handdator

Visa fullständig version : Miljötips mottages tacksamt!

perrap
2007-03-28, 17:58
Jag behöver hjälp med att sätta upp en lista över vilka konkreta miljöåtgärder som vi sportfiskare kan bidra med i anslutning till utövandet av vårt stora intresse, i syfte att skapa en miljöpolicy för mig själv (och kanske andra).

Jag har tröttnat på att de vatten jag fiskat i 30 år ständigt får sämre och sämre marint liv (förgiftning, försurning, övergödning, överfiske och fan vet allt), med den takt fisket försämrats senaste 15 åren så lär det nog inte bli 30 år till.
Har därför bestämt mig för att bli seriöst ansvarstagande, men jag behöver hjälp med tips om vad man bör/kan/skall tänka på som miljömedveten sportfiskare.
Finns det tex någon form av miljöpolicy för sportfiskare någonstans?
Finns miljömärkning på utrustning?
Finns fler konkreta praktiska förslag som tex att fiska blyfritt, fiska med rätt lina osv.
Finns miljöklassade båtmotorer, bränsle eller några rent allmänt förnuftiga förslag i stil med att undvika långa båttransportsträckor eller traila kors och tvärs över Sverige (för att i slutändan jaga den sista firren i den sista sjön).
Alla möjliga typer av förslag mottages tacksamt, smått som stort, alla förslag är bra utom de dåliga och de miljövidriga.

ob
2007-03-28, 18:07
Köra med fyrtaktare, alternativt ha alkydbensin till tvåtaktaren medan man sparar pengar till en ny motor.

Rospigg
2007-03-28, 18:32
Skippa bottenmålningen med dem nya värdelösa (ur beväxningshänseende) giftfria men ändå miljöfarliga bottenfärgerna, torrsätt båten ett par gånger per år och högtryckstvätta den och vaxa så fäster inte växterna så bra om den ligger i hela tiden, har Du den på trailer så blir det aldrig någon beväxning.

4 taktare eller miljöklassad 2 taktare är bäst men alternativet är gamla typen 2 takt som körs på alkylat soppa och bio olja.
Lätta lite på gasen och försök köra motorn på ca 1000-1200 rpm under maxvarv vid marschfart så drar motorn mindre men farten räcker ändå om motorn är lämpligt vald.

Skippa allt bly i sänken och gör sänken i tex armeringsjärn som rostar och bryts ned när dem blir kvar i sjön.

Se till att Du alltid har minst lika mycket sopor med Dig hem som Du hade ut, och lämna så få spår som möjligt efter Dig.

Några tips att börja med ;)

Shitlake
2007-03-28, 19:42
dragrodd

TailRunner
2007-03-28, 19:50
Gör som jag gör (i 19 fall av 20). Gå, cykla, åk buss eller tunnelbana ner till vattnet och fiska från stranden.

Mycket miljövänligt! .. ibland på bekostnad av effektiviteten förvisso. Men trevligt är det och ibland går det överraskande bra fångstmässigt.

Men här framöver ska jag ta cykeln till en roddbåt och då jäklar händer det grejer! Miljömärkt och allt :elgura:

VectoR
2007-03-28, 20:08
Det bästa vore ju en båt som gick på vatten!!! :mices_bla :winner:

MBMiX
2007-03-28, 22:00
Det bästa vore ju en båt som gick på vatten!!! :mices_bla :winner:

ja annars e d väl en ubåt:bootyshak

VectoR
2007-03-28, 22:02
ja annars e d väl en ubåt:bootyshak

...eller en bensindriven :rolleyes:

MBMiX
2007-03-28, 23:59
...eller en bensindriven :rolleyes:
det skrevs med en liten glimt i ögat :rolleyes:

Jaraal
2007-03-30, 01:36
Mitt bidrag till ett mer miljövänligare fiske är att jag uteslutit användandet av bly i min jerkbait och betesprodukution. Jag använder istället en precisionstillverkad metallprodukt som förtyngning.

