handdator

Visa fullständig version : Trollingskedar färger?

madmats
2007-02-25, 01:18
Tänkte komplettera med lite nya laxskedar
typ NK-mag och Ismo mag inför vårens laxfiske.
Någon som har några förslag på färger man inte
kan vara utan?

joj
2007-02-25, 07:12
Ismo Magnum målad i grön/gul, inga reflextejper eller sånt...

Anchovyman
2007-02-25, 08:29
Ismo Magnum målad i grön/gul, inga reflextejper eller sånt...

Dessa i magnumfärger!

http://regalmarin.shopsystem.nu/product.asp?product=3680&page=1

http://regalmarin.shopsystem.nu/product.asp?product=3685&page=1

http://regalmarin.shopsystem.nu/product.asp?product=3658&page=1

Nk mag:
http://regalmarin.shopsystem.nu/product.asp?product=2564&page=1

http://regalmarin.shopsystem.nu/product.asp?product=2566&page=1

http://regalmarin.shopsystem.nu/product.asp?product=2570&page=1

http://regalmarin.shopsystem.nu/product.asp?product=2571&page=1

Apex storlek 6,25 tum

http://regalmarin.shopsystem.nu/product.asp?product=2652&page=1

http://regalmarin.shopsystem.nu/product.asp?product=2663&page=2

Grizzly spoon

http://regalmarin.shopsystem.nu/product.asp?product=4931&page=1

Dessa har alla fiskat bra utanför dig (för mig)

Fullgubben
2007-02-25, 08:43
NK Mag guld botten helt svart BKGS, guld botten mörkt grön framsida med svarta sarger GGT. Ge dem lite tid, främst i ytan, och som joj sa Ismo mag målade med grön gul vit, gärna vit baksida. NK och Ismo Mag fiskar inte bra i samma fart, testa att hetsa till Ismon eller slöa ner NK om du ska ha dem i samtidigt.
Skitfiske

joj
2007-02-25, 09:29
Och ibland så är det små skedar som gör nytta, och gärna i såna här färger.

Anchovyman
2007-02-25, 11:48
Tyvärr en dålig bild tagen med min telefon.
Ett bra urval (tycker jag)

madmats
2007-02-25, 19:17
OK Tack för tack för alla tips.

Har många av föreslagna färger men några var nya för mig
tex BKGS Och GGT, ska testa dem.

madmats
2007-02-27, 13:21
NK Mag guld botten helt svart BKGS, guld botten mörkt grön framsida med svarta sarger GGT. Ge dem lite tid, främst i ytan, och som joj sa Ismo mag målade med grön gul vit, gärna vit baksida. NK och Ismo Mag fiskar inte bra i samma fart, testa att hetsa till Ismon eller slöa ner NK om du ska ha dem i samtidigt.
Skitfiske

Blev intresserad av färgen GGT med guldbotten som du nämner, har dock inte
hittat den på Northen kings färgkartor? Endast färgen GT med silver botten.
Var kan man få tag på GGT:n

Old Firehand
2007-02-27, 16:07
Tänkte komplettera med lite nya laxskedar
typ NK-mag och Ismo mag inför vårens laxfiske.
Någon som har några förslag på färger man inte
kan vara utan?

Hej MadMats; Northern King introducerades i mars 1992 här i Sverige. Den 10april 1992 tog Lars Scharin från Ronneby "Nytt Svenskt Laxrekord" utanför Hanö med en 26,36 kilo tung lax på ett Northern King Mag S2. Flertalet av Northern King färgerna kan du studera och köpa på internetsidan www.trumman.com.

Samma år registrerades ytterligare tre laxar över 22 kilos vikt fångade på Northern King Mag. Den välkände laxtrollaren Tommy Hösli, Skara fångade den 8 maj 1992 en 24,18 kilos lax på Northern King Mag sydväst om Tärnö. Den 30 maj 1992 fångade välkände storfiskaren Jörgen Larsson, V. Torup, numera chefredaktör för tidningen FiskeFeber, en 22,94 kilo tung lax i Hanöbukten på Northern King Mag. Den 17 april 1992 fångade Lars "Rydarn" Fornander, Ryd också en 22,94 kilo tung lax i Hanöbukten på Northern King Mag.

Sedan 1992 har fler än fyrtiofem laxar över 20 kilos vikt fångats och registrerats på Northern King Mag. Den 13 maj 1993 fångade Thommy Bengtsson, Karlshamn en 26,72 kilos jättelax och tillika IGFA Världsrekord på Northern King Mag S6. Ett magert laxår som 1998 fångades den 7 maj en 26,52 kilos lax på Northern King Mag S2 i Pukaviken av Göran Pettersson, Sibbhult. Den 7 juni 1998 fångade Morgan Lewin, Örebro en 26,50 kilo tung lax på Northern King Mag vid Landsort. Listan kan göras hur lång som helst på jättelaxar som fångats på Northern King Mag "Östersjöns Laxdrag Nr 1" !

Vissa Northern King Mag färger har visat sig vara otroliga "magneter" när det gäller att fånga Östersjöns storlaxar. De fångstrikaste NK Mag färgerna är i bokstavsordning EM-D (Emerald med svarta prickar), FROG-D (FROG med svarta prickar), GC, GC-17, GLFG, MON, S2, S4, S5, S6, SC-17, SCBE, SGCG, SLL, WAHOO, YGG och YJ.

När det gäller senare års Hologramfärger av Northern King Mag har följande färger varit mycket fångstsäkra H-BC, H-CP, H-EM, H-FT, H-GC, H-GLBW och H-RB.

Det allra senaste Northern King tillskottet för sommarlaxarna och uppväxtlaxarna i Östersjön är Northern King A-Mag Aluminium Flasher, superlätta försilvrade aluminiumskedar i färgerna BC, BSPO, CHS, GC, GCF, GLBW, RB och den verkliga superskeden WAHOO.

