handdator

Visa fullständig version : Vilka är era favoritdrag för olika fiskarter ?

Bergman
2002-10-06, 23:28
Främst intresserad av beten för Abborre, Gädda & Gös men även andra arter är intressant ! :D

Tänkte fylla på i draglådan lite så jag behöver lite tips. Märke, modell & färg kan ju vara bra att veta ... :cool2:

Bergman
2002-10-06, 23:34
Min favvowobbler är nog Bomber 16A i färgen LEF12. Den har jag tagit ganska många Gäddor på & en Gös så den funkar ju ganska bra iallafall ! :D

http://www.trumman.com/bomber/images/colors/16a_lef12-sbh.jpg

cico
2002-10-07, 12:56
Zalt är den bästa vobblern för gädda. Låter kanske trist men säg något förhållande/fiskesätt som den inte klarar av.

//K

Bergman
2002-10-07, 12:58
Cico, vilka färger funkar bäst då ? Man kanske ska köpa in sig på nån och testa vid nästa tur ...

cico
2002-10-07, 13:06
Originally posted by Bergman
Cico, vilka färger funkar bäst då ? Man kanske ska köpa in sig på nån och testa vid nästa tur ...

Mest allround är Papegoj-färgen. Den kan du fiska närsomhelt i princip. Beroende på vad din utrustning klarar av att kasta köper du en antingen en strlk mellansjunk eller en stor sjunk. Till våren kan det vara bra att ha någon färgglad flytzalt. Och viktigast av allt; Glöm inte stoppet! :)

//K

Sturgeon
2002-10-07, 13:10
Rätt, håller med om att papegoja är väldigt allround.

Bergman
2002-10-07, 13:27
Är det denna ni menar ?

http://www.zalt.se/images/zalt_06.jpg

Sturgeon
2002-10-07, 13:35
Är det denna ni menar ?

http://www.zalt.se/images/zalt_06.jpg

Japp, har visat sig fungera i såväl längs kuster som i sjöar under alla förhållanden.
Under vissa förhållanden kan andra beten vara bättre, men papegojan är alltid hygglig.

Sena kvällar har jag fått bra på gul/svart zalt.

På våren är stora flytande Zalt bra når gäddan står grunt efter leken, även Rapala Super ShadRap fungerar då bra om man låter den gå precis under ytan.

cico
2002-10-07, 15:19
Shad Rap kan man modifiera till det mesta. Har själv inte pysslat alltför mycket med den men det finns säkert någon annan här som kan beskriva de olika tillvägagaångsätten.

//K

Mr.Dna
2002-10-10, 18:39
Gädda: I små dammar och sjöar brukar Blue fox´s röda spinnare storlek större vara bra. Atom.

Abborre: Små röda och fluorocerande spinnare.

Gös: Vet ej har aldrig fått.

JiMpA
2002-10-10, 18:53
gädda: fatrap
gös: fatrap
abborre: fatrap, mini fat

drar mkt fisk som fan på fatrap av olika färg/varianter

helt klart bästa draget/wobblern imo. dock inte så jätte stor fisk. abborre å gös blir det bra storlek på med fatrap

Stizo
2002-10-10, 19:01
Håller med att Zalt är bra för gädda...
Men dem gamla hederliga Atom silver 35g och Mörrumspinnare är inte så tokiga. Rapala Magnun e också bra!

För gös brukar jag använda Deep thunderstick / firetiger färgen!

Abborre gula, vita jiggar med röd huvud!
:cheers:

Gripen
2002-10-10, 21:18
Ju större drag desto större fisk men kanske inte lika ofta.

Min Personliga favorit till Gädda är Bomber 16a xmt7 och till gös Super Shadrap aborre.

cico
2002-10-10, 21:23
Originally posted by Gripen
Ju större drag desto större fisk men kanske inte lika ofta.

Min Personliga favorit till Gädda är Bomber 16a xmt7 och till gös Super Shadrap aborre.

Nja, du menar kanske att man ofta slipper att mindre fiskar hoppar på. Isf stämmer det. Men stora fiskar tar ju även små beten.

//K

Rudan
2002-10-10, 23:05
Jerko!Trevligt att se att fler upptäckt Toppern.En superglider som dessutom går att bellyflasha med.Korta eller långa jerks, hårda eller mjuka-går suveränt i alla lägen.Saknar en sjunkande variant bara, men man kan väl inte få allt....

Sturgeon
2002-10-10, 23:12
Trolling = Nilsmaster Invincible, Rapala Magnum, Rapala Original och Bombers alla storlekar.

