Visa fullständig version : Jiggfiske av abborre
mr_cobra
2003-06-05, 17:52
Ni som inte använder tafs när ni jiggar? Navänder ni lekande eller knyter ni linan direkt i jiggen? Hur klarar sig i så fall linan?
Jag kör fn med 0.10 dynacable på abborrspöet och undrar hur mycket tafs, lekande etc kommer att påverka fisket.
Dynacable, har jag för mig inte pallar en gäddkäft så bra (men jag kan blanda ihop oilka namn, men är inte det envanlig kevlar lina?) Jag kör med ett litet enkelt beteslås utan lekande. 5kg´s cannelle supratress som tafs (finns på grossisten FlyFisherman 08-58036751 eller en hökare nära dig). tafsen brukar jag ha ca 30cm lång, jag vill att den skall kunna snurra et varv run skallen på en gädda utan att linan skavs av mot gälbågarna.
kör med 0.13 PP och beteslås, proleader om det är större risk för gädda...
Allvarligt, 0,10. Körde ett par turer med 0,10 FL, pallade inte ett skit i nötning eller bottennapp. Vilket gjorde att den kasserades för gott och nu är det 0,12 som gäller.
Vid jiggning är lekandet onödigt, jiggen tvinnar ju inte linan, dessutom tvinnar sig inte kevlarlinor märkbart. Jag är lat och kör därför endast med beteslås utan lekande för att slippa knyta.
Foppa, det är väl "alltid" risk för gädda :-) En smidig tafs ger oxå en extra nöttålig ände vid elak sten, mussel osv. bottnar
Matrim Cauthon
2003-06-05, 19:49
Har nog aldrig användt jiggar
Matrim Cauthon; då har du missat nått!
P-U, klart, men jag får för mig att tafsen skrämmer en del borre... ovh jag fiskar nästan alltid över dybotten ändå...
Matrim Cauthon
2003-06-05, 20:06
finns så många Jiggar o färger ju, blir ju helt förlorad när man ska köpa nån, så till slut blir det inget
Foppa, jag var oxå skeptisk i början på tafsens förstörande osv. Jag körde mest utan och polarn med 0,40 nylon. Han fick oftast mer fisk än mig. Irriterande för han körde ju med stelt krafs framför.... Jag testade då med Cannells tafsmaterial och nu fiskar jag oftast abborre med större framgång än honom. Med tunn mjuk tafs är skillnaden hårfin, mest psykiskt tror jag......smaken är som baken iofs......alla sätt é bra utom de dåliga!
Tappade helt flytet när jag började använda tafsar vid abborrefisket! Kan bero på att jag gillar microfisket med brutalt små jiggar... Har inte fått flätlinorna att fungera i det här fisket så jag kör med nylonlina trots att känslan är sämre...
Originally posted by Pexx
Tappade helt flytet när jag började använda tafsar vid abborrefisket! Kan bero på att jag gillar microfisket med brutalt små jiggar... Har inte fått flätlinorna att fungera i det här fisket så jag kör med nylonlina trots att känslan är sämre...
Jag körde förr med FL och prova en massa andra tunna flätlinor just för det lätta fisket.
Men jag tycker också att nylon i 0,18 är det ultimata just för abborrfiske... Berkleys Trilene SensiThin är kanon skön... Har nog skrivit det förr men det tål upprepas. :)
Jag knyter jiggen direkt på linan.
Att knyta direkt på linan föredrar jag oxo då man får bättre kontakt med jiggen... men om man vet att det är stor risk för gädda så brukar jag änvända mig av tafs matrial av kevlar...
Där har vi en stor skillnad på vårat fiske. Själv kör jag aldrig med micro grejjer. Ledsnade på det där pillandet. Fiskar jag abborre så går jag endast på den grövre randige riddaren. Jiggar på 7-10cm är de enda jiggarna jag kör med faktiskt. Wobbler av samma storlek och ibland spinnare eller ytpluggar.
Matrim Cauthon; gör så här vid jiggbaren. Tag 2 av varje 5cm-7,5cm enkelstjärtade jiggar, i färjen gul, grön/glitter, vit, svart. 5-10 grams huvud (färg oviktigt men orange är populärast). Det borde hamna på ca 50-60:-. Kasta ut, låt sjunka med spännd lina, veve 1-3 vevtag, låt sjunka till botten, upprepa detta tills jigen är infiskad. Trög fisk gillar när man bara långsamt vevar jiggen längs botten. Vid eländig botten, låter du inte jiggen sjunka ner till botten utan gör vevtaget innan linan slackar. Sedan kan du ju om du vill rycka lite med spöet för å tagga firrarna lite extra, men det behövs sällan. Skitenkelt, skitkul, skitbilligt, skitbra :)
Använder 1,5 meter 0,32-,38 fluorcarbon tafs, knyter jiggen i en sk rapalaknut så att den hänger helt fritt. har landat massor med abborar och gäddor på detta, bara mistat ett fåtal. Får oxå mindre bottennapp har jag märkt , kanske pga att spetsen har lite mer töjbarhet...
Gör precis som P-U beskriver, helt överlägsen metod och samtidigt mycket enkelt. Kräver dock lite tålamod per kast, dvs att verkligen låta jiggen sjunka helt till botten. Har märkt att många slarvar med detta.
Matrim Cauthon
2003-06-06, 16:42
Tackar för tipset, har faktiskt fått en gädda på en 5cm shad med blå rygg o vit kropp, storleken på gäddan kanske vi inte ska tala om :P jävligt smidigt o kroka loss med jiggar :D