handdator

Visa fullständig version : Importera Canada/USA

Olof
2007-02-13, 20:59
Tjenare! Ska under sommaren köpa både elmotor och ekolod/plotter. Har funderat på USA en del, dock är det ju det här med tull och moms. Om man åker dit och lägger sakerna i en hockeybag utan kartongerna och flyger hem igen, kommer man undan tullen då om man går genom "nothing to declare" :)
Ska till Canada i aug. Hur är priserna där?
Alt. kan man ju skicka grejerna från USA till en adress i Canada.

Flodebanan
2007-02-13, 21:03
Tjenare! Ska under sommaren köpa både elmotor och ekolod/plotter. Har funderat på USA en del, dock är det ju det här med tull och moms. Om man åker dit och lägger sakerna i en hockeybag utan kartongerna och flyger hem igen, kommer man undan tullen då om man går genom "nothing to declare" :)

Vad perfekt, du fixar du en MinnKota 55lbs med AutoPilot till mig :)

Minnikotan pajjar ju aldrig, men ett ekolod kan ju faktikst skita sig, och då blire DYRT att fixa.

EDIT; Tror du räknas som smugglare och får fängelse, och då kan jag ju ta och köra in motorn åt dig under tiden du sitter inne. Båten din kanske också behöver några timmar i sjön?

NinjaLinus
2007-02-13, 21:34
olof the pirate

captain olof sparrow?:headbang:

Pike1
2007-02-13, 21:35
Skicka prylarna med Fed-ex och markera som gåva (Gift). Sen kan du ju skriva att det är beg. bildelar el. dyl. Exet gjorde så när hon bodde i USA jag ropade in prylar på e-Bay o hon skickade hit dom klockrent varje gång.

Olof
2007-02-13, 21:42
Vad perfekt, du fixar du en MinnKota 55lbs med AutoPilot till mig :)
EDIT; Tror du räknas som smugglare och får fängelse, och då kan jag ju ta och köra in motorn åt dig under tiden du sitter inne. Båten din kanske också behöver några timmar i sjön?
Då får du stå för servicen motorn ska in på efter 20 gångtimmar!

olof the pirate

captain olof sparrow?:headbang:
Thats me, and you know it!

Skicka prylarna med Fed-ex och markera som gåva (Gift). Sen kan du ju skriva att det är beg. bildelar el. dyl. Exet gjorde så när hon bodde i USA jag ropade in prylar på e-Bay o hon skickade hit dom klockrent varje gång.

Det är ju ett alt. bara känns som det kan skita sig, och då blir det mkt pengar om det är 3-4 grejer. Men om man ändå ska dit kan det ju vara kul att välja i butik. Någon som har koll på priserna USA jämfört med Canada? får googla vidare..

theoneandonly
2007-02-13, 21:48
Vart i USA och kanada ska du? Det beror ju mycket på var. Jag köpte ett ekolod i Portland USA för 700 kr (I sverige 2295 kr), där har de ingen skatt. Sen behövde jag inte betala något vid gränsen till Kanada eftersom jag skulle åka tillbaka till sverige snart och då får man annrs tillbaka skatten vid flygplatsen. I varje fall i BC. Lysande affärer, lysande!

Flodebanan
2007-02-13, 21:58
Då får du stå för servicen motorn ska in på efter 20 gångtimmar!

Gärna, på min motor var den gratis ;) Men Honda, hrrm, jag vet inte :)

TAMTAM
2007-02-13, 22:11
Behövs inte ens ett ex:)

magic
2007-02-13, 22:21
...Om man åker dit och lägger sakerna i en hockeybag utan kartongerna och flyger hem igen, kommer man undan tullen då om man går genom "nothing to declare" :)

Mina Scotty elriggar + lod + tolv Daiwa SG47:or gick igenom tullen i en hockeytrunk (KoHo...), inga problem. :)

Priserna i USA vs Canada kan du kolla på nätet.

npaulsson
2007-02-14, 15:06
Det är inga som helst problem med tull eller moms. Om du köper sakerna utomlands och tar hem de i samband med resa är det bara att köra på. Du behöver inte betala någon moms eller tull. Det lär finnas en gräns för införselvärdet där det blir dags att betala tull och moms men jag tror den siffran ligger tämligen högt. Det största problemet har för min del varit att få plats med allt i väskorna...

Om du å andra sidan beställer saker på på postorder från företag utanför EU och får det hemskickat via exv. FedEx, ska du enligt lag betala både tull och moms. Men det kan löna sig ändå. Jag köpte en Daiwa Sealine SL-X30 för $115 (~SEK 800) över disk i USA i julas. I Svedala hittar jag samma rulle för SEK 2500 (friluft.se).

Om man tar det som räknexempel för postorder blir kostnaden följande:

SEK 800 + 0.25*800 (moms) + 0.1*800 (ca tull) = SEK 1080.

Kvar har har du då ca SEK 1400 för porto och nöje. Utgångspriset kan troligen pressas något om man handlar direkt över Internet.

