handdator

Visa fullständig version : Hjälp inför Båtköp för Trolling

Kassoren
2007-02-24, 20:30
Kan någon hjälpa mig med köptips tex på blocket mm. Kanske någon som vill sälja sin egen pärla till mig. Båten ska användas till trolling på Vänern och på mindre sjöar och inte vara för stor max 5m. Drömmen vore ju om den hadde en del trollingutrustning också. Max 100.000.- Styrpulpet eller HT spelar just nu ingen roll.

Muskytracker
2007-02-24, 21:10
Lite tips från mig... dock inte tagit någon lax över 20 kg på trolling ännu, du får "be the judge" om jag har kompetens eller inte.

Nr 1. Köp en båt med bra akterutrymme och som har reling av syrast 25 mm pulpetrör. Skit i träreling osv som många polska båtar har.
Nr 2. Bra om det finns pulpetrör om än kort i aktern på båten, annars måste du fixa en trollingbar. Något att fästa i, kanske pollarna?
Nr 3. Hög stäv... Ett måste för seriös trolling i havet. Båten skall inte vara under 5,50 i längd om den inte är unik typ Ryds 535! (pisskvalité men sjövärdig)
Nr 4. Se till att ha rätt motor, antingen digital styrning av varvtalet eller rätt motoralt. skit i trollingbroms och fjant. Slirkoppling på inombordare är att föredra.
Nr 5. Autopilot är nästan ett krav, annars blir det trist... SERIÖST!
Nr 6. Elriggar är bra, men strular ofta om du inte själv har kompetens inom elmek.
Nr 7. Trollingmast är självklart, drilla fisk med en enkilos sidopar är DRYGT! Och stor risk att missa fisken.
Nr 8. En +-polsind. och justerare är bra att ha, dock överkurs!
Nr 9. Djuptempmätare och skiktesmätare är självklart.
Nr 10. Testa WW:s djuplod, good stuff!
Nr 11. Kör på "säkra platser"!
Nr 12. Använd alltid Dipsy "klockrena"!
Nr 13. Stacka alltid direkt efter dodger "uppväxare", alltså inte bara ovan!
Nr 14. Prova flätlina...
Nr 15. Se till att båten går i 1,8 till 2,2 knop.
Nr 16. Osv... orkar inte är full!

The Loomis Man
2007-02-24, 21:12
fan va jag gillar din stil :D :drunk:

Muskytracker
2007-02-24, 21:15
Vidare...

Se till att ha lod i storlek som inte gör att de driftar bakom båten... 7 kilos eller större är att rekommendera över 30 feet.

Vi älskar också Izmo Quack Magnum på vandrare....

HICK:cheers:

TAMTAM
2007-02-24, 21:16
Kan någon hjälpa mig med köptips tex på blocket mm. Kanske någon som vill sälja sin egen pärla till mig. Båten ska användas till trolling på Vänern och på mindre sjöar och inte vara för stor max 5m. Drömmen vore ju om den hadde en del trollingutrustning ockdå.
Vad är det du söker styrpulpet eller HT (täckt båt) ??

Muskytracker
2007-02-24, 21:19
Läs också "tror det var Willys sportfiske som hade en trollingskola", men hittar tyvärr inte länken. Där hittar du i så fall info om färgval på olika djup etc.

MVh

/MT:cool2:

TAMTAM
2007-02-24, 21:24
Läs också "tror det var Willys sportfiske som hade en trollingskola", men hittar tyvärr inte länken. Där hittar du i så fall info om färgval på olika djup etc.

MVh

Riktigt rökig tror jag rätt adress Regal Sportfiske!

Muskytracker
2007-02-24, 21:27
Tack... det var länge sedan jag höll på med "laxpuppfiske", sorry....

joj
2007-02-24, 21:30
Vidare...

Se till att ha lod i storlek som inte gör att de driftar bakom båten... 7 kilos eller större är att rekommendera över 30 feet.

Vi älskar också Izmo Quack Magnum på vandrare....

HICK:cheers:

Ismo Magnum på vandrarna :headbang: :buga:

WW:s lod kanske vore något att testa....

Muskytracker
2007-02-24, 21:30
Vidare... fan är full!

