handdator

Visa fullständig version : Köpa båt!

El Crapone
2003-06-12, 00:00
Nu har jag kommit till tidpunkten i mitt liv då jag tänker köpa min första båt =)

Nån som kan tipsa om någon för max 15 000?? gärna som ligger i småland =)

Har hittat denna som jag tycker verkar intressant..
Här är all fakta jag fått om den...

Båt: Flipper 400, 4 m lång och 180 cm bred.
Motor: 20hk Johnson elstart-92.
25-28 knop.nyservad och förvarad
inomhus.

Är inte så inne på detta med båt..
Vad ska man fråga om när man ska köpa båt? verkar den ok? vad skulle ni tro att den över är värd?

Sturgeon
2003-06-12, 00:06
Grundregel 1: Var ALLTID två om att åka och kolla, ta helst med någon som är äldre och har erfarenhet.

2: Gör grundlig översyn på allt, fråga massa dumma frågor.

3: Köp inget om du är det minsta osäker bara för att inte ha åkt i onödan.

4:...(kommer nog på fler)

Finns bilder på båten?

Värde hänger mycket på skötsel m.m.

rapala
2003-06-12, 00:11
Den torde ju ligga kring 25k, eller?

El Crapone
2003-06-12, 00:11
ok.. vad är en massa dumma tex? nepp.. det fins inga bilder på båten på nätet.. men jag ska åka o kolla på den snart, och då ska jag ta bilder på den själv.. den ligger ca 8km från mig =)

VAd gör det för skillnad om den är bottenmålad med kopparfärg?

Sturgeon
2003-06-12, 00:15
Originally posted by El Crapone
ok.. vad är en massa dumma tex? nepp.. det fins inga bilder på båten på nätet.. men jag ska åka o kolla på den snart, och då ska jag ta bilder på den själv.. den ligger ca 8km från mig =)

VAd gör det för skillnad om den är bottenmålad med kopparfärg?

Frågor som, var har du använt den, hur mycket, vad har du använt den till, tidigare ägare m.m.

I sötvatten ingen större skillnad, i saltvatten stor jmf. ingen bottenmålning, tyvärr är inte koppar nyttigt för naturen...

Kopparfärg pallar det mesta hyggligt.

maryland
2003-06-12, 00:20
Inte för att jag känner till denna Flipper, men båtar på 4 meter och mindre tenderar att bli rätt obehagliga när det blåser och går ordentlig sjögång.

Satsa i stället på en båt över 4 meter, 4,5 meter åtminstone.
Varje halvmeters ökad längd, ger oftast också en påtagligt sjövärdigare båt.

Vad gäller motorn, är det en 2- eller 4-taktare?
Vad är det de har servat för nånting på den?

Köp aldrig en båt utan att ha provkört den "ordentligt" och ta med nån bekant som kan båtmotorer, så minskar risken att du går på en nit.

För femton tovor, går det väl att få en gammal Buster:D

El Crapone
2003-06-12, 00:20
ok.. det är körd mest i kalmar sund..
Den är bottenmålad med kopparfärg pga att slippa problem med påväxt fick jag nu reda på.. tycker att det låter rimligt också =)

Jag ska åka o kolla på den imorrn.. fast utan ägarens närvaro då... något specielt man ska kolla efter?

Sturgeon
2003-06-12, 00:25
Originally posted by El Crapone
Jag ska åka o kolla på den imorrn.. fast utan ägarens närvaro då... något specielt man ska kolla efter?

Kolla efter tecken på grundstötningar, så som skador på växelhuset. Motorn är oftast den största fällan, båten är lite mer "you see what you get".

El Crapone
2003-06-12, 00:33
Originally posted by maryland

Köp aldrig en båt utan att ha provkört den "ordentligt" och ta med nån bekant som kan båtmotorer, så minskar risken att du går på en nit.

hm... båten står inne nu.. så det kan ju bli lite svårt att göara =/

El Crapone
2003-06-12, 18:24
Fan, kom inte iväg ti ll båten idag =/ mammsen är på studenfest och kan därför inte köra =(... men imorrn!
Någon som har nåt annat tips ut över de ovanför??

Danne
2003-06-12, 18:46
Kolla efter synliga sprickor i skrovet!

Tinca
2003-06-12, 20:05
Håller med Maryland, satsa på en äldre Buster. Otroligt skön att sitta i när nordan river i sjön!