Bergman
2002-10-10, 23:26
Hittar ni bilder på era favvoiar så får ni gärna posta dom här. Alltid kul att se färger och typer "live" lixom. ;)

Sturgeon
2002-10-10, 23:31
Hittar ni bilder på era favvoiar så får ni gärna posta dom här. Alltid kul att se färger och typer "live" lixom. ;)

Så fort jag skaffat kameran så kommer det bilder, har ingen lust att ta med den vanliga och sedan scanna in dem.

Bergman
2002-10-10, 23:39
HAHA ! Menade ju att man kan gå in på hemsidan och bara lägga in bilden här ... mpste ju inte alltid vara så krångligt. ;)

(retas lite)

Sturgeon
2002-10-11, 00:07
HAHA ! Menade ju att man kan gå in på hemsidan och bara lägga in bilden här ... mpste ju inte alltid vara så krångligt. ;)

(retas lite)

Okej då, här kommer Super Shad Rap, grymma är RH, FT och P.

Sturgeon
2002-10-11, 00:15
Original

Bra färg på ostkusten är enligt mig S, P och CLN.
Bra också är GFR och FT (överallt).
Jag fiskar själv mycket med S och FT.

Sturgeon
2002-10-11, 00:24
Zalt, mumma...

Bra i Dalslands sjöar är dessa, fungerar även i havet, kunde tyvärr inte hitta min favorit.

Sturgeon
2002-10-11, 00:27
Fler kommer imorgon, nu skall jag knoppa, hoppas alla andra lägger in bilder också...

rapala
2002-10-11, 04:46
hejsan alla fisketokar! i sommras var jag pa en fiskerea och skaffade bla. en mepps magnum spinnare pa 60g. undrar om ngn vet om den e' bra for gaedda t.e.x. tacksam for svar! ps. pga. att jag sitter utomlands har jag endast a-z pa tangentbordet.ds

Stizo
2002-10-11, 06:14
Originally posted by rapala
hejsan alla fisketokar! i sommras var jag pa en fiskerea och skaffade bla. en mepps magnum spinnare pa 60g. undrar om ngn vet om den e' bra for gaedda t.e.x. tacksam for svar! ps. pga. att jag sitter utomlands har jag endast a-z pa tangentbordet.ds

Mepps magnum spinnare fungerar jätte bra till gädda!
Prova olika storlekar också!
Nackdelen är väl att den tvinnar ganska mycket lina! Så man får räta ut linan efter båten ibland! :beer:

Dr Müller
2002-10-11, 10:14
Originally posted by Carassius
Jerko!Trevligt att se att fler upptäckt Toppern.En superglider som dessutom går att bellyflasha med.Korta eller långa jerks, hårda eller mjuka-går suveränt i alla lägen.Saknar en sjunkande variant bara, men man kan väl inte få allt....

Carrassius

Om du har en stel tung tafs blir Toppern långsamt sjunkande. Den uppträder precis som du beskriver. Men min favorit är att om man plötsligt ger den ett tokjerk så vänder den upp och ner för att sedan dala ned rätt. Exakt som en döende fisk. Vet inte hur många gäddor som jag krokat med det tricket. och det är väl det som gör jerkandet så jävla kul: att det är du och din teknik som är avgörande. Inte den programmerade gången på wobblern.

Dr Müller
2002-10-11, 10:27
Originally posted by Sturgeon
Zalt, mumma...

Bra i Dalslands sjöar är dessa, fungerar även i havet, kunde tyvärr inte hitta min favorit.

Sturgen

Kan det vara den här färgen på Zalt du menar?

Sturgeon
2002-10-11, 11:13
Originally posted by Jerko

Sturgen

Kan det vara den här färgen på Zalt du menar?

Nopp, färgen är grön - gul (med svarta fläckar) - grön.

Hitta den nu, nr 24.

Vart för man tag på Topper, vilka färger finns, pris du får gärna lägga in en bild på favoriten.

Sturgeon
2002-10-11, 11:18
Tobbe den här borde funka, eller?

Sturgeon
2002-10-11, 11:31
Originally posted by Tobbe
Jerkos avatar ser ut som en Topper

finns bla på: http://www.lundgrensfiske.com/

Tackar för det Tobbe.

Verkar vara en kanonsida:headbang:

Dr Müller
2002-10-11, 20:46

Tackar för det Tobbe.

