handdator

Visa fullständig version : 2-takt eller 4-takt

Flygfisken
2007-02-16, 19:57
Hej! Jag går lite i tankarna att sälja min mercury 10 hk -01 2 taktare, och istället köpa en 4-taktare, för att dom är lite smidigare att trolla med såklart!

Nu vill jag höra fördelar och nackdelar med 4-takt, skriv gärna vad ni själva har, och vad ni har för erfarenheter av 4-takt?

Vet inte om jag bara fått för mig detta, men är det inte så att en 2-taktare 10 hk går fortare än en 4-taktare 10 hk? givetvis med samma båt osv.

Har hört en massa rykten om att det är jättebökigt att ha en 4-taktare, för då måste man ställa om ventiler osv. lite då och då, stämmer det?

MVH/Fredda.

TAMTAM
2007-02-16, 20:28
Finns inga nackdelar med fyrtakt jämfört med tvåtakt de är överlägsna helt enkelt kolla på bilar hittar du någon på marknaden som har tvåtakts motor? (förutom möjligen EU moped bilar då)
Finns ett skäl till detta du får byta olja visst men på en tio hästare är det knappast en betungande kostnad byt du kommer aldrig ångra dej mvh:ogen:

Flodebanan
2007-02-16, 20:39
Hej! Jag går lite i tankarna att sälja min mercury 10 hk -01 2 taktare, och istället köpa en 4-taktare, för att dom är lite smidigare att trolla med såklart!

Nu vill jag höra fördelar och nackdelar med 4-takt, skriv gärna vad ni själva har, och vad ni har för erfarenheter av 4-takt?

Vet inte om jag bara fått för mig detta, men är det inte så att en 2-taktare 10 hk går fortare än en 4-taktare 10 hk? givetvis med samma båt osv.

Har hört en massa rykten om att det är jättebökigt att ha en 4-taktare, för då måste man ställa om ventiler osv. lite då och då, stämmer det?

MVH/Fredda.

En nackdel är vikten, på en liten båt kan det "ställa" till med mkt :) Dvs det kan vara dags att gå upp några hks i effekt.

Da_Moose
2007-02-16, 20:39
En sak som faktiskt är en nackdel beroende på hur man förvarar båt och motor är ju att en 4-taktare är MYCKET mer stöldbegärlig.

Därför känner jag mig "ganska" säker med min 15 HK Suzuki från -92, men ändå låser jag fast den i båten och även släpet det står på är låst.

Men jag skulle nog ändå helst vilja ha en 15 HK 4-taktare ändå, de går så tyst och fint när man trollar.

Alsbäck_
2007-02-16, 20:47
en två taktare sotar ju igen ifall du trollar för mycket med den. om du nu ska trolla då dvs :)

PojkenMedKepsen
2007-02-16, 20:50
Finns inga nackdelar med fyrtakt jämfört med tvåtakt de är överlägsna helt enkelt kolla på bilar hittar du någon på marknaden som har tvåtakts motor? (förutom möjligen EU moped bilar då)
Finns ett skäl till detta du får byta olja visst men på en tio hästare är det knappast en betungande kostnad byt du kommer aldrig ångra dej mvh:ogen:

Beror ju helt klart på vad man skall använda motorn till! Bilar är ju ett riktigt slitfordon som bara används till transport och bruk från punkt A till B. Men vill man tex ha ett lekfordon, race etc är tvåtakt överlägset. :ordning:

I detta fallet är nog 4-takt bäst rent motormässigt. Sen tillkommer pris frågan, vad man vill betala. Även vikt och stöldrisk är faktorer att se till. :cheers:

Flygfisken
2007-02-16, 20:55
Ok, men måste man inte hålla på att ställa om diverse ventiler ganska ofta? har iaf hört ett sånt rykte...

Jag ska väl använda motorn till att både trolla och ta mig fram ganska fort! återigen, skiljer sig farten mellan en 2-takts 10 hk och en 4-takts 10 hk?

Alessandro
2007-02-16, 21:52
Använd drivankare så kan du nog trolla bra med din 2-taktare.

Rospigg
2007-02-16, 22:00
Skulle välja 4Takt för den användning Du anger men gå upp i styrka då en 4Takt väger mera och inte är lika rapp som en 2Takt vilket sänker fartprestandan om Du väljer samma styrka, ersätt Din 10hk 2T med en 15hk 4T så har Du ett bra paket :wink:

Inte behöver Du hålla på och meka sånt det är bara elaka rykten från dem som vill baktala 4Takt och försvara sin användning av 2T, byt olja i motorn och växelhuset 1 gång per år och stift varannat så är det bara att köra på och skulle något paja och Du inte vill/kan meka själv så lämna till verkstan.

Dock är det som sagts ovan mera risk för stöld med en 4T och Du får tänka på hur Du förvarar motorn om den ska köras/förvaras liggandes då oljesumpen måste vara neråt annars rinner oljan in i cylindrarna och då har Du problem :headbang:

Enda fallet som det inte är bra att välja 4T är om vi pratar 1 cylindriga små snurror för dem går så grymt illa att det är sorgligt, då är det bara 2T som gäller och så kör man dem på Alkylat soppa och bio olja så är man snäll mot miljön iaf (alla 2T motorer UTOM dem nya miljöklassade som E-tech och Optimax bör i dagsläget köras på Alkylat soppa som sänker dem mest farliga utsläppen med +80%, speciellt med tanke på att Alkylat höjer prestandan på motorn ganska rejält) men en 15 hk är 2 cylindrig så då går det fint med 4T :wink:

Fiskaren2
2007-02-16, 23:00
Du ställer ventilerna vid service, och detta är om jag inte kommre ihåg helt fel viktigast på de med mer än två förgasare.
Själv skulle jag aldrig köpa en 2-takt då dom drar bra mkt mera bensin och dagens 4taktare väger inte lika jävligt som förr.

pasi75
2007-02-16, 23:06
Skall man ha motor upp till 10hk och man redan har en nice 2-takt skulle inte jag byta, om man inte har mycket pengar. Jag har bla en 4hk 2-takt yamaha som går tystare än många 4-taktare i samma storlek + att den drar jävulskt lite soppa vid trolling. Men 10hk å uppåt skulle jag ha valt 4-takt !

Abelsson
2007-02-16, 23:29
Fyrtakt i all ära.. tysta och snåla, dessutom betydligt miljövänligare. Men ingen kan inbilla mig att en fyrtakta´re med kammar/ventiler och smörjsystem går lika länge och till samma underhållskonto som en två taktare.. Enkelheten med tvåtaktare kan även vara en trygghet. Har egna erfarenheter av en strejkande honda på en fjord utanför Stavanger. Lagom kul, speciellt när man ska fungera som vaktbåt åt en liten bogserare med 500m piplines bakefter.. Turligt nog hadde vi en ribbåt med 200 hk yamaha blårök nära tillhands.

Nya , eller nästan nya fyrtaktare = ja tack.. En tio år gammal med brokigt förflutet = nejtack.

//Abel

TAMTAM
2007-02-17, 20:28
Men ingen kan inbilla mig att en fyrtakta´re med kammar/ventiler och smörjsystem går lika länge och till samma underhållskonto som en två taktare.. Enkelheten med tvåtaktare kan även vara en trygghet.
Ja vad ska man säga om detta?
Undrar när bilindustrin går över till tvåtakt av dessa skäl mej veterligt slutade de med den motorkonstruktionen på 50talet finns nog ett skäl till detta. (kallas våtsumpsmörjning med oljepump)
Kan upplysa dej om att jag har en Volvo 940 med 31000 mil på mätaren och motorn går hur fint som helst prova kör en tvåtaktare lika länge ska du se bara ett tips mvh:mices_bla

TAMTAM
2007-02-17, 20:35
Beror ju helt klart på vad man skall använda motorn till! Bilar är ju ett riktigt slitfordon som bara används till transport och bruk från punkt A till B. Men vill man tex ha ett lekfordon, race etc är tvåtakt överlägset. :ordning:

I detta fallet är nog 4-takt bäst rent motormässigt. Sen tillkommer pris frågan, vad man vill betala. Även vikt och stöldrisk är faktorer att se till. :cheers:
En motor avsedd för trolling faller alltså under en av dina kategorier vad jag förstår är det lek, race osv eller är det slitvarg punkt a till b som vi bör placera motorvalet i! svaret är enligt min åsikt självklart du kan fundera ut vad det är!:ordning:
Ska tillägga precis som någon skrev 4takt har en grov nackdel också och det är stöldbegärligheten gäller alla mindre fyrtaktare dessvärre, att folk inte kan låta bli andras grejor!!

