handdator

Visa fullständig version : Korda HYBRID

jason_91
2007-04-06, 03:48
Tjoo
Köpte en rulle korda hybrid, Flourocarbon coated braid.

Vad är fördelarna med hybrid?
Vad är skillnaden mellan flourocarbon / braid och hybrid?

skiiiitfiske :catfight:

Fredde_
2007-04-08, 00:42
Tjo,
Om jag inte fattat det totalt fel så är Hybrid gjord så att braid-linan täcks av ett lager av FC som man kan pilla bort om man känner för det. Man får styvheten i FC om man låter lagret sitta kvar och mjukheten i braiden om man pillar bort det. Dessutom syns FC mindre i vattnet...

Rod_Bender
2007-04-25, 00:24
Eftersom det är braid i mitten av FC så borde ju FC mista sin funktion? Har inte riktigt fattat idén med flourocarboncoated braid. Kör hellre med typ snakeskin eller kombilink. Tror faktist inte dom svenska karparna bryr sig så mycket. Så länge man får "bomeffekten" och att det inte trasslar så är jag nöjd.

Flodebanan
2007-04-25, 00:30
Eftersom det är braid i mitten av FC så borde ju FC mista sin funktion? Har inte riktigt fattat idén med flourocarboncoated braid. Kör hellre med typ snakeskin eller kombilink. Tror faktist inte dom svenska karparna bryr sig så mycket. Så länge man får "bomeffekten" och att det inte trasslar så är jag nöjd.

Det trasslar mindre men har dragstrykan av flät? Du kan enklare ha 10cm styv otrasslad lina och 2cm skalad mjuk flät i fiskens mun? Tycker det låter rätt "smart" som latemanslösning:)

JohanP
2007-04-25, 00:44
Fördelen med FC är väl att den är mer nötningstålig än vad flätlinan är.

Joe
2007-04-25, 12:45
mer nötningstålig är den i allmänhet inte, men den stora fördelen är att den inte syns - det är det man vill uppnå med FC coated utanpå tafsen. Det spelar nog ingen roll i grumliga skånska sjöar men kan vara av betydelse i klarvattensjöar där karparna är lite försiktigare.

limnos
2007-04-25, 12:50
Så om man sveper in sig i gladpack så blir man osynlig? Det ska jag testa i kväll!

jögge
2007-04-25, 12:58
Så om man sveper in sig i gladpack så blir man osynlig? Det ska jag testa i kväll!

Då tycker jag du skall vänta med testet till efter din löparrunda i studentkvarteren i kväll!

Joe
2007-04-25, 13:41
vilken underbar syn: en löpande gladpackkille. nu blev jag inspirerad till en ny löpdress inför göteborgsvarvet!

Rod_Bender
2007-04-25, 14:31
Ha ha. limnos, det vill jag se.

limnos
2007-04-25, 14:45
Du får åka till de fashionabla Västerortskvarteren i kväll då. Men du kommer ju inte se något - jag kommer ju vara osynlig!

JohanP
2007-04-25, 15:14
mer nötningstålig är den i allmänhet inte, men den stora fördelen är att den inte syns - det är det man vill uppnå med FC coated utanpå tafsen. Det spelar nog ingen roll i grumliga skånska sjöar men kan vara av betydelse i klarvattensjöar där karparna är lite försiktigare.

Mina erfarenheter är att FC är hårdare än vanlig nylon. Vi har använt det till big game fisket och kunde gå ner i storlek gentemot vanlig nylon.
Vad som annars händer är att svärdet på fisket skaver av linan.

Nu är fc dyrt och vid tyngre fiske har det visat sig att det är lite för styvt. Därför använder vi "Hard Nylon" istället, fungerar bra och är lite billigare.

Att man lägger FC över flätlinan måste vara att man får en nötningståligare yta. Det kan väl inte göra så att flätlinan blir osynlig. Med fc coating så måste ju linan bli bra mycket tjockare också.

/Johan

grindpalm
2007-04-25, 15:32
Visst är det så att den är nötningståligare, men knappast osynlig.

Sen ska man ha i åtanke att dragstyrkan är baserad på det coatade materialet, är det nån som verkligen testat dragstyrkan på enbart braiden? Den är väldigt tunn iallafall...

Detta är givetvis inget problem så länge man bara strippar den del som bildar håret, men tar man av coatingen framför kroken, för t.ex. nån pop-up presentation, så tänk på att dragstyrkan antagligen försämras.

Krilla L
2007-04-25, 16:58

Ha ha ha, ja det får du slänga in en bild på sen!!!!

NinjaLinus
2007-04-28, 23:40
Är gladpack flourocarbon? skitbilligt ju....

richtermo
2007-09-20, 10:23

Ha ha ha, ljuvlig kommentar Limnos. Lova att lägga upp bilder sen =)