Visa fullständig version : Koppla Elmotorn till ett Batteri?
Har en simpel fråga på grund av min otekniskhet.
Till min senaste elmotor är Kabeln till batteriet försedd med två "halv månar" som "kontakt". Har köpt ett Marine batteri som förutom de två polerna (där man sätter klämmorna) så har denna även ett Stift eller typ skruv.
Till batteriladdaren följet både klämmor och kontakt som är en bricka, med hål.
På den förra elmotorn satt det "större kontakter som man skruvade på Batteriets poler”.
Visst jag skulle kunna kapa den nya sladden och sätta på sådana klämmor, men jag skulle hellre sätta dit halvmånarna kring stiften, tydligen med någon skruv.
Har varit i en massa butiker och jag får inga svar vad jag ska köpa för att fästa sladden från elmotorn till Batteriets stift.
Vad ska jag köpa?
Var kan man köpa något sådant?
Vad är det bästa sättet att koppla elmotorn med batteriet?
Hoppas ni förstår problembilden och ber om ursäkt för att jag inte kan den rätta terminologin på el prylarna.
Tacksam för svar!!!
// Ivman
Vad är det för Elsnurra??
Har inte sett några kontakter som ser ut som halvmånar eller liknande det brukar vara en kabelsko av ringtyp som passar på en vanlig polsko bult, men det låter ju inte som Dina ser ut så.
Det viktiga är att ha rejäl kontaktyta då det är mycket ström som ska passera och ju enklare det gör det ju bättre.
Ska Du bara ha batteriet till elsnurran så skulle iaf jag skaffa såna där snabbkopplingar som man monterar på sladden och sen knäpper fast direkt på batteripolen utan behov av verktyg, finns hos Classe, Jula eller BT.
Claes Ohlson för 98.- SEK.
http://www.clasohlson.se/Archive/images/products/S/Hi/250207_V_2005-06-27_074505.jpg
El_Kebabo
2007-04-02, 14:53
jag har också sånna på min minnkota 30, men jag såg nån som hade skrivit här på forumet om nån sorts snabbkoppling man bara tryckte fast på batteriet, tänkte att jag skulle nyta till nått sånt, annars kan du väl bara ha 2 vingmuttrar och skurva fast med?
precis som de test just postade
Vad är det för Elsnurra??
.
minnkota 36
Jag moddade precis min Minnkota från halvmåneformade kabelskor till snabbkopplingarna jag postade här ovanför.
Du behöver bara en avbitare och en skruvmejsel. Det tar 5 minuter och blir jättebra.
Jag moddade precis min Minnkota från halvmåneformade kabelskor till snabbkopplingarna jag postade här ovanför.
Du behöver bara en avbitare och en skruvmejsel. Det tar 5 minuter och blir jättebra.
Det var just dem snabbisarna jag menade, tack för länken och bilden Test005
kamasan/Idkungen
2007-04-02, 15:40
Håller med. Är guld med dessa snabbkopplingar!
Old Firehand
2007-04-02, 15:43
Har en simpel fråga på grund av min otekniskhet.
Till min senaste elmotor är Kabeln till batteriet försedd med två "halv månar" som "kontakt". Har köpt ett Marine batteri som förutom de två polerna (där man sätter klämmorna) så har denna även ett Stift eller typ skruv.
Till batteriladdaren följet både klämmor och kontakt som är en bricka, med hål.
På den förra elmotorn satt det "större kontakter som man skruvade på Batteriets poler”.
Visst jag skulle kunna kapa den nya sladden och sätta på sådana klämmor, men jag skulle hellre sätta dit halvmånarna kring stiften, tydligen med någon skruv.
Har varit i en massa butiker och jag får inga svar vad jag ska köpa för att fästa sladden från elmotorn till Batteriets stift.
Vad ska jag köpa?
Var kan man köpa något sådant?
Vad är det bästa sättet att koppla elmotorn med batteriet?
Hoppas ni förstår problembilden och ber om ursäkt för att jag inte kan den rätta terminologin på el prylarna.
Tacksam för svar!!!
// Ivman
Hej Ivman; Din förfrågan var helt naturlig och varken simpel eller oteknisk! OJOP polsnabbkopplingar är de bästa batteriklämmor jag sett och testat! (Se TEST´s OJOP-bild:) Under cirka 30 år var jag agent för JVA-divisionen MINN KOTA Electric Fishing Motors här i Sverige. Förr hade MINN KOTA förkopprade batteriklämmor av järn varav en rödplastad (+) och en svartplastad (-).
För ett tiotal år sedan var det "någon" som stämde MINN KOTA i USA på flera $ 100.000 för att det blev gnistbildningar runt pluspolen när "någon" först satte dit minusklämman och sedan plusklämman på batteriet och demonterade dem i omvänd ordning. Följden blev att JVA tog det säkra före det osäkra och slutade att förse batterikablarna med kabelklämmor. Köp OJOP snabbklämmor för SEK 98:- hos Claes Ohlsson!
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Tack för era svar!
Jag är övettyga och tjackar dessa snabbkoblingar i morgon.
// Ivman
Tror snabbkopplingar finns på mekonomen oxå, värt att kolla upp!
tobbe50252
2007-04-16, 10:48
Jag har snabbkoplingarna till batteriet och dom är inköpta på (dyr)mekonomen.
Om du har en båt där du kan gömma undan batteriet i någon form av förvarings box så kan man dra ut kablarna till akterspegeln och sätta en enfas kontakt så slipper man trä in kablarna vaige gång.
TriNitro
2007-06-01, 02:50
Ber om ursäkt för att jag drar upp en gammal tråd men tänkte det var bättre än att skapa en ny.