På vandrare... stacka med lååååååååånga linor efter djupriggarna kan va jäkligt effektivt. Likaså stacka dubbla dipsys, "kanske på varje sida" en på bara 30 feet nedan och en på 150! Haft flyt med uppväxare samma tackling, största uppväxare på 14 kg. Polaren som drillade den... rätt kul med fina firrar i juli.

Muskytracker
2007-02-24, 21:36
Herr Kassoren!

Det finns en 600 BF till salu på Blocket med ett Gult "tak", en klock trollingbåt... mitt råd är dock PRUTA!

Mvh

/MT:drunk:

TAMTAM
2007-02-24, 21:40
Ismo Magnum på vandrarna :headbang: :buga:

WW:s lod kanske vore något att testa....

Joj kolla föregående: stacka med lååååååååånga linor efter djupriggarna kan va jäkligt effektivt.
Kör med dina gamla vanliga på vandrarna, sommarfiske kan vara annorlunda kanske men inte våren min tro i alla fall.

TAMTAM
2007-02-24, 21:42
Musky när huvudvärken gått över återkom var fiskar du vilket område?? antar Simris men i alla fall mvh

TAMTAM
2007-02-24, 21:44
Ismo Magnum på vandrarna
:headbang:
Håller med!

Muskytracker
2007-02-24, 21:44
Korta linor efter riggarna på uppväxarna, givet! :cool2:

Muskytracker
2007-02-24, 21:46
Nog med rååååd... full nu! Trevlig kväll, måste på muggen "and do what???;)", gillade den svenska "italienskans" nummer i s-gerSm!:goodwork:

joj
2007-02-24, 21:47
Joj kolla föregående: stacka med lååååååååånga linor efter djupriggarna kan va jäkligt effektivt.
Kör med dina gamla vanliga på uppväxarna, sommarfiske kan vara annorlunda kanske men inte våren min tro i alla fall.

Det där med linlängder kan ju bli en riktig huvudvärk, ena dan är det riktigt korta släp som gäller och nästa 200 fot.

Favoriten på uppväxarna är stora Dipsy med Raptor bakom på 180 fots släp i 2 knop...

Muskytracker
2007-02-24, 21:47
Nog med rååååd... full nu! Trevlig kväll, måste på muggen, gillade den svenska "italienskans" nummer i s-gerSm!:goodwork: I love blondes.........

joj
2007-02-24, 21:48
Nog med rååååd... full nu! Trevlig kväll, måste på muggen "and do what???;)", gillade den svenska "italienskans" nummer i s-gerSm!:goodwork:

Blev ganska bra när man sängde av ljudet:D :D :D

TAMTAM
2007-02-24, 21:48
Joj blev fel menade vandrarna inte uppväxarna kolla har "edit"

Muskytracker
2007-02-24, 21:52
Joj, nä... Inga problem alls! Man kör det man tror på, så enkelt är det... När man får fisk har man rätt, de ggr man får fel... svaret är givet!

Erfarenhet är A&O! Den som inte provar lär sig aldrig och den som älskar att testa, blir utfattig på utrustning!:)

MVH

/MT:ordning:

joj
2007-02-24, 22:01
Joj, nä... Inga problem alls! Man kör det man tror på, så enkelt är det... När man får fisk har man rätt, de ggr man får fel... svaret är givet!

Erfarenhet är A&O! Den som inte provar lär sig aldrig och den som älskar att testa, blir utfattig på utrustning!:)

MVH

Jo jag besökte Kamms idag och det blir ju aldrig helt billigt:ledsen:

I sommar/höst lär det bli en hel del fiske syd Utklippan, spännande laxvatten där:cool2:

Muskytracker
2007-02-24, 22:02
Tror vi är inblandade i samma trollingklubb Joj! Men det visste du nog innan...:drunk:

joj
2007-02-24, 22:11
Tror vi är inblandade i samma trollingklubb Joj! Men det visste du nog innan...:drunk:

Japp! Med sveriges mest bortblåsta trollingtävlingar som innehåll:ledsen:

Misstänker att vi oxå är inblandade i ungefär samma drycker ikväll med, ett par GT och lite Red-label har det slunkit ner:cool1:

//
Jojje

Muskytracker
2007-02-24, 22:13
Vi har nog gjort vad vi kunde dock... Vädrets makter står ibland över tyvärr!

joj
2007-02-24, 22:18
Vi har nog gjort vad vi kunde dock... Vädrets makter står ibland över tyvärr!

