handdator

Visa fullständig version : Linder 460 Arcip

Muskytracker
2007-02-05, 12:55
Någon som har en bild på en trollingutrustad sådan, alltså med mast, djupriggar etc! Är sugen på att se hur saker och ting har fästs?

Gärna lite råd och tips, även utan bilder...

MVH

/MT:cool2:

Muskytracker
2007-02-05, 19:11
Ingen som har en susning om båten som trollingutrustad?

Konkretiserar mina frågor då:

Hur fäster man bäst masten, behöver man lyfta både främre sits, mellanlägg och plåten upp mot stävtoppen?

Djupriggsfäste i alureling bakom sits, blir det problem för föraren?

Har inte köpt ett ekipage ännu, men det blir nog i dagarna!

pasi75
2007-02-05, 19:24
fy fan vad äcklig du är !! Värsta drömbåten ju. Såg en i somras och den gick så nice i vattnet !! Varför utrusta med mast ?

Muskytracker
2007-02-05, 19:53
Löstagbar mast, båten lär fungera till finväderstrolling kring Hanö samt Vänern, Vättern. Skall man köra laxtrolling, måste man ha mast också, känns inte seriöst annars!:nojd:

MVH

Abelsson
2007-02-05, 19:55
Du är galen....

Flodebanan
2007-02-05, 19:57
Löstagbar mast, båten lär fungera till finväderstrolling kring Hanö samt Vänern, Vättern. Skall man köra laxtrolling, måste man ha mast också, känns inte seriöst annars!:nojd:

MVH

Paravaner fungerar finfint enligt många av de jag snackat med :)

Muskytracker
2007-02-05, 20:00
Ja, men hur fäster man masten smidigast?

Stampe
2007-02-05, 20:17
Hur postar man en ny tråd på detta forumet ?????

Muskytracker
2007-02-05, 20:21
Que?

Tryck forum ovan...

Muskytracker
2007-02-05, 20:32
Högre upp, under: För oss bakom flötet...

Olof
2007-02-05, 20:44
Fan vad gött MT! Helt rätt att ha en sådan båt för trolling :cool2: De går riktigt fint i vattnet, tror det funkar även i lite halvdåligt väder på de stora sjöarna samt även i Blekinge.
Jag och brorsan har just köpt en 400, den kommer det trollas lax med också vill jag lova :)

Muskytracker
2007-02-05, 21:15
Flodis, sidoparavaner är inte seriöst vid laxtrolling... suger vid drillning och allmänt obekvämt!

The Loomis Man
2007-02-05, 21:29
Flodis, sidoparavaner är inte seriöst vid laxtrolling... suger vid drillning och allmänt obekvämt!

bulta ner skiten bara...

klart fan du ska ha en mast!

hoppars du köper en 12tums färgskärm med plotter/ekolod annars är su inte seriös :blah:

jag själv är ytterst sugen på något i den storleksklassen, kanske silver fox/hawk eller en B16.... nya bustern ser ok ut oxå!

Muskytracker
2007-02-05, 21:41
Nja, det blir en färgkombis Lowrance... Men inte 12"!:cool3:

Hittade en för 9995! LMS522C iGPS

The Loomis Man
2007-02-05, 21:45
Nja, det blir en färgkombis Lowrance... Men inte 12"!:cool3:

Hittade en för 9995!

låter OK!

elriggar? :wink:

Muskytracker
2007-02-05, 21:49
Nix, inga elisar... krångligt! Kommer använda den ytterst lite till trolling, är bortskämd med en Viknes 880 (med elisar) sedan tidigare!:ogen: Denna skall vara en babykombis för framförallt gädd- och gösfiske, men ändå vara möjlig till laxtrolling. Det skall dock sitta ok prylar på den... annars känns det meningslöst. Scotty 1091 PP duger, hade dessa på senaste trollingbåten.