Beställde idag en Minn Kota 30 så jag antar att även jag lär införskaffa mig såna där snabbkopplingar. Problemet är att då jag inte vet vad de kallas kan jag inte söka efter dom på någon av webshopparna. När det gäller el&batterier är jag tyvärr ruskigt talanglös så därför vore det ju kanon om någon kunde hjälpa till :)
Har för mig att jag såg en direktlänk till Claes Olsson i en annan tråd med samma fråga men den fungerade ej.
Kan väl även passa på att fråga vad det är för batteri som gäller ;)
Båten är en liten plasteka om nu det kan vara av intresse.
Det är ju bild på kopplingarna i bit upp i tråden. Såna finns på exempelvis OK, där kan du även köpa ett fritidsbatteri för att driva motorn. Alltså ett 12V batteri i bilbatteristorlek. Ju fler ampere ju längre driftstid.
TriNitro
2007-06-01, 21:31
Var in på OKQ8 idag men hittade inga såna där snabbkopplingar.
Dom hade nå erbjudande på 12V80Ah Marinbatteri för 950 och sen 12V75Ah Fritidsbatteri för 799kr. Han jag snackade med där tyckte helt klart att Marinbatteriet var att föredra eftersom det var slutet så man inte riskerade läckage. Om jag förstod honom rätt innebär slutet att det även är underhållsfritt? Sen hade Marinbatteriet 2 minus och 2 plus poler, vet inte om det spelar någon roll?
Vad är det för skillnad på Marin/Fritid? Chansen finns ju att han propagerar för Marin bara för det är dyrare :)
Ber om ursäkt i förskott för mina dumma frågor :wink:
Erbjudandet: http://teknograd.no/catalog/okq8_sommarguide_rgb.html (sid 3)
Jag hakar på den här tråden....
Nu har jag köpt en minnkota 36 + batteriet och snabbkopplingar. NU kommer nästa problem..
Jag vill ha batteriet ganska långt fram i båten så jag behöver skarva kablarna från elsnurran..
Vet ni några bra kopplingar, gärna som man snabbt och smidigt kan sära på.. och vilen storlek bör jag ha på säkringen?
Kan dessa funka
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=12087209
Hälsningar
Aron
Jag hakar på den här tråden....
Nu har jag köpt en minnkota 36 + batteriet och snabbkopplingar. NU kommer nästa problem..
Jag vill ha batteriet ganska långt fram i båten så jag behöver skarva kablarna från elsnurran..
Vet ni några bra kopplingar, gärna som man snabbt och smidigt kan sära på.. och vilen storlek bör jag ha på säkringen?
Kan dessa funka
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=12087209
Hälsningar
Aron
NIX se mitt PM!!
Grävlingen
2009-05-21, 22:29
Hej!
Lyfter denna lite!
Söker en "Snabbkontakt" dvs. skarva två kablar som pallar 55A+ samt är relativt vattentät, förslagsvis IP68 (heter det va?)
Vill kunna demontera elmotorn snabbt för att förvara den inomhus, batterier och all dragen kabel ska va kvar i båten tillsammans med batteriladdare!
Några förslag? VAR KAN MAN KÖPA?
Tack för svar!
Hos ELFA https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/catalogstart.do?tab=catalog någon av dessa lär passa Dina behov.
Passar ingen på första länken så kolla på dessa https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/catalogstart.do?tab=catalog vanliga truckkontakter, tål rejält med ström och håller tillräckligt tätt för användning i båt så som Du beskriver.
Grävlingen
2009-05-22, 08:10
Länkarna funkar visst inte, men truckkontakterna ska jag kika på! Vad var det andra du visade?
hellhammer
2009-05-22, 09:04
Truckkopplingar är kanon att skarva med o tål massa ampere o lätt att montera! Klämmor till elmotorn kostar 12kr på biltema.
Länkarna funkar visst inte, men truckkontakterna ska jag kika på! Vad var det andra du visade?
Ajdå, men det var vattentäta kontadon för montering ovan vatten finns hos www.elfa.se under kontaktdon / tryckvattenkontakter / ovan vatten.
Är det såna du söker Grävlingen? kika på dom sista bilderna.
http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=44358&page=2
Grävlingen
2009-05-22, 11:15
Hej!
Ja, precis, så vill jag lösa det!
Jag såg att du hade en 50lbs motor carter antar därför att du köpte 50A kontakten! Jag har en 55lbs motor, tror ni jag kan köpa 50A kontakten eller ska jag satsa på nästa storlek som är 175A :)
Vilken dimension på kabel körde du? 16- eller 25mm2?
Spelar det någon roll att det är för 24 volts system?
Tack för era mycket bra svar!
PS. Fantastiskt förresten att de tar 130:- i frakt :) strålande!
Hej!
Ja, precis, så vill jag lösa det!
Jag såg att du hade en 50lbs motor carter antar därför att du köpte 50A kontakten! Jag har en 55lbs motor, tror ni jag kan köpa 50A kontakten eller ska jag satsa på nästa storlek som är 175A :)
Vilken dimension på kabel körde du? 16- eller 25mm2?
Spelar det någon roll att det är för 24 volts system?
Tack för era mycket bra svar!
PS. Fantastiskt förresten att de tar 130:- i frakt :) strålande!
Jo, jag har 50A kontakten o 25mm2 på kabeln, men jag har batterierna i fronten på båten så kablarna är 5m långa, tror du kan ha 16mm2 om du har kortare kablar.
Tror även att du klarar dig på 50A kopplingen då du sällan kör på "fullgas" längre tider.