handdator

Visa fullständig version : Bäst före på bensin?

Flygfisken
2007-02-28, 17:48
Detta är väl en lite konstig fråga, men är det nån här som vet hur länge bensin håller sig innan den blir dålig? själv har jag en vår haft svårt att köra min båtmotor pga. för gammal bensin, och då hade ju bensinen stått sen i okt, ca 6 månader! jag gissar på att hållbarheten är ca 4-5 månader, men jag vill veta mer exakt, so give me:)

Henrik Nordberg
2007-02-28, 17:55
Detta är väl en lite konstig fråga, men är det nån här som vet hur länge bensin håller sig innan den blir dålig? själv har jag en vår haft svårt att köra min båtmotor pga. för gammal bensin, och då hade ju bensinen stått sen i okt, ca 6 månader! jag gissar på att hållbarheten är ca 4-5 månader, men jag vill veta mer exakt, so give me:)

Så länge dunken/tanken är tät så kan du lagra bensinen i flera år. Om förvaringskärlet däremot inte är tätt så dunstar butanet i bensinen vilket också gör att den inte brinner lika bra och därför blir det lurigare att få motorn att gå som den ska.

Rassie
2007-02-28, 17:55
Det som händer om bensin står länge är väl att den tar åt sig en massa vatten, (rätta mig om jag har fel)

Test005
2007-02-28, 17:59
Rassie: Jag tror inte bensin är hygroskopisk dvs drar åt sig vatten. Däremot kan det bilads en massa kondens i en otät dunk som förorernar bensinen med vatten.

Metanol och Etanol är däremot hygroskopisk och drar till sig fukt från omkringliggande luft och blir obrukbar efter en tid i oslutet kärl.

npaulsson
2007-02-28, 19:29

Här är mina 25 öre.
Det som först händer är att de mest lättflyktiga ämnena, exv Etanolen, försvinner. Effekten av detta blir att oktantalet skjunker något. Dock ingen stor sak. Det som gör motorn svårstartad beror på att hartser och andra tyngre ämnen blir kvar och efterhand sätter igen förgasare och insprutning. Därför ska man tömma förgasare och bränslesystem då motorn ställs av för vinterförvaring. Båtmotorer ska m.a.o hanteras på precis samma sätt som motorcyklar som vinterförvaras.

Förvaras bensin i tätslutande kärl har den lång hållbarhet.

/Nils

Rospigg
2007-02-28, 19:34
Problemet med gammal soppa förutom det uppenbara med kondens/vatten är att oktantalet sjunker och då går inte motorn bra då dem är gjorda för att funka med ett visst oktantal, boten brukar vara tex en oktanbevarare jag kör med Mercury Gasoline Stabilizer som ser till att oktantalet bevaras och jag har inte haft några problem på vårarna sen jag började med det.

Bara hälla i sånt när man vet att soppan ska lagras länge och det funkar både i fast tank och dunk bara dosera enligt rek i förhållande till volym.

Flygfisken
2007-02-28, 20:17
Tack för alla fina svar! Rospigg: vart köper du Mercury gasoline stabilizer?

Rospigg
2007-02-28, 20:54
Tack för alla fina svar! Rospigg: vart köper du Mercury gasoline stabilizer?

Hos lokala varvet som är Mercury ÅF så det bör finnas hos alla såna, annars finns det nog motsvarande medel av andra fabrikat men dem har jag ingen koll på :ogen:

Old Firehand
2007-02-28, 21:39

Hej Flygfisken; Det ska inte vara några större problem att lagra bensinen i en fast tank eller några trycktankar under vintern plus några månader till. Häll i cirka en halv liter karburatorsprit per 15-20 liter bensin så kan du köra till våren igen utan större problem. Tanka gärna upp så att du alltid har full tank när vintern nalkas. Fyll sedan på med färsk bensin direkt efter första vårturen. Själv har jag aldrig hällt bort någon "gammal" bensin. Bensin är dyrt!
Go for the Big Ones!
Old Firehand

Ola
2007-03-01, 00:24
Hej Flygfisken; Det ska inte vara några större problem att lagra bensinen i en fast tank eller några trycktankar under vintern plus några månader till. Häll i cirka en halv liter karburatorsprit per 15-20 liter bensin så kan du köra till våren igen utan större problem. Tanka gärna upp så att du alltid har full tank när vintern nalkas. Fyll sedan på med färsk bensin direkt efter första vårturen. Själv har jag aldrig hällt bort någon "gammal" bensin. Bensin är dyrt!
Go for the Big Ones!
Old Firehand

Undrar om man behöver hälla i nån K-sprit, bensinen är väl utspädd med sprit redan när man köper den sedan något eller några år tillbaka.
Men lite extra kanske inte är så dumt, spriten rengör väl och tar med sig ev. vatten som finns i tank och förgasare.