TAMTAM
2007-02-17, 20:53
Väljer du att byta till 4takt se till att installera en timräknare en mycket bra grej för underhåll och service samt andrahandsvärdet på en 4taktare.
Trollar du mycket byt olja var 100ade timme byt olja och filter var 200ade timme då mår din motor bra anledningen är att låga varv förorenar oljan fortare än höga varv, anteckna dessutom allt gjort åt motorn under tiden du äger den mot vad timräknaren säger så har du en väl underbyggd "servicebok" sånt är alltid bra vid försäljning i framtiden mvh

Abelsson
2007-02-18, 06:29
Men ingen kan inbilla mig att en fyrtakta´re med kammar/ventiler och smörjsystem går lika länge och till samma underhållskonto som en två taktare.. Enkelheten med tvåtaktare kan även vara en trygghet.
Ja vad ska man säga om detta?
Undrar när bilindustrin går över till tvåtakt av dessa skäl mej veterligt slutade de med den motorkonstruktionen på 50talet finns nog ett skäl till detta. (kallas våtsumpsmörjning med oljepump)
Kan upplysa dej om att jag har en Volvo 940 med 31000 mil på mätaren och motorn går hur fint som helst prova kör en tvåtaktare lika länge ska du se bara ett tips mvh:mices_bla

Där kom de... Tog lite längre tid än vad jag hade väntat mig.. Nog att du vill att dina ord skall vara alla andras lag. Men att du inte ens kan hålla med om att det är betydligt färre mekaniska rörliga delar som både kan gå sönder, och behöver underhåll i en fyrtaktare är nästan sorgligt.. Sen att din Volvo rullat 30 000 mil är väl inget unikt, och hör väl inte riktigt till ämnet.
Varför bilindustrin övergav tvåtaktaren kan jag bara spekulerar i. Mig troligen pga lägre bränsleförbrukningen. (dom allra flesta kör fler landmil med sin bil, än vad dom kör sjömil med sin båt) En annan anledning kan vara den betydligt "hetsigare" gången i en tvåtaktare vilket inte passa i en personbil. Fördelarna är många med fyrtakt. Men att jämföra bilindustrin med friluftsbåtarna är väl inte riktigt korrekt. Jag förespråkar inte tvåtaktaren framför fyrtaktaren, utan vill bara poängtera att en tvåtaktare förmodligen är betydligt billigare att hålla vid liv för "svensson" änvändarn.

Sen att det finns tvåtaktare från 60-talet som fungerar än idag vet både du och ja. Tiden kan bara utvisa om det bli lika vanligt med nära 50 år gamla fyrtaktare.. Jag har en känsla att underhållet blir alldeles för dyrt, och motorerna skrotas betydligt tidigare till försäljarnas förtjusning.. (inte för att många 60-talare används dagligen) Och ja, ja vet att det även finns bilar från 60 talet kvar i vår bilpark, men frågan är hur mycket som är bytt under huven genom åren, och om det vore ekonomiskt försvarbart att lägga ner samma möda på en utombordare.

Föresten.. bara en liten parantes.. Vilken typ av maskin är vanlig i större tankers, om inte just tvåtaktare.

// Daniel

TAMTAM
2007-02-18, 10:59
Där kom de... Tog lite längre tid än vad jag hade väntat mig.. Nog att du vill att dina ord skall vara alla andras lag. Men att du inte ens kan hålla med om att det är betydligt färre mekaniska rörliga delar som både kan gå sönder, och behöver underhåll i en fyrtaktare är nästan sorgligt.. Sen att din Volvo rullat 30 000 mil är väl inget unikt, och hör väl inte riktigt till ämnet.
Varför bilindustrin övergav tvåtaktaren kan jag bara spekulerar i. Mig troligen pga lägre bränsleförbrukningen. (dom allra flesta kör fler landmil med sin bil, än vad dom kör sjömil med sin båt) En annan anledning kan vara den betydligt "hetsigare" gången i en tvåtaktare vilket inte passa i en personbil. Fördelarna är många med fyrtakt. Men att jämföra bilindustrin med friluftsbåtarna är väl inte riktigt korrekt. Jag förespråkar inte tvåtaktaren framför fyrtaktaren, utan vill bara poängtera att en tvåtaktare förmodligen är betydligt billigare att hålla vid liv för "svensson" änvändarn.

Sen att det finns tvåtaktare från 60-talet som fungerar än idag vet både du och ja. Tiden kan bara utvisa om det bli lika vanligt med nära 50 år gamla fyrtaktare.. Jag har en känsla att underhållet blir alldeles för dyrt, och motorerna skrotas betydligt tidigare till försäljarnas förtjusning.. (inte för att många 60-talare används dagligen) Och ja, ja vet att det även finns bilar från 60 talet kvar i vår bilpark, men frågan är hur mycket som är bytt under huven genom åren, och om det vore ekonomiskt försvarbart att lägga ner samma möda på en utombordare.

Föresten.. bara en liten parantes.. Vilken typ av maskin är vanlig i större tankers, om inte just tvåtaktare.

// Daniel
Du jag bryr mej inte i nån lag personen ifråga bad om råd vad gäller båtmotorer han fick det bästa jag kan ge grundat på ganska lång erfarenhet av bägge motortyperna, vill du köra tvåtakt så gör detta (har du överhuvudtaget ägt och använt en fyrtakt utombordare?) bryr jag mej inte ett skit i, gillar du inte mina tips så läs dem inte.

elanen
2007-02-18, 17:12
I det här fallet är jag på Abelssons sida. En tvåtakt kommer att bli mer långlivad när det gäller fyrtakts båtmotorer. Eller helt klart kommer massor av tvåtaktare att överleva dessa fyrtaktare. Skillnad när det gäller bilar är ju att dessa rullar på land. Och kan köras direkt till verkstad eller bara meka på gatan. En båtmotor av den större kalibern tar man inte av i första taget. Eller rullar till verkstan på ett släp. En fyrtaktare blir inte mer skött än nån tvåtaktare. En båtmotor av tvåtaktsmodell skall hålla en mansålder om den underhålls rätt.
Att då inbilla sig att dessa fyrtaktare med massa elektronik och rörliga delar ska ha nån livslängd är bara dumt tänkande. Bilarna idag skrotas ju ut på grund av elektronik som börjar att krångla. Är alldeles för kostsamt att åtgärda och även att hitta felen. Är som gamla TV apparater där en ny insatt del tar ut en äldre. Korrision är elektronikens dödsfiende. Det är då inte bättre att den sitter på en båt där fukt är båtmotorns gissel. Nu när det knappt säljs nån tvåtakt längre. Blir det en rolig affär när alla båtägare ska få sina motorer servade nånstans. Speciellt när det knappt finns nån som kan dom. Ingen vill idag jobba med utombordare och ännu mindre inombordare. Nån som tänker smart letar upp en fin tvåtakt och vårdar den ömt. Blir billigast och driftsäkrast i längden.

