handdator

Visa fullständig version : Garmin eller lowrance när det gäller plotter

Rixman
2007-03-07, 22:34
Sitter och funderar lite på att skaffa en plotter till båten. Det kommer kanske inte ske direkt idagarna.

Men funderingarna går kring om man ska välja garmin eller lowrance. och vilken modell man sak välja. Jag ska enbart använda den för att navigera och den ska inte kopplas till något styrsystem ... färgskärm är obligatoriskt.

Har ni några förslag ???

Flodebanan
2007-03-07, 22:37
Sitter och funderar lite på att skaffa en plotter till båten. Det kommer kanske inte ske direkt idagarna.

Men funderingarna går kring om man ska välja garmin eller lowrance. och vilken modell man sak välja. Jag ska enbart använda den för att navigera och den ska inte kopplas till något styrsystem ... färgskärm är obligatoriskt.

Har ni några förslag ???

Skulle köra Garmin grundat på det jag hört och sett. Sedan den andra märket på lodet...

Pristak?

The Loomis Man
2007-03-07, 22:44
Som sagt garmin... har hört väldigt mycket att folket köper Garmin på plottersidan och ett lowrance ekolod... men du blir säkert inte besviken om du köper en lowrance plotter...

Rospigg
2007-03-07, 22:46
Instämmer!! Garmin på plottrar och Lowrance på lod, beroende på budget och utrymme så kan väl en Garmin 292C vara ett bra val om Du inte vill slanta upp lite mera och köpa en 10 tummare då är 2010C mest prisvärd.

Ola
2007-03-07, 23:04
Eftersom jag har en lowrance så vill jag höra motiveringen till att garmin är bättre.

f-rik
2007-03-08, 00:38
lowrance har väl bättre kort

BBRF
2007-03-08, 06:44
Eftersom jag har en lowrance så vill jag höra motiveringen till att garmin är bättre.

Har själv ett garmin 182 C, kanonbra plotter. Dom lowranceplotter jag sett är i o f s billigare men uppdaterar långsammare, dessutom är det sämre zoomförmåga.

Abelsson
2007-03-08, 07:10
Anledningen till att jag valde lowrance är dom olika kartornas täckning, samt att lowrance bildskärmar har fått mycket bra kritik..

//Abel

joj
2007-03-08, 07:25
Anledningen till att jag valde lowrance är dom olika kartornas täckning, samt att lowrance bildskärmar har fått mycket bra kritik..

//Abel

Va bara lite försiktig när du kör här nere i skärgården för Navionics sjökort stämmer dåligt på vissa ställen här omkring:wow1:

Abelsson
2007-03-08, 07:36
Va bara lite försiktig när du kör här nere i skärgården för Navionics sjökort stämmer dåligt på vissa ställen här omkring:wow1:

Ajdå.. mindre bra.. även en helt ny karta med dom senaste uppdateringarna? Vad är det som inte stämmer? grynnor/sjömärken/farleder??? Vilken del av skärgården?

//Abel

joj
2007-03-08, 08:42
På polarens X-110c så stämmer inte vissa farledsmärken och sen är oxå en del grund fel, det är ju inga problem om man bara har ögonen öppna men det är irriterande, syd Knösö så står farledsmärkena tokfel i hans maskin, ute på öppet hav är korten kanonbra med massor av djupkurvor och sånt som inte finns på papperskorten.

Anchovyman
2007-03-08, 11:32
Hej!
Ja har en Garmin 3010C som jag tycker är helt suverän. Enkla snabbmenyer och ett bra kartsystem. Det tråkiga är ekolodet i den. Köpte till ekolodsmodul och tänkte att det skulle bli bra, men efter att ha använt det i 2,5 år så tycker jag det är dåligt hur garmin presenterar sin bild på lodet. ser ut som ett dataspel från början av 80 talet tycker jag. Polarn har ett Lowrance 110c och båden han och jag tycker att plotterdelen är mycket bättre på Garmin men att ekolodet är suveränt på lowrance 110c. Det är mera knapptryckningar på lowrance än garmin. en annan sak är att när du startar lowrance så får du välja vilken karta du vill ha. Garmin startar med den kartan du är på när du kommer till en ny ramp t.e.x.
En annan sak som är bra med garmin är att du kan ställa in hur ofta garminplottret ska uppsattera positionen du är på och det är ju kanon att ställa ner detta värde så att farten presenteras "stadigare" i plottret. Denna funktion finns inte i lowrance. Hade en Garmin 182c tidigare som jag var väldigt nöjd med.

Rospigg
2007-03-08, 12:00
Anchovyman:

Du skrev precis mina tankar så jag bara instämmer så slipper jag upprepa allt igen :D

Ola
2007-03-08, 12:14
Anchovyman:
Jag tror att om man använder Nautic Path sjökort så hamnar den alltid rätt.

Anchovyman
2007-03-08, 12:36
Anchovyman:
Jag tror att om man använder Nautic Path sjökort så hamnar den alltid rätt.

Ok Ola!
Hade ingen aning om detta. Min kompis har navionics.

Ha det så bra!

Rixman
2007-03-08, 12:48
GPSmap 178C
GPSmap 178C har en 4,5” CFTN-display i hela 256 färger med en upplösning på 320 x 320 pixels för bästa tänkbara presentation av sjökort och ekolodsinformation, detta även i mycket starkt solljus direkt in i displayen. Med Garmins patenterade dimmerfunktion (CCFL) av bakgrundsbelysningen blir displayen lika behaglig att titta på i alla tänkbara förhållanden.