/Nils

Olof
2007-02-14, 15:18
Vart i USA och kanada ska du? Det beror ju mycket på var. Jag köpte ett ekolod i Portland USA för 700 kr (I sverige 2295 kr), där har de ingen skatt. Sen behövde jag inte betala något vid gränsen till Kanada eftersom jag skulle åka tillbaka till sverige snart och då får man annrs tillbaka skatten vid flygplatsen. I varje fall i BC. Lysande affärer, lysande!

Ska till Montreal i aug. Har bestämt mig att ta grejerna på flyget nu efter era lugnande svar, flode, det blir inget lån av båt, du har ju en egen fin att trösta dig med.
Det jag har lite problem med nu är att hitta bra fiskeaffärer i Montreal som säljer lowrance/minn kota. Har mailat en jag hittat, La Barone.
Ett annat alt. som jag skrev innan är ju att beställa och betala på nätet från USA och skicka till Canada. Hur funkar det med moms/tull där? något man får tillbaka på flygplatsen?

magic
2007-02-14, 17:25
Jag köpte en Daiwa Sealine SL-X30 för $115 (~SEK 800) över disk i USA i julas. I Svedala hittar jag samma rulle för SEK 2500 (friluft.se).

Om man tar det som räknexempel för postorder blir kostnaden följande:

SEK 800 + 0.25*800 (moms) + 0.1*800 (ca tull) = SEK 1080.

Kvar har har du då ca SEK 1400 för porto och nöje. Utgångspriset kan troligen pressas något om man handlar direkt över Internet.

/Nils:ordning: Tullen är 3.7% (oftast). Du betalar även moms och tull på frakten samt moms på tullen.
Dvs typ SEK ((800+100)*1.037)*1.25= 1141:- :peta:

Old Firehand
2007-02-14, 18:10

Hej Olof; Kan du inte stoppa ner en fullriggad 21 fots Boston Whaler i din hockeybag till mig också? En dylik tingest (tull-, moms- och fraktfritt) finns på min önskelista! Ps. Hur går det med doktorsexamen? Ds.
Go for the Big Ones!
Old Firehand

TAMTAM
2007-02-14, 18:18
Lowrance dealer locator i Montreal:

MONTREAL, QUEBEC

BARON SPORTS
932 W. NOTRE DAME ST.
MONTREAL, P.Q. H3C 1J9
450-866-3293

BARON SPORTS
2670 DE SALABERRY
MONTREAL, P.Q. H3M 1L3
514-336-9392

FOUR STAR OUTDOOR PRODUCTS
8601 ST. LAURENT BLVD
MONTREAL, P.Q. H2P 2M9
514-381-4231
http://www.lebaron.ca

Bara kolla om de har Minn Kota också annars gå på "dealer locator" (Minn kota då)
I USA betalar du ingen tax alls om grejorna fraktas "out of state" eller export tror däremot att problem med sådant kan uppstå om de skickas till Kanada pga kanada tullen, dessutom kan förseningar uppstå har du möjlighet se till att de skickas i god tid i så fall, bästa är nog att handla över disk i kanada men räkna med att då tillkommer sales tax, så är det i USA i alla fall vet ganska lite om kanada nog något dyrare där men inte säker lycka till.:)

Olof
2007-02-14, 18:50
Tackar TamTam, har dock just fått mail från Baron sports! :)
Dock tar de ca 100 USdollar mer. men det kan det vara värt. Ska koll minn kota också.
Sales-tax drar man väl av sen på flygplatsen?

Mvh Olof

Lowrance dealer locator i Montreal:

MONTREAL, QUEBEC

BARON SPORTS
932 W. NOTRE DAME ST.
MONTREAL, P.Q. H3C 1J9
450-866-3293

BARON SPORTS
2670 DE SALABERRY
MONTREAL, P.Q. H3M 1L3
514-336-9392

FOUR STAR OUTDOOR PRODUCTS
8601 ST. LAURENT BLVD
MONTREAL, P.Q. H2P 2M9
514-381-4231
http://www.lebaron.ca

Bara kolla om de har Minn Kota också annars gå på "dealer locator" (Minn kota då)
I USA betalar du ingen tax alls om grejorna fraktas "out of state" eller export tror däremot att problem med sådant kan uppstå om de skickas till Kanada pga kanada tullen, dessutom kan förseningar uppstå har du möjlighet se till att de skickas i god tid i så fall, bästa är nog att handla över disk i kanada men räkna med att då tillkommer sales tax, så är det i USA i alla fall vet ganska lite om kanada nog något dyrare där men inte säker lycka till.:)

npaulsson
2007-02-14, 21:43
:ordning: Tullen är 3.7% (oftast). Du betalar även moms och tull på frakten samt moms på tullen.
Dvs typ SEK ((800+100)*1.037)*1.25= 1141:- :peta:

LaLaLaLakanintehöravadduskriverLaLaLaLa :blah:

/Nilsie

magic
2007-02-14, 23:00
LaLaLaLakanintehöravadduskriverLaLaLaLa :blah:

/Nilsie

TULL 3.7%!!! :santa:

BeBest
2007-04-11, 18:04
TULL 3.7%!!! :santa:

Ny Ölsort från Till-bryggeriet?:peta: