handdator

Visa fullständig version : Utfiskning me ryssja del av miljövård?

linu_z
2007-04-07, 13:34
http://www.jnytt.se/Read__7170.aspx

Mig veterligen så är de inte så gott om vitfisk i den sjön? Att meta betesfisk i den sjön, har ju varit ett kapitel för sig...

VA tycker ni om att fiska ur vatten för att rena vatten?

Everflow
2007-04-07, 14:55
http://www.jnytt.se/Read__7170.aspx

Mig veterligen så är de inte så gott om vitfisk i den sjön? Att meta betesfisk i den sjön, har ju varit ett kapitel för sig...

VA tycker ni om att fiska ur vatten för att rena vatten?

gör dom det inte så kan det vara helt ajöss med sjön!.

utfiskning är också säkerligen bara en utav åtgärderna som genomförs. Läs lite om Eutrofierade vatten på webben, eller i bok så förstår du varför dom gör det!.

CalleX
2007-04-07, 15:05
gör dom det inte så kan det vara helt ajöss med sjön!.

utfiskning är också säkerligen bara en utav åtgärderna som genomförs. Läs lite om Eutrofierade vatten på webben, eller i bok så förstår du varför dom gör det!.

...eller snarae hypertrofiska ("hypertrophic") eller hypereutrofiska... Sen att de hänvisar till att de "bökar upp det fofsforhaltiga bottensedimentet" är ju bara en liten del av sanningen. Annars är detta en väl vedertagen metod för att förbättra vattenkvalitén och har genomförts eller planeras på flera platser:

http://www.ringsjon.se/

http://www.ivosjo.com/tral.htm

http://www.hassleholmsvatten.se/pdf/finproj.pdf

etc...
Sök på google (vitfisk trålning etc)

linu_z
2007-04-07, 16:05
everflow går du på sportfiskeakademin eller..... Klart att de kan va en anledning till dåligt vatten men det är ju inte de som är grunden till problemet, de handlar ju om lantbruk och gödningsmedel...

CalleX
2007-04-07, 19:26
Storryssjor kan i alla fall selektera ur predatorena levande. Här är det viktigt med releasande.

det gör man vid trålningen också

CalleX
2007-04-07, 23:09
Tveksamt om det fungerar med trål i Ryssbysjön.

Medeldjup 2-3 meter?

Det är kanske därför de ska använda ryssjor?

CalleX
2007-04-07, 23:46
Därför spelar det ingen roll om en och annan gädda plockat upp.

MVH Scanner

Nja...huvudmålet är väl att få en välbalanserad sjö åter - därför försöker man allmänt upprätthålla predationstrycket genom att behålla så många av de större predatorerna som möjligt. Det är klart att en del kommer bli skadade och inte gå att återutsätta men det motverkar syftet och undviks i så stor utsträckning som möjligt...enligt teorin iaf

Ola
2007-04-08, 00:11
Är inte en sjö med gott om vitfisk perfekt för att få stora feta gäddor?

CalleX
2007-04-08, 00:19
Är inte en sjö med gott om vitfisk perfekt för att få stora feta gäddor?

Nej - för mycket vitfisk gör vattenkvalitén så dålig att gäddor har svårt att jaga - då klarar sig tex gösen bättre. Som alltid är balans nyckelordet

MårtenS
2007-04-09, 00:40
Har inte så bra koll på om detta är bra eller inte. Dock vet jag hur man har gått till väga i Ringsjön. När de trålar vitfisk så sorteras all fisk så att tex. gädda inte stryker med. Även små gäddbebisar sorteras bort. En hel del jobb.
Jag var med när de trålade för ett par år sedan. Var inte delaktig utan tittade på och tog bilder(jobbar på tidning).

PisC
2007-04-09, 10:19
Nej - för mycket vitfisk gör vattenkvalitén så dålig att gäddor har svårt att jaga - då klarar sig tex gösen bättre. Som alltid är balans nyckelordet
Som alltid är naturlig balans nyckelordet

Vet inget om det aktuella fallet med sjön, men generellt så eftersträvar vi människor en balans som just vi tycker är bra, inte en naturlig.

elanen
2007-04-09, 13:11
Calle X, vad har du fått det ifrån att vitfiskens grummel gör det svårt att käka. Är mer tvärtom. Just i dessa grumliga och övergödda vatten finns dom största och mycket gäddor. Du måste garanterat fått det om bakfoten. I klara vatten är det sällsynt med stora gäddor. Ta Mörkö som exempel, Magelungen eller vilket övergött vatten som helst. Där är det grov gädda och mängder av gädda. Ju mindre näring i ett vatten ju mindre man till alla vitfiskar. Blir det då mindre vitfisk så blir det automatiskt mindre byte till rovfisken.

elanen
2007-04-09, 13:12
Mindre mat till vitfiskar ska det stå.

