Visa fullständig version : Motorbyte Ryds Camping
Det är dags att byta motor på skutan. Det är en Ryds Camping -78. Hade i stort sätt köpt en 90hk mercury 4t men avbröt köpet idag eftersom jag insåg att jag vill ha mer hästkrafter (och en ny motor med insprutning).
Det kan bli en Suzuki 115 hk, eller vad sägs om att skicka på en på 140 när man ändå håller på?:headbang: :headbang:
Nån som haft en lite större motor på en ht lr liknande båt?
rek max enligt den blå skylten är 85hk men man måste väl få safta på lite!?
Saken är den att jag håller på att trollingutrusta båten och kommer att använda stora motorn till fisket. Trollar både lax och öring även med löjor. Så lite smart måste man vara och tänka på bränsleförbrukning och fart (trolling/max) m.m
Vilken skulle du ta?
Tumlaren
2007-02-21, 08:25
Tänk lite på vikten också, har själv en för stor motor samt en liten trollingmotor där bak, båten blir väldigt baktung ligger djupt i vattnet.
Tumlaren
Du lär får problem med försäkringen om du övermotoriserar 85hyk-140hk samt att jag skulle vara försiktig med Ryds'en i allmänhet.
Jag hade en Ryds 500ht som akterspegeln sprack på, inte övermotoriserad och inte buskörd.
Stefannilsson73
2007-02-21, 15:30
Tror inte att du ska kasta på en allt för stor motor på din camping. De är inte någon fartbåt och jag vet inte hur den blir att hantera om man tvingar upp den i allt för höga farter. Satsa på en 90 hk istället eller 115 hk, samma vikt oftast. Men du bör nog se dig efter en trollingmotor också då. De stor mår väl inte allt för bra av att gå på tomgång länge. Detta var iallafall vad båthandlaren sa till mig när jag hade en ryds camping och skulle byta motor. De smörjer inte helt ok i låga farter och de kommer inte upp i en bra arbetstemperatur. Jag körde bara trolling i stort sett så de blev en 50 hk evinrude 4-takt. Med facit i hand hade jag idag valt en 70 hk istället.
Vill du ha lite mer fart på skutan så föreslår jag att du tittar på en annan båt, typ ryds 550 BF istället. Helt annat skrov på den skutan.
Tänk lite på vikten också, har själv en för stor motor samt en liten trollingmotor där bak, båten blir väldigt baktung ligger djupt i vattnet.
Tumlaren
Har kollat lite nu alla tre motorerna 90, 115 & 140 väger lika mkt. 140 hästarn väger tom lite mindre än dom andra som ligger på 189kg.
Hur är det med det där om att stora motorer inte mår bra av att ligga på tomgång allt för länge?
Har sett en hel del filmer där det trollas hej vilt med dom stora motorerna och det verkar inte vara nått prob. Eller räcker det med drivankare för att höja varvtalet en aning.
Har kollat lite nu alla tre motorerna 90, 115 & 140 väger lika mkt. 140 hästarn väger tom lite mindre än dom andra som ligger på 189kg.
Hur är det med det där om att stora motorer inte mår bra av att ligga på tomgång allt för länge?
Har sett en hel del filmer där det trollas hej vilt med dom stora motorerna och det verkar inte vara nått prob. Eller räcker det med drivankare för att höja varvtalet en aning.
Drivankare lär du nog behöva i vilket fall som helst...
Har för mig att jag läst att du har ngr polare som trollar med 115/140 sukor. Har dom extramotorer eller kör dom med huvudmotorn? Vad har dom sagt, är dom nöjda?
Skulle inte gå över 115hk på den båten även om vikten är samma på 140.an för det kan gå illa med akterspegeln och Du lär inte få en krona från F-bolaget om det händer och Du hängt på så mycket över :(
Ang att köra stora motorn på tomgång så är det inga problem med en 4T dem kan gå hela dagar utan problem, det som kan ge problem är att få ner farten tillräckligt men då finns ju som sagt bromsar.