Calex
2007-02-19, 21:44
Tycker nog att man kan väga in hur mycket motorn skitar ner i vår kära natur ganska hårt. 2t är inte det smartaste valet då.
Och så länge priset på miljösoppan är högre än den vanliga bensinen, så använder nog de flesta vanlig mackbensin i båten.
Och ja, jag vet att de stora 2taktarna, Ficht och optimaxerna är bättre, men i den storleken som vi snackar om här, känns det inte som 2t är ett alternativ.

Ari
2007-02-19, 22:16
Tycker nog att man kan väga in hur mycket motorn skitar ner i vår kära natur ganska hårt. 2t är inte det smartaste valet då.
Och så länge priset på miljösoppan är högre än den vanliga bensinen, så använder nog de flesta vanlig mackbensin i båten.
Och ja, jag vet att de stora 2taktarna, Ficht och optimaxerna är bättre, men i den storleken som vi snackar om här, känns det inte som 2t är ett alternativ.

Word!

Flygfisken: Jag rekommenderar verkligen en liten 4-taktare, fy fasen vad gött det är alltså! Blir aldrig någon gamm-motor igen. Det där med ventiler, det vet jag inte ens vad det är. Antar att det sitter innanför den silverfärgade kåpan på min honda :D

jojon80
2007-02-21, 01:49
Finns inga fördelar med tvåtakt. möjligen att dom är mer lättmekade. Visst finns mer rörliga delar i fyrtakt, men visst finns det en anledning att tvåtaktsmaskinerna mer eller mindre dött ut. Riktigt miljösvineri är det, och sen att dom är underhållsfria är inte riktigt sant. Går ju på höga varv så kolvar-ringar-lager brukar ta stryk.

Aldrig tvåtakt igen! Förut körde jag upp 25-30L på en dag. Nu med min honda 4t har jag sänkt förbrukningen till ca 10L per dag. Med kanske hundra fiskedagar per år så kan man börja räkna på hur mycket man spar in på soppa med att välja en 4t. Dessutom slipper man oljekladdet och blåröken, för att inte tala om vibrationerna, ja listan kan göras lång.

Test005
2007-02-21, 11:44
Jag gillar helt klart 4t för komforten, men man kan inte komma ifrån att tvåtaktarna är slitstarka och enkla att ha att göra med....Sen som tidigare nämnts är det synd att stöldrisken är så stor på motorerna.

Flygfisken
2007-02-21, 12:36
Word!

Flygfisken: Jag rekommenderar verkligen en liten 4-taktare, fy fasen vad gött det är alltså! Blir aldrig någon gamm-motor igen. Det där med ventiler, det vet jag inte ens vad det är. Antar att det sitter innanför den silverfärgade kåpan på min honda :D

Nu ska väl sägas att jag inte alls har nån speciellt gammal 2-taktare, min är en 2001a Mercury som drar lite soppa, bra mycket mindre än alla äldre motorer jag testat innan!

elanen
2007-02-21, 15:15
Jojon har svårt att läsa det som skrivs. Din uppfattning är just din egen. Men verkligheten är nåt helt annat. Bensinen blir inte så billig om du lägger ihop vad en fyrtakt i längden kostar i service och värdeminskning. För inte att tala om när motorn blir äldre. Och miljösvineri av äldre båtmotorer gäller bara dessa riktigt gamla brytarmotorer. Kör man på bioolja blir det ingen blårök heller. 800 kr i timmen tar båtmotormekanikerna. Och då utan dessa dyra reservdelar som ska till. Tvåtaktare är bra mycket billigare att äga. Varningens finger för dessa överlyckliga 4-takts ägare. Vänta när nåt mankerar och när motorn fått några blemmor genom åren.

Ari
2007-02-21, 17:29
Nu ska väl sägas att jag inte alls har nån speciellt gammal 2-taktare, min är en 2001a Mercury som drar lite soppa, bra mycket mindre än alla äldre motorer jag testat innan!

Nej, jag visste det. Har haft en likadan mercury själv, fast 8 hk. Tycker ändå att skillnaden är som dag och natt!

joj
2007-02-21, 17:39
Jojon har svårt att läsa det som skrivs. Din uppfattning är just din egen. Men verkligheten är nåt helt annat. Bensinen blir inte så billig om du lägger ihop vad en fyrtakt i längden kostar i service och värdeminskning. För inte att tala om när motorn blir äldre. Och miljösvineri av äldre båtmotorer gäller bara dessa riktigt gamla brytarmotorer. Kör man på bioolja blir det ingen blårök heller. 800 kr i timmen tar båtmotormekanikerna. Och då utan dessa dyra reservdelar som ska till. Tvåtaktare är bra mycket billigare att äga. Varningens finger för dessa överlyckliga 4-takts ägare. Vänta när nåt mankerar och när motorn fått några blemmor genom åren.

Ja, det finns alltid en del som är emot utveckling:( :(

jojon80
2007-02-21, 18:59

elanen din pajas, varför skriver du inte in i din tag att du vet allt om båtmotorer också så att folk kan pm:a dej och få råd om det också. Du verkar ju vara världsmästare på det mesta

jag räknar bara på soppaförbrukningen.
Förut: 25-30L om dan =300kr.
nu 10L om dan =110kr

med ca 70 fiskedagar per år, (minst) blir det alltså en besparing på ca 200kr/dagen * 70 det blir 14000 per år i mitt fall

värdeminskning vet jag inte heller, tycker att 4-taktare står sej väldigt bra beg, man får ju betala runt 30-35k för en 10 år gammal honda

suprasumo
2007-02-21, 19:28

Jag skulle nog fortsätta köra med din 10hk mercury för det är en av de bästa tvåtakts motorerna som finns i den storleksklassen. Den är tvärspolad så den går tyst och vibrationsfritt på låga varv för att vara en tvåtaktare, dessutom startar den bra. Minus är avgaserna och röklukten. Du skall ut med mycket pengar om du skall byta till fyrtakt och man kan fråga sig om det är värt pengarna. Om du skall köpa en fyrtakt skall du söka en som har så stor cylindervolym som möjligt. På en 10-15 hk tycker jag det borde vara över 300 cm3 så du får tillräckligt med fart då det är flera personer i båten .

Jonas 37
2007-02-21, 19:43

Jag har ägt fyrtaktare i 5år nu.Har aldrig haft nån motor på verkstad då jag sköter all service själv.Olja,filter,tändstift och växelhusolja klarar ju tom en chimpans av att göra.Gjort ett avancerat ingrepp som en kompis gjorde och det var byte av kamrem och spännrulle på min Honda 50HK.Det tog 40min.Jag betalade honom 100kr.Verkstaden skulle ha 1300kr.800kr i timmen är väl nåt stockholmsfenomen?I mina trakter så tar verkstäderna runt 500-600 i timmen.

jojon80
2007-02-21, 20:15
glämde kostnaden för tvåtaktsolja också. Den stora nackdelen med fyrtaktare som jag glömt nämnt är stöldrisken. Smyger mycket öststatare och annat löst folk omkring som tyvärr mer än gärna plockar med sej en nyare motor

jojon80
2007-02-21, 20:23
Väljer du att byta till 4takt se till att installera en timräknare en mycket bra grej för underhåll och service samt andrahandsvärdet på en 4taktare.
Trollar du mycket byt olja var 100ade timme byt olja och filter var 200ade timme då mår din motor bra anledningen är att låga varv förorenar oljan fortare än höga varv, anteckna dessutom allt gjort åt motorn under tiden du äger den mot vad timräknaren säger så har du en väl underbyggd "servicebok" sånt är alltid bra vid försäljning i framtiden mvh

tamtam min motor har gått 500/tim per år i 10 år = 5000 tim. Fungerar fortfarande klanderfritt tack vare täta oljebyten. Vanligaste orsaken till haveri på hondorna är fruset vatten i kanalerna, får vara noga med att köra ut allt vatten innan vinterförvaringen. Kamremsbyte börjar nog bli dax också efter 5000 tim

Flygfisken
2007-02-21, 21:07
Jag skulle nog fortsätta köra med din 10hk mercury för det är en av de bästa tvåtakts motorerna som finns i den storleksklassen. Den är tvärspolad så den går tyst och vibrationsfritt på låga varv för att vara en tvåtaktare, dessutom startar den bra. Minus är avgaserna och röklukten. Du skall ut med mycket pengar om du skall byta till fyrtakt och man kan fråga sig om det är värt pengarna. Om du skall köpa en fyrtakt skall du söka en som har så stor cylindervolym som möjligt. På en 10-15 hk tycker jag det borde vara över 300 cm3 så du får tillräckligt med fart då det är flera personer i båten .