CalleX
2007-04-09, 13:42
Som alltid är naturlig balans nyckelordet

Nu är det ju ett missförhållande som man försöker åtgärda - inte ett orört vatten som man har fått för sig att leka med... Att hitta ett vatten med naturlig balans i ett industrialiserat land är nog nästan omöjligt - det närmaste du kommer i sverige skulle väl vara smä fjällsjöar...

Calle X, vad har du fått det ifrån att vitfiskens grummel gör det svårt att käka. Är mer tvärtom. Just i dessa grumliga och övergödda vatten finns dom största och mycket gäddor. Du måste garanterat fått det om bakfoten. I klara vatten är det sällsynt med stora gäddor. Ta Mörkö som exempel, Magelungen eller vilket övergött vatten som helst. Där är det grov gädda och mängder av gädda. Ju mindre näring i ett vatten ju mindre man till alla vitfiskar. Blir det då mindre vitfisk så blir det automatiskt mindre byte till rovfisken.

Du menar att det inte finns stora gäddor i tex vättern? Jag känner inte till de sjöar du pratar om men gäddor och abborrar jagar med hjälp av ögonen och de optimala jaktförhållandena för dessa är ett halvgrumligt vatten. När det går över en viss gräns så har de svårt att lokalisera byten och kan därför inte hålla nere vitfiskpopulationen - det är klart att det finns gäddor men balansen är rubbad och störningen galopperar... Gösen däremot jagar inte så mycket utifrån ögonen och klara sig däremot bättre - de har dock en annan typ av beteende och har av andra anledningar inte förmågan att pressa ner en vitfiskpopulation.

Vill du ha puplicerade artiklar rörande detta så ska jag försöka ordna det men påstå inte att jag har fel om inte du kan visa på data som motsäger mig - jag vet att du kan ALLT elanen och om du inte har något som stöder dina påståenden så tänker jag inte fortsätta någon diskussion med dig.

BeBest
2007-04-09, 14:03
Vitfisk enkannerligen mört har god förmåga att pressa tillbaka abborrens antal.

Efter abborrens lek äter mört den rom och de yngel de hittar och hinner med. När mörten lekt och deras rom kläckts konkurerar mörtynglen framgångsrikt med återstående abborreyngel om samma föda.

elanen
2007-04-09, 15:19
Calle X, Vättern och andra klara vatten har klart stor gädda. Det är ju vatten som nästan är hav i storlek. I ett klart vatten har just rovfisken det svårt att smyga sig på ett byte.
I ett mer grumligt är det mer fördel att ligga och lura. Fast då menar jag så klart inte vatten som är rena gyttjepölar. Varför tror du att gäddor i skärgården söker sig till områden där det är marer, vikar och platser med vatten som oftast har mer grumligt vatten. Är det kanske inte så att just där finns bytesfisk och att dom inte är så synliga när dom smyger på sitt byte. Vättern och Vänern har ju en annan fauna av bytesfisk. Och alla lax och öring som det kokar av ger väl inte mindre mat. I ett grumligare vatten så skyggar inte fisken alls så mycket som i ett klart. Dom kan stå ända in vid land sugen på ett byte. Är väldigt ovanligt i klara vatten, i varje fall om det är ganska grunt.

PisC
2007-04-09, 18:02
Nu är det ju ett missförhållande som man försöker åtgärda - inte ett orört vatten som man har fått för sig att leka med... Att hitta ett vatten med naturlig balans i ett industrialiserat land är nog nästan omöjligt - det närmaste du kommer i sverige skulle väl vara smä fjällsjöar...
Av det lilla jag läst ska man bli av med värdelös vitfisk, inte åtgärda övergödningen...

Naturlig balans uppnås alltid om man låter naturen göra jobbet ifred, det gäller även miljöer som vi medvetet eller omedvetet påverkat/förstört.
Finns det en möjlighet att någorlunda återställa en skadad biotop så visst ska vi försöka, men att utrota de individer som fått chansen under de nya förutsättningarna är aldrig rätt väg.