Vad det gäller arbetstemp så börjar Du väl inte att köra trollingfart direkt utanför bryggan utan Du har väl lite transportkörning till fiskeplatsen och då kommer ju motorn upp i temp och sen håller den det, smörjer gör det så länge oljepumpen funkar så det har jag svårt att se att det skulle vara ett problem.
Enda orsaken jag ser att ha en liten snurra är som extra säkerhet om något händer med stora snurran så att Du kan komma hem, men det är ju en annan sak :)
På förra båten körde jag en Optimax som enda motor till både transport och trolling helt problemfritt och i år på nya båten blir det en Yamaha F100 som får funka som båda sakerna.
Har för mig att jag läst att du har ngr polare som trollar med 115/140 sukor. Har dom extramotorer eller kör dom med huvudmotorn? Vad har dom sagt, är dom nöjda?
Dom går som en dröm vid trolling men frågan är ju vad du får för tomgångsfart, motorn har inga problem att gå länge på tomgång.
Stefannilsson73
2007-02-21, 17:48
De där med ev problem med motorn har jag som sagt bara fått höra av båthandlare. När det gäller olja sa han att det kunde bli problem med den översta cylindern både när det gällde olja och arbetstemp. Olja därför att oljepumpen inte alltid driver upp olja till cylindern om den går sakta länge och att det är denna cylinder som inte får korrekt arbetstemp. Vet ej mer än så, låter visserligen inte så sannolikt men visst, jag är bara glad kund och litar på deras kunskap. Honda tex tog inte skador som orsakats av trollingköring på garanti osv.
Det finns en del som har sänkt ner sin tomgång till neråt 500 rpm och fått skador på motorn men kör man på normal tomgåmg ska det inte vara några som helst problem.
Kör själv ryds camping, visserligen 75, och den är något plattare under än vad din båt är. (på gott och ont)
Det är helt vansinne att slänga på en 115 på camping. Kör själv med 50 och det funkar utmärkt. 20-25 knop räcker väl på en snart 30 år gammal båt. För att inte prata om all soppa du sparar på att välja en "lagom" motor.
Två nära bekanta äger också campingbåtar (78 och 82) dvs ditt skrov. En kör med 50hk och den andre med 60.
helt vansinnigt sätta en för stor motor på en snart 30 år gammal båt. Visst är ryds camping rejält byggda båtar, folk får säga vad dom vill om ryds, men att hänga på en 115 på en 30 år gammal akterspegel och busköra skulle iaf inte jag våga.
Vaför tittar du inte efter en 70? Vore jag du skulle jag satsa på en 50, det räcker gott och väl, tänk på all bensin du sparar på varje tur också.
Anchovyman
2007-02-21, 22:40
Hej! Jag har fiskat i några gånger med polarns camping och han har en Yamaha F60 på den och jag tycker att det går väldigt bra med den. Denna båt har ju inte skrov som en hydrolift precis och den går ju inte som en dröm när det blåser lite när man går transport och det känns som hela båten ska explodera när den smäller i vågorna. Det känns ju som bortkastade pengar att satsa på en 115 - 140 hk. på denna båt. (tycker jag) :-)
Jag har också hört från nått håll det där om att motorn inte skulle må bra av att gå på tomgång så länge.
Som Rospigg säger så börjar man ju sällan trolla direkt från bryggan så tempen hinner man få upp.
Men visst har man snöat iväg en aning när man vill skicka på en 140hk motor på en gammal och osportig camping, 90-115 är betydligt mer rimligt.
Under det tänker jag inte gå, för hur många gånger har man inte önskat sig hem när man varit ute i skitväder? Inte gör fler hästar att man kommer hem direkt men det går fortare.
Då räcker det inte med 50-60hk enligt min mening. Visst det e klart, man måste begränsa hastigheten efter många faktorer och inte minst den obefintliga v-formen.
Har nästan fått uppfattningen att folk är lite rädda för att ta för sig av lite extra hästkrafter. Det kan väl inte bara vara en fråga om snålhet, för varför snåla på en sån viktig del som motorn?
