handdator

Visa fullständig version : Sutarens skildnad mellan olika vatten

Sg
2007-04-22, 16:43
Sutaren är ju som bekant en fisk som kan se mkt olika ut. Färgen kan skifta väldigt mkt. Även mellan fiskar i samma vatten!

Men en sak som slog mig på migg förra pass, var att stjärtfenorna var mkt mindre än tex i Sörtjärn där alla har jättestora paddlar.

Vad beror detta på? är det ålder? Predatorförekomst (brukar ju vanligtvis påverka fiskens höjd) ?

Nån som har någon idé?

Kiwi
2007-04-22, 18:16
Jag tycker dem ser väldigt lika ut jag:)

Flodebanan
2007-04-22, 21:29
Sutaren är ju som bekant en fisk som kan se mkt olika ut. Färgen kan skifta väldigt mkt. Även mellan fiskar i samma vatten!

Men en sak som slog mig på migg förra pass, var att stjärtfenorna var mkt mindre än tex i Sörtjärn där alla har jättestora paddlar.

Vad beror detta på? är det ålder? Predatorförekomst (brukar ju vanligtvis påverka fiskens höjd) ?

Nån som har någon idé?

Dåliga förutsättningar gör att kroppen inte kan växa i takt med fenorna? Har ett tusenbrödabestånd där fenorna väger mera än resten av fiskarna :) Det kan ju också vara gamla fiskar som tappar i kondis...

Sg
2007-04-22, 23:51
Dåliga förutsättningar gör att kroppen inte kan växa i takt med fenorna? Har ett tusenbrödabestånd där fenorna väger mera än resten av fiskarna :) Det kan ju också vara gamla fiskar som tappar i kondis...

Ja alltså, de jag främst jämför nu, är till exempel fiskarna i sjön jag var i nu i veckan. Där topparna från vårat dygn låg mellan 2700-2850 g. Vilket är en vanlig vikt även i sörtjärn. Så där skiftar inte storleken, utan bara fenornas storlek.

Men i sörtjärn är många sutare sargade, (gissar på de stora gäddornas före detta förekomst)

Kan det vara så att sutarna i sörtjärn och andra vatten rika på stora gäddor, skaffar sig större fenor?

Mink!
2007-04-23, 00:22
hmm vet inte om sutaren anpassar sig genom att få större fenor, dock kan olika bestån av samma arter skilja sig åt, men jag skulle ju tippa att det har ganska mycket att göra med åldern. i vatten som jag känner till där sutaren är en av de mest framgångsrika arterna, får de ganska små huvuden och fenor, medan vatten med få och gamla slitna fiskar har stort huvud och stora fenor. Sen har fenor att göra med honor o hanar. generellt sett så har hanarna större fenor enligt min mening, och sen är bukfenorna större på hanar.

jerkasbackforpicks!
2007-04-23, 11:18
I sörtjärn är det väl åldern som gjort att fiskarna ser sargade ut och börjat växa ner från sina stora fenor...

Sg
2007-04-23, 13:53
I sörtjärn är det väl åldern som gjort att fiskarna ser sargade ut och börjat växa ner från sina stora fenor...

Tror det jag med.

Flodebanan
2007-04-23, 14:39
Kan det vara så att sutarna i sörtjärn och andra vatten rika på stora gäddor, skaffar sig större fenor?

Varför skulle dom det? Är ju typ som drevningen i en växellåda, desto större är inte alltid desto bättre.

Sg
2007-04-23, 20:13
Varför skulle dom det? Är ju typ som drevningen i en växellåda, desto större är inte alltid desto bättre.

Det var bara en tanke, tesen med åldern är bättre.

Tanken med fenorna VS gäddor var att sutaren ser större ut med stora fenor än med små, vilket kanske skulle kunna få gäddor att rata fisken.

Men men,..

Kiwi
2007-04-23, 20:36
Tror inte på att fenorna blir större menatt dem skulle bli högryggade och växa snabbare är inte omöjligt. Frågan är om fisken kan få en ökad tillväxt pga predatorer(främst gädda)?