Tack för ett intressant svar:-)

elanen
2007-02-21, 21:35
Jonas 37, ja om man har nån som är duktig och kan hjälpa en ja. Men hur många har det av dom som har båtmotorer som kan få hjälp av polare. Är heller ingen världsmästare. Men har och haft en massa motorer. Och har som sagt en son som jobbat på en auktoriserad båtmekverkstad. Faktiskt en av dom mest välkända. Han om något vet vad det handlar om när det gäller dessa fyrtaktare. Han är idag inom reservdels branchen för båtmotorer. Han både ser och hör en del också. Och jag lägger inte dövörat till jag heller.
Har man ingen hjälp blir det svinkostnader. Eller ta Sunes Cykel och Sport på landet som båtmek som en del gör. Då blir det annan timlön. Men jobbet blir därefter. Är inget jag hittar på utan är väldigt vanligt fenomen på vischan. Och då är Västerås antagligen vischan.

elanen
2007-02-21, 21:37
Jonas 37, glömde bort att du gjorde service jobbet själv. Duktigt gjort. Fixar du ventilerna själv också.

Rospigg
2007-02-21, 21:59
Jonas 37, glömde bort att du gjorde service jobbet själv. Duktigt gjort. Fixar du ventilerna själv också.

Håller med Jonas det är inte direkt svårt att byta nämda delar på en 4T och vad gäller ventiltjajtet så begriper jag inte vad Ni bråkar om, har aldrig hört någon med 4T som haft några bekymmer med sånt, det fixar man ju vid en enstaka större service tex vid kamremsbyte vilket kan vara smart att låta verkstan göra om man inte är händig eller har någon kunnig polare.

Vore det så mycket reparations och service behov på 4T och så totalt oekonomiskt att ha 4T så skulle näpperligen inte en förkrossande majoritet av dem båtägare som har mest gångtimmar på motorerna köra just 4T nämligen fiskeguider och trollingfiskare många av dem kör 600-800 tim/år och har defenetivt inte råd, lust eller tid med stillestånd pga motorkrångel :fiska3:

Visst innehåller en 2T färre rörliga delar (tror det är ca 35 på en 1cyl) men den har även många nackdelar, jag har haft min beskärda del av båda sorterna under mina 35 år som båtägare och kan jämföra ganska väl, och jag skulle i dag inte köpa en 2T av den äldre modellen, däremot dem nya med insprutning som tex Optimax och E-Tech så är det en annan sak annars är det 4T som gäller.

Enda undantaget på den regeln (ingen regel utan det) är småsnurror under 8hk som oftast är 1 cyl och där är inte 4T något vidare, utan där föredrar jag 2T dock går dessa snurror inte så mycket per år så med en modern snurra körd på alkylatsoppa och bioolja så är det inte så farligt med varken förbrukning eller miljöpåverkan.

Abelsson
2007-02-21, 22:06
elanen din pajas, varför skriver du inte in i din tag att du vet allt om båtmotorer också så att folk kan pm:a dej och få råd om det också. Du verkar ju vara världsmästare på det mesta

jag räknar bara på soppaförbrukningen.
Förut: 25-30L om dan =300kr.
nu 10L om dan =110kr

med ca 70 fiskedagar per år, (minst) blir det alltså en besparing på ca 200kr/dagen * 70 det blir 14000 per år i mitt fall

värdeminskning vet jag inte heller, tycker att 4-taktare står sej väldigt bra beg, man får ju betala runt 30-35k för en 10 år gammal honda

Lite orättvisa kalkyler. Hur hadde siffrorna sett ut om du räkant med en purfärsk tvåtaktare.?? Garanterat stor skillnad i soppaförbrukningen mellan en snurra från tex -87 och en från 2007..

Vore intresant med ett oberoende förbruknings test mellan dom två olika motortyperna.. Därefter lite uträkningar på inköp/service/värdeminskning/försäkring/reperationer m,m undrar vilken snurra som skulle få den lägsta månadskostnaden.

Btw.. jag skulle aldrig köpa en 10 år gammal fyrtaktare om inte historiken fanns med i minsta detalj..

//Abel

Sander L.
2007-02-21, 22:16
......

Jonas 37
2007-02-21, 22:29
Hmm. inget klockrent inlägg va?

Här är beviset på att mitt inlägg är klockrent.tvål+klocka= klockrent klockan blev väldigt ren

Jonas 37
2007-02-21, 22:36
[QUOTE=elanen;244660]Jonas 37, ja om man har nån som är duktig och kan hjälpa en ja. Men hur många har det av dom som har båtmotorer som kan få hjälp av polare. Är heller ingen världsmästare. Men har och haft en massa motorer. Och har som sagt en son som jobbat på en auktoriserad båtmekverkstad. Faktiskt en av dom mest välkända. Han om något vet vad det handlar om när det gäller dessa fyrtaktare. Han är idag inom reservdels branchen för båtmotorer. Han både ser och hör en del också. Och jag lägger inte dövörat till jag heller.
Har man ingen hjälp blir det svinkostnader. Eller ta Sunes Cykel och Sport på landet som båtmek som en del gör. Då blir det annan timlön. Men jobbet blir därefter. Är inget jag hittar på utan är väldigt vanligt fenomen på vischan. Och då är Västerås antagligen vischan.[/QUOTE

Att lämna motorn till en Stockholmsfirma är nog det sista jag skulle göra.Dryga kaxiga försäljare , kan vara stöddiga då väntetiden på service under högsäsong kan vara horibel.Klart som fan att Stockholmsfirmor är dyra när dom har höga omkostnader på lokaler , löner etc.Går man in på olika båtforum så är nästan alltid Stockholmsfirmor som klagomålen gäller.

joj
2007-02-21, 22:39
Lite orättvisa kalkyler. Hur hadde siffrorna sett ut om du räkant med en purfärsk tvåtaktare.?? Garanterat stor skillnad i soppaförbrukningen mellan en snurra från tex -87 och en från 2007..

Vore intresant med ett oberoende förbruknings test mellan dom två olika motortyperna.. Därefter lite uträkningar på inköp/service/värdeminskning/försäkring/reperationer m,m undrar vilken snurra som skulle få den lägsta månadskostnaden.

Btw.. jag skulle aldrig köpa en 10 år gammal fyrtaktare om inte historiken fanns med i minsta detalj..

//Abel

Vi Båtägare testade lite motorer för något år sedan och då visade det sej att en 15 år gammal Mercury hade lägre förbrukning en den nya, jag tror det var 50 hk motorer som testades, ska se o jag hittar tidningen i helgen:cheers:

Sander L.
2007-02-21, 22:52
.....

Calex
2007-02-21, 23:58
Elanen. Hör med junior hur lång tid han behöver för att ställa ventilerna på en 2-cylindrig fyrtaktare. Tror att du kommer att bli förvånad över hur fort det går och vad det kostar. Olja och filter fixar man ganska lätt själv.

Sen kan jag inte låta bli att notera att du säger att elektronik är skit för att det går sönder, samtidigt som du skriver att gammla motorer med brytare ska man inte ha för de smutsar ner.

De nyare 2t, är precis lika fulla med elektronik som en 4t.

Det låter ju som om 4t är några högteknologiska monster som man måste serva hela tiden. Fan kolla på eran gräsklippare när gjorde ni en service på den sist. förutom möjligen ett oljebyte.