Jovisst jag vill oxå ha större motor men jag har inte råd med det och jag har inget fartskrov den överplanar vid 30 knop något som du säkert oxå kommer märka på din, över 90 hk tror JAG är meningslöst men med dom 90 ponnysarna så har du gott om kraft över och dessutom pengar över till något som behövs mer.
Inga problem att köra på tomång länge med Suzuki 90/115 4-t, dom bara surrar på och mår gott.
Jag har också hört från nått håll det där om att motorn inte skulle må bra av att gå på tomgång så länge.
Som Rospigg säger så börjar man ju sällan trolla direkt från bryggan så tempen hinner man få upp.
Men visst har man snöat iväg en aning när man vill skicka på en 140hk motor på en gammal och osportig camping, 90-115 är betydligt mer rimligt.
Under det tänker jag inte gå, för hur många gånger har man inte önskat sig hem när man varit ute i skitväder? Inte gör fler hästar att man kommer hem direkt men det går fortare.
Då räcker det inte med 50-60hk enligt min mening. Visst det e klart, man måste begränsa hastigheten efter många faktorer och inte minst den obefintliga v-formen.
Har nästan fått uppfattningen att folk är lite rädda för att ta för sig av lite extra hästkrafter. Det kan väl inte bara vara en fråga om snålhet, för varför snåla på en sån viktig del som motorn?
Håller med, man skall inte snåla med motorkapaciteten. Men det är väl bara att du köper en båt som går bra i 40 knop. Gissar på att nuvarande inte kommer att vara så trevlig med den bestyckningen.
Så, är pengarna inget problem så byt hela ekipaget:wink:
Lycka till
/D
Håller med, man skall inte snåla med motorkapaciteten. Men det är väl bara att du köper en båt som går bra i 40 knop. Gissar på att nuvarande inte kommer att vara så trevlig med den bestyckningen.
Så, är pengarna inget problem så byt hela ekipaget:wink:
Lycka till
/D
Pengar är ett litet problem, men efter att ha prioriterat bort frugan och andra kostsamma intressen så blev det lättare att skyffla in desto mer i fiske/båtsäsongen -07:nojd: :nojd:
Nytt ekipage finns med i kalendern, men inte förrän 2008
Pengar är ett litet problem, men efter att ha prioriterat bort frugan och andra kostsamma intressen så blev det lättare att skyffla in desto mer i fiske/båtsäsongen -07:nojd: :nojd:
Nytt ekipage finns med i kalendern, men inte förrän 2008
Låter som en sund prioritering för fruar kan bli dyra i drift har jag förstått så jag har inte skaffat mig någon :blah:
Ska Du ändå byta hela ekipaget nästa år så kör med den motor Du har för Du förlorar rejält på affären annars då Du inte får tillbaka så mycket när Du säljer nuvarand ekipage, värdeminskningen första året är ganska brutal :headbang:
Men Du kanske tänker behålla snurran (som Du planerar att köpa nu) och flytta över på nästa båt ??
Låter som en sund prioritering för fruar kan bli dyra i drift har jag förstått så jag har inte skaffat mig någon :blah:
Ska Du ändå byta hela ekipaget nästa år så kör med den motor Du har för Du förlorar rejält på affären annars då Du inte får tillbaka så mycket när Du säljer nuvarand ekipage, värdeminskningen första året är ganska brutal :headbang:
Men Du kanske tänker behålla snurran (som Du planerar att köpa nu) och flytta över på nästa båt ??
Värdeminskningen är som den är, det får man ta. Motorn jag har är en gammal 70
2t och den kör jag inte me 1 sommar till.
och visst har jag planerat att flytta motorn me också en av anledningarna till att jag vill ha en lite större motor.
Eller ska man ta 140hästarn och köra lite lungt i år. Så har man en lite mer passande motor till nästa båt. Som kommer vara en storlek större än den jag ha nu.
Jonas 37
2007-02-22, 23:03
Är väldigt nyfiken på vad du får för försäkringpremie på en Ryds Camping med en 140HK fytrtaktare.Har du ringt nåt försäkringsbolag? En polare har en stor styrpulpetare 5.8m 2.4 bred som han byggt själv.Han har en 200HK tvåtaktare på den.Han har den oförsäkrad då han inte har råd med försäkring.Folksam skulle ha 15000kr om året.
