handdator

Visa fullständig version : Startproblem

sjökvisten
2007-03-30, 23:00
Har en Mercury 15 hk -06. Gick perfekt sista turen i höstas. Köpte nytt batteri inför vårfisket och vred om nyckeln. Stendött.. Verkar som det ej går fram nån ström. Inga klickljud eller tända oljelampor. Är total rudis när det krånglar.. Några förslag??

Cole
2007-03-30, 23:08
Dum fråga men var köpte du batteriet? Fick du det fyllt?
Har du sett till så det är bra kontakt mellan poler och kablar dvs kletat på batteripolfett el liknande?
Finns det någon huvudbrytare du inte vridit på?

Det är allt jag kan komma på är inte helt haj själv på dylika prylar.
Lycka till //Cole

sjökvisten
2007-03-30, 23:43
Batteriet inköpt hos Biltema,499,-. Har en laddindikator som visar grönt. Finns ingen huvudbrytare. Alla delar nya o infettade.. Tack ändå! Ska leta vidare imorgon.

Flodström
2007-03-31, 00:39
Hej. Vadå? har du elstart på en 15-hästars? I så fall kolla batteripolerne så att det inte är för mycket oxid/eller fett mellan skon ock polen. Annars tippar jag på problem med startlåset. Hur startar du motorn, snöre eller el-start?:popcorn:

sjökvisten
2007-03-31, 15:27
Hej. Vadå? har du elstart på en 15-hästars? I så fall kolla batteripolerne så att det inte är för mycket oxid/eller fett mellan skon ock polen. Annars tippar jag på problem med startlåset. Hur startar du motorn, snöre eller el-start?:popcorn:Jodå, det är elstart. Motorn sitter på en Linder 400 Sportsman.

bakos
2007-03-31, 15:48
om du har tillgång til en voltmätare, så mät batteriet om det är någon ström i det. är de det så följ kablarna fram till ev relä, sen startmotor, se så det inte är avbrott någonstans eller oxidation på kabelskor mm

elanen
2007-03-31, 20:02
Har du köpt ett Feltema batteri kan allt hända. Tippar på att det gått en cell.

speeedo
2007-03-31, 22:10
Har en Mercury 15 hk -06. Gick perfekt sista turen i höstas. Köpte nytt batteri inför vårfisket och vred om nyckeln. Stendött.. Verkar som det ej går fram nån ström. Inga klickljud eller tända oljelampor. Är total rudis när det krånglar.. Några förslag??

Har du förvarat den varmt, kallt isåfall kan kontakterna få oxid, bara att rengöra. men eftersom motorn gick som den skulle på sista turen så har det nog med batteriet att göra, har du elmotor eller liknande så kolla om den klarar att driva det. fungerar det så kan du utesluta själva batteriet och istället följa kablarna tills du hittar felet. hat du kollat om det finns syra i batteriet.

garga
2007-03-31, 22:37
En dum fråga men du har inte glömt dödmansgrepp?

Flodebanan
2007-04-01, 15:40
En dum fråga men du har inte glömt dödmansgrepp?

Eller så att det på ngt sätt krånglar, typ inte "trycker" ordentligt?

Da_Moose
2007-04-01, 16:06
Jag hade ett likadant problem med min förra stora bår för ett par år sedan. Hände ingen när man vred om nyckeln och gasreglaget stod i neutral.

Problemet var att plasthöljet till givaren som känner av om friläget ligger i hade spruckit. Det var bara att montera isär gasreglaget och limma ihop givarhöljet. Det var så lite trasigt att lite Locktite fixade problemet.

Men annars så kandet ju mycket väl vara så att en Cell på batteriet dött.

Köp en billig multimeter, kostar väl drygt en femtiolapp, så kan man alltid kolla att man har rätt spänning på batteriet.

sjökvisten
2007-04-01, 19:11
Tack för alla tips! Kan va bra att ha vid ev framtida problem. I framkant på motorn(ovanför där bensinslangen går in) satt en 20amp säkring. Den hade gått. Hade en liggand tack o lov. Gäddorna i Barnarpasjön lös dock med sin frånvaro.

Da_Moose
2007-04-01, 19:24
Tack för alla tips! Kan va bra att ha vid ev framtida problem. I framkant på motorn(ovanför där bensinslangen går in) satt en 20amp säkring. Den hade gått. Hade en liggand tack o lov. Gäddorna i Barnarpasjön lös dock med sin frånvaro.

Se till att köpa med dig ytterligare någon säkring att ha i båten så att du slipper ro framöver om det skulle bli något mer strul.

Pajjar den fler gånger så måste du nog titta över motorn eller elsystemet från batteriet.

elanen
2007-04-01, 21:23
En säkring som går tyder på nåt elfel. Nåt är alltså knas nånstans. Blir nåt jordfel. Tippar på att du får gå i genom och kolla alla anslutningar.

Rospigg
2007-04-01, 21:30

Det där problemet känner jag igen och det var faktiskt min första tanke men jag har ju varit datorlös hela helgen och såg detta nu och då var det ju lite försent att vara behjälplig :headbang:

Tycker som det sagts ovan att Du ska kolla elsystemet för säkringar går inte utan orsak, speciellt inte en huvudsäkring på motorn.

PS Ang. reservsäkring så kolla under kåpan om det inte sitter en reservsäkring och några brytpinnar i en gummihållare, det gör det iaf på Yamaha och dem är snarlika Mercury DS