Visa fullständig version : Absolut sämsta väder för fiske?
Mikespike82
2003-06-05, 15:34
Är det någon här inne som kör med en fiskedagbok där man fyller i väder, vind, bete m.m?
Tänkte höra när det absolut sämsta fisket är, då det inte äns är värt att ge sig ut.
Förstår ju själv att det är svår fiskat när det blåser storm och så, men jag tänkte mer på te.x om det är bra/dåligt fiske när det blåser åt ett visst håll, om det regnar, om det är kallt/varmt i luften m.m
Som idag, var å fiskade en kort tur, moln och grått fulla himlen, regnat i natt, kallt 8 grader, vindhastighet 4.0 m/s och såhär dåligt som det nappade idag har det inte gjort på, ja vet inte hur länge!?
Idag är det typisk bra gösväder.
Henrik_L
2003-06-05, 15:41
Om vi säger såhär. Nordlig vind är dålig, kan vara bra första dagen. Sen blir det bara sämre och sämre om den håller i sej. Solsken från en blå himmel och vindstilla är ännu sämre. Speciellt på gädda. Och det absolut värsta som finns är ett riktigt djupt lågtryck. Jag har varit med om att gäddorna helt enkelt körde skallen i botten en gång. Först trodde jag att det var pinnar men sen så rörde en på sej och då förstod jag att det var gäddor. Det var helt enkelt för lågt tryck i luften för dom stackarna. Idealväder tycker jag är molnigt och en medelmåttig sydlig vind som piskar på :) Igår var det sånt väder och då fick jag 32 gäddor totalt. Det är rätt ok för en rutten insjö i dalarna :) Sen spelar ju månen in.....
Förändringar mellan lågrtryck och högtryck är oxå positivt. Om det varit jättebra väder ett tag och sen det kommer in ett svagt lågtryck med varmt sommarregn så kan det inte bli bättre för göd och abborre. Speciellt åska är bra, och rent livsfarligt. Tro mej jag vet :)
Mikespike82
2003-06-05, 15:44
Men som igår var jag ute, soligt rätt så vindstilla och varmt, då var dom på hugget men idag så var det helt tvärtom och väldigt bedrövligt fiske!!
Henrik_L
2003-06-05, 15:52
Det var säkert för att dom kände av lågtrycket. Det blir ofta så, före lågtryck kan dom hugga som besatta. Om det inte är ett djupt lågtryck vill säga, vilket det inte är. snart finväder igen så ut i skitvädret och fiska :)
Mange Wiberg
2003-06-05, 16:09
JA
Vindstilla och sol suger för gädda.... det ska blåsa som fan!
Originally posted by Mikespike82
Är det någon här inne som kör med en fiskedagbok där man fyller i väder, vind, bete m.m?
Tänkte höra när det absolut sämsta fisket är, då det inte äns är värt att ge sig ut.
Förstår ju själv att det är svår fiskat när det blåser storm och så, men jag tänkte mer på te.x om det är bra/dåligt fiske när det blåser åt ett visst håll, om det regnar, om det är kallt/varmt i luften m.m
Som idag, var å fiskade en kort tur, moln och grått fulla himlen, regnat i natt, kallt 8 grader, vindhastighet 4.0 m/s och såhär dåligt som det nappade idag har det inte gjort på, ja vet inte hur länge!?
Jag för dagbok och statistik. Har dock inte så pass många fångster inlagda för att ge något vetenskapligt svar. Relativt klart väder och småblåsigt har fungerat bra för mig när det gäller gädda.
Syd, sydväst har jag haft tur med både aborre och gädda.
Vet inte riktigt om det beror på att jag inte sticker ut när det pissväder :)
Blåsigt och spöregn är då inte roligt.
Kvavt och mulet kan dock vara helt okej.
(Försöker bortförklara mig angående vädret), hehe.
