Visa fullständig version : Hur vanligt är Gäddpest egentligen ?
I förrgår när vi var ute och fiskade så fick polaren upp en Gädda som hade Gäddpest. Hur vanligt är det egentligen att man får sådana Gäddor ? Vad ska man göra med dom ?
Avliva den och gräva ner i skogen kanske är det enklaste ?
Kolla klumpen vid stjärtfenan ...
Fiskekungen
2002-10-07, 09:04
För 2-3 år sedan var nästan alla gäddor man tog upp i Trosa Sjuka i Gäddpest, men det har varit på tillbaka gång!
Det är något som kommer med jämna mellanrum!
Det är inte farligt att hantera fisken med händerna men man ska ju inte sätta i sig firren.
Det bästa Du kan göra är att Mula fisken och Skära upp den i bitar till Måsarna eller gräva ner den!
Det smittar fiskar emellan!
:cheers:
Man sjunger för dem:
Ohhhhhhh....Pumpa bollen .......oooooch plocka flugor....
:beer:
Sebastian
2002-10-07, 18:25
fy fan :(
Lymfosarcom som sjukdomen heter har blivit så vanligt här ute i Gävlebukten att det finns vissa "heta" områden som man helt enkelt struntar i att fiska i. Jag skrev ett brev till en fiskejournalist här för ett par månader sen och sedan dess har det kommit 2 notiser om det i tidningen. Men ingen verkar vilja ta tag i saken och ta reda på orsakerna.
trist som fan men vad kan man som ensam fiskare göra mer än att gräva ner firrarna.
Sturgeon
2002-10-07, 22:24
Originally posted by Sebastian
fy fan :(
Lymfosarcom som sjukdomen heter har blivit så vanligt här ute i Gävlebukten att det finns vissa "heta" områden som man helt enkelt struntar i att fiska i. Jag skrev ett brev till en fiskejournalist här för ett par månader sen och sedan dess har det kommit 2 notiser om det i tidningen. Men ingen verkar vilja ta tag i saken och ta reda på orsakerna.
trist som fan men vad kan man som ensam fiskare göra mer än att gräva ner firrarna.
Det rör sig alltså om en icke godartad tumörsjukdom i eller kring lymfsystemet möjligen orsakat av något retrovirus, eller har jag fel:skaka:.
Originally posted by Fiskekungen
Det bästa Du kan göra är att Mula fisken och Skära upp den i bitar till Måsarna eller gräva ner den!
Det smittar fiskar emellan!
Nja, så sa man förut men det har visat sig att gäddorna läker och endast får ett ärr kvar. Forskningen på området är nästan obefintlig så vitt jag vet. Ska höra med FNU oraklen vad som gäller så kan jag posta det sen.
//K
Fiskekungen
2002-10-11, 07:12
Originally posted by cico
Nja, så sa man förut men det har visat sig att gäddorna läker och endast får ett ärr kvar. Forskningen på området är nästan obefintlig så vitt jag vet. Ska höra med FNU oraklen vad som gäller så kan jag posta det sen.
//K
Jag läser och lär!
Jag tillhör fiskarkategorin: "allt jag kan har pappa lärt mig" !
Så upplys mig gör mig fullständig!
Man kan lära gammla hundar att sitta!
Originally posted by Fiskekungen
Jag läser och lär!
Jag tillhör fiskarkategorin: "allt jag kan har pappa lärt mig" !
Så upplys mig gör mig fullständig!
Man kan lära gammla hundar att sitta!
Har hört mig för och det man vet är det jag skrev, nämligen att de flesta läker med ett ärr medan vissa stryker med. Smittar troligen vid gäddleken när de gnuggar varandra. Nån mer som har ytterligare info/rättning?
//K
Har hört mig för och det man vet är det jag skrev, nämligen att de flesta läker med ett ärr medan vissa stryker med. Smittar troligen vid gäddleken när de gnuggar varandra. Nån mer som har ytterligare info/rättning?
//K
Dr Fisk svarade på nåns fråga om gäddpest så här:
"Oftast beror bölderna på gäddor av en sjukdom som heter lymfom eller lymfomsarkom. Sannolikt är det ett virus som ger upphov till bölderna. Det finns även forskning som menar att gäddornas kroppar kan läka. Men jag skulle inte äta dom själv men kanske hellre ta livet av den sjuka fisken och gräva ner den så den inte smittar någon annan. Ditt gäddvatten kommer säkert att klara sig."
- Dr Fisk
Originally posted by JJJ78
Dr Fisk svarade på nåns fråga om gäddpest så här:
"Oftast beror bölderna på gäddor av en sjukdom som heter lymfom eller lymfomsarkom. Sannolikt är det ett virus som ger upphov till bölderna. Det finns även forskning som menar att gäddornas kroppar kan läka. Men jag skulle inte äta dom själv men kanske hellre ta livet av den sjuka fisken och gräva ner den så den inte smittar någon annan. Ditt gäddvatten kommer säkert att klara sig."
- Dr Fisk
Jo jag vet att han skrev så. Det ledde till en debatt som resulterade i att någon som faktiskt läst forskningsrapporter skrev att de läker.
//K
Jo jag vet att han skrev så. Det ledde till en debatt som resulterade i att någon som faktiskt läst forskningsrapporter skrev att de läker.
//K
Jasså! Där hör man! :)
dj Benji
2002-10-21, 10:27
Vilken adress är det till dr fish
Sebastian
2002-10-21, 20:37
hopppas verkligen att det stämmer att dom flesta firrarna läker.
här kan ni se vad gefle dagblad skrev om det i somras:
http://www.gd.se/Article.jsp?version=5689
(längst ner i artikeln)
dom skrev mer om det för ett antal veckor sedan, jag har kontaktat dom för att få dom att skicka den senare artikeln till mig. Slänger upp den här så fort jag fått den.
Originally posted by Sebastian
hopppas verkligen att det stämmer att dom flesta firrarna läker.
här kan ni se vad gefle dagblad skrev om det i somras:
http://www.gd.se/Article.jsp?version=5689
(längst ner i artikeln)
dom skrev mer om det för ett antal veckor sedan, jag har kontaktat dom för att få dom att skicka den senare artikeln till mig. Slänger upp den här så fort jag fått den.
Som sagt så har det varit den allmänna rekomendationen förut. Nu är man inte lika säker på den. Svårt att veta vad man ska göra när man hör olika saker från olika håll. Mer forskning är nog nödvändig för att helt säkert veta hur många av gäddorna som klarar sig kontra, för sjukdomen vidare.
//K