handdator

Visa fullständig version : Krympslang?

Rassie
2007-02-27, 20:26
Hur gör man bäst för att värma upp krympslangen för att den ska krympa till karpriggar?

Undrar även hur Biltemas krympslang fungerar?,, den är otroligt mycket billigare än krympslang ifrån Korda och Fox

Skogsmulle
2007-02-27, 20:28
Testa att göra klart riggarna och kör dom i ugnen på ca 60 grader så krymper slangen.

Cephalus
2007-02-27, 20:30
Jag brukar hålla krympslangen över en kastrull med kokande vatten. Detta gäller om jag t.ex. ska få till en line aligner. I annat fall, där krympslangen inte skall vara böjd, kan du likväl sänka ner krympslangen i det kokande vattnet.

Clas Ohlsson har schyssta påsar med 2 m krympslang där varje bit är 2 dm. Billigt och bra. Vet ej om det finns i transparent färg, har bara sett svart.

Rassie
2007-02-27, 20:30
Kan inte tafsmaterialet skadas av värmen då?

trashmasta
2007-02-27, 20:40
krympslangen från kjell & co fungerar oxå prima. den är svart och finns i mindre storlekar än den på biltema om jag inte har fel. kostar nästan gratis.

Cephalus
2007-02-27, 20:43
krympslangen från kjell & co fungerar oxå prima. den är svart och finns i mindre storlekar än den på biltema om jag inte har fel. kostar nästan gratis.

Stämmer. Men 2,4mm:arn på Clas Ohlsson fungerar till diverse riggar.

grindpalm
2007-02-27, 20:56
Jag använder Claes Ohlsson och den funkar utmärkt.
Jag sänker alltid ner slangen i kokande vatten så krymper den maximalt. Vatten blir inte varmare än 100 grader så inget tar skada. Men passa er för vissa typer av krympslang. Vet att biltema har några sorter som krymper 100% först vid 125 grader och då räcker det inte med vatten. De duger bra till annan utrustning där man kan elda med tändare på slangen, men det gör man ju inte gärna på riggar.

Rassie
2007-02-27, 20:59
Ok tack så mycket för hjälpen !
Nu vet jag allt jag behöver

peter
2007-02-27, 21:04
Jag brukar doppa ner slangen i kokande vatten, även om jag ska ha den böjd. Man har "avsvalningstiden" på sig att forma den som man vill, och skulle man inte bli nöjd är det bara att doppa igen, och böja den rätt.
Fördelar för de dyrare märkena (korda, fox m.fl.) är att de ofta har en större krymp%, de är tunnare, och du kan välja mellan tex grön, grå, brun, camo, clear medan tex Claes Ohlssons är väldigt billig, krymper lite sämre, är tjockare i materialet och finns antingen i svart, eller de mixade påsarna typ röd, gul, vit osv. Till fin-liret rekommenderar jag "fina" märken, och till "bonn-meck" de billiga.

Test005
2007-02-27, 21:09
Värmepistol är snabbt och funkis...

grindpalm
2007-02-27, 21:21
Värmepistol är snabbt och funkis...

Inte så funkis vid sjön eller?... det är däremot kokande vatten i stormköket :)

NinjaLinus
2007-02-27, 21:23
Inte så funkis vid sjön eller?... det är däremot kokande vatten i stormköket :)

en batteridriven värmepistol kanske skulle vara nåt för korda eller fox! :D

grindpalm
2007-02-27, 21:35
en batteridriven värmepistol kanske skulle vara nåt för korda eller fox! :D

Ska kolla det genast! :)

Stampe
2007-02-27, 21:37
Gas tändare !!!!

Test005
2007-02-27, 21:44
Sorry, visste inte att ni skulle 'krympslanga' utomhus utan elektrisitet, men annars är värmepicka väldigt bra för krympslang. :)

richtermo
2008-01-13, 16:13
Elektronikkedjan Elfa har ett grymt utbud på krympslang. Ungefär samma pris som Clas Ohlsson men i fler dimensioner, dessutom finns den i transparent.

Koi
2008-01-13, 17:35
Köpte en påse krympslang på ClaesO. Den är ganska tjock/klumpig. Blir rätt fula riggar med den.
Nu kör jag på E.S.P slang till mina riggar som jag gör hemma i lugn och ro. med hjälp av en Solar Rigcone( Kan tyckas överflödig men den är tok smidig att använda över vattenkokaren.)

benste
2008-01-14, 12:36
Jag gör som stampe, tändare. Men jag använder mest krymtslang till feederlinks. Inger risk att man skadar linor då.

Men jag vet å andra sidan inte om jag skulle kokat min nylonlina.... braid är en annan sak.