Tidigare använde jag ett starkt och lösningsmedelsdoftande spackel för att spackla över förtyngningshålen men det har helt slutat med. Det behövs inte.

Jag använde tidigare terpentin i linoljan för impregneringen av betena. Nu kör jag med rå kallpressad linolja istället. Detta för att komma ifrån användandet av lösningsmedel och andra tillsatser som linoljan kan innehålla. Det har även andra positiva effekter. Jag som betestillverkare blir inte exponerad av dessa hälsovådliga produkter. Jag är dock inte nöjd ännu. Jag vill inom några år ha bytt ut limmet jag använder samt ytlacken till något mer miljövänligt och mer hälsosamt utan för den skull få sämre kvalite på mina beten. Jag är tacksam för förslag när det gäller ett mer miljö och hälsosammare lim och lack. Jag söker vidare......

VectoR
2007-03-30, 10:11
det skrevs med en liten glimt i ögat :rolleyes:

Samma här ;)

Perx
2007-03-30, 11:11
Sluta pissa över relingen direkt i vattnet...

Jag behöver hjälp med att sätta upp en lista över vilka konkreta miljöåtgärder som vi sportfiskare kan bidra med i anslutning till utövandet av vårt stora intresse, i syfte att skapa en miljöpolicy för mig själv (och kanske andra).

Jag har tröttnat på att de vatten jag fiskat i 30 år ständigt får sämre och sämre marint liv (förgiftning, försurning, övergödning, överfiske och fan vet allt), med den takt fisket försämrats senaste 15 åren så lär det nog inte bli 30 år till.
Har därför bestämt mig för att bli seriöst ansvarstagande, men jag behöver hjälp med tips om vad man bör/kan/skall tänka på som miljömedveten sportfiskare.
Finns fler konkreta praktiska förslag som tex att fiska blyfritt, fiska med rätt lina osv.
Finns miljöklassade båtmotorer, bränsle eller några rent allmänt förnuftiga förslag i stil med att undvika långa båttransportsträckor eller traila kors och tvärs över Sverige (för att i slutändan jaga den sista firren i den sista sjön).
Alla möjliga typer av förslag mottages tacksamt, smått som stort, alla förslag är bra utom de dåliga och de miljövidriga.

oddcurve
2007-08-02, 02:40
urin fungerar som gödningsmedel och är faktist inte farligt för sjön ;)

Olof
2007-08-02, 11:04
urin fungerar som gödningsmedel och är faktist inte farligt för sjön ;)

Det finns ju nåt som heter övergödning också har jag för mig ;) Enskilda avlopp och båtar som tömmer latrintankar i havet är faktiskt ett stort problem.

tajger
2007-08-02, 12:02
Det finns ju nåt som heter övergödning också har jag för mig ;) Enskilda avlopp och båtar som tömmer latrintankar i havet är faktiskt ett stort problem.

Jo, det står för 1,5 % av gödningseffekten som Östersjön får tas emot, så bönder och andra storgödare tycker att det är ett stort problem. Om man skall sluta hänga ut den över relingen bör all metare sluta mäska. Att på ett sådant uppenbart sätt tillsätta näringsämnen till Östersjön kan inte vara lämpligt...

Jag gillar Rospiggs sammanfattning. Kan man E85 konvertera en båtmotor, nån som vet?

Olof
2007-08-02, 12:49
Klart man ska få hänga ut den över relingen :) Det var oddcurves kommentar om att det är ofarligt och att gödningsmedel är bra som jag hakade upp mig på.

Brunte
2007-08-02, 13:50

Det där tugget om en "piss i havet" är mao föråldrat?! =)

Flodebanan
2007-08-02, 14:08
Jo, det står för 1,5 % av gödningseffekten som Östersjön får tas emot, så bönder och andra storgödare tycker att det är ett stort problem. Om man skall sluta hänga ut den över relingen bör all metare sluta mäska. Att på ett sådant uppenbart sätt tillsätta näringsämnen till Östersjön kan inte vara lämpligt...

Jag gillar Rospiggs sammanfattning. Kan man E85 konvertera en båtmotor, nån som vet?

