Visa fullständig version : Ska fiska i sjön Ränken (Värmland)20/4
wolverine
2007-03-30, 08:52
Hej på er!
Visst är det gött att våren äntligen är här!!!:cheers:
20/4-22/4 ska jag och en fiskekompis för första gången testa gäddfiske i sjön Ränken , Hälle fishing Camp. Ser verkligen fram emot denna Gäddexpedition...
det enda som oroar mig är gäddans lek. Har läst att gäddan börjar leka när vattnet är sjugradigt. Tror ni att jag kommer kamma noll 20/4 eller tror ni att jag kan lura någon gäddmadame, Jerkbait är fiskemetoden som vi kommer inrikta oss på...
Tacksam för svar.
(har ni sett filmen Gäddfeber: om inte se den!):headbang:
"Noyman"
2007-03-30, 10:42
värmland är ju istidens land med ta mej fan vinter året runt så...=) Nej men om jag ska vara lite seriös så är det nog gränsfall. beror ju på hur den hittills varma våren utvecklar sig. men även om så är fallet att de skulle ha lekt så är ju efterleksfiske på gädda bland det roligaste som finns. Rejäla påslåg o fina fighter.
wolverine
2007-03-30, 11:59
Tack Noyman!
Nu känns det lite bättre...
Visst är det så att under leken är inte gäddan intresserad överhuvudtaget?
Enda möjligheten är att jaga den före och efter...?
trashmasta
2007-03-30, 12:42
å andra sidan leker ju inte alla gäddorna på exakt samma gång... så är det lek bör det antingen finnas gäddor som inte lekt eller en del som lekt klart.
"Noyman"
2007-03-30, 13:56
gäddorna leker ju som sagt inte samtidigt. I vissa sjöar är leken väldigt utdragen o kan hålla på flere flera veckor. Som en regel brukar man kunna säga att de mindre lekr först o sen större. Så om du skulle komma under själva lek finns där alltid nån huggvillig fisk. kanske mindre utlekta eller större som står o väntar på sin tur;).
trevligt att det finns mer än ja som fiskar i ränken, testa även hugn som går ihop med ränken. ett hett tips är jerkbait, särskilt runt bron som förbinder sjöarna.......
wolverine
2007-04-03, 09:51
Tack för alla tips pöjkar!
Nån som vet om isen är helt borta på Ränken eller Hugn...?
(drömmer om gäddor varje dag)
trashmasta
2007-04-03, 10:14
borde väll vara helt borta. alla mindre sjöar här är den borta på så jag tror knappast det är någon kvar. ring till Hälle fishing Camp och fråga annars.
Kan ge rapport om isläget senare i eftermiddag på ränken . skall åka förbi där sen.
Idag var ialflall första dagen som Kyrviken i Glafsfjorden är helt isfri, så nu åker båten i , inom närmaste dagarna.
I värmland är alltid gäddorna på gång. Finns inget som heter dåligt fiske här :)
Åkte förbi förbi Ränken förut, och ingen is så långt ögat kunde nå.
wolverine
2007-04-03, 20:28
micke81: Underbart! Vad snällt av dig att du informerar mig om att isen är borta! Tack så mycket, gött grabben!
Nu är man så otroligt sugen att bara dra till Ränken, har hyrt stuga Hälle fishing Camp...
TACK!