handdator

Visa fullständig version : Scandica

DaSwede
2007-04-07, 13:47
Någon som har erfarenhet av detta båtmärke?
http://www.scandica.se/

micke g
2007-04-07, 14:28
sök på det ordet här på forumet så hittar du några trådar.
Jag tycker scandica verkar skumma, hemsidan är ju inte så förtroendeingivande.

DaSwede
2007-04-07, 14:44
Aye....sorry - missade att söka *ska bättra mig*

DaSwede
2007-04-07, 14:53
Well....FAN !!! att det ska vara såååå svårt med båtköp......

Scandica of Sweden
2007-04-18, 00:16
sök på det ordet här på forumet så hittar du några trådar.
Jag tycker scandica verkar skumma, hemsidan är ju inte så förtroendeingivande.

Vore tacksam om du kunde förklara för mig vad som är skumt med vår hemsida, jag är inte proffs på hemsidor men jag tycker att vi har gjort ett bra jobb med den och vi har fått en hel del beröm. www.scandica.se :rockbanan

DaSwede
2007-04-18, 00:22
Hemsidan tycker åtminstone jag är förtroendeingivande. Fick snabbt svar på mitt mail, men jag är fan så velig !!!

Snart måste jag bestämma mig, men det vore schysst att provköra. Sålt nån i Västmanland ??

micke g
2007-04-18, 00:35
Vore tacksam om du kunde förklara för mig vad som är skumt med vår hemsida, jag är inte proffs på hemsidor men jag tycker att vi har gjort ett bra jobb med den och vi har fått en hel del beröm. www.scandica.se :rockbanan

Vad kul att ni fått en del beröm. Jag tycker dock att den ser väldigt amatörmässig ut , men det är min åsikt. Om man dessutom läser vad som skrivas om scandica, bla här på sidan, kan man nog rekomendera folk att tänka sig för.

Flodebanan
2007-04-18, 00:41

Det jag reagerar på är att det finns massa skräpreklam via google. Det känns inte speciellt seriöst att ha på en företagsida. Annars ser väl sidan helt ok ut :) Det vitigaste är ju dock produkterna :)

Scandica of Sweden
2007-04-18, 01:14
Hemsidan tycker åtminstone jag är förtroendeingivande. Fick snabbt svar på mitt mail, men jag är fan så velig !!!

Snart måste jag bestämma mig, men det vore schysst att provköra. Sålt nån i Västmanland ??

Ja, tack! det ligger väldigt många timmar bakom den kan jag säga.
Det finns i och för sig båtar lite överallt, men det kan vara svårt att få provköra, vi kommer ha båtar för detta här, men det blir först till sommaren troligtvis, vi får prioritera våra kunder nu och sedan ta hem demobåtarna när det går. Vi ska försöka ha en av varje modell som man kan få provköra.

Scandica of Sweden
2007-04-18, 01:23
Det jag reagerar på är att det finns massa skräpreklam via google. Det känns inte speciellt seriöst att ha på en företagsida. Annars ser väl sidan helt ok ut :) Det vitigaste är ju dock produkterna :)

Ja det har du helt rätt i, jag gillar inte dem direkt heller, jag har funderat på att ta bort dem, men det är ett sätt att finansiera annonsering i google, google adwords och dessutom ökar sidan i värde för sökmotorerna, vi får se.
Vad gäller produkterna, så är vårt mål att ge köparen så bra kvalitet som möjligt för lägsta möjliga kostnad, jag tror du skulle bli psitivt överaskad om du såg dem i verkligheten :)

Ekman
2007-04-18, 01:42
Mycket trevlig sida, fick mig att fundera på båtköp i alla fall.

Få se nu...sluta röka...vinna på lotto....jaja, vi får se hur lång tid som behövs.:D

Scandica of Sweden
2007-04-18, 21:54
Mycket trevlig sida, fick mig att fundera på båtköp i alla fall.

Få se nu...sluta röka...vinna på lotto....jaja, vi får se hur lång tid som behövs.:D

Jo, om du röker ett paket om dagen exempelvis ca 47 kr = ca 1316 kr/ mån, slutar du då röka och har 35,998 kr som du kan lägga kontant, så har du en helt ny Scandica 570 med 115 hk Suzuki 4 takt och dessutom 100 kr över i månaden, för den hamnar på 1211 kr/mån, så det ligger något i det du skriver, hehe :cheers:

icax
2007-04-18, 22:01
Det jag vet om Scandica är att den är byggd i Polen där den går under namnet Beta Max, min svåger har en 550 som han är hyggligt nöjd med det som han stör sig på är att den är för lätt i aktern så han kommer att byta till en 570.
Funderar själv på att köpa en 570 direkt från fabrik i Polen för 30 papp men då blir det ju lite eget arbete innan man har den i sjön men man får den å andra sidan som man vill ha den.