Olof, du som har lite utbildning, kan inte du redogöra för alla här inne hur fruktansvärt mkt vi metare förstör ett vatten när vi mäskar?

Klart det måste gå att Etanolkovertera en båtmotor, bara en fråga om pengar :)

Plizken
2007-08-02, 15:29
Jag jobbar med elekronik och har drabbats av RohS-direktivet mer än jag någonsin önskade. Att vissa metaller är giftiga och miljöfarliga det vet jag och det är därför 12-värt krom och andra metaller innefattas i RohS men trots att jag rest runt i europa det senaste året och lyssnat på otaliga föredrag och blyfri industriteknik har ingen hittills kunnat presentera några miljöfarliga aspekter angående metalliskt bly.

Vid ett föredrag i älvsjö (Blyfritt 2007) pressades en herre från miljö och hälsa under en dialog och erkände att det hela handlade om lobbyism från europeiska storindustrier som ville köpa sig en plats bland miljötänkarna och därför skapade ett fiktivt miljöproblem baserat på folks okunskap.

Det finns inga belägg på att en så inert metall som bly är farlig för miljön i metallisk form medan den är fruktansvärt farlig i biologisk form såsom i blyad bensin.
Observera att det fortfarande finns en branch som inte behöver tillämpa RohS-direktivet. Batteribranchen och dom står för användandet av 92% av det bly som används industriellt. Det faktumet är väl ett bevis om något att hela blyfrågan är baserad på lobbyism och okunskap.

FiskeJacke
2007-08-02, 19:20
drag rodd ftw:)

xaphod
2007-08-02, 19:32
Gör som jag gör (i 19 fall av 20). Gå, cykla, åk buss eller tunnelbana ner till vattnet och fiska från stranden.

Mycket miljövänligt! .. ibland på bekostnad av effektiviteten förvisso. Men trevligt är det och ibland går det överraskande bra fångstmässigt.

Men här framöver ska jag ta cykeln till en roddbåt och då jäklar händer det grejer! Miljömärkt och allt :elgura:

Strålande! :goodwork:
Keep it up!

(jag förutsätter att roddbåten inte är tillverkad av nåt skövlat regnskogsträd, och att cykeln inte är tillverkad under slavliknande förhållanden.)

fiskenez
2007-09-13, 17:42
Bly är ju INTE bra för våra vatten, jag har lagt blysänkena på hyllan. Köpte en stadig säck cement/betong för 30 spänn. Nu har jag så jag kan göra "päron"sänken för 4-5 år framöver. Gör formar av ngt lämpligt material häll i den blandade betongen sätt i (Bra)ståltråd som tvinnats så det är en ögla högst upp som sticker upp precis lagom och låt det stå 2 dar. Sen är det bara att dra bort formen så är sänket klart.

(håller längre om man lackar dem innan användning.)

Flodström
2007-09-13, 22:44

Tror de flesta här på tråden inte har riktigt klart för sig vad du menade. Det är 3 saker du tar upp här
1) fiskens miljø och tillbakagång-föroreningen av vår natur (land, vatten)
2) miljömärkning av förbrukningssvaror (produktions mönster)
3) allmänt miljötänkande på områden som resor, transportmönster o.l.

Om det var punkt 1 du var mest engagerad av så är svaret: organisation, d.v.s Sverige är ett av de minst sportfiskeorganiserade landen i europa. Med organisering följer MAKT och då är politiker alltid villiga till att lysna och handla. ALLA sportfiskare måste organisera sig i en gemensam sportfiske organisation som ochså driver miljöfrågor.

När det gäller punkt 2 och 3 så finns redan nu en mängd lagar, förordningar, rekommendationer och "policy" så her är det väll inte så mycket mer man kan arbeta för, och det mesta av det har inte speciellt mycket att göra med fiskens miljö (vattnets miljö)

mvh :mices_bla

fiskenez
2007-09-18, 09:40
Flodström: Helt rätt, sportfiskarna är ju en organisation som har en hel del medlemmar och därmed en hel del makt. Säg åt era vänner att gå med där så blir rösten starkare.

