Visa fullständig version : biltemas vinschar
Shitlake
2007-04-08, 11:01
någon som vet om biltemas vinschar för båttrailer e bra,kikade på en 15-861 för 229kr .låter rätt prisvärt tycker jag ,min nuvarande gick sönder igår,ej biltema...
snickarn
2007-04-08, 11:18
min gick sönder halvvägsupp på trailern i bua hamn för ett år sedan kuggarna försvannn och båten fick raketfart ner i vattnet fick låna ett vajerspel av en mekaniker för att få upp båten igen inget jag kan rekomendera om du har en större båt mindre båtar under 500 kilo ska den klara
Flodebanan
2007-04-08, 11:18
någon som vet om biltemas vinschar för båttrailer e bra,kikade på en 15-861 för 229kr .låter rätt prisvärt tycker jag ,min nuvarande gick sönder igår,ej biltema...
ÄR den sämre än skiten som sitter på Easylinen som org är jag förvånad!
Säkra alltid med en vajer eller ett rep så löser det väl sig rätt bra. När du endå köper,. köp två och montera en på trailern för att kunna vinsha upp till bilen=)
Shitlake
2007-04-08, 13:10
min gick sönder halvvägsupp på trailern i bua hamn för ett år sedan kuggarna försvannn och båten fick raketfart ner i vattnet fick låna ett vajerspel av en mekaniker för att få upp båten igen inget jag kan rekomendera om du har en större båt mindre båtar under 500 kilo ska den klara
hur gammal va vinchen då?vet ej exakt va båten väger,en höga rodd 430 med 9.9hästare+elmotor,dubbla 120amp batterier,fiskeutr,bensintank,flode -säkrar alltid med rep ,men va menar du me dubbla vinchar?
Flodebanan
2007-04-08, 15:28
hur gammal va vinchen då?vet ej exakt va båten väger,en höga rodd 430 med 9.9hästare+elmotor,dubbla 120amp batterier,fiskeutr,bensintank,flode -säkrar alltid med rep ,men va menar du me dubbla vinchar?
Att man har en vinsch som sitter på kärran, som man kan vinscha upp kärra till bilen med. Bra till riktiga skitramper eller mjuka sandstränder, slipper man backa ner bilen de sista 5metrarna typ :)
Finns lite info på www.piscatus.com
Shitlake
2007-04-08, 18:34
Att man har en vinsch som sitter på kärran, som man kan vinscha upp kärra till bilen med. Bra till riktiga skitramper eller mjuka sandstränder, slipper man backa ner bilen de sista 5metrarna typ :)
Finns lite info på www.piscatus.com
ok.bra tips,har iofs inte stött på nån sån ramp ännu,men det tål att tänkas på ,kollade lite på den elektriska oxå..........
Winschar ska alltid fungera problemfritt köp kvalitet och serva den bra annars tror jag att du får snart byta igen.
Extrafjäder till backspärren är aldrig fel att ha i lådorna när man är ute!
Flodebanan
2007-04-09, 22:52
Smart ska faktisgt skaffa en vinsch till att sätta på kärran efter ha läst ditt inlägg.Finns en ramp som jag hade problem med i höstas (grusramp) Det problemet är löst nu.Det får bli Biltemas kraftigaste vinsch 1100kg.Biltemas vinschar för ett jäkla oväsen,en komips har en och man blir nästan döv när han tar upp båten.
Hade samma prob (med ljudet) med efter en 3-4 sjösättningar försvann det då "spärren" slutade fungera som den skulle.
Kontentan är, köp aldrig en Easyline!
Shitlake
2007-04-10, 17:37
Winschar ska alltid fungera problemfritt köp kvalitet och serva den bra annars tror jag att du får snart byta igen.
Extrafjäder till backspärren är aldrig fel att ha i lådorna när man är ute!
nu e de så att jag aldrig bytt innan ,denna vinschen e säkert 10-15 år ,men vet ej fabrikat,
Har använt BT Winschar av olika modeller och dem funkar som man kan förvänta för dem pengarna, den svaga punkten verkar vara band och vajrar som inte håller så bra sen brukar spärren lägga av efter en tid så dem blir lite osäkra att jobba med men då kan man med gott samvete kasta dem och köpa en ny :)
Jag får nog i ärlighetens namn ta en del av ansvaret för att dem pajar då jag ofta överbelastar grejorna en del tex i samband med lyft av bojsten med en flytande "stubbrytare/bojlyft" samt upptagning av sten i marken, vilket är en orsak till att jag köper billiga Winschar det är slit och släng prylar för mig :rolleyes:
Till en båttrailer skulle jag helt klart satsa på en märkeswinsch och vårda den ordentligt, välj en med band så slipper Du vajer flisor i fingrarna :ogen: