handdator

Visa fullständig version : Säkerhets utrustning i båt

JohanPiers
2007-03-15, 11:06
Fiskar med en silver Hawk i och runt ytterskärgården. Funderar på att köpa en VHF men vet inte om jag ska köpa en handhållen eller en fast monterad. det är ju rätt stor effekt skillnad dessutom på olika modeller och jag vet inte vad jag behöver riktigt.
Har svårt att motivera en VHF då man (oftast!!!!) har kontakt via telenätet.

Ska man gå på en billigare eller en fast monterad ?

Calex
2007-03-15, 11:20
Köp en fastmonterad, annars kan du lika gärna skita i det och använda mobilen. Alldeles för dålig räckvidd på de bärbara.

joj
2007-03-15, 11:22
Fast monterad säger jag oxå och mobilen brukar ha en tendens att fungera väldigt dåligt när man väl behöver den, du behöver inte driva alls långt ut på havet innan mobiltäckningen tar slut på vissa ställen.

BeBest
2007-03-15, 11:23
Allt som kan gå åt helvete går åt helvete! Vad använder du när mobilen glider ur fickan ut i sjön? :devil2:

Rospigg
2007-03-15, 11:36
Fastmonterad är det enda alternativet ur sjösäkerhetssynpunkt, i en öppen båt som Din så ska/bör Du välja en modell som är vatetntät som Uniden eller annat fabrikat med 25W uteffekt och minst 1m antenn.
En handhållen modell i vattentätt utförande är ett bra komplement utifall Du tvingas överge båten då den iaf når MRCC men batterierna brukar krokna ganska snabbbt så var sparsam med snacket på den.

Även om mobilen har täckning när olyckan är framme så är VHF överlägsen när det gäller att kalla på hjälp då Du pratar på en öppen kanal och alla med en VHF inom hörhåll kan lyssna och rycka ut för att hjälpa till samt att Du kan komunicera med både MRCC, fritids/yrkes båtar/fartyg samt helikoptrar i området så använd mobilen för dina vanliga samtal men är det så att olyckan är framme så kör allt via VHF.en då Du kommer snabbare fram till sjöräddningen den vägen än via 112 på mobilen.

My 2 cent

Tumlaren
2007-03-15, 12:53
En nyare VHF kan du koppla ihop med GPS,en och bara trycka på knapp på VHF,en så sänder du ut nödsignal samtidigt med din position(???). Vilket talar för en fast VHF istället för telefonen, men tänk på att du måste ha tillstånd för att använda en VHF.
Tumlaren