handdator

Visa fullständig version : Skönt hugg på hugget!

JiMpA
2003-06-08, 14:45
va ute en sväng igår å dängde lite med polarn å brorsan. va lite halvtrögt med 4 gäddor å några borrar på durken. just innan vi skulle ge oss fick polarn en snipa på runt halvkilot. han vevar hem den och då smäller det på som fan tre meter från båten.
en gädda på uppskattningsvis närmare 6-8 kg gick bärsärkargång på den stackars lilla snipan tre gånger. tyvärr fick vi inte upp bjässen. bland det häftigaste jag sett(som har med fiske att göra). tog en liten bild på snipan iaf.

El Crapone
2003-06-08, 15:37
coolt som fan ju =)
stackars gädda... den större gäddan lär haft svårt att svälja den.. eller?

Henrik_L
2003-06-08, 15:39
fyfasen :) det hände mej förra året med. jag fick på en liten snipa och när den kom in till båten så stack den åt sidan precis som om den hade blitt skrämd av nåt. när jag lyften up den så kom gäddan efter. den hoppade efter upp i luften och klippte snipan framför ögonen på mej. eftersom det blev spänd lina så knäcktes spöt. jag drillade in den med halva spöt, två för samma pris av ett spö!

lyft aldrig en gädda på 7 kg rätt upp.....

Bergman
2003-06-08, 16:14
Jäkligt ballt men lite grymt samtidigt. Fast sånna saker händer nog ganska ofta under ytan ... ;)

axxberg
2003-06-08, 16:45
Ungefär samma grej hände mig också för en massa år sedan. Jag satt och jiggade abborre och fick på en skaplig kring halvkilot, strax under båten blev det tvärstopp med mina UL-grejer. Eftersom jag misstänkte gädda och inte hade mycket chans med de klena grejerna så la jag på full press på gäddan och fick den inom synhåll. När den fick se båten släppte den taget och jag kunde veva hem en trött, sargad borre. Snabbt av från kroken tacklade jag upp samma borre på mitt gäddmetspö som turligt nog låg färdigtacklat. Direkt ner igen och gäddan smäller på igen.
Den gäddan vägde sex kilo så det blev en schysst bonus istället för halvkilosborren.

//M

Push-Up
2003-06-08, 16:47
Ashäftigt :)
Samma grejj häde mig och polaren i höstas under borrejiggning. Polarn får på en gädda runt 2kg som han snabbt drillar upp till utan, utan förvarning dyker en stora rackare till gädda upp och klyver ytan i ett " head and tail vak" och smackar tag i den krokade gäddan.....olyckligtvis biter den av linan direkt. Tippad vikt 8-10kg......ett ögonblick som sitter kvar på hornhinan ännu.

axxberg
2003-06-08, 17:04
Jepp! Onekligen fastnar såna grejer i huvudet. Jag har en lite mindre häftig historia, men den har fastnat den också...
Jag stod och metade betesfisk i ett mindre tjärn, ute på banken av en utmynnande bäck. Det vimlade av småmörtar precis där så det var inga problem att fånga betesfisk. Efter ett tag lyfter jag upp ännu en vilt sprattlande mört och plötsligt plaskar det till strax bredvid. En gädda i tvåkilosklassen kommer som skjuten ur en kanon och hugger mörten i luften. Behöver väl knappt tillägga att min 0,16 lina gick av som sytråd... Själv stod jag och skakade som ett asplöv en lång stund efteråt... :-)

//M

Mikespike82
2003-06-08, 17:50
Originally posted by JiMpA
va ute en sväng igår å dängde lite med polarn å brorsan. va lite halvtrögt med 4 gäddor å några borrar på durken. just innan vi skulle ge oss fick polarn en snipa på runt halvkilot. han vevar hem den och då smäller det på som fan tre meter från båten.
en gädda på uppskattningsvis närmare 6-8 kg gick bärsärkargång på den stackars lilla snipan tre gånger. tyvärr fick vi inte upp bjässen. bland det häftigaste jag sett(som har med fiske att göra). tog en liten bild på snipan iaf.

Kan säga att precis samma sak hände mej... lika mosad blev lill firren!!

Stizo
2003-06-08, 17:59
Originally posted by Push-Up
Ashäftigt :)
Samma grejj häde mig och polaren i höstas under borrejiggning. Polarn får på en gädda runt 2kg som han snabbt drillar upp till utan, utan förvarning dyker en stora rackare till gädda upp och klyver ytan i ett " head and tail vak" och smackar tag i den krokade gäddan.....olyckligtvis biter den av linan direkt. Tippad vikt 8-10kg......ett ögonblick som sitter kvar på hornhinan ännu.

Sånt glömmer man inte så lätt... En liknande sak hände min mor när vi fiskade i finland. En lite gädda nappar på hennes spinnare och just vid båtkanten så hugger en större gädda på snipan. Då kan man säga att man hoppade upp i luften. Man brukar inte riktigt vara beredd på sådana situationer. :)

rapala
2003-06-08, 19:30
Min kompis fick en gädda på en abborre som högg på en Rapala Original..

buster.L
2003-06-08, 21:36
jag har vart med att gädda tar gädda ett par ggr så coolt ,
bror min fick en på ca 1,5 -2 kg sen kom en va 9 kg o högg den 3 meter från båten o drog i väg med allt brrrrrrrrrrr lät rullen :D
en annan gång va jag ute med en polare o jag drog upp en liten typ 1,5kg o drog in han så det sprattla o plaska i ytan, då komm en gädda på typ 5kg o högg den lille o ruska på huvvet som en arg hund o släpte o högg o ruska flera ggr så pinnen bara låg där chockad hehe ,.
Polarn stog där bara o såg ut som en fiol låda i nyllet han sa:fiffan fiifan det va det värsta....

Quivertip
2003-06-10, 15:55
Som ni ser bangar inte stora gäddor för store bete. Agna därför med bamseagn. Stort bete till stor fisk !!!!!!!!!!!!!