Danne Johansson
2007-09-18, 12:01
Arbeta för att förbjuda trollingfiske.

Jag vet att det är mycket annat i vårt samhälle som är värre än att trolla, men att använda motorn till att fånga fisk är i mina ögon inget annat än miljösvineri.

Sedan trailas ofta ekipagen långa sträckor med bilar som pga båtens vikt måste vara av modell större, gärna med v6:a osv....... hela grejen känns inte miljömedvetet helt enkelt.

Vet att alla som trollar kommer gå i taket över ett så´nt här inlägg, men jag kan inte låta bli.....:mices_bla

/Danne

Krumelur
2007-09-18, 12:16
Det glädjer mig att du tar upp en aspekt som inte verkar dikuteras alls inom sportfisket, nämligen produkernas miljöpåverkan i tillverkningsindustrin. Läste nyss en bok där just den ständigt ökande konsumtionen pekas ut som den största miljöboven av alla. När det gäller en del andra varor (kläder, mat, leksaker osv) börjar media och folk i allmänhet få upp ögonen för detta. Man kan ju bara gissa under vilka förhållanden som mycket av vår kina tillverkade fiskeprylar tillverkas. Denna ständiga jakt på allt billigare beten osv. Detta är något som sportfiskarna skulle behöva kolla upp. I nuläget finns ingen miljömärkning på fiskeprylar. Det är enorma transporter och mängder av förpackningar innan jag fiskar med min nya wobbler.

xaphod
2007-09-18, 12:33
Nu ligger nog snart glashusen illa till... ;)

Danne Johansson
2007-09-18, 12:54
Nu ligger nog snart glashusen illa till... ;)

Visst är det kul.......... :peta:

fiskenez
2007-09-19, 10:55
Danne Johansson: helt jäkla rätt, grymt bra sagt!

magnus_isaksson
2007-09-19, 11:47
Angående tillverkning av vår utrustning så skiljer det sig säkerligen inte från nedanstående exempel om torskens väg till ditt matbord.

1. Torsken fångas i Nordost-atlanten och fryses direkt på båten (1 DAG, 0 MIL)
2. Den frysta torsken fraktas via Ålesund tilll Rotterdam där den lastas på en båt till Kina (3 DAGAR, 300 mil)
3. Torsken anländer till Qingdaos hamn, lastas på lastbil och körs till fiskfabriken. Torsken tinas, filéas, packas och fryses om i block. Torskblocken lastas ombord på ett fryscontainerfartyg för återfärd till Europa (38–40 DAGAR, 2 660 MIL)
4. Torsken kommer till Rotterdam efter 35 dagar till havs (75 DAGAR, 4 220 MIL)
5. Torsken körs med bil till Findus anläggning i Boulogne-Sur-Mer i Frankrike. Där delas torskblocken i fiskpinnestorlek, paneras, förfriteras och packas (77 DAGAR, 4 250 MIL)
6. Fiskpinnarna lastas på bil och körs upp till Sverige (78 DAGAR 4 410 MIL)
7. Fiskpinnen kan hamna på ditt middagsbord.
TOTAL RESTID: 80 DAGAR
TOTAL ANTAL MIL: 4 410 MIL

bara en parentes i ämnet, men bra av dig att du tog upp tillverkningen. Den påverkar mer än vad vi tror.

Krumelur
2007-09-19, 15:12
Vi människor kastar ständigt sten i vårat lilla glashus. Men det är så det är. jag har inte påstått att jag är bättre än någon eller dömt någon. Även om man själv i stor utsträckning bidrar till att förstöra den jord vi alla lever på, kan man ju ha åsikter om detta förstörande. Att påpeka eller diskutera förhå¨llanden som man anser är felaktiga kan vara ett, måvara lite, steg i rätt riktning. Det är så jag förhåller mig till denna tråd.

Tror dessutom att det är ganska många som gärna skulle handla fiskeprylar som hade någon form av miljöceritifiering.