Visa fullständig version : Så vad har hänt inom sportfisket de senaste 15 åren?
Hej alla!
Jag dammade just av min gamla utrustning* efter ett låångt uppehåll och undrar nu vad som har hänt inom fisket sedan dess? :)
Flätlinor, jerk, ...
* Sage 4 delat 9ft 5aftm med Orvis Battenkill rulle + Shimano 7ft 7-25g med Shimano Stradic 2000 haspel.
schlusser
2003-06-10, 13:27
flätlinor är att rekomendera, mycket starkare än nylon! Jerkbait är också att rekomendera, ett effektivt fiske där man drar eller rycker in betet och beroende på vilket bete du använder går dom olika, endel svänger åt olika håll från ryck till ryck medans andra sprätter vatten, häng med lite på sidan så kommer du nog in på alla dess spår! Fin utrustning måste man ju säga.
Originally posted by schlusser
Jerkbait är också att rekomendera...
Alla metoder har sina fördelar. Det klassiska spinnet ska inte förringas :)
//K
Nu ska vi inte snacka oxbajs, har man inte fiskat på 15 gäddlekar, borde man nog lära sig lite om jerkfisket innan man kan kasta sig in i det.
Flätlinor fungerar bra till haspel och, om man kan kasta bra, till multipliplikator..
Jag har personligen inte testat idiotfisket men det verkar ju klart intressant.
Undrar vem som gav namn till det, var det kanske Rex Hunt?
Originally posted by rapala
Jag har personligen inte testat idiotfisket men det verkar ju klart intressant.
Undrar vem som gav namn till det, var det kanske Rex Hunt?
Idiotfisket, huh?
//K
Originally posted by Tyop
Hej alla!
Jag dammade just av min gamla utrustning* efter ett låångt uppehåll och undrar nu vad som har hänt inom fisket sedan dess? :)
Flätlinor, jerk, ...
* Sage 4 delat 9ft 5aftm med Orvis Battenkill rulle + Shimano 7ft 7-25g med Shimano Stradic 2000 haspel.
Utöver att det finns tusen gånger så mycket prylar och att amerikansk engelska blivit fiskespråket, så har det egentligen inte hänt nå´t; nedanstående guide kan kanske vara till hjälp:
Jigg=sjunkande beten som fiskas ryckvis med inspinningsstopp
Jerkbait=flytande beten som fiskas ryckvis med inspinningsstopp
Jerkspö=kort, styvt spö avsett för nordamerikanska fiskar med en medelvikt på 10 kg som här hemma används för fiskar med en medelvikt på 1,6 kg
Trolling=som dragrodd fast med 4-takts-motor, 18 spön och ekolod
Ismete=angel fast med spö och rulle som man lägger på isen
Ekolod=istället för sjökort, sunt förnuft och erfarenhet
Catch & Release=släppa tillbaks fisken
M a o intet nytt under solen....... ;)
Neoprenvadare, andningsvadare, flytringar, PVA, utbildningar till fiskeguider än några andra tecken på sk utveckling.
esoxlucius74
2003-09-12, 10:40
Att jerkbait bara skulle vara flytande beten håller inte ens jag med om, och då är jag ingen jerkbait-fantast..
Jerkbait är väl ett fiske med stora vobblers utan haksked som fiskas hem ryckvis i både flytande, svävande och sjunkande form....
Där arbetet med spöt sätter gången på draget....
Originally posted by esoxlucius74
Att jerkbait bara skulle vara flytande beten håller inte ens jag med om, och då är jag ingen jerkbait-fantast..
Jerkbait är väl ett fiske med stora vobblers utan haksked som fiskas hem ryckvis i både flytande, svävande och sjunkande form....
Där arbetet med spöt sätter gången på draget....
Finns ju en hel del mjuka jerkbeten också. Då menar jag inte BD, HT osv. utan verkliga side-to-side varianter.
Kanske Jenkarn kan gå in och droppa några namn att lägga på minnet?
//K