Icax/

Flodebanan
2007-04-18, 23:07
Jo, om du röker ett paket om dagen exempelvis ca 47 kr = ca 1316 kr/ mån, slutar du då röka och har 35,998 kr som du kan lägga kontant, så har du en helt ny Scandica 570 med 115 hk Suzuki 4 takt och dessutom 100 kr över i månaden, för den hamnar på 1211 kr/mån, så det ligger något i det du skriver, hehe :cheers:

1211kr/mån i 10 år då eller ?

këff
2007-04-18, 23:09
1211kr/mån i 10 år då eller ?

snusen är fan snart uppe i dom nivåerna... helt jävla sjukt. tur att man fortfarande kan köpa grov white portion för 225 stocken. men snart är det nära att det är för dyrt att hålla på..

Flodebanan
2007-04-19, 00:32
Lade av med skiten i samband med prisökningen. Gick förvånansvärt lätt efter 15 års snusande.

Om man bara verkligen vill så kan man, är helt övertygad. Lysnade exempel på folk som säger att det inte går sluta när dom aldrig ens försökt :)

Scandica of Sweden
2007-04-19, 13:37
Handlar om självdiciplin och viljestyrka, inget annat :)

Håller med, snusade och fest:headbang: rökte i tolv år, slutade rakt av. Vill man så kan man.

PudDphantom
2007-04-19, 14:00
Lade av med skiten i samband med prisökningen. Gick förvånansvärt lätt efter 15 års snusande.

me too, fast inte vid det tilfället utan för 2 år sedan.. gick hur lätt som helst.. har prövat att ta ngn prilla nu o då och det har funkat bra, aldrig kännt suget attt börja igen.. men en snus o kaffe cognac e en lyx att njuta utav:buga:

elanen
2007-04-19, 15:44
Byggd i Polen ger ingen skrämselhicka. Det är hur båten är byggd och hur den går i sjön som är viktigt. Att det också är ett jämnt glasfiberlaminat i hela båten. Att den har bra lager av gelcoat och toppcoat. Att grejerna är fastskruvade ordentligt och att det inte är popnitat.
Att båtarna inte är för lågt byggda. Som jag tycker att dom just ser ut på bild.
Att det också finns bra utrymme för tank och andra stuvutrymmen.
Svårt att köpa bara på bild. Man måste ha referenser.
Det jag tycker är konstigt med alla udda båtmärken som kommer upp med jämna mellanrum.
Är att dom aldrig vill ha dom testkörda av typ sportfiskare eller nån kunnig person inom båtbranschen.
Båtmärket Kevo som dök upp för ett antal år sen byggt i Polen. Fick när den testades inget bra betyg.
Idag är väl dom som såldes nästan gratis i inköp. Gick som en kratta i sjön och hade andra skavanker. Köp aldrig en båt utan att grundligt gått i genom pris, andrahandsvärde, och kvaliten över lag.

micke g
2007-04-19, 16:46
Jag tycker att det är konstigt att det inte finns båtar att testa.Scandica bjuder på leveransen Dom skriver att rek ca pris är 140 tusen, vem rekomenderar det? Att dom sen "rear" ut båten för 80 tusen är ju roligt när samma båt i polen kostar 30. Klart att dom bjuder på leveransen när marginalen på båten och en ny motorborde vara 40-50 tusen. Köp den begagnade båten Da swede!

Bowen
2007-04-19, 17:04
En som är någorlunda hemma på internet kommer nog aldrig köpa en scandica, det kanske är synd, den kanske är helt ok för det priset. Alla kan ju inte köpa det bästa och dyraste.

Muskytracker
2007-04-19, 20:17
Vem fan orkar dra ner till Polen och strula med leverans/transport och annat! Själv har jag köpt en Atol 560 (Polsktillverkad), den såldes efter 20 minuters körning (för låg i nosen för trolling) och överlag dålig finish... det innebär dock ej att Scandica inte skulle vara bra båtar! Det finns många bra båtar som tillverkas i Polen, märken man tror är nordiska bla.

MVH

/MT

Scandica of Sweden
2007-04-19, 23:55
Vem fan orkar dra ner till Polen och strula med leverans/transport och annat! Själv har jag köpt en Atol 560 (Polsktillverkad), den såldes efter 20 minuters körning (för låg i nosen för trolling) och överlag dålig finish... det innebär dock ej att Scandica inte skulle vara bra båtar! Det finns många bra båtar som tillverkas i Polen, märken man tror är nordiska bla.

MVH

/MT

Jo då, Scandica är bra båtar, vi kommer till sommaren att ha demobåtar som man kan komma att provköra, troligtvis i Stockholm med. Visst kan det finnas skillnader mellan båtarna på detaljer, men i det stora är de tillverkade av samma material och med samma principer, skillnaden ligger i att det är lägre marginaler, det började med att jag köpte en 550 som jag var mycket nöjd med och det spred sig bland vänner och bekanta, det ena ledde till det andra och det har fortsatt i samma linje, låga marginaler eftersom det har sålt bra i den prisklassen, producenten av våra båtar är dessutom återförsäljare av plast och gelcoat till bla Crescent, där han dessutom arbetat tidigare och har därför bra inköpspriser på material, så det börjar redan där, visst kan det hända att något inte stämmer överens med allas önskemå ibland, men det går alltid att förbättra i så fall, man måste lyssna på kunden och jag är definitivt här för att stanna.:fiska2:

Mvh

Christer

këff
2007-04-20, 02:05
Handlar om självdiciplin och viljestyrka, inget annat :)

höll upp i två år, sedan en varmsommar kväll med 2 öl i kroppen och stormörtarna i arvisjaur började komma igång var det en liten sak som saknade för att göra kvällen perfekt, en fet baksnus. sen den snusen så ska jag inte sluta nån mer gång:)

DaSwede
2007-04-20, 07:42
höll upp i två år, sedan en varmsommar kväll med 2 öl i kroppen och stormörtarna i arvisjaur började komma igång var det en liten sak som saknade för att göra kvällen perfekt, en fet baksnus. sen den snusen så ska jag inte sluta nån mer gång:)

:cheers:

micke g
2007-04-20, 10:19
Efter som vi har herr Scandica of Sweden med oss på tråden kan jag ju passa på att be honom titta på dessa inlägg och gärna bemöta dem.

"har dock tittat på en vid vid brygga...och planlösningen innuti är nog den mest idiotiska jag sett, ser ut som båten är byggd av någon som inte har någon som helst erfarenhet av varken båtar el fiske"

"Har varit och tittat på tre Scandica 550.Den första hade lossnat i skarven mellan skrov och överdel,den andra gick inte att köra rakt fram då skrovet var snett och den tredje hade under mystiska omständigheter sjunkit.Hade även kontakt med en båtplastare som har fått in en Scandica.Räkningen är nu uppe i 70' och båten går fortfarande inte rakt.Så det är inte en båt jag skulle rekomendera."

"Scandica 550 kikade jag på också förut just pga prislappen. Men man har lärt sig läxan att det blir strul i längden att handla för billigt. Sedan måste jag säga att om man kikar på planlösningen i båten så är den rätt konstig och tilltalar inte min smak. Säljaren annonserade/annonserar på blocket rätt mycket och använde ord som sveriges populäraste båt och sånna floskler. Det ger ett i mina ögon oseriöst intryck. Är man ny på marknaden så vinner man ju inte kundens förtroende genom att verka bäst och överlägsen."

Jag undrar själv hur många båtar ni sålt i sverige?
Om jag köper en båt av er, vad är det för garantier?
Om båten inte går rakt, vad händer då?

Cribba
2007-04-20, 12:47
Ser ut att vara riktigt trevliga båtar, prisvärda också!

Scandica of Sweden
2007-04-23, 00:34
Efter som vi har herr Scandica of Sweden med oss på tråden kan jag ju passa på att be honom titta på dessa inlägg och gärna bemöta dem...................................

Planlösning är en fråga om smak och tycke, de flesta som sett den i verkligheten har sagt att de är mycket positivt överraskade och då har de ändå redan köpt den genom att titta på bilderna. Jag tog en bild häromdagen då jag, (ca 190 cm) kröp ner i stuvutrymmet i aktern, för att visa att det är rejält tilltaget, och platserna är mycket rymliga de med, vi var sex personer ute och fiskade på gösanatta som det heter i Åsunden (Ulricehamn) och där var alla mycket belåtna :-). Man bör skaffa en egen uppfattning och det är man alltid mycket välkommen att göra här hos oss. Det är svårt att visa en rättvis storlek på bild, vi kommer dessutom snart ha demobåtar så man kan provköra och då kan man känna själv hur de går i vattnet.
Det finns ca 150 st Scandica 550 i Sverige.
Du får två års garanti, ett års fabriksgaranti och ett års konsument garanti.
Du är välkommen att komma och prova innan du köper den så får du känna och bedömma själv, jag tror definitivt att du kommer vara mycket nöjd, det är nog värt ett försök.

Christer

Stubben
2007-04-23, 01:01
430án ser inte så dum ut ... *kastar Generaldosan åt h-e*

SuperG
2009-03-11, 14:49
...hur gick det.? Är det nån som köpt en Nautica?

Alaskahårt
2009-03-11, 20:23
...hur gick det.? Är det nån som köpt en Nautica?

Har funderat på det ett tag nu, sen såg jag att de håller till i Ullared 3 mil från mig, ska åka dit på fredag och kolla vad för båtar det är, ska syna den och rycka och slita i allt, rapport kommer.

Scandica of Sweden
2009-03-20, 00:22
Har funderat på det ett tag nu, sen såg jag att de håller till i Ullared 3 mil från mig, ska åka dit på fredag och kolla vad för båtar det är, ska syna den och rycka och slita i allt, rapport kommer.

Hej, Alaskahårt, var du här i fredags? Känner inte igen dig på bilden i varje fall, du är välkommen, det finns några båtar inne nu. Ring gärna innan.0706-388622 Håller på att ta fram en ny 570 nu, mer anpassad för fiske, fritt i för och akter, för att komma åt bra. Bara en tvärgående soffa i fören, annars rent och liten soffa bakom pulpeten och helt utan soffa i aktern. Kommer även ha ett plast tak med spöhållare.

TheEdge
2009-05-11, 23:23
Hej!

När vi skriver om att båten inte går rakt??!!

Hur menar vi? går den inte rakt i kurs eller lutar den?

Tacksam för snabbt svar!