Go for the Giant Baltic Salmons!
Old Firehand

Muskytracker
2007-02-27, 16:13
Det var ingen dålig reklam du gav Northern King och Trumman där Old Firehand!:nojd:

/MT:cool2:

Old Firehand
2007-02-27, 16:28
Det var ingen dålig reklam du gav Northern King och Trumman där Old Firehand!:nojd:

Hej Musky Trackers; Det var inte reklam snarare fångstrapporter av stora laxar genom åren och ren konsumentupplysning det jag skrev om Northern King. Allt finns dokumenterat. Vill du veta mer om laxtrolling och fångssäkra beten för olika delar av Östersjön står jag gärna till tjänst med det lilla jag läst om, vet och själv upplevt. Det är bara att fråga och jag hjälper dig mer än gärna och så gott jag kan.
Go for the Giant Baltic Lake Salmons!
Old Firehand

joj
2007-02-27, 16:30
Hej Musky Trackers; Det var inte reklam snarare fångstrapporter av stora laxar genom åren och ren konsumentupplysning det jag skrev om Northern King. Allt finns dokumenterat. Vill du veta mer om laxtrolling och fångssäkra beten för olika delar av Östersjön står jag gärna till tjänst med det lilla jag läst om, vet och själv upplevt. Det är bara att fråga och jag hjälper dig mer än gärna och så gott jag kan.
Go for the Giant Baltic Lake Salmons!
Old Firehand
Tror MT har ganska bra koll på laxtrollingen:cool2:

Muskytracker
2007-02-27, 16:34
Old Firehand, mitt inlägg vara bara menat som ironi, absolut inget annat. Det var ju kanonupplysningar du gav, som vanligt.:)

MVH

/Pär:cool2:

Musky
2007-02-27, 16:37
Det blir nog inte bara gädd-/jerksnack på träffen Pär, vi får nog bonkat av en hel del trollingsnack också :cheers:

/Musky

Muskytracker
2007-02-27, 16:42
Ja, Musky... jäkligt kul att du också är laxtrollare. Vi får definitivt snacka mer på träffen. Har själv ingen egen trollingbåt just nu, men har tillgång till en 600BF.

MVH

Musky
2007-02-27, 16:51
Då är du säkert inte främmande för lite trolling nere i Simrishamn när vandrarna kommer för att sen köra någon vecka senare uppe hos er och ta dem som inte högg i Simris :nojd:

Old Firehand
2007-02-27, 17:12
Ja, Musky... jäkligt kul att du också är laxtrollare. Vi får definitivt snacka mer på träffen. Har själv ingen egen trollingbåt just nu, men har tillgång till en 600BF.

MVH

Hej igen MuskyTracker; Vad är det för trollingträff ni skriver om? Berätta gärna! Själv har jag en för de flesta vatten och skapligt väder godkänd trollingbåt, en Buster Magnum med dubbla Yamaha motorer, en 150 hkr 2-taktare som transportmotor och en 15 hkr 4-taktare som trollingmotor. Förr trollade jag mycket med Johan Abelsson, Åkersberga på tävlingar, senare med Reinhold Teramo, Mölndal och senast med Stefan Trumstedt, Sollentuna. Johan A. är fullt upptagen med guidningen. Reinhold T. har problem med hjärtat. Stefan har nog fullt upp med CWC och gäddfisket. Kanske dags att förnya teamet?
One day spent fishing adds another day to your life!
Old Firehand

Abelsson
2007-02-27, 17:28
Jag håller på som bäst att utrusta min nyinköpta skuta.. Tacksam för alla tipps och trix som kan ges.. Planen är att tvinga med MT ut och "mjölka" ha på erfarenhet. hehe

//Abel

joj
2007-02-27, 17:31
Jag håller på som best att utrusta min nyinköpta skuta.. Tacksam för alla tipps och trix som kan ges.. Planen är att tvinga med MT ut och "mjölka" ha på erfarenhet. hehe

//Abel
Ok, vad är det för båt?:nojd:

//
Johan

TAMTAM
2007-02-27, 17:56
NK vafan nej Ismo Magnum heter betet som fångar (vår) lax:bootyshak

Abelsson
2007-02-27, 18:09
Ok, vad är det för båt?:nojd:

//
Johan

Väddö 595-99:a tänkt som combo båt..

//Abel

Muskytracker
2007-02-27, 18:10
Old Firehand, det är egentligen en gäddträff som arrangeras här i centrala Blekinge, många duktiga gäddfiskare brukar komma. Du hade varit mer än välkommen på den träffen, men jag tror stugorna är fullbokade, allt går dock att lösa! Hör av dig via PM om du är intresserad av ytterligare information.

Jag skulle mycket gärna hänga med dig på en laxtrollingtur eller vv! Vi kan väl hålla dörrarna öppna och se ifall tillfälle ges nu i vår.

MVH

/MT

Fullgubben
2007-02-27, 18:12

Kolla runt lite på Amerikanska siter om de inte finns på Trumman. Jag fick en på 15,5 i somras på GGT och några dagar tidigare tappade polarn en stark fisk från min båt som tackade för sig efter 20 min på BKGS. Ytterligare ett par mindre fiskar på BKGS håvades åxå. Svart för fan!

joj
2007-02-27, 18:38
Väddö 595-99:a tänkt som combo båt..

//Abel
Fina båtar det där!

Muskytracker
2007-02-27, 20:02
Musky, det är jag absolut inte främmande för... Var 1,5 år sedan sist, men en rätt schysst tur blev just den där sista turen; en uppväxare på 14kg i sommarvarma juli fick syna durken. Inget vandrarmonster, men uppväxare över 10 är alltid trevliga.

MVH

joj
2007-02-27, 20:14
Musky, det är jag absolut inte främmande för... Var 1,5 år sedan sist, men en rätt schysst tur blev just den där sista turen; en uppväxare på 14kg i sommarvarma juli fick syna durken. Inget vandrarmonster, men uppväxare över 10 är alltid trevliga.

MVH

Var du ute med Billy då? I så fall tog jag en på 11,4 samma dag:cool2:

Muskytracker
2007-02-27, 20:16
Yepp, det var Billy som drillade laxen. Togs på gul/blank stor Dipsy och silverflash Raptor!

MVH

Old Firehand
2007-02-27, 20:24
Old Firehand, det är egentligen en gäddträff som arrangeras här i centrala Blekinge, många duktiga gäddfiskare brukar komma. Du hade varit mer än välkommen på den träffen, men jag tror stugorna är fullbokade, allt går dock att lösa! Hör av dig via PM om du är intresserad av ytterligare information.

Jag skulle mycket gärna hänga med dig på en laxtrollingtur eller vv! Vi kan väl hålla dörrarna öppna och se ifall tillfälle ges nu i vår.

