handdator

Visa fullständig version : Fiske i Skagern?

grandstoff
2003-05-29, 23:24
Är det någon som har erfarenhet av att fiska i sjön Skagern, strax sydväst om Örebro? Ska tydligen finnas en hel del olika arter i sjön samt att tillgången på abborre och gädda ska vara god.

Någon som kan bekräfta/dementera?

Sturgeon
2003-05-29, 23:27
Skagern är väl framförallt känt för de grova Lakarna som i alla fall har simmat där.
En på fiskeklubben som bor i närheten av sjön har tagit åtskilliga Lakar över 4 kg i sjön.

rapala
2003-05-30, 00:13
Japp, Lake i "specimenstorlek" har det tagits mängder av i Skagern.

Ralf
2003-05-30, 20:04
Googlade lite och hittade denna sida med en del matnyttig information.

http://home.swipnet.se/skagern/

Piskfinne
2008-09-10, 12:20
Jag besökte Skagern i helgen och diggade verkligen denna sjö! Fick Lax och gädda... Inte en fisk under 3 kg

Mikko
2009-01-09, 21:52
Jag besökte Skagern i helgen och diggade verkligen denna sjö! Fick Lax och gädda... Inte en fisk under 3 kg

Funderar själv på att ta ett par trolling svängar till skagern i vår/sommar! Nån som kan berätta lite mer om fisket efter lax/röding och gös i sjön? Hur är tilgången på fisk? har fått för mig att den är redigt djup bitvis?
Men men.. Vore skoj med lite info
Mvh /// Mikko

Snapsen
2009-01-18, 02:22
Funderar själv på att ta ett par trolling svängar till skagern i vår/sommar! Nån som kan berätta lite mer om fisket efter lax/röding och gös i sjön? Hur är tilgången på fisk? har fått för mig att den är redigt djup bitvis?
Men men.. Vore skoj med lite info
Mvh /// Mikko

Röding lär du gå bet på i Skagern för det finns ingen vad jag vet i alla fall.

Piskfinne
2009-03-25, 16:27
Sjön är skitdjup! Jag är ingen "trollare" egentligen men vi slängde på ett par djupgående wobblers och styrde rakt ut i sjön. Någonstans i mitten av sjön finns ett stort grund och det är nog framförallt där man plockar mest fisk tror jag. Vi fick våra fiskar runt där omkring. Tror sjön är ner mot 80 meter djup på de djupaste ställena! Vi fiskade aldrig efter gös men han vi hyrde stugan av berättade att dom tagit flera grova gösar i sjön.

Piskfinne
2009-03-25, 16:28
Tycker verkligen att du ska åka dit och testa. Sjön och naturen runt omkring är vacker och vattnet är jätteklart och fint!

Mikko
2009-03-25, 19:41
Tycker verkligen att du ska åka dit och testa. Sjön och naturen runt omkring är vacker och vattnet är jätteklart och fint!

Trevligt!
Ja det får nog bli till att testa sjön i vår!
Fick du mycke när du var där?
Hade!

Piskfinne
2009-03-26, 16:18
Vi han få 2 gäddor och 1 lax. Sen blev det storm tyvärr. Men de fiskarna drog vi upp på typ 3 timmar eller nått sånt. Vi fick lite småfisk vid bryggan med men det får man ju vart som helst så ingen unikt med det. Skulle viljat testa lite gäddmete i viken som går in till "lill-skagern" men det han vi aldrig med. Det kan verkligen blåsa upp ordentligt på sjön så försök att åka dit när vädret är okej. =)

Mikko
2009-03-26, 16:39
Vi han få 2 gäddor och 1 lax. Sen blev det storm tyvärr. Men de fiskarna drog vi upp på typ 3 timmar eller nått sånt. Vi fick lite småfisk vid bryggan med men det får man ju vart som helst så ingen unikt med det. Skulle viljat testa lite gäddmete i viken som går in till "lill-skagern" men det han vi aldrig med. Det kan verkligen blåsa upp ordentligt på sjön så försök att åka dit när vädret är okej. =)

Okej, låter ju helt ok!
Ja det blir att försöka pricka in en dag med skapligt väder ;).
Vart la ni i båten? campingen i södra delen av sjön eller?

Piskfinne
2009-04-14, 10:10
Vi hyrde en stuga + båt i södra delen av sjön, nästan längst ner om man kan säga så. Han vi hyrde stugan av hade båtplats på tomten så det var smidigt värre! =)

Push-Up
2009-04-14, 10:31
Dessa grabbar är uppvuxna vid skagern; www.ro-vitt.com.
mejla och fråga dem vettja!

*MAX*
2009-04-26, 12:25
någon som vet hur stora båtarna som finns att hyra är? har en 3,5m aluminium eka men är rädd för att den blir lite liten?