The Loomis Man
2007-02-05, 21:59
Låter fint...

den båt jag vill ha skall nyttjas i karlshamns området på jakt efter havsöring & gädda med spinn, jerk & fluga samt borrejakt i sundet... men även gå att sjösätta i simris eller puttra ut mot hanö en vacker majmorgon när man redan fiskat fullt i mörrumsån :ogen: :headbang: :wink:

Muskytracker
2007-02-05, 22:01
Ja, man vill ha en kombis båt... men funderar seriöst på att behålla min 400:a för rent gäddfiske i östra skärgården, så in i helv. med sten! Kring E-berg osv blir denna dock perfekt.

pasi75
2007-02-05, 22:12
Att du inte ringer å frågar dem på Linder ?? De kanske är intresserade av att hjälpa dig med montering mm, för du lär ju göra reklam för dem ! Och då tänkte jag inte alla snipor, utan alla mil du kommer köra runt desperat med båten upp å ner som ett jojjo :)

Manhood
2007-02-05, 22:34
Låter ju trevligt det här MT! Snacka om gösrace det kommer bli i sommar!

Muskytracker
2007-02-06, 07:17
Ja, du har nog helt rätt Pasi... Kanske skall man köra en rövare!:cool2:

Daniel B
2007-02-06, 11:30
Någon som har en bild på en trollingutrustad sådan, alltså med mast, djupriggar etc! Är sugen på att se hur saker och ting har fästs?

Gärna lite råd och tips, även utan bilder...

MVH

Har med haft funderigar över detta då vi med fiskar med en arkip.. en fundering har vat att ta en ekplanka eller nått annat trycktplanka och klä den med durkplåt.Som man kan fästa masten på,och sedan kunna fästa den i fören över pollarna med nån bygel av nått slag som man lägger under dem och fäster med nån vingmuttereller liknande i "plankan"..
stag till masten så den blir stabil kan man ju alltid fästa i relingen

Flodebanan
2007-02-06, 11:32

Det får stå för dig MT, men vet flera riktigt duktiga killar som kör med sidoparavaner till laxen/rödingen/kanadicker m.fl med stor framgång.

Dock fattar jag din poäng, du vill ha en mast och inget tjabbel om alternativ :)

Lycka till med båten, den lär bli grym ! :)

Dock tror jag du får klura lite ang. riggarna. För Linders "vanliga" fästen till riggar/spöhållare aka alubocken ser inte ut att funka så långt bak i båten, blir väl snarare framför pulpeten på högersidan?

Ngn trollingbar ser det också lite för tajt ut bakom sittbrädet i bak eftersom man måste kunna tilta upp motorn?

Vad tros om "pontonerna" på resp. sida längst bak på båten?

Muskytracker
2007-02-06, 21:09
Jag kör upp till firman (Linder) nästa vecka... återkommer med info om deras råd Daniel B.

The Loomis Man
2007-02-06, 21:21
MT appropå annart.... ser att du är en kvalitetsmedveten prylbög men jag blir besviken när jag ser dig på foto med ett loopspö?

Simmskläder, loomisspön det är dresscode för prylbögar inom flugfiskevärlden... det vet du va?

Muskytracker
2007-02-06, 21:55
Loop Green Line Salt är fortfarande bästa gäddpåken, i alla fall den mest klassiska!:cool2:

Bara puppmetebögarna som kör med Loomis och Sage...:ordning:

/MT
Ps, nästa spö, om jag fortsatt seriöst, hade dock blivit ett Loomis!:ogen:

The Loomis Man
2007-02-06, 22:06
Loop Green Line Salt är fortfarande bästa gäddpåken, i alla fall den mest klassiska!:cool2:

Bara puppmetebögarna som kör med Loomis och Sage...:ordning:

/MT
Ps, nästa spö, om jag fortsatt seriöst, hade dock blivit ett Loomis!:ogen:

Ok jag erkänner... Loop GLS är ett av dem bättre spöna loop gjort, helt klart... 9,3´ #8 är ett kanonspö...

men nej, inte bara puppmetebögarna använder loomis och sage faktum är att det är mycket mer vanligt med asianskitmärken där... nej riktiga laxdängare använde loomis och sage...! :cheers:

Muskytracker
2007-02-06, 22:11
:cheers:

mandatory
2007-02-15, 20:17
Jag kör upp till firman (Linder) nästa vecka... återkommer med info om deras råd Daniel B.