MVH

/MT

Hej igen MuskyTrackers; Jaså, var det en gäddträff i centrala Blekinge du menade? Min fru är från Olofström och därför har det blivit någon blekingegädda också, men mest har det handlat om laxfiske i Mörrumsån och Pukaviken. Någon duktig gäddfiskare har jag aldrig varit, även om jag träningsfiskat hårt i många år för att försöka nå mitt drömmål att fånga en gädda som väger över 20 kilo. Målet finns fortfarande kvar, men det förflyttar sig hela tiden utom räckhåll! Ha det så trevligt på gäddträffen!
Go for the Big Ones!
Old Firehand

Muskytracker
2007-02-27, 20:27
:) Leif, har inte du flest över 10? Lite ironi där va? Men det är klart, man bedömmer bara sig själv.

Old Firehand
2007-02-27, 20:36
:) Leif, har inte du flest över 10? Lite ironi där va? Men det är klart, man bedömmer bara sig själv.

Hej igen MuskyTrackers; Ja, det har väl hänt att jag fått någon 10-kilos av arterna gädda, torsk och lax. Ett av mina bästa fiskeminnen var nog från Leech Lake, Minnesota, där jag fiskade muskie med legenden Babe Winkelman, men det är preskriberat nu...
Go for the Big Ones!
Old Firehand

Muskytracker
2007-02-27, 20:42
You are still going strong, relik blir man inte förrän i graven...:cool2:

Eller risk för gäddmartyr!:)

/MT
Muskie, är och förblir en dröm... familjen vägrar låta mig åka! Men vi (polarna) har planer på Wisconsin ändå!

joj
2007-02-27, 20:47
Yepp, det var Billy som drillade laxen. Togs på gul/blank stor Dipsy och silverflash Raptor!

MVH

Precis samma recept som på min då...:headbang: :headbang:

Du får gärna lifta ut i Flippern för lite sommartrolling nån gång:cool2:

//
Johan

Muskytracker
2007-02-27, 20:49
Hade varit jäkligt skoj Johan!

/MT

madmats
2007-02-27, 21:00
Hej MadMats; Northern King introducerades i mars 1992 här i Sverige. Den 10april 1992 tog Lars Scharin från Ronneby "Nytt Svenskt Laxrekord" utanför Hanö med en 26,36 kilo tung lax på ett Northern King Mag S2. Flertalet av Northern King färgerna kan du studera och köpa på internetsidan www.trumman.com.

Samma år registrerades ytterligare tre laxar över 22 kilos vikt fångade på Northern King Mag. Den välkände laxtrollaren Tommy Hösli, Skara fångade den 8 maj 1992 en 24,18 kilos lax på Northern King Mag sydväst om Tärnö. Den 30 maj 1992 fångade välkände storfiskaren Jörgen Larsson, V. Torup, numera chefredaktör för tidningen FiskeFeber, en 22,94 kilo tung lax i Hanöbukten på Northern King Mag. Den 17 april 1992 fångade Lars "Rydarn" Fornander, Ryd också en 22,94 kilo tung lax i Hanöbukten på Northern King Mag.

Sedan 1992 har fler än fyrtiofem laxar över 20 kilos vikt fångats och registrerats på Northern King Mag. Den 13 maj 1993 fångade Thommy Bengtsson, Karlshamn en 26,72 kilos jättelax och tillika IGFA Världsrekord på Northern King Mag S6. Ett magert laxår som 1998 fångades den 7 maj en 26,52 kilos lax på Northern King Mag S2 i Pukaviken av Göran Pettersson, Sibbhult. Den 7 juni 1998 fångade Morgan Lewin, Örebro en 26,50 kilo tung lax på Northern King Mag vid Landsort. Listan kan göras hur lång som helst på jättelaxar som fångats på Northern King Mag "Östersjöns Laxdrag Nr 1" !

Vissa Northern King Mag färger har visat sig vara otroliga "magneter" när det gäller att fånga Östersjöns storlaxar. De fångstrikaste NK Mag färgerna är i bokstavsordning EM-D (Emerald med svarta prickar), FROG-D (FROG med svarta prickar), GC, GC-17, GLFG, MON, S2, S4, S5, S6, SC-17, SCBE, SGCG, SLL, WAHOO, YGG och YJ.

När det gäller senare års Hologramfärger av Northern King Mag har följande färger varit mycket fångstsäkra H-BC, H-CP, H-EM, H-FT, H-GC, H-GLBW och H-RB.

Det allra senaste Northern King tillskottet för sommarlaxarna och uppväxtlaxarna i Östersjön är Northern King A-Mag Aluminium Flasher, superlätta försilvrade aluminiumskedar i färgerna BC, BSPO, CHS, GC, GCF, GLBW, RB och den verkliga superskeden WAHOO.

Go for the Giant Baltic Salmons!
Old Firehand

Ingen dålig sammanställning över fångststatistiken du
presenterar.
Trummans hemsida känner jag mycket väl till.
Har beställt ett gäng NK skedar där tidigare. (bra sortíment).
Betr'äffande dina föreslagna färger så finns där flera som jag
ej provat.
Kanske blir en shoppingrunda snart.
Tackar

madmats
2007-02-27, 21:09
[QUOTE=Fullgubben;246265]Kolla runt lite på Amerikanska siter om de inte finns på Trumman. Jag fick en på 15,5 i somras på GGT och några dagar tidigare tappade polarn en stark fisk från min båt som tackade för sig efter 20 min på BKGS. Ytterligare ett par mindre fiskar på BKGS håvades åxå. Svart för fan![/QUOTE
Håller med.
Det borde ju bli en ganska fin siluett mot himlen med ett svart
bete. Speciellt mulna dagar.
De mörkare färgerna är nog lite underskattade.

joj
2007-02-27, 21:16
Hade varit jäkligt skoj Johan!

/MT

Då fixar vi det nån gång :cool2:

Fan, trolling-abstinensen är total nu:ledsen:

Old Firehand
2007-03-01, 18:43

Hej Mad-Mats; Jag försökte gå en på fabrikens egen hemsida http://www.northernkinglures.com/ för att hitta din önskade färg GGT. Jag kommer inte in på sidan. Antingen håller de på att göra om sidan, eller så har Northern King Lures ...ve och fasa...försvunnit!
Go for the Giant Salmons!
Old Firehand

madmats
2007-03-01, 19:08
Hej Mad-Mats; Jag försökte gå en på fabrikens egen hemsida http://www.northernkinglures.com/ för att hitta din önskade färg GGT. Jag kommer inte in på sidan. Antingen håller de på att göra om sidan, eller så har Northern King Lures ...ve och fasa...försvunnit!
Go for the Giant Salmons!
Old Firehand

Hej igen Old firehand
Har själv försökt komma in på den sidan de senaste 2 dagarna.
Förhoppningsvis gör de bara om sidan.

