Visa fullständig version : vad tycker ni era beten ska ha för färg på våren när ni kör gädda!
nattfiskarn
2007-03-23, 16:05
ja undrar vad de flessta kör med för färger på betena på våren? Med inriktning på gädda! själv kör ja förgglatt!:cheers:
ja undrar vad de flessta kör med för färger på betena på våren? Med inriktning på gädda! själv kör ja förgglatt!:cheers:
Jag brukar anpassa mig efter situationen och jag gissar på att jag inte är så särskillt unik för det.
Alltså är det en omöjlig fråga att svara på, för mig.
nattfiskarn
2007-03-23, 16:10
ja men i huvudsak! om du skulle blunda på fisketuren, ok inte veta hur kallt det var!
The_Jerkman
2007-03-23, 16:21
mestadels naturtrogna färger samt en och annan skrikig färg-Det ger resultat!
Om man blundar och helt ignorerar vind och väder så lär man ju få kämpa om det ska bli nåt.. hehehe.
Ljust när det är ljust, mörkt när det är mörkt.
Jag har oftast använt beten i silver, gult, vitt/rött eller vitt orange alltså direkt efter islossningen har jag börjat med de färger som jag slutade med på hösten. Men när väl leken komit igång har jag gått mot mörkare toner, guld, koppar, gula, gröna, röda eller svarta accenter och holografisk tejp på gädddragen. MEN hela våren ända från första fiskedagen har ett bete varit med och visat var skåpet ska stå. Det guldfärgade 34g Utödraget från Bete, vilket jag försett med guldfärgad holografisk tejp på utsidan och en röd fluoriscerande slang på den enda kroken I mörka stunder har det sekunderats väl av sin självlysande syster vars krok har en orange självlysande slang.
Vad betyder "mörka värken eller"?
Hur som helst så tycker jag att den klassiska gulgröna Bomber-färgen brukar vara ganska het...!
mörka färgglada beten ,hur får du ihop de? :)
beror helt och hållet på vad som gäller för dagen eller vattnets färg.
nattfiskarn
2007-03-23, 16:54
Vad betyder "mörka värken eller"?
Hur som helst så tycker jag att den klassiska gulgröna Bomber-färgen brukar vara ganska het...!
värken eller står för, inte färggrann o ente naturfärgad, utan typ silver med röd undersida o brunt huvud!
nattfiskarn
2007-03-23, 16:55
mörka färgglada beten ,hur får du ihop de? :)
beror helt och hållet på vad som gäller för dagen eller vattnets färg.
nämen tym mörkgrön, mörkröd o mörkgul på ett bete t.ex
Detta är intressant ämne!
David Lundqvist sa att "stor" gäddan inte gärna låter sig luras av skrikfärgade vobblers med rassel kulor osv utan är mer kräsen och genomskådande än så.
Personligen har färgfavoriterna pendlat med åren, ofta tittar jag på hur vattnet ser ut. I Dalälven är det ofta ganska grumligt och då tar jag gärna ljusare el skrikiga färger. Är det klarare vatten så vill jag gärna ha naturtrognare färger på betet.
Det bästa är väl att prova sig fram under fiskepasset med fler spön ute och olika färger tills man hittat något som verkar gå hem för dagen.
Sen att en färg kan vara avgörande är jag säker på då jag flertalet ggr fått bevis för det.
nattfiskarn
2007-03-23, 20:29
Detta är intressant ämne!
David Lundqvist sa att "stor" gäddan inte gärna låter sig luras av skrikfärgade vobblers med rassel kulor osv utan är mer kräsen och genomskådande än så.
Personligen har färgfavoriterna pendlat med åren, ofta tittar jag på hur vattnet ser ut. I Dalälven är det ofta ganska grumligt och då tar jag gärna ljusare el skrikiga färger. Är det klarare vatten så vill jag gärna ha naturtrognare färger på betet.
Det bästa är väl att prova sig fram under fiskepasset med fler spön ute och olika färger tills man hittat något som verkar gå hem för dagen.
Sen att en färg kan vara avgörande är jag säker på då jag flertalet ggr fått bevis för det.
låter bra
gillar naturtrogna färger vilken tid på året det än är, tex mörtslidern är ju ett hyffsat säkert kort de flesta dagarna.
Niklas (slasklag1)
2007-06-28, 12:21
denna våren har en guldig tr strike-pro varit bæst
Grön/Gul/Orange är en kul kombination
Gäddfärgade beten under våren tycker jag är bäst !
Team Gram
2008-02-05, 09:27
Det beror på i vilket vatten man fiskar i tex Mälaren är det färgglada beten som gäller.
Skitfiske på er alla
Roger
Ännu en dragfärgfråga... Kör själv med naturligt med inslag av skrikigt.
Som sagt det går inte att säga vilken färg som är bäst, då skulle det ju bara finnas ett drag.
Jag intervjuade en gädda i förgår beträffande saken och han sa att eftersom han gillar reggae så mycket så högg han bara på röd-gul-grön. Sedan snackade jag med gäddans kusin som var högerextrem nationalist och han föredrog givetvis blå-gult.
Ni ser, det är bara att fråga.
Det beror på i vilket vatten man fiskar i tex Mälaren är det färgglada beten som gäller.
Skitfiske på er alla
Roger
Rätt gammal tråd :-)
Rätt gammal tråd :-)
Och vad gör det ? bättre att han skriver i denna tråd än att skapa en ny om samma ämne.
ackeliba
2008-04-05, 17:04
Ljusa färgglada beten fungerar alltid bra i sjön jag fiskar i.:)
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.