Jo det är ju så, om några veckor drar jag igång årets trollingsäsong - hoppas jag i alla fall men väret spelar ju in även där

Muskytracker
2007-02-24, 22:22
Joj, skall jag skriva de avgörande faktorerna för att lyckas med laxtrolling i Östersjön här, eller?:cool2:

joj
2007-02-24, 22:30
Joj, skall jag skriva de avgörande faktorerna för att lyckas med laxtrolling i Östersjön här, eller?:cool2:

Nä, insjötrollarna måste ju få svettas lite när dom kommer ner här i maj:cool2: :cool1:

joj
2007-02-24, 23:15
http://www.blocket.se/vi/10974520.htm?ca=22_s

http://www.blocket.se/vi/10896727.htm?ca=22_s

http://www.blocket.se/vi/10821097.htm?ca=22_s

http://www.blocket.se/vi/10569034.htm?ca=22_s

Pikeless
2007-02-24, 23:38
http://www.blocket.se/vi/10944003.htm?ca=23_11_s

:cheers:
:drunk:

joj
2007-02-24, 23:54
http://www.blocket.se/vi/10944003.htm?ca=23_11_s

Riktigt bra båtar det där, brukar vara stabila byggen från Draco, en polare har en som är 2 fötter större, dock med stor V8 och raka rör:cool1: :kung1:

tre S
2007-02-25, 00:21
Tjenix! Såg att du jagade båt men nämde ingen prisklass. Det finns ju en uppsjö av bra båtar men just till trolling finns det inte så många att välja på till vettiga pengar. De flesta måste mer eller mindre byggas om men det är ju faktiskt en del av det roliga! Men jag har ett litet råd: Satsa på en stabil båt. Bry dig inte om högfartsskroven. Mkt bottenvinkel brukar betyda hög bränsleförbrukning och ranka i trollingfart. Undantag finns men då pratar vi ganska nya båtar. Till Vänern och mindre sjöar är båtar typ Ryds Camping klockrena. Sen får man ju välja mellan HT och styrpulpet. Ht:båtarna är väl lite billigare för ska man ha en styris så är det helst mittpulpet som gäller å de växer inte på träd. 5,5 meter är lagom, tål lite sjö men är ändå inte för tunga för trailing och halvdåliga ramper. Har själv en Väddö 560 mittpulpet och trollingteamet fiskar i en Crescent Hanö 550.

Pikeless
2007-02-25, 00:44
Riktigt bra båtar det där, brukar vara stabila byggen från Draco, en polare har en som är 2 fötter större, dock med stor V8 och raka rör:cool1: :kung1:

Ja de ser ut som ett mycket trevligt bygge till bra pris, har länge gått och drömt om att få bygga om en Crescent 66/Max 1:a på liknande sätt

http://www.cremo.se/kataloger/modeller/pages/66-s1.htm
http://www.cremo.se/kataloger/modeller/pages/66-s2.htm

Är lite svag för halvdäckade båtar...
:love:

joj
2007-02-25, 08:07
Den där Dracon lär väl från början ha varit utrustad med inombordare och när dom nu har hängt på en en snurra så är det ju intressant att veta hur dom har byggt upp akterspegeln för att kunna tåla krafterna från en tung och stark 200 hk som hoppar i 25 knop.

Pikeless: Köp och bygg bara!

Anchovyman
2007-02-25, 09:13
Den där Dracon lär väl från början ha varit utrustad med inombordare och när dom nu har hängt på en en snurra så är det ju intressant att veta hur dom har byggt upp akterspegeln för att kunna tåla krafterna från en tung och stark 200 hk som hoppar i 25 knop.

Pikeless: Köp och bygg bara!

