Visa fullständig version : Tips på räknevärksrullar
Abelsson
2007-03-06, 20:58
Tar gärna tipps på prisvärda räknevärksrullar. Nån som kanske har en uppsättning som bara ligger å samla damm??
//Abel
Flodebanan
2007-03-06, 21:34
Tar gärna tipps på prisvärda räknevärksrullar. Nån som kanske har en uppsättning som bara ligger å samla damm??
//Abel
Föreslår lite oväntat
Daiwas SG 47 LC/LCA
pepp-robert
2007-03-06, 21:51
Jag(vi) har två Daiwa Sealine som fått slita hund under 8 resor till nordnorge, antar att det är samma som ovanstående tipsar om. Köpte dem på berras för typ 1500 för 5-6 år sedan. De har hållit riktigt ritkigt bra faktiskt, med typ minimalt med underhåll.
Såg att de kostade kring $94 (670 spänn typ (http://www.google.com/search?q=%2494.95+in+sek)) på Cabelas (http://www.cabelas.com/cabelas/en/templates/product/standard-item.jsp?id=0017456117746a&navCount=1&podId=0017456&parentId=cat600378&masterpathid=&navAction=jump&cmCat=MainCatcat20166-cat600378&catalogCode=IH&rid=&parentType=index&indexId=cat600378&hasJS=true) vilket f-n är sjukligt billigt. Om man ids beställa där ifrån...
Antar du ska ha ett gäng att trolla med? Isf kan det ju va värt att beställa kanske?
Om jag hade oändlig budget skulle jag nog undersöka de här shimano tekota TEK600 (http://www.cabelas.com/cabelas/en/templates/product/standard-item.jsp?id=0021407118220a&navCount=3&podId=0021407&parentId=cat600378&masterpathid=&navAction=jump&cmCat=MainCatcat20166-cat600378&catalogCode=IH&rid=&parentType=index&indexId=cat600378&hasJS=true), de är så överdrivet snygga :)
En polare beställde hem En Tica Seaspirit SS348C, från Snäjk sportfiske och vildmark (http://www.snajk.se/new/RUstart_lista.asp). Jag har inte testat den själv men den verkar riktigt prisvärd, funderar på att köpa den (och rocket'en).
Lärlingen
2007-03-07, 01:48
Det beror helt på vad din plånbok tillåter, vad har du tänkt att betala och hur många ska du ha??
Eftersom man är en inbiten vänstervevare så är det bara de här som funkar
klicka här (http://www.fishusa.com/tackleshop/catalog_product.asp?ProductFamilyID=%7B90CF6B47%2D B1BB%2D485A%2D91C4%2DBFE0DDC21C21%7D&i=E999B7A70B5847668DA4F980901FEC36)
Finns tyvärr bara i landet i väster men dom är bra, har själv ett gäng såna
Använder själv Daiwa AccuDepth Linecounter Reel AD17LC, jag tycker att det är en kanon rulle till mitt insjöfiske.
Köpte mina från Cabelas ,klarade mej ifrån moms+tull så 540:-/st gjorde ju inte saken sämre.
Rullarna känns gedigna med en mycket bra broms så dom kan jag rekommendera.:fiska2:
Muskytracker
2007-03-07, 15:53
SG 47 är självklar, men Convector duger...
Gösmeister
2007-03-07, 16:25
Vill man handla lite dyrare rullar som Skimano Tekota eller andra Shimanorullar hittade jag en sida från Tyskland som kanske kan vara till hjälp för någon.
www.hav-shop.de verkar vara någon form av outlet i Hamburg. Har inte beställt något men kollade vad frakten skulle vara på en Twinpower och har för mig att de svarade något i stil med €17. De svarade dessutom mycket snabbt, typ en timme eller så. Fördelen med att beställa i Tyskland är att man slipper tull, moms skatt och annan skit.
Ett litet tips bara......
** Sidan är dock ingenhöjdare och funkar dock kass i IE. Jag måste plocka upp den i Mozilla för att den ska funka **
Abelsson
2007-03-07, 16:29
Tack för alla tipps.. Har inte bestämt mig riktigt än.. Budgeten är nååågot ansträngd.. ev få det bli budget, för att med tiden byta upp sig till "riktiga" grejer..
//Abel
http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=23618&highlight=convector kanske kan va nåt?
profisher
2007-04-05, 13:37
Ring till Alingsås sportfiske center alltid bästa priser tyvär ingen hemsida men grymma priser på det mästa.
Har tio magda pro 30 dx till dej om du vill abel.