Verkar vara en kanonsida:headbang:

Sturgeon

Lundgrens är förmodligen den bästa fiskebutiken i hela riket. i synnerhet om om det är gäddfiske som pockar. Deras jerkbaitsortiment är outstanding. De har många handgjorda beten av holländska gäddfanstaster. Alla dessa beten är överlägsna allt fabrikstillverkat. Perfekt balanserade. Bara vara inne på deras hemsida är en liten julafton.

cico
2002-10-11, 22:09

Sturgeon

Lundgrens är förmodligen den bästa fiskebutiken i hela riket. i synnerhet om om det är gäddfiske som pockar. Deras jerkbaitsortiment är outstanding. De har många handgjorda beten av holländska gäddfanstaster. Alla dessa beten är överlägsna allt fabrikstillverkat. Perfekt balanserade. Bara vara inne på deras hemsida är en liten julafton.

Vill ni få svar direkt från the man himself (han som jobbar på Lundgrens :) så är hans nick Dinsdale på Fiske.nu

//K

Sturgeon
2002-10-11, 22:28

Sturgeon

Du verkar vara en stjärna på jerkfiske, fler beten att rekommendera, finns det jerkisar som går att använda på 3-6 meters djup m.m.

Tack på förhand,

Keke

Dr Müller
2002-10-11, 23:36

Du verkar vara en stjärna på jerkfiske, fler beten att rekommendera, finns det jerkisar som går att använda på 3-6 meters djup m.m.

Tack på förhand,

Keke

Sturgeon

Pig suspender, Manta, Jerko, och Salmo Fatso är dom de beten jag själv använder. 6 meter kan väl kanske vara lite och ta i. Men ned till 4 nema problema. Ska du ner till 6 föreslår jag Bull dawg eller Hell-Tail. Inga Renodlade Jerk beten mer hybrider. De kan man spinna hem, jigga och jerka tom trolla. Men de finns säkert jerkbeten som man kan använda djupare. Det finns dock ett problem: Det är svårt att utföra tekniken på de djupen i och med att linan efter ett tag kommer att vara i 90 graders vinkel från spöt när du pekar toppen horisontellt. Nästa helg kommer jag att testa två nya heta beten: Phantom och Salmo Slider. Dessa räknar jag med kommer fiska effektivt inom 2-4 meters djupet. Står gäddorna 6 meter djupt går de upp och nyper ett irritationsbete (som ju jerkarna är) direkt. Pröva du kommer att bli övertygad.

Sturgeon
2002-10-12, 11:19

Sturgeon

Pig suspender, Manta, Jerko, och Salmo Fatso är dom de beten jag själv använder. 6 meter kan väl kanske vara lite och ta i. Men ned till 4 nema problema. Ska du ner till 6 föreslår jag Bull dawg eller Hell-Tail. Inga Renodlade Jerk beten mer hybrider. De kan man spinna hem, jigga och jerka tom trolla. Men de finns säkert jerkbeten som man kan använda djupare. Det finns dock ett problem: Det är svårt att utföra tekniken på de djupen i och med att linan efter ett tag kommer att vara i 90 graders vinkel från spöt när du pekar toppen horisontellt. Nästa helg kommer jag att testa två nya heta beten: Phantom och Salmo Slider. Dessa räknar jag med kommer fiska effektivt inom 2-4 meters djupet. Står gäddorna 6 meter djupt går de upp och nyper ett irritationsbete (som ju jerkarna är) direkt. Pröva du kommer att bli övertygad.

Vilka jerkisar kräver stel tafs av de ovan nämnda?

Dr Müller
2002-10-12, 11:57

Vilka jerkisar kräver stel tafs av de ovan nämnda?

Jag tycker att alla Jerkar kräver stel tafs. Med undantag Hell-Tail och Bull Dawg, men som jag kör med stel tafs ändå. Även stora Zalten går bättre med styv tafs tycker jag. Den styva tafsens uppgift är att skapa en gångjärnsliknande led mellan linan och betet. Utan den kan det vara svårt att få till den rätta gången. Generellt så tycker jag annars att ett för ett snabbt ytgående walking-the-dog-bete, typ flyt-pig, Topper, Medic, Dancing Raider m.fl, är styv tafs ett måste. Sjunkisarna och svävisarna är inte lika beroende. Men det underlättar.

Sturgeon
2002-10-12, 12:51

Jag tycker att alla Jerkar kräver stel tafs. Med undantag Hell-Tail och Bull Dawg, men som jag kör med stel tafs ändå. Även stora Zalten går bättre med styv tafs tycker jag. Den styva tafsens uppgift är att skapa en gångjärnsliknande led mellan linan och betet. Utan den kan det vara svårt att få till den rätta gången. Generellt så tycker jag annars att ett för ett snabbt ytgående walking-the-dog-bete, typ flyt-pig, Topper, Medic, Dancing Raider m.fl, är styv tafs ett måste. Sjunkisarna och svävisarna är inte lika beroende. Men det underlättar.

Sådär, nu har jag gjort mig stela tafsar, 20 cm långa av 1.2 mm pianotråd:)