Originally posted by Henrik_L
Om vi säger såhär. Nordlig vind är dålig, kan vara bra första dagen. Sen blir det bara sämre och sämre om den håller i sej. Solsken från en blå himmel och vindstilla är ännu sämre. Speciellt på gädda. Och det absolut värsta som finns är ett riktigt djupt lågtryck. Jag har varit med om att gäddorna helt enkelt körde skallen i botten en gång. Först trodde jag att det var pinnar men sen så rörde en på sej och då förstod jag att det var gäddor. Det var helt enkelt för lågt tryck i luften för dom stackarna. Idealväder tycker jag är molnigt och en medelmåttig sydlig vind som piskar på :) Igår var det sånt väder och då fick jag 32 gäddor totalt. Det är rätt ok för en rutten insjö i dalarna :) Sen spelar ju månen in.....
Förändringar mellan lågrtryck och högtryck är oxå positivt. Om det varit jättebra väder ett tag och sen det kommer in ett svagt lågtryck med varmt sommarregn så kan det inte bli bättre för göd och abborre. Speciellt åska är bra, och rent livsfarligt. Tro mej jag vet :)
Lite snabbt för att inte lägga in ett "offtopic"-inlägg.
Berätta angående att det livsfarligt att fiska under åska.
Du kan skicka private message ifall du önskar.
Mikespike82
2003-06-06, 10:19
Idag blåser det nordlig vind som inte SKA vara bra, men jag ska nog fara och försöka dra upp någon stackare ändå, det blåser rätt så hyffsat också så vi får väl se vad det blir
Originally posted by Mikespike82
Idag blåser det nordlig vind som inte SKA vara bra, men jag ska nog fara och försöka dra upp någon stackare ändå, det blåser rätt så hyffsat också så vi får väl se vad det blir
Inte i hela Sverige väl?
Om jag inte minns fel så är det sydlig vind i sthlm enligt väderrapporten.
(tv4)
Henrik_L
2003-06-06, 13:11
jag sitter här och bestämmer mej om det är värt att åka ut. det är en jättefin dag men jag vet ändå inte. har ingen att ta med mej....
Originally posted by Henrik_L
jag sitter här och bestämmer mej om det är värt att åka ut. det är en jättefin dag men jag vet ändå inte. har ingen att ta med mej....
Sådant är jobbigt.
Jag har inga riktiga fiskekompisar som är seriösa så :)
Men vi möts ute på sjön, ta båten till till i närheten av Ekerö, helgö.
:)
Mikespike82
2003-06-06, 15:43
Blev ett kort fiskepass då det var äckligt kallt u luften och blåsigt som tusan, men jag å kompisen lyckades landa 5 st små gäddor ändå.
Längtar redan ut igen, men då i bättre väder!!
De få dagar som blir en bomtur är vädret helt fel!
GbgRobin
2011-03-02, 22:07
De få dagar som blir en bomtur är vädret helt fel!
Haha, det där tillförde ju mycket till tråden... Typ...
En del i "vetenskapen" att fånga fisk har med vädret att göra. Efter en del pass på sjön märker man när fisken är som mest aktiv beroende på väder. Har haft t.ex bra fiske när dagen börjat molnig, blåsig samt duggregn men som sedan klarnat upp, MEN också bra fiske vid soligt klart väder och vid kvällning då det molnat på rejält och blåsten slår till.
jorgen.mansson
2011-03-02, 22:15
Enligt mina erfarenheter är nord tvåa och nordost den största katastrofen, fiskar oftast runt Malmö/Trelleborg
DIMMA! Har inte fått en enda fisk när det har varit dimma vid vattnet :8 I'm cursed when it comes to the combination "fog and fishing"!
Kviete floppen
2011-03-03, 11:05
När det det inte strömmar så blir fisket kasst på isen i Gullmarsfjorden och det är väldigt markant skillnad.