Det går inte att komma ifrån att en liten 2t skitar ner mer än en 4t, brytare eller ej. Det beror på att du får oförbränd soppa med från vevhuset. Kolla på en optimax, där har de löst det problemet genom att du aldrig har någon bensin i vevhuset. så då slipper man ha en fetare blandning än nödvändigt för att smörja vevlager osv.
Därför går det utmärkt att trolla med en sån motor. 2t det med, men med en helt annan lösning på smörjningen.

Test005
2007-02-22, 00:21
Det verkar ju som att de flesta är negativa till encylindriga fyrtaktare för att de vibrerar så hemskt, varför vibrerar de mer än motsvarande tvåtaktare?
(Håller de lägre varvtal pga att de endast tänder varannat kolvslag eller vad?)

Pitan
2007-02-23, 02:18
Haha! Ja, det fanns mkt roligt å delade åsikter i det här, så jag bara måååste lägga mej i! :)

För det första så när det gäller din motor, en 10 hk:s, som ska användas till bla till trolling, ja då skulle valet för mej vara solklart. Det blir en ny Mercury/Mariner F9.9 med en vikt på 38 kg. Den motorn har en relativt låg vikt, och är i det hänseendet inte så långt ifrån den 2-takt som du redan har (borde vara 35kg). Den drar dessutom extremt lite soppa vid trolling. Bättre än min Honda 8hk.

Ska man använda utombordaren som trollingmotor finns det bara fördelar med en 4-takt. Främst är det ljudnivån. Så fort motorerna blir på 2 cylindrar eller mer så är 4-taktaren mycket tystare. Sen slipper man 2-taktsavgaser. Oljeinblandning i bränslet finns ju där även om röken inte blir blå som om man använder bioolja. Till slut, inte minst bränsleekonomin. Största skillnaden är på låga varv och speciellt på tomgång och det gäller i alla 3 områdena. När det gäller lite större motorer så finns ju idag även 2-taktare med elektronisk bränsleinsprutning som har fått ner bränsleförbrukningen på låga varv riktigt bra. Men de andra nackdelarna kvarstår dock.

Sen är det ingen större skillnad i hur stark en 10hk motor är i toppeffekt, oavsett om det är 2- eller 4-takt. Siffran anger ju precis det, toppeffekten. Däremot har en 4-takt på 10hk betydligt bättre vridmoment än en 2-takt, speciellt på lägre varv, vilket innebär att den presterar bättre vid olämpligt tung belastning.

Ekonomi: Ja som det ser ut idag så minskar 2-taktarna mycket fortare i pris och har huvudtaget lägre 2:a handsvärde. Det må vara att de är lite billigare i inköp, men du får tillbaka skillnaden med råge om du säljer en 4-takt.
Sen gällde det det här med service. Jag har själv 2st Hondamotorer, en 8hk (-99 = äldre modellen) och en 40hk, på vilka jag utför all service själv. Olje- och filterbyte (filter finns inte ens på 8hk:n) är som sagt inga svårigheter. Funkar som på en bil, fast mer lättillgängligt. När det gäller ventiljustering så är det också som på en bil. Ventilkåpan sitter bara i några bultar och tätningen är en o-ring av gummi som återanvänds. Det är viktigast att kolla vid första servicen. Det kan man lätt göra själv med ett bladmått. Behövs det justeras behövs en skruvmejsel och en ringnyckel också. Måtten finns i instruktionsboken. Har aldrig mekat själv tidigare, men såg på under en service och sen kunde man det. Inte svårt. Olja inhandlar jag billigt på te x Biltema, där man kan köpa helsyntet 5-50 till mkt bra pris (4 liter för ca 200kr). Det är samma olja som i bilar. De som säger annat talar inte sanning. Tänk bara på att välja tillräckligt bra olja (lättflytande vid kyla), speciellt om du kör trolling och/eller använder motorn då det är kallt, och byt hellre för ofta än för sällan. Kostar ju nästan inget. 8 dl går det i 8hk:n och 2.4 l i 40hk:n. Frågan är om man inte gör av med mer på 2-taktsolja på samma antal timmar. Byte av kamrem är inte heller så svårt, men där rekommenderar jag fackman. Gör du det själv så kolla markörerna på drevhjulen noga och/eller märk upp själv.

Annars är det som med en 2-takt. Växelhusoljebyte, bränslefilter och smörjning. Sönderfrysning pga vatten i motorn är lika på båda. Undantaget kanske vissa modeller. T ex så finns det problem med Hondas 6 och 8 hk(äldre) som har en modifierad topp till ett gammalt block. En kylkanal ligger inte riktigt mot fortsättningen i toppen och där kan vatten stanna kvar. Vilken det är syns på topppackningen, som har fått en speciell kopparförstärkning kring den kanalen. Men ska du förvara en utombordare i minusgrader under vintern så kan du köra igenom 50-50 glykolvatten(kylarvätska) när du konserverar den.

Att 4-takt skulle vara mer elektroniskt styrda och därmed känsligare stämmer inte heller. Det finns ju både och. Själv föredrar jag förgasarmotorer just pga mindre elektronik. Sen kan man ju justera tomgång mm på dem.

När det gäller livslängd så avgör nog hur du skött motorn mer än något annat. Sen brukar växelhusen leva mkt kortare tid än något av motoralternativen.

Sammanfattningsvis så kan jag inte se det som annat än att 4-takt är ett bättre alternativ. Men det är ju jag det :)

TAMTAM
2007-02-23, 07:48
Elanen. Hör med junior hur lång tid han behöver för att ställa ventilerna på en 2-cylindrig fyrtaktare. Tror att du kommer att bli förvånad över hur fort det går och vad det kostar. Olja och filter fixar man ganska lätt själv.

Sen kan jag inte låta bli att notera att du säger att elektronik är skit för att det går sönder, samtidigt som du skriver att gammla motorer med brytare ska man inte ha för de smutsar ner.

De nyare 2t, är precis lika fulla med elektronik som en 4t.

Det låter ju som om 4t är några högteknologiska monster som man måste serva hela tiden. Fan kolla på eran gräsklippare när gjorde ni en service på den sist. förutom möjligen ett oljebyte.

Det går inte att komma ifrån att en liten 2t skitar ner mer än en 4t, brytare eller ej. Det beror på att du får oförbränd soppa med från vevhuset. Kolla på en optimax, där har de löst det problemet genom att du aldrig har någon bensin i vevhuset. så då slipper man ha en fetare blandning än nödvändigt för att smörja vevlager osv.
Därför går det utmärkt att trolla med en sån motor. 2t det med, men med en helt annan lösning på smörjningen.
Calex körs inte bränsle och olja via vevhuset på en Optimax??
Vet du hur den funkar i detalj vad gäller smörjning och bränsle?
Vore kul med en beskrivning E-tech måste vara nåt liknande men ingen av dem har väl våtsumpssmörjning?? mvh

TAMTAM
2007-02-23, 08:00
tamtam min motor har gått 500/tim per år i 10 år = 5000 tim. Fungerar fortfarande klanderfritt tack vare täta oljebyten. Vanligaste orsaken till haveri på hondorna är fruset vatten i kanalerna, får vara noga med att köra ut allt vatten innan vinterförvaringen. Kamremsbyte börjar nog bli dax också efter 5000 tim
Nog dags att byta remmen Jojon 5000 tim inte dåligt! men nog riskabelt dyra dock räkna med 600-700kr kostade i alla fall till yamaha, bytet var ganska lätt men krävde tillverkning av special avdragare för svänghjulet på yamman. good luck mvh

Calex
2007-02-23, 10:48
Tamtam. I rätt grova drag är det så att oljan blandas med ren luft och sugs igenom vevhuset som vanligt. Fast utan någon bränsleinblandnig. Sedan när cylindern börjar komprimera luft-olje blandningen. Trycker kompressorn in bränslet i cylindern, blandat med mer luft. Det går åt mindre olja i vevhuset eftersom oljan inte är utspädd med bensin. Och så slipper man använda mer bensin än nödvändigt pga. att lite bensin slås ut i vevhuset av snurrande delar. Därför sotar inte motorn igen när du trollar.