Är väldigt nyfiken på vad du får för försäkringpremie på en Ryds Camping med en 140HK fytrtaktare.Har du ringt nåt försäkringsbolag? En polare har en stor styrpulpetare 5.8m 2.4 bred som han byggt själv.Han har en 200HK tvåtaktare på den.Han har den oförsäkrad då han inte har råd med försäkring.Folksam skulle ha 15000kr om året.
Heeh! Nä inte har man hunnit kolla med f-bolagen än. Var på väg härom dan men det kom något emellan. Det får bli högre prio på den.
Foksam var iof dubbelt så dyra mot if som jag har nu.
Är nog med Jojon här 140hk på en Camping!!
Min tro är att 70 max är lagom på en sådan definitivt då det inte är något fartskrov direkt snarare en gammal halvplanare, oftast är det ju sjön som avgör hur fort du kan köra i alla fall om du inte vill att den ska gå i tusen bitar, akterspegeln är med största säkerhet surmurken också dvs plywooden inuti.
Köper man 70hk istället för 140hk får man ju typ 50.000,- över.
Blir mycket bling för de pengarna :)
Heeh! Nä inte har man hunnit kolla med f-bolagen än. Var på väg härom dan men det kom något emellan. Det får bli högre prio på den.
Foksam var iof dubbelt så dyra mot if som jag har nu.
Ring runt ordentligt, för mig var skillnaden mellan 6 och 24 pengar (med 140 hk på). Dessutom så är det skillnad på hur länge du får ha eländet i vattnet, samt vad som gäller vid trailning.
Om jag var du så skulle jag köpt en temporär lösning för i år och sedan sett till att få ett bra paketpris som skräddarsys hur du vill ha det till nästa år. Så kommer du att få det precis som du vill, samt att du slipper försäkringsproblem under 2007.
/D
http://www.blocket.se/vi/10849272.htm?ca=22_s bra motor för i år och sedan satsa på något annat när du skaffar nästa båt
Så nu e den äntligen betälld!
Efter att ha vridit och vänt, räknat och diskuterat så blev valet en suzuki 115hp.:D :D
Såå nice att veta att man kommer ha ett skönt gäng friska kusar i ryggen i sommar. Det var helt ok med Försäkringsbolaget så de var det bara att köra!!
Old Firehand
2007-03-13, 14:03
Det är dags att byta motor på skutan. Det är en Ryds Camping -78. Hade i stort sätt köpt en 90hk mercury 4t men avbröt köpet idag eftersom jag insåg att jag vill ha mer hästkrafter (och en ny motor med insprutning).
Det kan bli en Suzuki 115 hk, eller vad sägs om att skicka på en på 140 när man ändå håller på?:headbang: :headbang:
Nån som haft en lite större motor på en ht lr liknande båt?
rek max enligt den blå skylten är 85hk men man måste väl få safta på lite!?
Saken är den att jag håller på att trollingutrusta båten och kommer att använda stora motorn till fisket. Trollar både lax och öring även med löjor. Så lite smart måste man vara och tänka på bränsleförbrukning och fart (trolling/max) m.m
Vilken skulle du ta?
Hej Toxic; Ryds Camping är nog mera deplacementbåt än en racerbåt! En för tung och stark motor knäcker nog din båt både i akterspegel och inunder när den går snabbt och hårt i grov sjö. En 4-taktare på 50 hkr verkar i mitt tycke vara en drömmotor till din båt.
Det är bättre att vara smart än efterklok!
Old Firehand
Hej Toxic; Ryds Camping är nog mera deplacementbåt än en racerbåt! En för tung och stark motor knäcker nog din båt både i akterspegel och inunder när den går snabbt och hårt i grov sjö. En 4-taktare på 50 hkr verkar i mitt tycke vara en drömmotor till din båt.