Har du vart på Linder å snokat än? Har inte sett dig :P

Muskytracker
2007-02-15, 20:28
Nej, har haft en grymt körig vecka på firmorna... Vet du vem som är rätt att snacka med?

mandatory
2007-02-20, 09:11
Ja du..hör me Cissi, om inte annat så vet hon vem som kan svara på dina frågor.

Perx
2007-02-20, 14:02
Vinnaren av laxtrollingen vid Bornholm våren 2006 , Per Lundberg,( wildwater)körde endast med spöparavaner vill jag minnas, + djupriggar antar jag.
Är utmärkta till laxtrolling, behövs inte alls pulkor om man inte vill, speciellt smidigt med spöparavaner om man har lite mindre båt. Och slippa Böka med masten, planerlinan, pulkorna. Men smaken är ju delad. Men inget ont om spöparavanerna. Många finnar kör mycket med dem när de kommer över till Åland och dominerar på våren, både med skedar och Strömming på släp.

Perx

Tumlaren
2007-02-20, 14:47
Det mesta av fisket i Simrishamn och Bornholm sker inte med paravanner utan med djupriggar samt dipsydivers, endast i udantagsfall användes paravanner.
Jag kör själv sällan med rena spöparavanner utan det blir med riktiga sidoparavanner om det visar sig att laxen går högt, men det mesta av fisket brukar vara på lite djupare vatten neråt 20 m och djupare. Därför blir det de riktigt stora dipys med extra ringen på för att komma ner på djupet omkring 18-20 m.
Tumlaren

Perx
2007-02-20, 16:09
vilken årstid menar du då? Eller både vinter och vår?..

Det mesta av fisket i Simrishamn och Bornholm sker inte med paravanner utan med djupriggar samt dipsydivers, endast i udantagsfall användes paravanner.
Jag kör själv sällan med rena spöparavanner utan det blir med riktiga sidoparavanner om det visar sig att laxen går högt, men det mesta av fisket brukar vara på lite djupare vatten neråt 20 m och djupare. Därför blir det de riktigt stora dipys med extra ringen på för att komma ner på djupet omkring 18-20 m.
Tumlaren

bj_orn
2007-03-07, 21:19
Har en Arkip 460 som det ska köpas djup riggar till och hade gärna sett lite bilder hur man kan göra med dem.

Muskytracker
2007-03-07, 21:48
Har inte köpt någon Arkip ännu, har hamnat i något, som är så ovanligt för mig, som beslutsångest! Polaren köpte en Silver 580CC idag... är själv just nu sugen som satan på en 540CC!

The Loomis Man
2007-03-07, 22:14
Har inte köpt någon Arkip ännu, har hamnat i något, som är så ovanligt för mig, som beslutsångest! Polaren köpte en Silver 580CC idag... är själv just nu sugen som satan på en 540CC!

Hawk 540 CC är och förblir en våt dröm för mig! Hur många 20plussare landade abelsson med gäster i hans röda hawk 520? 2-3st? :headbang:

Gösen
2007-03-07, 23:31
Muskytracker: en helt annan sak. Jag har hittat din lookalike! Måns Semlerröv eller vad han heter, du vet han som gått till final i melodifestivalen. Din avatar är riktigt lik! När det gäller båt tror jag på Arkipen för tålighet, Silver är nog mer glidare

turing
2007-03-09, 22:28
Tips på hemmabygge av "minitrollare" allt i aluminium och rostfritt - fällbar mast och även utriggare finnes klara....

FishM
2007-03-09, 23:10

Börjar bli sugen på att åka och prova den nu :-)

scooby
2007-03-30, 20:03
Ta bort lanternan fram få ngon att svetsa en nedfällt rör att sätta masten i staga med vajer till fästena för främre pulpiten.ar själv funderat att göra så

scooby
2007-03-30, 20:05
Ta bort lanternan fram få någon att svetsa en nedfällt rör att sätta masten i staga med vajer till fästena för främre pulpiten.ar själv funderat att göra så