Old Firehand
2007-03-01, 20:34
Hej igen Old firehand
Har själv försökt komma in på den sidan de senaste 2 dagarna.
Förhoppningsvis gör de bara om sidan.

Hej igen Mad-Mats; Den välkände vinnaren i många Trolling-Derbyn i Lake Ontario på 1980-talet, Pat Distaffen var också den som startade och ägde Northern King Lures. Han gick bort för fem år sedan och dottern Berverly Cahill och sonen John Distaffen tog över företaget när pappan gått till de sagolika fiskevattnen OverThere! Den första familjemedlemmen jag fick kontakt med var Pats mor Etta Distaffen som jag började köpa Northern King trollingdrag av redan 1986. När jag samma år blev övertygad om hur bra NK-28var på att locka havsöring till hugg försökte jag övertyga sportfiskebutikerna om Northern Kings förträfflighet. Resten vet du redan!
Go for the Giant Salmons and Trouts!
Old Firehand

madmats
2007-03-01, 23:39
Hej igen Mad-Mats; Den välkände vinnaren i många Trolling-Derbyn i Lake Ontario på 1980-talet, Pat Distaffen var också den som startade och ägde Northern King Lures. Han gick bort för fem år sedan och dottern Berverly Cahill och sonen John Distaffen tog över företaget när pappan gått till de sagolika fiskevattnen OverThere! Den första familjemedlemmen jag fick kontakt med var Pats mor Etta Distaffen som jag började köpa Northern King trollingdrag av redan 1986. När jag samma år blev övertygad om hur bra NK-28var på att locka havsöring till hugg försökte jag övertyga sportfiskebutikerna om Northern Kings förträfflighet. Resten vet du redan!
Old Firehand

Det var intressant information.
Beträffande Nk28 så har jag några ofiskade.
Kanske skulle prova dem på havsöring.
I vilken fart fiskar de bäst? Föresten så har det väl
kommit en lättare variant av NK28 på senare år om
jag inte minns fel. En annan inressant sked är
NK4D. Har du någon erfarenhet av den?

madmats

Old Firehand
2007-03-02, 10:05
Det var intressant information.
Beträffande Nk28 så har jag några ofiskade.
Kanske skulle prova dem på havsöring.
I vilken fart fiskar de bäst? Föresten så har det väl
kommit en lättare variant av NK28 på senare år om
jag inte minns fel. En annan inressant sked är
NK4D. Har du någon erfarenhet av den?

madmats

Hej igen Mad-Mats; På Northern King NK-28 har vi i klara Östersjövatten fått flest havsöringar i soligt väder på de ljusa, blänkande och starka färgerna BC, CPBE, EM-D, GC, MFT, MON, S4, S6 (med gul och lazersilver tape), SCGE, SGCG och SLL. I mulet, regnigt och riktigt mörkt väder har vi fått de flesta havsöringarna på de mörka och murriga NK-28-färgerna BKSS, BKSW, BPO och BSPO. På våren har det fångstsäkraste fartområdet både för NK-28 och NK-MAG varit 2,1 - 2,4 knop. På hösten har vi fångat flertalet havsöringar i fartområdet 2,4 - 2,8 knop. Samma färgval och fartområden gäller för NK-28 Hologram och NK-MAG Hologram. Den lättare Northern King-skeden DL-28 Dimple Lite får man dra ner farten några tiondels knop på för att den ska fiska och fånga lika bra som NK-28 standard. Kör du snabbare börjar skeden att snurra! NK-4D får du köra ännu långsammare med för att den ska wobbla rätt och inte bara snurra! Använd alltid PATRIOT, SAMPO eller andra kvalitetskullagerlekanden när du trollar med "Flutterspoons"!
Go for the Giant Salmon and Trouts!
Old Firehand

madmats
2007-03-02, 14:09
Hej igen Mad-Mats; På Northern King NK-28 har vi i klara Östersjövatten fått flest havsöringar i soligt väder på de ljusa, blänkande och starka färgerna BC, CPBE, EM-D, GC, MFT, MON, S4, S6 (med gul och lazersilver tape), SCGE, SGCG och SLL. I mulet, regnigt och riktigt mörkt väder har vi fått de flesta havsöringarna på de mörka och murriga NK-28-färgerna BKSS, BKSW, BPO och BSPO. På våren har det fångstsäkraste fartområdet både för NK-28 och NK-MAG varit 2,1 - 2,4 knop. På hösten har vi fångat flertalet havsöringar i fartområdet 2,4 - 2,8 knop. Samma färgval och fartområden gäller för NK-28 Hologram och NK-MAG Hologram. Den lättare Northern King-skeden DL-28 Dimple Lite får man dra ner farten några tiondels knop på för att den ska fiska och fånga lika bra som NK-28 standard. Kör du snabbare börjar skeden att snurra! NK-4D får du köra ännu långsammare med för att den ska wobbla rätt och inte bara snurra! Använd alltid PATRIOT, SAMPO eller andra kvalitetskullagerlekanden när du trollar med "Flutterspoons"!
Go for the Giant Salmon and Trouts!
Old Firehand
Hej Old firehand
NK-4D finns både i kast och trollingversion men det visste du säkert.
Har läst någonstans att trollingvarianten av 4D kan trollas i
2,5knop med enkelkrok.

madmats

Fullgubben
2007-03-02, 17:32
Hej Old firehand
2,5knop med enkelkrok.

madmats
4D går fint i 2,5 kn. Själv har jag inte lyckats något vidare med lax på den, men jag vet en trollingskribent som har tagit sina största vandrare på den.

joj
2007-03-02, 17:59
Raptor i Gul/blå med reflex e ett grymt efektivt trollingbete:headbang: :headbang:

jojon80
2007-03-02, 20:12
någon som prövat fishits skedar? Kostar 15kr st, visst lite tråkiga färger men i mitt fall spelar det ingen roll då jag har tillgång till omlackering.

team char
2007-03-02, 20:34
någon som prövat fishits skedar? Kostar 15kr st, visst lite tråkiga färger men i mitt fall spelar det ingen roll då jag har tillgång till omlackering.
Dom fick inte något långt förtroende från min sida: Tror man inte på grejorna man drar efter båten så fiskar dom inte. Tyckte att dom såg så Beiga ut och var i så tun plåt. Gången var inte till belåtenhet in min trollingfart.