TAMTAM
2007-02-23, 13:52
Tack för din beskrivning!
Måste vara nåt liknande med Yamaha HPDI och E-tech då.
Egentligen borde man kunna konstruera en tvåtaktare med våtsumpssmörjning och högtrycks insprutning in i cylindern för soppan, en väl fungerande sådan motor borde vara det bästa och tillförlitligaste som finns.

elanen
2007-02-23, 18:28
Calex, nu tog jag upp när en fyrtaktare har fått några år på nacken. Inte helt nya. Är ett vanligt disskussion ämne inom marin branschen hur det ska gå att klara servicen på äldre fyrtaktare.
För det finns inte folk att klara den uppgiften. Folk vill inte jobba inom marinbranschen. Är för arbetsamt och slitigt. Blir alltså inte lättare när det blir mer service åtaganden, invecklade motorer, mer elektronik. Att påstå att det är lättmekat med stora fyrtaktare där man knappt får in en penna. Är sådana som inte stått på verkstads golvet med dessa åbäken. Alla som tycket att det är lättmekat sök er gärna till en marinutbildning. Ni kommer att omvärdera era synpunkter garanterat. Ni ska lyfta jättemotorer för hand. Ni får andas in bensinångor så att ni storknar och knappt vet vad ni heter. Är ett av dom tyngsta och slitsammaste jobb man kan tänka sig. Inte många andra fördelar än att man lär sig båtmotorer och även båtmodeller. Lönen är inte heller nåt överdrivet. Småmotorer har andra nackdelar som att bultarna i regel är klena. Och gärna går av när man skall meka. Beror på oftast på dåliga aluminium legeringar. Borra ut dom är ju heller inte gjort i en handvändning. Att det skulle vara sämre mekaniker och grinigare i Stockholm än andra delar av Sverige. Skillnaden är mer att dom har mer att göra och pressen är större. Mer då att kunderna är ena grinsillar och är allmänt otrevliga. Stockholm har ett mycket större upptagningsområde av båtfolk en lilla Västerås som exempel. Även kallad vischan.

Jonas 37
2007-02-23, 19:21
Elanen så du menar att båtmotorer är mer svårmeckade än en bil? Killen som bytte kamremmen i min Honda gjorde det på 40min.Dan före bytte han kamrem på en Subaru.Han höll på i 8timmar med det.Servicen på min är ju löjlig om man jämför med bilen.På en bil kommer du ju inte åt nånstans.När jag byter olja och filter på bilen så måste man åka till en mack där man kan hissa upp bilen. Syrrans kille har jobbat som bilmeckare i 30år.Han tycker det är en fröjd att hålla på med utombordare.

För 2år sedan så ringde jag till Skanstull marin och frågade om kamremsbyte på motorn.Enda svaret jag fick var vi har 2månáders väntetid klick.En sån
människa ska inte jobba med ett serviceyrke.Tycker båtfirmorna i Stockholm har en djävla attityd.

TAMTAM
2007-02-23, 19:55
Du får ursäkta Elanen själv föredrar jag skruva utombordare framför bil rent och trevligt powerheaden sitter i rätt höjd du behöver inte ligga i nån konstig ställning för att komma åt grejorna en ren fröjd jämfört med bil.
Hade grabben din inga lyftanordningar på firman?? låter konstigt eller var det på "vischan" tro.

Jonas 37
2007-02-23, 19:59
Skulle citera pitan men gjorde fel

. Olja inhandlar jag billigt på te x Biltema, där man kan köpa helsyntet 5-50

På Hondas motorer står det ju en text att dom rekomonderar 5W/30 som viskositet på oljan.Hos min återförsäljare så säljer dom 5w/40 enligt rekomondationer från Honda marine.Vet att många kör med mc-olja.Dom påstår att den klarar väldigt höga temperaturer.Tycker det är märkligt att Honda rekomonderar 5W/30 då 5w/40 klarar höre temperaturer , eller är jag ute och cyklar?

Flodebanan
2007-02-23, 20:03
Jonas 37, ja om man har nån som är duktig och kan hjälpa en ja. Men hur många har det av dom som har båtmotorer som kan få hjälp av polare. Är heller ingen världsmästare. Men har och haft en massa motorer. Och har som sagt en son som jobbat på en auktoriserad båtmekverkstad. Faktiskt en av dom mest välkända. Han om något vet vad det handlar om när det gäller dessa fyrtaktare. Han är idag inom reservdels branchen för båtmotorer. Han både ser och hör en del också. Och jag lägger inte dövörat till jag heller.
Har man ingen hjälp blir det svinkostnader. Eller ta Sunes Cykel och Sport på landet som båtmek som en del gör. Då blir det annan timlön. Men jobbet blir därefter. Är inget jag hittar på utan är väldigt vanligt fenomen på vischan. Och då är Västerås antagligen vischan.

Ja för fan, glöm absolute inte bort att alla duktiga människor i detta landet bor i sthlm!

elanen
2007-02-23, 20:13
Nu nämner du bara kammrem hela tiden. Finns faktiskt andra delar och jobb på en båtmotor. Öppna en kåpa på en 100-200 hk motor och titta in. Inte dessa mindre 40-50 hk motorer. Min grabb är utbildad bilmek också. Han gick 3 årig på Enskede gymnasium. Så han har att gemföra med. Han tycker att bilar är skit att meka med också. Men att jobba med båtmotorer var mycket värre.
Sen att båtmekarna har överfullt med jobb året om. Värst är just när alla kunder på våren ska ha allt klart i tid för sin egen del. Men när det är ett helvete att passa in för mekarna. Massa skitjobb som kommer i mellan och när det inte finns folk så det räcker. Är en borta och kanske sjuk. Går det åt skogen för hela planeringen. Jonas 37, det ingår även andra sysslor än bara att skruva motorer. Det skall monteras styranordningar, och även allt som har med båtar att göra. Även ibland krypa inne i trånga inombordsmotor rum. Där du knappt kan känna eller se ett skit. Du får meka på känn helt enkelt. Sen ska motorer testas på båtarna och även då andra attiraljer. Är massor av andra jobb än bara skruva. Allt som rör det marina livet. Pröva gärna att prya på en båtmekfirma. Eller var med en hel dag så ser du en annan värld.

elanen
2007-02-23, 20:22
TamTam, meka med sin egen motor är inte samma som på en båtfirma. Vet det själv av egen erfarenhet. Dom ska ut på andra marinor och hämta kunders motorer. Och där finns det ingen kran att komma åt med. Dom blir helt enkelt tvingade att lyfta av skiten manuellt. Oftast har ägaren glömt att berätta att motorn haft en låsanordningen. Kul när dom åkt ut långt ut till nån marina. Trångt och jävligt att komma åt att få bort motorn när det är massa båtar tätt intill. Stå hemma och meka sin enda motor är ju rena lekstugan. Utan stress och tidspress är nåt helt annat. För så mycket gnälliga kunder blir det ju inte lugnare.

joj
2007-02-23, 20:41
TamTam, meka med sin egen motor är inte samma som på en båtfirma. Vet det själv av egen erfarenhet. Dom ska ut på andra marinor och hämta kunders motorer. Och där finns det ingen kran att komma åt med. Dom blir helt enkelt tvingade att lyfta av skiten manuellt. Oftast har ägaren glömt att berätta att motorn haft en låsanordningen. Kul när dom åkt ut långt ut till nån marina. Trångt och jävligt att komma åt att få bort motorn när det är massa båtar tätt intill. Stå hemma och meka sin enda motor är ju rena lekstugan. Utan stress och tidspress är nåt helt annat. För så mycket gnälliga kunder blir det ju inte lugnare.