Hi joj!
Det är en jobbarkompis som byggt dracon och den är rejält förstärkt i aktern!! det satt en V8 i den när han köpte den men den var väldigt tung och min kompis hade tydligen väldigt lite att göra på fritiden! :ogen:
en liten nackdel är att den var lite baktung och fören blev väldigt lätt när det blåster 10+.
tight lines :fiska2:

Old Firehand
2007-02-25, 10:18
Kan någon hjälpa mig med köptips tex på blocket mm. Kanske någon som vill sälja sin egen pärla till mig. Båten ska användas till trolling på Vänern och på mindre sjöar och inte vara för stor max 5m. Drömmen vore ju om den hadde en del trollingutrustning också. Max 100.000.- Styrpulpet eller HT spelar just nu ingen roll.

Hej Kassören; Många fina trollingbåtar har jag fått uppleva genom åren. En som jag inte glömmer är Ryds Camping. Den klarar riktigt grov sjö. Med Wallasvärmaren på sitter du varmt och ombonat i ruffen under regniga eller snöiga vinterdagar. Med lite ombyggnad akterut blir den en perfekt trollingbåt. Priset beror på skick och motor.
Go for the Big Ones!
Old Firehand

tre S
2007-02-25, 10:20
Daycruisers är ju mkt användbara båtar. Spanade själv lite på Crescent 53:an innan jag köpte Väddön. Även Ryds har några fina modeller. Såg att max köpesumma i den här tråden hade lagts in. 100.000:- får man nästan för många båtar för, det blir svårt att välja. Har du möjlighet, välj en båt med så ny motor som möjligt och gärna fyrtakt. Försök sedan att tänka ut en plan för hur du kommer att använda båten. Trolling/familjebåt=Ht, trolling/spinnfiske=styrpulpet. Ska du vara med på tävlingar? Välj i så fall en så stor båt som möjligt och helst med fyrtaktare. Risken att bli inblåst i hamn minskar då betydligt. Vårfisket är snart igång!!:ordning:

TAMTAM
2007-02-25, 20:44
Hej Kassören; Många fina trollingbåtar har jag fått uppleva genom åren. En som jag inte glömmer är Ryds Camping. Den klarar riktigt grov sjö. Med Wallasvärmaren på sitter du varmt och ombonat i ruffen under regniga eller snöiga vinterdagar. Med lite ombyggnad akterut blir den en perfekt trollingbåt. Priset beror på skick och motor.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Firehand helt med dej få ger mer för pengarna du spenderar, tåligt slitstarkt och lättfixat nöjer sej med mindre maskiner också blåser det värre än Campingen klarar är det roligare hemma mvh

TAMTAM
2007-02-25, 20:49

MVH

Musky är du Karlskrona bo precis som Joj?
Verkar som ni har bra fiske därnere av och till blåsigt dock som det låter!
Den här var bevingad:
Den som inte provar lär sig aldrig och den som älskar att testa, blir utfattig på utrustning!
Men kul var det mvh

bt7026
2007-02-27, 21:48
Denna är till salu och har använts till trolling på Vättern/Vänern, lätt o traila + mkt sjöduglig.

//Tommy

bt7026
2007-02-27, 21:49
Sorry........glömde bilden.....

grudor
2007-03-15, 20:39
Denna båten ser ju ok ut http://www.blocket.se/vi/11194907.htm?ca=7_s

Annars brukar det ju bli ganska mycket jobb att fixa mast spöhållare mm.
Kompisen har en likadan i vättern å den går fint i vågorna!

jojon80
2007-03-15, 21:27
eller campingen som ligger ute som joj tipsade om förut
http://www.blocket.se/vi/11140795.htm?ca=5_s
helt färdigbyggd, ser ut att vara ett riktigt kanonexemplar.

Här är en till.
http://www.blocket.se/vi/11195788.htm?ca=5_s

finns många fina gamla ht-båtar som funkar klockrent till trolling, erbjuder tom vindskydd som gör att det går använda dom i vilket skitväder som helst.

grudor
2007-03-15, 23:34
Själv tycker jag att Ht båtar är för kärringar och campare.
Öppet med massor av plats skall det va!

jojon80
2007-03-15, 23:38
Själv tycker jag att Ht båtar är för kärringar och campare.
Öppet med massor av plats skall det va!

haha grudor det får stå för dej ;)

antar att jag hör tilll den förstnämnda kategorin då, har gått från öppet till ruffat och jag ångrar det inte!!

joj
2007-03-15, 23:42
Ooops jag e ju både och då:( :( :devil1: