handdator

Visa fullständig version : Ålfiske på ostkusten

Foppa
2003-06-04, 18:25
Vet att det har varit ett antal trådar uppe om ålfiske, men ingen om hur det är på kusten!
har landställe på arholma i norra sthlm skärgård, och jag vet att det finns ål där, då flera lägger ut ryssjor efter dem.
Det jag undrar är Var man ska efter ålen.. utanför uddar har jag hört.. kanske ska spana efter var ryssjorna ligger?

Patrik
2003-06-04, 19:53
kan nog vara en bra ide att göra det. Har själv ingen erfarenhet av fiske efter ål vid kusterna men yrkesfiskarna har ju det, så vid deras ryssjor bör det vara ett bra ställe för ål! Synd bara att dom ska fiska upp så mycket av en art som är på tillbakagång...jaja politikerna bryr sig ju fan inte så vad ska man göra??

ljohan
2003-06-05, 18:04
Originally posted by Patrik
kan nog vara en bra ide att göra det. Har själv ingen erfarenhet av fiske efter ål vid kusterna men yrkesfiskarna har ju det, så vid deras ryssjor bör det vara ett bra ställe för ål! Synd bara att dom ska fiska upp så mycket av en art som är på tillbakagång...jaja politikerna bryr sig ju fan inte så vad ska man göra??
Det är väldigt trist att fiskbeståndet minskar.
Vad ska man göra när man blir gammal och grå?
Ifall man hade lite kunskap om att odla fisk så skulle
man kunna odla in.
Men sådant verkar klurigt.
Det ska ju vara en balanserat fiskbestånd, annars brakar ekosystemet.

Push-Up
2003-06-05, 18:21
Ålryssjor ligger oftats i grundare vikar, passager osv där ålen passerar under vandringar och födosök. De ställen jag helst letar efter är sund, pålade bryggor, risvasar, vrak eller andra ställen med en massa bråde som ålen gillar att gömma sig i, altså ställen ålen är stationär på. Grunda vikar är bäst på våren när vattnet värmts upp och det är som mest aktivitet där. Ju mera vattnet värms upp ju mera sprider ålen på sig.
Har inte varit på arholma, men antar att det finns kajjer i ärhete och mitt tips är att droppa ner ett par spön efter kajjen, helst en regning natt, med tryckande värme och gärna med åska i luften.

Tänk på att ålen många ggr är stationär och att c&r bör tillämpas om man vill kunna ha fler trevliga fisken på samma plats. Ett bra ålspot fiskas lätt sönder (egen erfarenhet innan vi började strikt släppa tillbaka allt som inte blöder) Och nu har vi bättre fiske på våra heta spots under längre tid!

Foppa
2003-06-05, 18:54
Ok.. har faktiskt en kajliknande brygga i en grund dyvik,. får väl ta att prova där... tackar för tipsen

Zonker
2003-06-06, 12:54
Lite tillägg på det Push-up har skrivit. Överhängade träd och växter är bra ställen. Ålen föredrar ställen där det är mörkast. I urbana miljöer är broar "säkra" ställen. Andra bra ställen är där många brukar fiska strömming på dagtid. De döda strömmingarna som hamnar på botten utgör en gratis mäskning. Agna med en halv strömming.

Push-Up
2003-06-06, 13:17
Zonker, det var nästan tjänstefel av mig å inte skriva det du nämner ovan.

Zonker
2003-06-06, 13:28
Man är så fokuserad av massa viktiga parametrar så att man glömmer bort det som är mest basic.

Även solen har fläckar!

Push-Up
2003-06-06, 14:13
Zonker, så ödmjukt sagt:) Har du kört någe ål i år? Polarna har haft bra fiske faktiskt med fiskar på 1550g som topp.

Zonker
2003-06-06, 15:20
Har inte börjat med ålmete ännu, men så fort när jag får tillfälle. Man vill ju inte gå till jobbet med svarta ringar under ögonen. Just nu fiskar vi mest efter gös och havsöring.

Fiskar ni mest i insjöar typ den kräftrika sjön som heter L...sjö?

Push-Up
2003-06-06, 15:49
Vart håller du till?
Vi fiskar inte i Ål i sjön du tänker på. Åt H-vete för mkt kräftor. Dessutom är den dämnd för 40-50 år sedan. Finns de ngn ål i sjön är den garanterat STOR. Ingen jag känner har hört talas om ålfångst ifrån sjön på hur många år som helst.
För övrig har vi stora problem på många vatten med kräftorna. Flertalet platser är bra ålplatser men nöjjet förstörs av kräftorna som tuggar i sig betet på 15-30 minuter. Mälaren är nu ett kräfteldorado på flertalet ställen........buähhh...tycker vi ålfiskare och söker oss till icke så kräftrika områden!
Vi har dock inte testat vad Ålen tycker om feta daggisar?!

Zonker
2003-06-06, 23:10
Originally posted by Push-Up
Vart håller du till?
Vi fiskar inte i Ål i sjön du tänker på. Åt H-vete för mkt kräftor. Dessutom är den dämnd för 40-50 år sedan. Finns de ngn ål i sjön är den garanterat STOR. Ingen jag känner har hört talas om ålfångst ifrån sjön på hur många år som helst.
För övrig har vi stora problem på många vatten med kräftorna. Flertalet platser är bra ålplatser men nöjjet förstörs av kräftorna som tuggar i sig betet på 15-30 minuter. Mälaren är nu ett kräfteldorado på flertalet ställen........buähhh...tycker vi ålfiskare och söker oss till icke så kräftrika områden!
Vi har dock inte testat vad Ålen tycker om feta daggisar?!

Jag håller till på bl.a. Djurgården, Baggens och Värmdö. Metade även inne i Strömmen några gånger. I år ska vi testa andra ställen som ser bra ut. Fick ett tips av Nynäsguiderna.

Foppa
2003-06-06, 23:14
Finns det mycket ål i strömmen? och isf var.. nu blir jag nyfiken :)

Crubbster
2003-06-13, 00:34
också väldigt intresserad om de finns i strömmen och var som e bäst, eftersom de tar mig 5 minuter att gå dit

Push-Up
2003-06-13, 08:41
de finns i strömmen, alla ålar i mälarens vattensystem skall vandra ut genom strömmen, slussen eller södertälje kanal........

Crubbster
2003-06-16, 02:24
hmm okej, ja har hört att under broar och sånt också e de bra typ!!