Rospigg
2007-03-01, 00:44
Go for the Big Ones!
Old Firehand

K-sprit är överreklamerat och funkar bäst för att ta bort kondens ur soppan när det hänt, annars är såna medel som jag nämde klart effektivare för förebyggande användning men något dyrare, dessutom späder Du ut soppan med ännu mera alkohol än vad den redan är och det är inget bra.

Däremot fylld tank är perfekt eller så tömmer man tanken helt, kör man med ren soppa (95 oktan) i tanken så kan man ju fylla över det i bilen och köra slut på det om man inte har en dieselbil då vill säga :ogen: halvfull tank är däremot rena inbjudan för kondens och det är inget vidare.

Flygfisken
2007-03-01, 01:12
Undrar om man behöver hälla i nån K-sprit, bensinen är väl utspädd med sprit redan när man köper den sedan något eller några år tillbaka.
Men lite extra kanske inte är så dumt, spriten rengör väl och tar med sig ev. vatten som finns i tank och förgasare.

Har läst i motorboken att man ska försöka undvika att ha sprit i soppan, eftersom det nöter mer på bränslesystemet och nöter fortare sönder plastdelar i bränslesystemet! fast en gång kanske inte gör nåt.

Old Firehand
2007-03-01, 15:40
K-sprit är överreklamerat och funkar bäst för att ta bort kondens ur soppan när det hänt, annars är såna medel som jag nämde klart effektivare för förebyggande användning men något dyrare, dessutom späder Du ut soppan med ännu mera alkohol än vad den redan är och det är inget bra.

Däremot fylld tank är perfekt eller så tömmer man tanken helt, kör man med ren soppa (95 oktan) i tanken så kan man ju fylla över det i bilen och köra slut på det om man inte har en dieselbil då vill säga :ogen: halvfull tank är däremot rena inbjudan för kondens och det är inget vidare.

Hej Rospigg; Förr bytte jag inte bara stift och motorolja utan fick lite då och då byta bränslepump, brytarspetsar, impeller och andra detaljer som ledsnade. Jag har sedan över 20 år tillbaka tappat känslan för hur man servar utombordare, eftersom jag då gick över från Evinrude/Johnson till Yamaha! Helt säkert har du rätt om att vinterförvara motorn med full tank, vilket bör gälla extra mycket om båten står ute hela vintern. Jag har en fast 115 liters tank i min Buster Magnum. Den är inte lätt att tömma inför vintern. Därför fyller jag den med bensin och varvar med några liter karburatorsprit tills bensinen bubblar upp i skvallerröret. Hittar jag "dundermedlet" du nämnde ska jag pytsa i några flaskor sådant också!
Nu är det vår! Idag är det den 1:a mars!
Old Firehand

krowie
2007-03-05, 12:22
Jag mailade Statoil om denna diskution. Så här så mailet ut." Hej Jag undrar hur länge man kan förvara bensin i en tät dunk. Det är nämligen en diskution på en stor fiske sida om detta"www.fiskesnack.com". Så jag tänkte vilka kan det bättre än oss (sportfiskare) jo ni ;). Och sen om man har en fast tank i en båt som står på land över vintern. Ska den vara tom/full pga kondensrisken. Tacksam för ett snabbt svar, Mvh Krowie Sedan efter en stund kom detta tillbaka. "Hej!
I en tät dunk (trycktank, jeepdunk etc.) kan man förvara bensinen minst 5 år under förutsättning att dunken står under tak och inte är utsatt för direkt solljus och nederbörd. En fast tank har avluftning vilket innebär en viss kondensrisk. Är tanken full förhindras kondensbildning men de flesta varv har förbud mot fulla bränsletankar under vinteruppehållet. En tom eller delvis fylld tank bör kontroleras och vid behov dräneras på vatten före första tankning på våren.
Mvh/Bjarne" Så nu har ni mer kött på kroken.

Flygfisken
2007-03-05, 14:02
Jag mailade Statoil om denna diskution. Så här så mailet ut." Hej Jag undrar hur länge man kan förvara bensin i en tät dunk. Det är nämligen en diskution på en stor fiske sida om detta"www.fiskesnack.com". Så jag tänkte vilka kan det bättre än oss (sportfiskare) jo ni ;). Och sen om man har en fast tank i en båt som står på land över vintern. Ska den vara tom/full pga kondensrisken. Tacksam för ett snabbt svar, Mvh Krowie Sedan efter en stund kom detta tillbaka. "Hej!
I en tät dunk (trycktank, jeepdunk etc.) kan man förvara bensinen minst 5 år under förutsättning att dunken står under tak och inte är utsatt för direkt solljus och nederbörd. En fast tank har avluftning vilket innebär en viss kondensrisk. Är tanken full förhindras kondensbildning men de flesta varv har förbud mot fulla bränsletankar under vinteruppehållet. En tom eller delvis fylld tank bör kontroleras och vid behov dräneras på vatten före första tankning på våren.
Mvh/Bjarne" Så nu har ni mer kött på kroken.

Ok, kanoners! fast jag måste isåfall ha väldigt otäta dunkar, eftersom min bensin högst håller sig i 4-5 månader...