Old Firehand
2007-03-02, 21:00
Hej Old firehand
2,5knop med enkelkrok.

madmats

Hej igen Mad-Mats; Trollingversionen av Northern King NK-4D är avsedd för lågfartstrolling. Den väger 14 gram, är försilvrad och ganska tunn i godset samt lite vriden i formen och i originalutförandet försedd med en 3/0 syrafast, rostfri enkelkrok. I detta utförande kan den trollas i 0,7 - 2,0 knop och inte snabbare utan att den ganska snart börjar snurra. Northern King NK4D-K eller NK4D-Cas är en 21 grams kastversion av samma drag med något grövre gods och den är främst avsedd för kastfiske efter havsöring, insjööring och lax. Den är försedd med en 1/0 kemvässad, förkromad trekrok. Du kan läsa mer om Northern Kings längder, vikter och trollingfarter på www.trumman.com där du även hittar flertalet färger.
Old Firehand

madmats
2007-03-02, 21:32
Hej igen MadMats; Trollingversionen av Northern King NK-4D är avsedd för lågfartstrolling. Den väger 14 gram, är försilvrad och ganska tunn i godset samt lite vriden i formen och i originalutförandet försedd med en 3/0 syrafast, rostfri enkelkrok. I detta utförande kan den trollas i 0,7 - 2,0 knop och inte snabbare utan att den ganska snart börjar snurra. Northern King NK4D-K eller NK4D-Cas är en 21 grams kastversion av samma drag med något grövre gods och den är främst avsedd för kastfiske efter havsöring, insjööring och lax. Den är försedd med en 1/0 kemvässad, förkromad trekrok. Du kan läsa mer om Northern Kings längder, vikter och trollingfarter på www.trumman.com där du även hittar flertalet färger.
Old Firehand

Hej igen Old firehand
Har letat fram tidningen FFA 7-06 där står att läsa.
"Små laxskedar som rör sig fint med en anständig laxkrok växer minsann inte på träd men NK 4D har det som krävs; den rör sig mycket livligt och lagom
oregelbundet vid 2,5knop. Jag fiskar NK 4D som den är från butik"

Det återstår väl bara att testa själv.

madmats

Old Firehand
2007-03-05, 16:43
Hej igen Old firehand
Har letat fram tidningen FFA 7-06 där står att läsa.
"Små laxskedar som rör sig fint med en anständig laxkrok växer minsann inte på träd men NK 4D har det som krävs; den rör sig mycket livligt och lagom
oregelbundet vid 2,5knop. Jag fiskar NK 4D som den är från butik"

Det återstår väl bara att testa själv.

madmats

Hej igen Mad-Mats; Om du vill får du gärna lita på mig och behöver inte själv testa! Northern Kind NK-4D är 84 mm lång, väger 14 gram och fungerande trollingområde är 0,7 - 2,0 knop i originalversionen. Tar du loss den rostfria enkelkroken och monterar en 1/0 VMC Conecut PS7650 trekrok eller motsvarande 1/0 kemvässad Gamakatsu trekrok kan du pressa ur NK-4D några extra tiondels knop innan den börjar snurra. Å andra sidan finns det ju alltid trollingfiskare som hävdar och tror att en snurrande flutterspoon fiskar lika bra eller bättre än en som wobblar!
Fish with the Derby Winner...Fish with Northern King!
Old Firehand

Ps. Det som Tapsa skrivit i FFA´s trollingskola är ord från en mästare! Dock betyder det inte att han har kört Northern King NK-4D så högt och nära vattenytan att han sett hur den uppför sig i farter över 2 knop. Däremot kan han ju ha fått många stora laxar på NK-4D nere på djupt vatten utan att ha sett om den snurrar eller wobblar! Ds.

Fullgubben
2007-03-08, 09:14
Hej igen Mad-Mats; Om du vill får du gärna lita på mig och behöver inte själv testa! Northern Kind NK-4D är 84 mm lång, väger 14 gram och fungerande trollingområde är 0,7 - 2,0 knop i originalversionen. Tar du loss den rostfria enkelkroken och monterar en 1/0 VMC Conecut PS7650 trekrok eller motsvarande 1/0 kemvässad Gamakatsu trekrok kan du pressa ur NK-4D några extra tiondels knop innan den börjar snurra. Å andra sidan finns det ju alltid trollingfiskare som hävdar och tror att en snurrande flutterspoon fiskar lika bra eller bättre än en som wobblar!
Old Firehand

Ps. Det som Tapsa skrivit i FFA´s trollingskola är ord från en mästare! Dock betyder det inte att han har kört Northern King NK-4D så högt och nära vattenytan att han sett hur den uppför sig i farter över 2 knop. Däremot kan han ju ha fått många stora laxar på NK-4D nere på djupt vatten utan att ha sett om den snurrar eller wobblar! Ds.

NK4D snurrar inte i 2,5 knop sådeså! Vart har du fått 0,7 - 2,0 knop ifrån? Man ska inte tro på allt man hör, provdra den i vattnet i stället.

madmats
2007-03-09, 23:35
Old Firehand

Hej Old firehand
Jag har väldigt svårt att tro att Tapsa inte skulle
ha stenkoll på Nk4D och fart. Han verkar vara en perfektionist
uti fingerspetsarna. o,1 knops tolerans.?

Old Firehand
2007-03-11, 16:59
Hej Old firehand
Jag har väldigt svårt att tro att Tapsa inte skulle
ha stenkoll på Nk4D och fart. Han verkar vara en perfektionist
uti fingerspetsarna. o,1 knops tolerans.?