Old Firehand
campingen är ingen båt som man trycker på med i grov sjö det vet jag, men när sjön tillåter så lider man inte direkt av att ha ngr extra kusar. Har haft en 70hk på innan och den tycker jag var för klen. kan tänka mig att det är ca 50hk kvar i en sån motor från sent 70 tal. tyngden kan man inte göra så mkt åt så nogrannhet och en ordentlig besiktning av akterspegeln är en självklarhet innan montering an nya snurran.
Man måste satsa för att vinna!
Motorn väger ju nästan 200kg, så en förstärkning av akterspegeln kanske är på sin plats?
Min Ryds hajen med 50hk tvåtakt sprack på båda sidor om akterspegeln och den motorn är ju mkt lättare än en Suz df115.
Även om du tänkt köra lugnt med båten så sitter ju vikten där på akterspegeln när du trailar eller studsar runt i vågorna...
Är du säker på att försäkringsbolaget är OK med motoriseringen och att du har fullgott försäkringsskydd i händelse av olycka?
Old Firehand
instämmer helt med old firehand. 50hk gör +20knop och det räcker väl. Tycker det skulle kännas väldigt vanskligt med en så pass tung motor på en 30 år gammal akterspegel. En nogrann besktning av akterspegeln är nog på sin plats både före montage och efter du kört nån vecka. Fukt i akterspegeln är sånt som inte alltid syns/känns förrän du borrat i den. Nästan standard på en båt med dom åren på nacken
Sådärja, nu e snurran på plats och de första kritiska timmarna av inkörningen avklarade. Valet föll för en suka 115.. Bra skit måste jag säga. Helt sjukt va tysta dom nya motorerna e, det enda man hörde på tomgång var skvallerstrålen som träffade vattenytan. Ett litet minus var dock att nu hörde man allt skrammel och gnissel från båten som tidigare doldes av en skränig blårykande 2taktare. Fast det e väl lite av ett I-lands problem eller?
Sådärja, nu e snurran på plats och de första kritiska timmarna av inkörningen avklarade. Valet föll för en suka 115.. Bra skit måste jag säga. Helt sjukt va tysta dom nya motorerna e, det enda man hörde på tomgång var skvallerstrålen som träffade vattenytan. Ett litet minus var dock att nu hörde man allt skrammel och gnissel från båten som tidigare doldes av en skränig blårykande 2taktare. Fast det e väl lite av ett I-lands problem eller?
Grattis till snurran ;)
Det är bara att gå lös med verktygen och efterdra alla monterade saker ombord, byt alla självskärande skruvar mot genomgåensde bult med låsmutter där det är möjligt och fodra bottnarna på stuvfacken med något mjukt tex bitar av "liggunderlag" så slipper Du mycket av skramlet, däremot oljud i skrovet får Du leva med men ha koll på dem då Du om jag minns rätt lagt Dig lite över rek max på den skutan men den skulle väl bytas snart den med eller hur var det?
Grattis till snurran ;)
Det är bara att gå lös med verktygen och efterdra alla monterade saker ombord, byt alla självskärande skruvar mot genomgåensde bult med låsmutter där det är möjligt och fodra bottnarna på stuvfacken med något mjukt tex bitar av "liggunderlag" så slipper Du mycket av skramlet, däremot oljud i skrovet får Du leva med men ha koll på dem då Du om jag minns rätt lagt Dig lite över rek max på den skutan men den skulle väl bytas snart den med eller hur var det?
Användandet av lås mutter missade jag helt i hetsen av att få i grejerna och göra en provtur. Så efter en timme eller så kom det en mutter och bricka farandes:skaka: :skaka: :skaka:
Klockrent att prova grejerna och sen ta upp den för finsjusteringar och mutterbyten m.m.
Man får ha ett extra öga på grejerna när man övermotoriserar en gammal båt
men det är väl alltid bra att se efter motorfordon.
ang. båtbytet så blir det tidigast nästa år.
Har även slängt i en autopilot i vinter fick chansen att prova den igår också, tummen upp för den, perfa när man cruisar på dom stora fjärderna men framför allt för trollingen.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.