Sir Fish-a-lot
2011-03-03, 11:55
Det absolut sämsta vädret är det väder som gör att man hellre stannar hemma. Brukar garanterat resultera i 0 fiskar. ;)
Skämt åsido. Bortsett från storm är jag av uppfattningen att det alltid är bra fiskeväder. Det finns alltid någon art som gillar vädret ifråga men man måste ha koll på vilken. Åska t.ex. är perfekt väder för ålfisket. Precis efter en storm (eller när den till stor del avtagit) kan vara ett utmärkt väder för karp o.s.v.
Någon nämnde "vindstilla och soligt" som uselt fiskeväder. Det är ju faktiskt det perfekta vädret för att fiska multe eller ytmeta andra arter. ;)
jorgen.mansson
2011-03-03, 15:02
Vindstilla och sol brukar va bra till horngädda!
Måste bara citera vår tränare i hocky när vi klagade på vädret.
"Storm, minus 30 grader och hällande spöregn då fan i mig kan ni klaga på vädret"
Fisket går inget bra de heller då
EsoxToni
2011-03-03, 18:55
Dimmiga eller regniga vindstilla dagar är sämst för mig.
Men det har självklart funnits några undantag på den trenden.
Det ska vara stabilt väder i minst 3 dagar, utan ändringar i vind eller temp.
Sen hoppar fisken nästan upp i båten av sig själv! :fiska1:
Kommer ihåg en tid när inget väder kunde få en att stanna hemma,hade man bestämt fiske,så blev det fiske vilket väder det än rådde när man vaknade på morgonen, storm o regn eller -25*...iväg skulle man,lä fanns väl nånstans...
Numer har man blivit lite mer bekväm av sig så tyvärr missar man ett och annat "bonanza"...å inte kan jag skylla på vädret längre heller...
boman1979
2011-03-03, 19:57
helt klart åska, men även ösregn är värdelöst. fisket kan dock vara som bäst just före ovädret, som gäddorna skulle äta upp sig eller nåt...
mitt drömscenario är: sydvästlig vind 8-10 m/s, växlande sol/moln...
en rolig grej som kan nämnas är att dom största gäddorna jag varit med om har huggit vid totlat plick-plack lugnt... hört att det är ganska vanligt med storfisk vid ingen vind.
en rolig grej som kan nämnas är att dom största gäddorna jag varit med om har huggit vid totlat plick-plack lugnt... hört att det är ganska vanligt med storfisk vid ingen vind.
Precis samma för mig, nästan alla mina fiskar över 10kg har tagit vid lugnt väder och strålande sol.
Fattar inte varför alla vill ha vind, det är väl inget trevligt? ;)
Det finns naturligtvis bra och mindre bra väder, men som någon va inne på så är det inte vädret som det är just när du fiskar utan det är vädret över tiden som spelar in. Ta en viss vind, styrka å riktn. moln å allt annat perfekt för bästa fiske. exakt det vädret kan du ha i en trend med mycket vindvridningar och obalancerat lågtryck mm. Vinden snurrar runt hela skalan per dygn det ögonblicket när det är perfekt enligt era vind å sol angivelser så är fisket i alla fall skit under den perioden.
Stadig vind i 3 dagar. riktning beroende på var i landet SO här. rätt månläge, vindstyrka spelar ingen roll just när du fiskar utan det är hur det blåst dom 3 dagarna innan ditt fiske, men helst INTE vindstilla, eller blankvatten gärna lite lagom mulet.
Fasiken ni lura mig tråden fråga ju om sämsta vädret, ja då får ni läsa mitt förra inlägg och lägg till nordvästlig före. Annars är, pratar gäddfiske nu ideliga vindvridningar över flera dagar riktigt dödande
Det bästa fiskevädret i mina ögon är när det inte är ett moln på himlen och i stort sett helt vindstilla. Då det är som skönast att flyta runt på en sjö för en inte så jätteseriös fiskare som mig, som mest fiskar för att få komma ut och känna av naturen och slippa gnället från "frugan". Men för fiskelyckans skull så är nog denna dag även den sämsta.