Hej igen MadMats; Jag känner och är god vän med Tapani "Tapsa" Filppula sedan tio år tillbaka när jag öppnade fiskebutiken Trumman Sportfiske på Hornsgatan 78 i Stockholm. Tapsa kan otroligt mycket om trolling, troligtvis mer än de flesta! De beten som jag numera bara säljer direkt till konsument via www.trumman.com och tidigare varit agent för har jag testkört i olika farter för att i broschyrer och prislistor till butiker och konsumenter kunna ange lämpliga fartområden, fiskedjup, betesvikter och beteslängder. När det gäller just NK-4D var det åtskilliga konsumenter som redan samma år som introduktionen 1992 påpekade att NK-4D inte gick att trolla snabbare med än 2,0 - 2,1 knop innan det började snurra och tvinna linan. Samtidigt berättade de att NK-28 fungerade fint upp till 2,9 knop och NK-MAG upp till 3,7 knop vid deras tester. Har Tapsa skrivit att han kunnat köra snabbare än 2,1 knop med NK-4D utan lintvinning har han kanske bytt krok, haft mycket grov trollinglina eller Sampo Tournament kullagerlekande som tagit upp all lintvinning. Du har ju idag stora möjligheter att kolla själv nu när du kan köpa NK-4D för SEK 51:- i ställer för gamla priset på SEK 66:-.
Old Firehand

madmats
2007-03-11, 19:12
Hej igen MadMats; Jag känner och är god vän med Tapani "Tapsa" Filppula sedan tio år tillbaka när jag öppnade fiskebutiken Trumman Sportfiske på Hornsgatan 78 i Stockholm. Tapsa kan otroligt mycket om trolling, troligtvis mer än de flesta! De beten som jag numera bara säljer direkt till konsument via www.trumman.com och tidigare varit agent för har jag testkört i olika farter för att i broschyrer och prislistor till butiker och konsumenter kunna ange lämpliga fartområden, fiskedjup, betesvikter och beteslängder. När det gäller just NK-4D var det åtskilliga konsumenter som redan samma år som introduktionen 1992 påpekade att NK-4D inte gick att trolla snabbare med än 2,0 - 2,1 knop innan det började snurra och tvinna linan. Samtidigt berättade de att NK-28 fungerade fint upp till 2,9 knop och NK-MAG upp till 3,7 knop vid deras tester. Har Tapsa skrivit att han kunnat köra snabbare än 2,1 knop med NK-4D utan lintvinning har han kanske bytt krok, haft mycket grov trollinglina eller Sampo Tournament kullagerlekande som tagit upp all lintvinning. Du har ju idag stora möjligheter att kolla själv nu när du kan köpa NK-4D för SEK 51:- i ställer för gamla priset på SEK 66:-.
Old Firehand

Köpte faktiskt ett helt gäng NK-mag och
4D från trumman.com för ett tag sen. Kul att det
fanns så pass många färger av 4D samt att inget av det jag beställde var restat. Stort plus. Det blir nog en till
beställning snart. Behöver komplettera med lite färger.
Beträffande Tapsa så fiskar han den med sivashkroken som
den levereras med.

madmats

Old Firehand
2007-03-11, 19:41
Köpte faktiskt ett helt gäng NK-mag och
4D från trumman.com för ett tag sen. Kul att det
fanns så pass många färger av 4D samt att inget av det jag beställde var restat. Stort plus. Det blir nog en till
beställning snart. Behöver komplettera med lite färger.
Beträffande Tapsa så fiskar han den med sivashkroken som
den levereras med.

madmats

Hej igen Mad-Mats; Du verkar vara proffs på krokar! "Sivash-kroken" är det så du kallar kroken som sitter på Northern King NK-4D? På alla NK-4D som jag har i mina egna boxar och de som jag importerat från Northern King i USA före år 2005 sitter det rostfria 3/0 enkelkrokar, Mustad-Salmon Hooks Nr 9510***S, manufactured by O. Mustad & Son, Oslo, Norrway. Om Northern King har bytt till "Sivash-krokar" idag är mer än vad jag lagt märke till eller informerats om. I vilket fall som helst så passa på och lägg upp ett rejält lager Northern King för kommande behov. Vissa färger försvinner i en rasande fart! Här gäller verkligen först till kvarn... Lägre pris än idag lär du aldrig få!
Go for the Big Salmons and Trouts!
Old Firehand

Ps. jag försöker skriva Nr 9510***S (nittiofemtioeksekseksess) men det går ej! Ds.

madmats
2007-03-11, 20:50
Hej igen Mad-Mats; Du verkar vara proffs på krokar! "Sivash-kroken" är det så du kallar kroken som sitter på Northern King NK-4D? På alla NK-4D som jag har i mina egna boxar och de som jag importerat från Northern King i USA före år 2005 sitter det rostfria 3/0 enkelkrokar, Mustad-Salmon Hooks Nr 9510***S, manufactured by O. Mustad & Son, Oslo, Norrway. Om Northern King har bytt till "Sivash-krokar" idag är mer än vad jag lagt märke till eller informerats om. I vilket fall som helst så passa på och lägg upp ett rejält lager Northern King för kommande behov. Vissa färger försvinner i en rasande fart! Här gäller verkligen först till kvarn... Lägre pris än idag lär du aldrig få!
Old Firehand

Ps. jag försöker skriva Nr 9510***S (nittiofemtioeksekseksess) men det går ej! Ds.
Proffs på krokar? Anar viss ironi.
I FFA 7-06 står det "Nk 4Ds rostfria krok av siwash-typ är helt
rätt och den landar vilken lax som helst men skärpan och
finishen kan vara lite si och så från fabrik"
Siwash eller inte. Provfisket i vår får visa om den fiskar
bra.

madmats

madmats
2007-03-11, 21:12
Old Firehand

Kollade på www.mustad.no
Där kan man läsa om Mustad Siwash hook 9510***s

madmats

npaulsson
2007-03-11, 22:23

Du har hittat Fiskesnacks cencurmaskin!! Försök t.ex. att skriva ***** eller **** så händer samma sak. Det lustiga är att exv. fuck och knulla går igenom :ogen:.

Skämt åt sido. Hörru, Gamle Eldhanden, jag har några frågor i ämnet.

