handdator

Visa fullständig version : Okuma Metaloid MD 15

JD
2003-06-09, 19:21
Hej.

Min UL-rulle havererade och av en tillfällighet (;) ) hamnade jag på Tajtlajn i Kållered och fick syn på en rulle som jag inte kunde värja mig emot. Kom hem med en Okuma Metaloid MD 15 med 0,10 (tror jag) Fireline.

Någon som har erfarenhet av den rullen? Stod och vägde mellan den och en Shimano i 1000-storlek med sådan där knapp för att frikoppla bygeln. Kommer inte ihåg vad den hette. Bra val?

yoxler
2003-06-09, 20:09
Tror det. Iaf så fick Metaloid bra i en test i FFA för en tid sedan. Jag letade en massa på nätet tidigare om den rullen eftersom jag tänkt köpa en själv och vad jag då hittade var att den över lag fått mycket bra kritik. Så jag tror det är ett bra köp!

JD
2003-06-09, 20:59
Originally posted by yoxler
Tror det. Iaf så fick Metaloid bra i en test i FFA för en tid sedan. Jag letade en massa på nätet tidigare om den rullen eftersom jag tänkt köpa en själv och vad jag då hittade var att den över lag fått mycket bra kritik. Så jag tror det är ett bra köp!

Hej Yoxler.

Skönt! Blir alltid orolig efter ett impulsköp. Ska se om jag hittar den FFA som hade testet. Varför köpte du den inte?

Tyvärr upptäckte jag när jag kom hem att rullen är lite skavd på "foten", dvs den del man fäster i spöt. Vet dock inte om jag orkar ut till Tajtlajn och byta den. Lite krångligt utan bil. Nej, tror jag struntar i det och tar med den till fisket nästa vecka. En hel veckas fiske i Branäs. Kommer bli en kanonsemester. Ha det!

El Crapone
2003-06-09, 22:02
Har en metaloid mrx 30.. är ganska nöjd med den förutom att bygeln inte alltid vill slå över när man ska börja veva... Nån som vet vad man kan göra åt detta??

rapala
2003-06-10, 00:22
Metaloidrullarna är grymt snygga!

Foppa
2003-06-14, 19:35
Rapala, du har så rätt.. assnygga!
El Crapone: byt bygelfjäder!

El Crapone
2003-06-14, 19:47
Jasså?
är detta svår? alltså, kan man göra det själv?

Mikespike82
2003-06-14, 20:15
Originally posted by El Crapone
Jasså?
är detta svår? alltså, kan man göra det själv?

Men när började bygel med att inte slå tillbaka? var det när den var ny eller kom det efter ett tag?
Det är ju inte värt att byta bygelfjäder om det redan var så som ny...

El Crapone
2003-06-14, 20:17
Efter typ en vecka elelr något sånt =/

Foppa
2003-06-14, 20:29
Dålig kvalitet.. inge bra... de brukar bara ta en 40-50 spänn för att byta i en affär...

Crubbster
2003-06-17, 01:57
nu har jag testat den i butiken, ush nej fy köp ej....!
köp sahara om man ska ha en billig men bra rulle...
eller en stradic hehehe

DannyStock
2003-06-17, 08:21
Har en metaloid mrx 30.. är ganska nöjd med den förutom att bygeln inte alltid vill slå över när man ska börja veva... Nån som vet vad man kan göra åt detta??

Alla haspelrullar har en position där bygel inte kan slå över vid vevstart. Detta fenomen upplevs dock oftare på nya rullar (och rullar i budgetklass?). Ett tips är att torka av rullen med en fuktig trasa efter en dags fiske i bräckt vatten och att alltid se till att alla kritiska komponenter är infettade.

El Crapone
2003-06-17, 12:10
Jag skruvade upp rullen och bara drog i fjädern lite, och nu fungerar det hur fint som hälst! Så nu är allt bra igen =)

Stizo
2003-06-17, 12:41
Jag skruvade upp rullen och bara drog i fjädern lite, och nu fungerar det hur fint som hälst! Så nu är allt bra igen =)

Så gör en riktig fixare... Hehe! ;)

El Crapone
2003-06-17, 12:43
haha.. vissa är ju då bättre än andra ;)