Kanske är bra att be om nyckel i förväg:ordning: skulle vi inte göra det så skulle inte många hus bli renoverade.:radd:

Tur att den den båtmecken jag känner inte lipar över alla små problem och att det är trångt:cheers: Det finns även en hel del racingfolk som skruvar ofta med moderna 4-t motorer, mellan varje tävling till och med så kunskapen är inga problem och det är ju inte precis någon ny teknik det handlar om, då är jag nog mer rädd för att få renovera nya 2-t DI eller moderna dieslar som faktiskt innehåller en del ny teknik.

Meeen jag borde ha 7-8 problemfria år framför mej och skulle något råknull inträffa så får man lösa det då:fiska2:

//
Jojje

Jonas 37
2007-02-23, 21:00
hhhhhhhhhhhhh

Rospigg
2007-02-23, 21:05

Måste bara kolla lite för jag tycker Du verkar vara ute och cykla ganska rejält nu, först säger Du att dem stora mek problemen är på motorer i 100-200 hk klassen och sen att din son har problem med att hämta dem ute hos kunderna då han inte kommer åt att lyfta av dem med kran, dessa maskiner väger ju 150-250kg och jag skulle vilja se den människa som ensam klarar att lyfta av en sån manuellt :headbang:
Din grabb måste vara tvillingbrorsa med Hulken :mices_bla

Ingen vettig människa skulle ens försöka något sådant utan dem tar med sig en trailer och tar upp hela båten och kör tillbaka till verkstan där dem har en motorlyft tillhands och kan hänga över motorn på en motorbock om dem nu behöver ta av den alls då man ju kommer åt det mesta när den sitter på plats.

Har en god vän som har över 30 års erfarenhet som båtmek och hans son har nu jobbat som det i ca 10 år och ingen av dem tycker det är något problem att meka utombordare jo jag har frågat dem båda två, däremot inombordare med trånga motorrum där dem får stå på huvudet för att komma åt gillar dem inte vilket jag förstår.

elanen
2007-02-23, 21:13
Rospigg var nånstans skrev jag att dom lyfte 100-200 hk motorer. Och om det nu är sånt drömjobb som flera menar. Varför inte meka själv eller sök er till en utbildning som marinmekaniker. Många av dom som jobbar har många krämpor. Ryggarna och knän har tagit stryk på dom flesta. Men värst är nog dessa ångor från bensin och lösningsmedel dom suger in för jämnan. En thinnersniffares drömjobb kanske. Nä hemmamek kan vara hyfsat kul inte mer. Var glad att nån vill ta i skiten.

elanen
2007-02-23, 21:19
Rospigg gick faktiskt och snackade med grabben. Jo det var stora V-4:or och motorer upp till över 100 hk. Inga längre sträckor. Vad hade dom för val när dom var på öde marinor. Ursäkta mig men dom hade kran på bilen. Men var i varje fall tvingade att lyfta skrotet än bit ändå. Man överlever inte kroppsligt länge i den brancshen. Därför lade han av innan han säckade helt.

Rospigg
2007-02-23, 23:14

Här skrev Du det!!

Tycker att både Du och din grabb har en taskig attityd till era medmänniskor och har man den inställningen och jobbar i ett serviceyrke (båtmek är faktiskt det) så har man nog valt fel så JR gjorde nog rätt som slutade av flera orsaker.

Sen är det ju faktiskt frivilligt att jobba som båtmek och dem som gör det har valt det själva och det ger dem deras inkomst, så om alla båtägare började meka själv så skulle det bli många arbetslösa båtmekar, så jag tror nog att dem seriösa mekarna är glada över att ha kunder som ger inkomster åt deras företag även om det är stressigt värre vissa perioder men så är det väl inom alla jobb. :btt3: :btt3:

Rospigg
2007-02-23, 23:42
Rospigg gick faktiskt och snackade med grabben. Jo det var stora V-4:or och motorer upp till över 100 hk. Inga längre sträckor. Vad hade dom för val när dom var på öde marinor. Ursäkta mig men dom hade kran på bilen. Men var i varje fall tvingade att lyfta skrotet än bit ändå. Man överlever inte kroppsligt länge i den brancshen. Därför lade han av innan han säckade helt.

Du får ursäkta Elanen men jag köper inte det Du och sonen säger av flera orsaker:

1. Ingen enskild människa kan lyfta så tunga föremål som en stor motor på ca150kg eller mera speciellt som en motor saknar lyftgrepp och att den skulle lyftas medans personen står på en båt i sjön som vickar, det är helt enkelt omöjligt.
Visst en tyngdlyftare lyfter mycket mera än så men då under optimala förhållanden på ett stadigt underlag och "starkaste man" atleterna lyfter och bär tyngre men även dem på fast mark och föremålen har enkom handtag för att underlätta lyftandet.

2. Motorer i den storleken är bultade genom akterspegeln och minst två av bultarna sitter under vattenlinjen så om man lossar muttrarna och tar bort motorn så bryter man också tätningen av dem hålen och det börjar läcka in vatten i båten som i värsta fall sänker den, med lite otur åker bultarna ur och då blir det ett redig läckage.

3. Varför ens besvära sig med att lyfta av motorn och tvingas koppla isär alla reglage och kablage när det går så mycket smidigare att ta upp hela båten på trailer och meka den på plats?

:btt3: :btt3:

elanen
2007-02-24, 13:16
Rospigg, det märks att du inte vet ett skvatt om verkligheten hur dessa båtmotormekkar lever sitt liv. Kom in i verkligheten. Det märks när du skriver att du inte fattar ett dugg hur dom jobbar. Ibland är det helt enkelt för trångt att kranen inte kommer åt. Klart att dom måste lossa bultningen. Motorn ska ju in på service och den skall sättas tillbaks på samma båt igen. Att dom får lyfta själv en del av dessa jättemotorer är vardagsmat när många skall hämtas in för service. Vartenda motor blir det ju inte på förstås. Fast det är väl bäst att påpeka det för dig. Gå gärna in och fråga dessa killar som åker ut på marinor och hämtar in motorer på service. Då kanske du ser att dom inte är styrkelyftare utan vanliga killar. Och att deras kroppar heller inte är på topp. Handlar inget om att nedvärdera nåt jobb. Verkligheten är en annan en vad du tror. Nåt glamour yrke är det verkligen inte om du fått den uppfattningen.

elanen
2007-02-24, 13:24
Hoppas att du fattar att båtarna inte ligger i sjön på senhösten. Utan ligger ju upptagna för vinterservice. Många har ju sina motorer vinterförvarade hos marinan (Utombordarfirman). Är väl förfan ingen som tar upp en motor ur båten när den ligger i vattnet för service. Det händer så klart att dom tar en trailer om det behövs. Hoppas ett ljus gått upp för dig. Inte tror på vad jag skriver. Tror du att min grabb ljuger vad han jobbade nånstans. Och utbildningen som marinmekaniker bara är påhittad. Varje dag var han helt slut när han kom hem. Han började renovera båtmotorer själv redan vid 16 årsåldern med bra resultat. Så han var ingen döskalle innan utbildningen heller. Jobbet sliter enorm på kroppen helt enkelt. Och med lösningsmedel som dödar skallen.

Calex
2007-02-24, 13:50
Ha ha !! Fan va ni är ute och sladdar nu.:btt3:

utter72
2007-02-24, 14:25
Elanen ... Kan inte du och jag gå ut och ta en öl nån gång. Du verkar vara så sympatisk och avslappnad att diskutera saker med. Jag känner att jag har mycket att lära av dig särskillt när du kan lägga fram din kunskap så tydligt och utan att trassla till det och se det från flera håll. :drunk:

Tycker du att jag överdriver om jag åker till min lokala båtmek och tar med mig en vinerkrans för att muntra upp honom lite. Jag hade inte en aning om att han mådde så dåligt som du framställer att båtmekare gör. Jag har ju för fasen sagt till honom en gång att det vart dyrt med mororproblemen jag hade. fyyyyyy jag har dåligt samvete och känner att jag måste be stackaren om ursäkt.