1. Får du in några nya 4D av färgerna BKSW och BPO?

2. Hur kommer det sig att det inte finns så många färger för 4D- och C5-modellerna som det finns för 28:an?

3. Kommer du att ställa ut i Jönköping nästa helg?

Hälsningar
Nils

Old Firehand
2007-03-12, 12:20
Proffs på krokar? Anar viss ironi.
I FFA 7-06 står det "Nk 4Ds rostfria krok av siwash-typ är helt
rätt och den landar vilken lax som helst men skärpan och
finishen kan vara lite si och så från fabrik"
Siwash eller inte. Provfisket i vår får visa om den fiskar
bra.

madmats

Hej igen Mad-Mats; Nej, det var ingen ironi och absolut inget försök att vara lustig! "Siwash-kroken" har jag ärligt sagt inte hört, sett eller läst om tidigare. Den rostfria 3/0 enkelkroken, Mustad Nr 9510***S, som sitter på NK-4D går utmärkt att slipa med ett krokbryne eller en fintandad fil. Du kan slipa enkelkroken så att den blir vass i spetsen som en synål och det utan att den tappar skärpan eller börjar rosta eftersom materialet är syrafast, rostfritt stål.
En enkelkrok tränger in tre gånger lättare än en trekrok! Dessutom sitter den säkrare och ofta i mungipan på laxen eller öringen. En sak till, fastnar inte laxen vid första hugget (stöthugg) på ett skeddrag med enkelkrok hugger den gärna om igen.
Go for the Big Ones!
Old Firehand

Old Firehand
2007-03-12, 12:50
Du har hittat Fiskesnacks cencurmaskin!! Försök t.ex. att skriva ***** eller **** så händer samma sak. Det lustiga är att exv. fuck och knulla går igenom :ogen:.

Skämt åt sido. Hörru, Gamle Eldhanden, jag har några frågor i ämnet.

1. Får du in några nya 4D av färgerna BKSW och BPO?

2. Hur kommer det sig att det inte finns så många färger för 4D- och C5-modellerna som det finns för 28:an?

3. Kommer du att ställa ut i Jönköping nästa helg?

Hälsningar
Nils

Hej Nils Paulsson; 1. Eftersom jag inte är agent för Northern King i Sverige längre kan jag inte köpa NK-4D i färgerna BKSW och BPO till dig idag hur gärna jag än vill. Ring eller maila gärna till den nya agenten Wiggler AB, Stora Höga, tel. 0303-798744, info@wiggler.se och fråga när de levererar Northern King och alla andra beställda varor till oss och då får du ett konkret svar.

2. Anledningen till att det inte finns så många färger på Northern King NK-4D och NK-C5 är att de inte köps mer än en liten bråkdel av vad som köps av NK-28 och NK-MAG. Upplysningsvis är NK-C5 även mycket bra och fångstsäker att kasta med efter öring och lax.

3. Nej jag har varken ekonomi eller personal för att kunna ställa ut på vare sig Elmia eller Sportfiskemässan längre. Första året jag ställde ut på Elmia i Jönköping och Sportland i Sollentuna var 1976.

Go for the Big Ones!
Old Firehand

madmats
2007-03-12, 16:13
Hej igen Mad-Mats; Nej, det var ingen ironi och absolut inget försök att vara lustig! "Siwash-kroken" har jag ärligt sagt inte hört, sett eller läst om tidigare. Den rostfria 3/0 enkelkroken, Mustad Nr 9510***S, som sitter på NK-4D går utmärkt att slipa med ett krokbryne eller en fintandad fil. Du kan slipa enkelkroken så att den blir vass i spetsen som en synål och det utan att den tappar skärpan eller börjar rosta eftersom materialet är syrafast, rostfritt stål.
En enkelkrok tränger in tre gånger lättare än en trekrok! Dessutom sitter den säkrare och ofta i mungipan på laxen eller öringen. En sak till, fastnar inte laxen vid första hugget (stöthugg) på ett skeddrag med enkelkrok hugger den gärna om igen.
Go for the Big Ones!
Old Firehand

Tack för tipset ska ge dem en omgång
med brynet.

madmats

npaulsson
2007-03-12, 17:44
Hej Nils Paulsson; 1. Eftersom jag inte är agent för Northern King i Sverige längre kan jag inte köpa NK-4D i färgerna BKSW och BPO till dig idag hur gärna jag än vill. Ring eller maila gärna till den nya agenten Wiggler AB, Stora Höga, tel. 0303-798744, info@wiggler.se och fråga när de levererar Northern King och alla andra beställda varor till oss och då får du ett konkret svar.

2. Anledningen till att det inte finns så många färger på Northern King NK-4D och NK-C5 är att de inte köps mer än en liten bråkdel av vad som köps av NK-28 och NK-MAG. Upplysningsvis är NK-C5 även mycket bra och fångstsäker att kasta med efter öring och lax.

3. Nej jag har varken ekonomi eller personal för att kunna ställa ut på vare sig Elmia eller Sportfiskemässan längre. Första året jag ställde ut på Elmia i Jönköping och Sportland i Sollentuna var 1976.

Go for the Big Ones!
Old Firehand

Halloj

1. Jag ska höra med Wigglers

2. Det är ju en förklaring så god som någon. Vad är din egen preferens storleksmässigt? Jag har hört att en del föredrager små skedar vid rödingfiske medan andra vill ha större. Själv lutar jag åt mindre mer lättrörliga skedar eftersom jag trollar med kajak och då gäller det att hushålla med fart och krafter - speciellt med ett par Dipsy på släp...

3. Det var tråkigt att höra för trumman.com är en av de få siter där det t.o.m. är kul att bara sitta och fönstershopa. För att inte tala om det mycket omfattande urvalet. :nojd: . Hoppas du tänker fortsätta ett bra tag till med affärerna.

På tal om enkelkrokar. Jag har funderat på om det skulle löna sig att kroka om trollingskedar med lekande på samma sätt som man gör med Gös-vobblers för att de ska röra sig yvigare. Dvs. sked-ring-lekande-ring-enkelkrok. Det vanliga sättet är annars att bara byte ut trekroken mot enkelkrok; sked-ring-enkelkrok. Samtidigt så känns det lite som overkill med lekande. Har du någon åsikt???

/Nils

Old Firehand
2007-03-14, 16:49
Halloj

1. Jag ska höra med Wigglers

2. Det är ju en förklaring så god som någon. Vad är din egen preferens storleksmässigt? Jag har hört att en del föredrager små skedar vid rödingfiske medan andra vill ha större. Själv lutar jag åt mindre mer lättrörliga skedar eftersom jag trollar med kajak och då gäller det att hushålla med fart och krafter - speciellt med ett par Dipsy på släp...

3. Det var tråkigt att höra för trumman.com är en av de få siter där det t.o.m. är kul att bara sitta och fönstershopa. För att inte tala om det mycket omfattande urvalet. :nojd: . Hoppas du tänker fortsätta ett bra tag till med affärerna.