GPSmap 178C kommer med en rad förbättringar gentemot tidigare modeller. Däribland en ny enastående processor som möjliggör blixtsnabba kartuppdateringar, kartpanorering samt in- och ut zoomning. Alla waypoints sparas med tid och datum från tillfället dom skapades, likaså vattentemperatur samt djup. Viktig information för alla serösa sportfiskare.

För detaljerad vektoriserad sjökortskartografi använder sig GPSmap 178C av BlueChart® som laddas från antingen förprogrammerade eller användarprogrammerade minneskort. BlueChart® bygger på kartinformation framtagen av Transas Dataco®, vektoriserad kartografi som använts inom yrkessjöfarten under många år.

GPSmap 178C ett helt integrerat kombinationsinstrument med både kartplotter och ekolod. Utöver alla funktioner som återfinns i GPSmap 172C får man här också ett färgekolod utöver det vanliga, detta tack vare den exceptionella displayen. Ekolodet arbetar på två frekvenser (200/50 kHz) och ger då en uteffekt på hela 500W (RMS) eller 4000W (peak to peak). Detta gör ekolodet perfekt för såväl insjöfiske som djuphavsfiske. Som användare kan man enkelt välja hur man vill dela displayen för att kunna avläsa både ekolod, kartplotter samt navigationsinformation samtidigt.

GPSmap 178C kan fås med antingen inbyggd eller extern antenn. Alla menyer är givetvis på svenska och levereras med svensk manual samt tre års garanti från svenska återförsäljare.

Övriga specifikationer för GPSmap 178C:
Display: 4,5” CSTN på 320 X 320 pixels med CCFL bakgrundsbelysning.
Storlek: B157,5 x H122,5 x D92,5 mm.
Fäste: Helt svirvlande monteringsbygel med snabbinfästning.
Alarm: Ankring, ankomst, ur kurs, områdes waypoint, tid samt batteri.
Vattentät enligt IPX-7 standard (en meters djup i 30 minuter).
Två seriella NMEA-portar.
Tvåfrekvens (50/200 kHz) givare: 500W (RMS), 4000W (peak to peak).
Inställningsbar djupskala, känslighet, zoom samt möjlighet att låsa bottenbilden.
Grafisk loggning av vattentemperatur.
Svensk meny, svensk manual samt tre års garanti från svenska återförsäljare.

jojon80
2007-03-08, 22:46
kör garmin 172C, Helnöjd med tanke på pris/prestanda.

snickarn
2007-03-08, 23:11
Ajdå.. mindre bra.. även en helt ny karta med dom senaste uppdateringarna? Vad är det som inte stämmer? grynnor/sjömärken/farleder??? Vilken del av skärgården?

//Abel

hallandsväder ö där kör man uppe på ön med båten enligt kartan :sol: men det berodde nog mer på dålig mottagning den gången, att lita helt på gpsn kan bli en dyrt

Deadbait
2007-03-08, 23:21
Nu blir man väl idiotförklarad här! Jag har ett tvåfrekvens Furuno ekolod sedan många år. Tycker att det fungerar fantastiskt bra för att va så pass gammalt. Enda är att det inte klara högre fart vid förflyttning och om det blir minusgrader.

Är man dum om man köper ett nytt furuno lr är det bättre att satsa på kända fisklod?? Tänker mest på att furuno ändå används mkt av yrkesfiskare både va gäller radar, plotter och ekolod!

Någon som har erfraenhet av Furuno??

TAMTAM
2007-03-09, 06:17
Furuno står mej veterligen inte en mm bakom vare sej Lowrance/Eagle eller Garmin tvärtom det är ofta proffsgrejor har mycket gott rykte japansk kvalite sitter ofta i yrkesbåtarna som sagt

Rospigg
2007-03-09, 09:49
Nu blir man väl idiotförklarad här! Jag har ett tvåfrekvens Furuno ekolod sedan många år. Tycker att det fungerar fantastiskt bra för att va så pass gammalt. Enda är att det inte klara högre fart vid förflyttning och om det blir minusgrader.

Är man dum om man köper ett nytt furuno lr är det bättre att satsa på kända fisklod?? Tänker mest på att furuno ändå används mkt av yrkesfiskare både va gäller radar, plotter och ekolod!

Någon som har erfraenhet av Furuno??

Baraav deras radar utrustningar och dem är ruskigt bra och jag tvivlar på att dem skulle göra sämre saker inom andra områden och Japsen är ju somsagt duktiga på elektronik så trivs Du med deras lod så kör på ett till :fiska2:

Schade
2007-05-22, 07:39
Nyfiken fråga...
Blev det nåt köp och isåfall vad?
Sitter själv och spånar på ett Lowrance lms 522 eller 525

JohanP
2007-05-22, 09:44
Som tidigare sagts har ju Furuno riktigt högklass. Har arbetat med ett som plockade upp bottnen på 2500 ft. Lite dyrt.... men väl använda pengar.

Mvh
Johan

Uttern_
2007-06-07, 13:10
Jag var först inne på att köra ett separat lod. Som tex lowrance x510 el x51c Men nu när jag läser här blir jag lite mer tveksam.
Vad kostar sjökorten/kartorna till kombinationsloden? Som Garmin 178c?
Man måst eju se till totalkostnaden.
Jag har en sjökortsdator som kör seaclear. Den ska klara det mesta. Men vad säger ni? Bättre med en plotter/ekolod i kombination? För o emot??

Uttern_

Henrik S
2007-06-07, 14:56
Garmins ekolod kontra Lowrance så är Lowrance vassare på alla punkter. Garminplottrarna är snabbare på zoomnivåer men kör man splitscreen på så kvittar det oftast. Högre upplösning på Lowrance och bättre läsbarhet i solljus oftast gör att det känns som dött lopp mellan de olika plottrarna.