Calex
2007-02-24, 14:36
Uttern 72::goodwork: :goodwork: :goodwork:

elanen
2007-02-24, 15:22
Uttern 72, ja precis så ska du göra. Är inget avundsvärt jobb att böka med era vrakmotorer he he. Räcker gott och väl att böka med vårservicen på ett antal motorer som står hemma. Bra att det finns roddbåtar. Och att alla vatten inte tillåts att forsa fram med motorer. Var nu snäll mot era motormekar. Och tänk nu över vintern när ni till våren stressar dessa herrar med ruttna motorer.

Rospigg
2007-02-24, 20:56
Du är ju för go Du elanen :ogen: :blah:

Har inte sagt att varken Du eller grabben ljuger och har Du uppfattat det så så ber jag om ursäkt men av dina inlägg framgick inte att båtaran stod på land så då utgick jag ifrån att dem låg kvar i sjön, men står dem så tätt på land så borde Du ringa brandkåren för dem har åsikter om sånt och kan få det ändrat så att utrymmet mellan båtarna blir större och livet blir enklare för dina älskade båtmekar :D

Har som sagt flera vänner i den branschen vissa som varit det i över 30 år och det är inget som helst fel på deras skallar, för enligt Dig så borde dem ju sitta på tokhuset allihopa pga alla bensinångor, kanske därför dem har extra bra ventilationsystem på verkstäder för att slippa sånt ??

Det är just av hänsyn till min gode vän båtmeken som jag lämnar in motorn för service redan på hösten så han har vintern på sig att jobba i lugn och ro, dessutom levererar jag min båt till varvets egen brygga så dem bara behöver lyfta upp med stora kranen och lägga på trailern och rulla in hela ekipaget i verkstan, helt utan att handlyftning :goodwork:

Visst är jag en mönsterkund då ??

TAMTAM
2007-02-24, 21:04
Piggen, lätt chockad här lämna in på vinterförvaring och fullservice!
Å sen alla skärgårdsbor som gnäller hur jävligt det är därute med fastighetsskatter och jobb! mvh:ogen:

Rospigg
2007-02-24, 21:20
Piggen, lätt chockad här lämna in på vinterförvaring och fullservice!
Å sen alla skärgårdsbor som gnäller hur jävligt det är därute med fastighetsskatter och jobb! mvh:ogen:

Självklart, bara för att jag kan göra jobbet själv så betyder det inte att jag alltid gör det speciellt inte med nya maskiner där garantin ännu gäller och så har det varit några år nu, när den väl gått ut så fixar jag själv och småsnurrorna fixar jag hemma på backen :ogen:

Men jag brukar lämna in min framåt skiftet nov/dec då dem hunnit meka undan alla sommrgästernas motorer och har fått det lite lugnare, man måste ju stöda sina lokala företag för att dem ska överleva :btt3:

TAMTAM
2007-02-24, 21:22
Självklart, bara för att jag kan göra jobbet själv så betyder det inte att jag alltid gör det speciellt inte med nya maskiner där garantin ännu gäller och så har det varit några år nu, när den väl gått ut så fixar jag själv och småsnurrorna fixar jag hemma på backen :ogen:

Men jag brukar lämna in min framåt skiftet nov/dec då dem hunnit meka undan alla sommrgästernas motorer och har fått det lite lugnare, man måste ju stöda sina lokala företag för att dem ska överleva :btt3:
Haha anade det mvh!

kalleh
2007-02-25, 00:25
Och med lösningsmedel som dödar skallen.

Har du möjligen hjälpt till mycket med mekandet ?
:ogen:

Flygfisken
2007-02-25, 07:25
Vill bara säga till eventuella undrandes att, jag igår köpte en Mercury 02a 15 hästare, hade gått otroligt lite, grymt fint skick på den:)

Det blev alltså en 2-taktare igen, och det känns riktigt bra! Jag skulle bara vilja veta var det där avgastestet tog vägen som nån i tråden skulle göra? för inte släpper väl en 02a Mercury ut mer avgaser än en 87a Mercury?

Ha det Gott.

joj
2007-02-25, 08:39
Utsläppen vet jag inte men den drog mer soppa i alla fall, hittar inte den tidningen nu men lycka till med motorn!

elanen
2007-02-25, 11:04
Kalleh, med din kommentar är det nog åt andra hållet. Målaryrket har ju rensat på folk. Inte många som lever idag. Inte ens med dom nya färgerna mår dom nåt vidare. Rospigg, misstänkte att du missförstod om upptagning. Att det finns folk som hänger kvar i sina branscher hur dåligt man än mår. Är väl så för dom flesta som inte hittar nåt annat jobb och har utbilning för. En gammal båtmek på ålderns höst är väl inget för en nysatsning direkt. Sen finns det ju alltid ett litet jobb runt hörnet som kan inbringa en slant. Som i dom flesta hantverksyrken.
Rospigg, hur kan man ha tid att ringa brandkåren när båtarna oftast ligger långt ute nånstans. Finns inga tidsmarginaler. Bara jaga på hela tiden som jag har förstått. Man har väl själv sett hur det ser ut på marinorna. Speciellt Bullandö, och även min egen båtklubb (Grödinge). Inte är det mycket utrymme precis. Knappt så man kan gå emellan. MVH Gunnar J.

Rospigg
2007-02-25, 11:25
Kalleh, med din kommentar är det nog åt andra hållet. Målaryrket har ju rensat på folk. Inte många som lever idag. Inte ens med dom nya färgerna mår dom nåt vidare. Rospigg, misstänkte att du missförstod om upptagning. Att det finns folk som hänger kvar i sina branscher hur dåligt man än mår. Är väl så för dom flesta som inte hittar nåt annat jobb och har utbilning för. En gammal båtmek på ålderns höst är väl inget för en nysatsning direkt. Sen finns det ju alltid ett litet jobb runt hörnet som kan inbringa en slant. Som i dom flesta hantverksyrken.
Rospigg, hur kan man ha tid att ringa brandkåren när båtarna oftast ligger långt ute nånstans. Finns inga tidsmarginaler. Bara jaga på hela tiden som jag har förstått. Man har väl själv sett hur det ser ut på marinorna. Speciellt Bullandö, och även min egen båtklubb (Grödinge). Inte är det mycket utrymme precis. Knappt så man kan gå emellan. MVH Gunnar J.

Det där med brandkåren var mera i förebyggande för i min båtklubb så fick vi för några år sedan påbackning av brandkåren (en medlem som var brandman) att båtarna låg för nära och att det skulle vara visst avstånd mellan för att dem skulle kunna ta sig fram med sina bilar och med utrustning om något hände och för att minska spridningsrisken om en båt börjar brinna, det kan även bli katastrof rent ekonomiskt då försäkringsbolagen kan vägra betala ut på båtklubbens försäkring om man inte följt reglerna för uppställning och då är det stora pengar och många bedrövade båtägare.

Hos oss står nu båtarna i dubbla rader efter varandra med breda gator mellan raderna och minst 1m mellan varje båt i sidled, så där är det inga problem att komma fram med en större bil och att röra sig runt varje enskild båt, men som sagt så blev det efter att brandkåren och försäkringsbolaget skällt på klubben.

Kanske värt att kolla sånt även på andra båtklubbar och marinor för det är inte kul om olyckan är framme och man dessutom inte får ekonomisk ersättning pga något sådant.

elanen
2007-02-25, 14:33
Visst i förebyggande är helt rätt på alla fronter. Rospigg bara att vänta in våren. Båtsuget är grymt just nu. En liten jolle med åror hade räckt.