CalleX
2007-04-09, 20:07
Av det lilla jag läst ska man bli av med värdelös vitfisk, inte åtgärda övergödningen...

Naturlig balans uppnås alltid om man låter naturen göra jobbet ifred, det gäller även miljöer som vi medvetet eller omedvetet påverkat/förstört.
Finns det en möjlighet att någorlunda återställa en skadad biotop så visst ska vi försöka, men att utrota de individer som fått chansen under de nya förutsättningarna är aldrig rätt väg.

Om du inte ser att det handlar om övergödning så kanske du ska läsa igen - dessutom så ska du kanske ha i åtanke att det är en tidningsartikel du läser och ingen officiell ahndlingsplan eller dylikt...

Du kanske kan ge referenser till ditt påstående att det går bättre om man lämnar det ifred istället för att bara hävda massa dynga (aka. "naturromantik")

(notera också att det inte handlar om att "utrota" utan om att reducera antalet...)

PisC
2007-04-09, 22:36
Om du inte ser att det handlar om övergödning så kanske du ska läsa igen - dessutom så ska du kanske ha i åtanke att det är en tidningsartikel du läser och ingen officiell ahndlingsplan eller dylikt...

Du kanske kan ge referenser till ditt påstående att det går bättre om man lämnar det ifred istället för att bara hävda massa dynga (aka. "naturromantik")

(notera också att det inte handlar om att "utrota" utan om att reducera antalet...)
Naturromantiker kallar jag mej med stolthet, oavsett hur många som tycker det är dynga. Förhoppningsvis kan jag få någon att tänka lite längre framåt med en liten referens bakåt om hur naturen fungerat under sisådär en miljard år.

Officiell handlingsplan kanske det inte är, men dock en beskrivande text om vad nån slags naturvårdsingenjör kommit på, och det har inget som helst med att åtgärda den övergödda botten.

Det enda som funkar i naturen är det enda som fått vara ifred, det är mina referenser. Alla andra "projekt" har mer eller mindre förödande bieffekter som inte kommer funka långsiktigt.

Sg
2007-04-16, 12:37
Utfiskningen kommer att hjälpa, tillfälligt. Det kommer att bli exakt likadant om inte fosfor och kväve slutar tillföras till sjön (lantbruk, mm)

Är den kraftigt igenvuxen också eller är det en djup sjö med bara en helvettes massa plankton?

Annars vore det ju lämpligt att hugga ner vassen nu på våren och bränna den eller likn. på annan plats.

Tråkigt med såna här utfiskningar, hoppas verkligen de tänker titta på rotbroblemet också och inte bara fisken i sjön. Annars har det inte långvarig effekt.

Sg
2007-04-16, 12:40
Naturromantiker kallar jag mej med stolthet, oavsett hur många som tycker det är dynga. Förhoppningsvis kan jag få någon att tänka lite längre framåt med en liten referens bakåt om hur naturen fungerat under sisådär en miljard år.

Officiell handlingsplan kanske det inte är, men dock en beskrivande text om vad nån slags naturvårdsingenjör kommit på, och det har inget som helst med att åtgärda den övergödda botten.

Det enda som funkar i naturen är det enda som fått vara ifred, det är mina referenser. Alla andra "projekt" har mer eller mindre förödande bieffekter som inte kommer funka långsiktigt.

Förstår hur du tänker, och jag delar delvis din åsikt.

En del vatten ska vara eutrofa, en del ska vara försurade. Men de som blivit detta pågrund av extrem mänsklig påverkan bör återställas för att ursprunglig fauna osv ska kunna vara kvar.

Du skriver att det är väldigt synd att mkt fisk ska tas upp, ja det är det! Men om sjön hela tiden mättas med tillväxtämnen (se fosfor framförallt) så kommer sjön att lida fiskdöd någon kall vinter på grund utav syrebrist.

Då dör det mesta.

magnus_isaksson
2007-04-16, 15:05
Utfiskningen kommer att hjälpa, tillfälligt. Det kommer att bli exakt likadant om inte fosfor och kväve slutar tillföras till sjön (lantbruk, mm)

Är den kraftigt igenvuxen också eller är det en djup sjö med bara en helvettes massa plankton?

Annars vore det ju lämpligt att hugga ner vassen nu på våren och bränna den eller likn. på annan plats.

