte det innan jag smakade.
Egenfångad makrill, rökt på tomten, äts på kvällen på verandan! Sommar :)
you name it :headbang:
Makrill är grymt gott! Slår även de flesta andra fisksorterna på grillen...mmm färsk grillad makrill med en sauce verde och färskpotatis...*slurp*
Varmrökt och visst ål går fetbort klarar inte min galla fy tusan!
Makrill en absolut höjdare finns ingen bättre matfisk i skandinavien om man inte äter den för ofta! vattnas i munnen men den ska vara nyfångad pepprad och stekt i smör!
Möjligen då varmrökt sik från Vättern med mimosasallad och kokt potatis samt en 7,2a pilsner!
Wreckbender
2007-01-19, 21:09
Makrill en absolut höjdare finns ingen bättre matfisk i skandinavien om man inte äter den för ofta! vattnas i munnen men den ska vara nyfångad pepprad och stekt i smör!
Instämmer helt. I alla former! I Bergen har jag nu även ätit kallrökt makrill också det en höjdare. :nojd:
girren33
2007-01-20, 00:37
tänkte just skriva att kallrökt makrill låter (PIP).....
men eftersom du säger att det är gott så måste detta testas
fet fisk varmrökt å tvärt om känns det som ...lev å lär å var inte så tvär :headbang:
Wreckbender
2007-01-20, 02:28
tänkte just skriva att kallrökt makrill låter (PIP).....
men eftersom du säger att det är gott så måste detta testas
fet fisk varmrökt å tvärt om känns det som ...lev å lär å var inte så tvär :headbang:
Naj jag ska inte va tvär,vill fiska i alla vär,med redigt folk som vill va där :)
Alessandro
2007-02-27, 17:43
Lite fetare fisk är godare som rökt som t.ex makrill , sen är det inte speciellt hälsosamt att
äta för mycket rökt mat, men vem vill bli gammal och skrynklig...:cool1:
Föredrar kallrökt till dom flesta sorter. Men sejen var väldigt god varmrökt.:cool2:
Rökt gädda och rökt sutare tycker jag inte är någon höjdare.
Röklådeanrättning kan vara bra. Abborren t.ex blir en fin maträtt på så sätt, regnbåge, öring och bäckröding likaså men på smörgås tycker jag kallrökt fisk med sin fastare konsistens rockar!.
Varmrökt Harr är nog det godaste jag vet :cheers: Och den är inte speciellt fet
Jag gillar rökt fisk (och rökt kött) men faktum är att jag har ingen blekaste aning vad det är för skillnad på varmrökt och kallrökt? Vilken variant får man med den klassiska ABU-röken? Så om någon kulinariskt kunnig person kunde förklara skillnaden så skulle det uppskattas. :)
Ambassadeur5000
2007-05-15, 01:17
Jag gillar rökt fisk (och rökt kött) men faktum är att jag har ingen blekaste aning vad det är för skillnad på varmrökt och kallrökt? Vilken variant får man med den klassiska ABU-röken? Så om någon kulinariskt kunnig person kunde förklara skillnaden så skulle det uppskattas. :)
Med ABU röken blir det varmrökt, en variant av tryckrökning. Fisken blir lite kokt kan man väl säga:-) Kallrökning tar mycket längre tid, ofta flera dagar till veckor.
Jag gillar båda lika mycket:appl: :appl: :appl:
Abborre - Varmrökt
Lax - kallrökt
Makrill - kallrökt
Regnbåge - Varmrökt och kallrökt
Sik - Varmrökt och kallrökt
Öring - Varmrökt
Shitlake
2007-05-29, 20:22
mört-kallrökt
karp-varmrökt
sutare-både och
brax-kallrökt med lite kaviar på!!
emil.alfredsson
2007-07-05, 23:12
Tycker ni att varmrökt eller kallrökt fisk är godast ?
Vilka fiskarter tycker ni lämpar sig bäst för respektive rökningssätt ?
varmrökt abborre... MUMS! :love:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.