På tal om enkelkrokar. Jag har funderat på om det skulle löna sig att kroka om trollingskedar med lekande på samma sätt som man gör med Gös-vobblers för att de ska röra sig yvigare. Dvs. sked-ring-lekande-ring-enkelkrok. Det vanliga sättet är annars att bara byte ut trekroken mot enkelkrok; sked-ring-enkelkrok. Samtidigt så känns det lite som overkill med lekande. Har du någon åsikt???

/Nils

Hej igen Nils Paulsson; Det finns ju förutom NK-4D två andra Northern King modeller som "flaxar lättare" och wobblar bättre än NK-GIANT-M80, NK-MAG och NK-28 vid låga trollingfarter. Modellerna heter NK-DL28 (Dimple Light) och NK-A-MAG "Aluminium Flasher" (försilvrad aluminium).

1. Vi har massor av beten beställlda i november 2006 hos WIGGLER AB i Stora Höga för GENAST leverans! Jag har begärt av WIGGLER åtminstone fem gånger att få våra beställda varor levererade. Jag hoppas verkligen att få dem så snart som möjligt, eftersom säsongen dragit igång på allvar nu. Lite påstötningar från våra kunder kan kanske få dem att skicka våra beställda beten nu och inte till hösten!

2. Rödingen tar gärna små, starkt färgade skeddrag och wobbler, gärna betade med maggots eller rödmask, dock utan att dämpa betets egna rörelser. Att placera en "Blänkande Flasher" som locksked några decimeter till en meter framför betet kan många gånger locka till flera hugg när inget annat fungerar. En Dipsy Diver bromsar kanske alldeles för mycket när du trollar från kajak. 30, 50 eller 70 grams päronsänken fastknutna med kontorsgummisnodd 5 - 10 meter framför betet är ett bra alternativ till Dipsy Divern även om päronsänkena normalt inte går lika djupt.

3. Jag vill gärna fortsätta att sälja till dig och andra fiskare via www.trumman.com, men vårt lagersortiment kommer nog att krympa ganska snabbt om WIGGLER AB fortsätter att leveransvägra våra beställningar. Å andra sidan har jag ett stort kontaktnät när det gäller andra leverantörer inom Europa och får väl börja "knacka på andra dörrar"!

4. Rostfria enkelkrokar rostar som sagt var inte och beten med enkelkrokar hakar inte så lätt fast i andra beten i fiskeboxen. Det är inga större problem att ha trollingdragen med fjäderringar och utan krokar i boxen. Krokarna kan du förvara skyddade i Albyl Minorburkar eller andra plastburkar med skruvlock. Skriv med vattenfast penna på locket vilken modell och krokstorlek du har i respektive burk. Tryck in kroken i fjäderringen och vrid runt fjäderringen med en spetsig tång tills kroken sitter på plats. Med lite träning blir det lika lätt som att knyta skorna.
Vassa krokar betyder bättre fiskelycka!
Go for the Big Ones!
Old Firehand

npaulsson
2007-03-14, 19:02
Hej igen Nils Paulsson; Det finns ju förutom NK-4D två andra Northern King modeller som "flaxar lättare" och wobblar bättre än NK-GIANT-M80, NK-MAG och NK-28 vid låga trollingfarter. Modellerna heter NK-DL28 (Dimple Light) och NK-A-MAG "Aluminium Flasher" (försilvrad aluminium).

1. Vi har massor av beten beställlda i november 2006 hos WIGGLER AB i Stora Höga för GENAST leverans! Jag har begärt av WIGGLER åtminstone fem gånger att få våra beställda varor levererade. Jag hoppas verkligen att få dem så snart som möjligt, eftersom säsongen dragit igång på allvar nu. Lite påstötningar från våra kunder kan kanske få dem att skicka våra beställda beten nu och inte till hösten!

2. Rödingen tar gärna små, starkt färgade skeddrag och wobbler, gärna betade med maggots eller rödmask, dock utan att dämpa betets egna rörelser. Att placera en "Blänkande Flasher" som locksked några decimeter till en meter framför betet kan många gånger locka till flera hugg när inget annat fungerar. En Dipsy Diver bromsar kanske alldeles för mycket när du trollar från kajak. 30, 50 eller 70 grams päronsänken fastknutna med kontorsgummisnodd 5 - 10 meter framför betet är ett bra alternativ till Dipsy Divern även om päronsänkena normalt inte går lika djupt.

3. Jag vill gärna fortsätta att sälja till dig och andra fiskare via www.trumman.com, men vårt lagersortiment kommer nog att krympa ganska snabbt om WIGGLER AB fortsätter att leveransvägra våra beställningar. Å andra sidan har jag ett stort kontaktnät när det gäller andra leverantörer inom Europa och får väl börja "knacka på andra dörrar"!

4. Rostfria enkelkrokar rostar som sagt var inte och beten med enkelkrokar hakar inte så lätt fast i andra beten i fiskeboxen. Det är inga större problem att ha trollingdragen med fjäderringar och utan krokar i boxen. Krokarna kan du förvara skyddade i Albyl Minorburkar eller andra plastburkar med skruvlock. Skriv med vattenfast penna på locket vilken modell och krokstorlek du har i respektive burk. Tryck in kroken i fjäderringen och vrid runt fjäderringen med en spetsig tång tills kroken sitter på plats. Med lite träning blir det lika lätt som att knyta skorna.
Vassa krokar betyder bättre fiskelycka!
Go for the Big Ones!
Old Firehand

Jag har slängt iväg en förfrågan om leveranstider. Får jag någon feedback så skickar jag den vidare.

Det går faktiskt bra med Dipsy. Visst märks det att man har något på släp men den stora fördelen är att med en höger- och en vänsterställd Dipsy så elimineras risken att linorna ska korsas så gott som helt. Nog så viktigt då spöna inte sitter längre ifrån varandra i sideled än ca 4 dm. Sedan är det givetvis också ett problem att jag inte vet hur fort jag paddlar (ingen GPS - ännu...) och därför egentligen inte har riktigt koll på vilken typ av skedar som är bäst. I vilket fall som helst ska jag se om jag hittar någon flasher som kan vara lämplig.

/Nils

PS. Jag fick min sista beställing levererad i dag och allt är till belåtenhet. DS