Priset blir mycket överkomligt.....om det ingår en dagstur...he he he
bättre satsa på riktig kvalitet. Daiwa Sg 47 är helt suveräna. ett tips är att köpa 6st till planerspöna och sedan öka ut på riggspöna om man inte köper alla på en gång. Kostar 995kr st på olssons vid köp av fyra eller fler, visst mycket pengar men är värda sin slant, lönar sej heller inte att importera, det är olssons som gäller
det man skulle kunna anmärka på SG47:orna är bromshandtaget som kan fara och ställa om sej lite hur som helst i vågorna om man ställer den löst. Lite bakläxa där faktiskt, måste skruva åt dom rätt tajt för att dom inte ska "skruva upp sej själv" Ska bli intressant se hur ABUS 7000-serie med räkneverk kommer att bli som kommer till hösten (?) Har fiskat en del med 6000-serien och även 7000-serien och tror inte dom spöar Daiwa i finmekaniken
För pengarna är den nya serien av Convector inte helt fel Östersjö och vandrare på planerboard då är 45 modellen enligt mitt tycke ett bra val man lär inte bli utan lina iaf rymmer närmare 450m o,46 dock det är inte Shimano i kvaliteten har trots detta inte haft nåt större problem med dem.
det man skulle kunna anmärka på SG47:orna är bromshandtaget som kan fara och ställa om sej lite hur som helst i vågorna om man ställer den löst. Lite bakläxa där faktiskt, måste skruva åt dom rätt tajt för att dom inte ska "skruva upp sej själv" Ska bli intressant se hur ABUS 7000-serie med räkneverk kommer att bli som kommer till hösten (?) Har fiskat en del med 6000-serien och även 7000-serien och tror inte dom spöar Daiwa i finmekaniken
Har aldrig haft dom problemen med SG47 men däremot att ringen (ovalen) i linföraren lossnat och blottat en vass kant:nej: .
En droppe superlim så är det fixat.
Såg bara denna i ögonvrån. Lite dyra tyckte jag i förhållande till nypriset. Men har själv ingen så jag vet inte.
http://www.fisketorget.se/view.asp?adid=395&page=&areaid=0&catid=0&Ttype=0
Snäjks Tica me d5 års garanti (tror jag) för 595 är ju inget dumt alternativ
det man skulle kunna anmärka på SG47:orna är bromshandtaget som kan fara och ställa om sej lite hur som helst i vågorna om man ställer den löst. Lite bakläxa där faktiskt, måste skruva åt dom rätt tajt för att dom inte ska "skruva upp sej själv" Ska bli intressant se hur ABUS 7000-serie med räkneverk kommer att bli som kommer till hösten (?) Har fiskat en del med 6000-serien och även 7000-serien och tror inte dom spöar Daiwa i finmekanikenOm du ställer bromsen på 3-4 kg så borde det inte skruva upp sig av vågorna när du trollar. Däremot har det hänt mig att bromshjulet hakat i spöhållare eller annat (speciellt vid transport) och på så sätt skruvat upp sig en smula.
Fast man kollar ju ändå bromsarna med jämna mellanrum när man fiskar...? :rolleyes:
bättre satsa på riktig kvalitet. Daiwa Sg 47 är helt suveräna. ett tips är att köpa 6st till planerspöna och sedan öka ut på riggspöna om man inte köper alla på en gång. Kostar 995kr st på olssons vid köp av fyra eller fler, visst mycket pengar men är värda sin slant, lönar sej heller inte att importera, det är olssons som gällerStämmer, svårt att få hem dem fraktade & momsade under tusenlappen. Om man däremot skickar efter lite fler grejer (ex. ett par djupriggar) så sjunker fraktpriset för rullarna och du kan få hem dem för typ 850:-/styck.
Såg bara denna i ögonvrån. Lite dyra tyckte jag i förhållande till nypriset. Men har själv ingen så jag vet inte.
http://www.fisketorget.se/view.asp?adid=395&page=&areaid=0&catid=0&Ttype=0
Jo, det var dyrt. Beroende på skick ska man väl inte betala mer än 6-700 för begagnade.
Hur dana är Abu Linecounter rullarna någon som har testat?
Daiwas SG 47 skulle jag inte köpa, dels är den relativit trögvevad, som en gammal Ambassadeur 7000 ungefär, dels ser du inte räkneverket när du vevar utan måste luta dig fram. Oerhört irriterande! Har kört en Tekota två resor till Saltströmmen och den går som en dröm.
Edit: Nu såg jag att detta var postat under trolling, kanske lite off topic...
profisher
2007-09-05, 16:33
//Abel
Vänta på ny ambassadeur 7000 den är ricktigt grym kommer innom kort till butikerna
:spammer:
Är det räkneverk på dem? Vad är inom kort?
Göran.Andersson
2007-09-05, 21:21
Daiwas SG 47 LCA utan tvivel den bästa som vi haft kronglar aldrig och har en jättebra broms så köp den
mvh Göran Team.Marre
hej har två sg47 rullar är fiskade typ tio ggr vänern/vättern 500/kr st finns i jakobsberg stockholm
mvh stefan
Använder själv Daiwa AccuDepth Linecounter Reel AD17LC, jag tycker att det är en kanon rulle till mitt insjöfiske.
Köpte mina från Cabelas ,klarade mej ifrån moms+tull så 540:-/st gjorde ju inte saken sämre.
Rullarna känns gedigna med en mycket bra broms så dom kan jag rekommendera.:fiska2:
Hur gör man för att slippa moms och tull?
I det fallet hoppas man på turen eller att nån har dem i väskan på väg hem...