Tråkigt med såna här utfiskningar, hoppas verkligen de tänker titta på rotbroblemet också och inte bara fisken i sjön. Annars har det inte långvarig effekt.

Nu är ju rubriken "Del av miljövård". Kanske är detta ett första steg?
Det säger inte artikeln, även om den vittnar om att det finns fler steg i denna handlingsplan.

Här kommer mer information i form av pressmeddelande http://www.nassjo.se/naessjoe/politik_foervaltning/planer_projekt/aktuella_projekt/restaurering_av_ryssbysjoen

Sg
2007-04-16, 15:30
Nu är ju rubriken "Del av miljövård". Kanske är detta ett första steg?
Det säger inte artikeln, även om den vittnar om att det finns fler steg i denna handlingsplan.

Som sagt jag hoppas det. För det är inte alltid så busenkelt att försöka få bönder osv att fatta att de inte ska dumpa all deras boskaps avföring, piss osv ner i bäckar som leder till sjöar...

PisC
2007-04-17, 09:36
Förstår hur du tänker, och jag delar delvis din åsikt.

En del vatten ska vara eutrofa, en del ska vara försurade. Men de som blivit detta pågrund av extrem mänsklig påverkan bör återställas för att ursprunglig fauna osv ska kunna vara kvar.

Du skriver att det är väldigt synd att mkt fisk ska tas upp, ja det är det! Men om sjön hela tiden mättas med tillväxtämnen (se fosfor framförallt) så kommer sjön att lida fiskdöd någon kall vinter på grund utav syrebrist.

Då dör det mesta.
Återställning är nog de enda naturprojekt vi människor nånsin lyckats med, sådant uppmuntrar jag gärna, men de ska gå till på så sätt att miljön saneras och återställs, sen ska naturen själv få bestämma vilka arter och i vilken mängd som miljön ska bebos av.
Återinförande av arter kan nog vara värt att prova ibland, men absolut inte några odlade djur utan enbart handplockade vilda från närliggande system.

Naturlig massdöd är inget ovanligt, ej heller något dåligt då sånt alltid främjar vissa individer eller andra arter så att bäst anpassade överlever.

Vad jag kan läsa om det här fallet så finns ju problemet med gödselspridande bönder kvar, låter som ett spel för galleriet att börja böka i sjön.
Tanken med att bli av med bottenbökande fiskar är säkert god, men jag är skeptisk till att den är rätt då säkert nån höststorm eller annat sprider ut gifterna i systemet lika bra, så då står dom där med en obalanserad sjö samt att övriga vatten i systemet lider lika mycket som förr.

kamasan/Idkungen
2007-04-17, 11:35
Calle X, Vättern och andra klara vatten har klart stor gädda. Det är ju vatten som nästan är hav i storlek. I ett klart vatten har just rovfisken det svårt att smyga sig på ett byte.
I ett mer grumligt är det mer fördel att ligga och lura. Fast då menar jag så klart inte vatten som är rena gyttjepölar. Varför tror du att gäddor i skärgården söker sig till områden där det är marer, vikar och platser med vatten som oftast har mer grumligt vatten. Är det kanske inte så att just där finns bytesfisk och att dom inte är så synliga när dom smyger på sitt byte. Vättern och Vänern har ju en annan fauna av bytesfisk. Och alla lax och öring som det kokar av ger väl inte mindre mat. I ett grumligare vatten så skyggar inte fisken alls så mycket som i ett klart. Dom kan stå ända in vid land sugen på ett byte. Är väldigt ovanligt i klara vatten, i varje fall om det är ganska grunt.

Gäddan jagar främst med hjälp av synen och är som art en typisk sit-and-wait predator, dvs dom smyger sig inte på bytet utan ligger i bakhåll och attackerar förbipasserande bytesfisk (dom "ligger och lurar" som du säger). Det är så klart svårare för bytesfisken att upptäcka gäddan om vattnet inte är helt kristallklart, men här snackar vi om siktdjup på några dm och då blir det svårt för gäddan att överhuvudtaget se bytesfisk som passerar.

Orsaken till att bytesfisken söker sig till grumliga grundområden är att dom finner bättre skydd från predatorer. Och gäddorna följer så klart bytesfisken trots att det ur siktsynpunkt är svårare att jaga på dessa ställen.

kamasan/Idkungen
2007-04-17, 11:47
http://www.jnytt.se/Read__7352.aspx