Flodebanan
2007-04-23, 20:40
Frågan är om fisken kan få en ökad tillväxt pga predatorer(främst gädda)?

Visst är det väl så...

Sg
2007-04-24, 09:58
Tror inte på att fenorna blir större menatt dem skulle bli högryggade och växa snabbare är inte omöjligt. Frågan är om fisken kan få en ökad tillväxt pga predatorer(främst gädda)?

Jo det får den.

KJ
2007-06-10, 13:04
Hur menar du med ökad tillväxt vid förekomst av gädda?

Nyfiken...

Sg
2007-06-10, 14:41
Hur menar du med ökad tillväxt vid förekomst av gädda?

Nyfiken...

En del fiskar (tex ruda) får ökad tillväxthastighet och högre rygg som en överlevnadsstrategi för att undgå att bli tagen av predatorer.

"Noyman"
2007-06-10, 21:03
Angående det här med fenorna och desss tl så är det nog nåt som kommer med åldern, som många redan varit inne på. Ser tydligt det i en sjö jag fiskar i mkt. De unga fiskarna på 50cm har en helt annan kroppsbyggnad och så även fenstorlek än de äldre individerna.

Vad det gäller ökad tillväxt pga av predatortrycket så är det väl så att nån studie visat att de flesta karpfiskar reagerar på detta mere elelr mindre. rudan är väl dock den art som tas som ett bra exempel då den är något extrem i sin reaktion. Sen måste ju faktorer som evolution, naturligt urval och faktumet att flera gäddor bidrar till färre överlevande sutare och därmed mer mat till de övriga tas in i bilden. Vilket väl kan bidra till vissa vattens högryggade och mer kraftigt byggda individer

KJ
2007-06-14, 18:22
En del fiskar (tex ruda) får ökad tillväxthastighet och högre rygg som en överlevnadsstrategi för att undgå att bli tagen av predatorer.

Den morfologiska förvandlingen till högryggad respektive lågryggad håller jag med om är pga predatorns närvaro eller inte, men sjörudor behöver nödvändigtvis inte bli större (ökad tillväxt) än damrudor. Att så ofta är fallet beror snarare på inomartskonkurrens....

Carol
2007-06-14, 18:54
Att fiskarna i Sörtjärn "ser sargade ut" beror kanske på att tjärnet fiskas dygnet runt hela sommaren och de flesta fiskar åker upp o ned ur tjärnet med några dagars mellanrum.

elanen
2007-06-14, 19:25
Det sistnämnda är nog mer rätt. Sönderfiskade vatten ger sönderfiskad fisk.

Sg
2007-06-16, 15:31
Att fiskarna i Sörtjärn "ser sargade ut" beror kanske på att tjärnet fiskas dygnet runt hela sommaren och de flesta fiskar åker upp o ned ur tjärnet med några dagars mellanrum.

Jag menar dock att fiskarna i sörtjärn har stora stjärtfenor, inte sargade.

Sg
2007-06-16, 15:33
Den morfologiska förvandlingen till högryggad respektive lågryggad håller jag med om är pga predatorns närvaro eller inte, men sjörudor behöver nödvändigtvis inte bli större (ökad tillväxt) än damrudor. Att så ofta är fallet beror snarare på inomartskonkurrens....

Ja? Vem har sagt något annat :D ?

KJ
2007-06-16, 18:16
Alltså leder inte predatorns närvaro i sig till ökad tillväxt:nej:.....:)

Sg
2007-06-17, 12:24
Alltså leder inte predatorns närvaro i sig till ökad tillväxt:nej:.....:)

Nej, men ökad höjd på en del fiskarter.

Det är konkurensen om födan samt utrymme som påverkar tillväxthastigheten. Dock påverkar ju predatorerna storleken på fisken, eftersom det är predatorerna som styr faktorn om födokonkurens.

Push-Up
2007-06-17, 14:50
Åldern styr mer fiskens storlek på fenorna. EN fisk växer hela livet igenom.
En liten snabbväxare får stööre kropp och fenorna styrs inte av födan med fettvävnad osv. Altså stor kropp små fenor.
Äldre fisk blir hela tiden längre men kroppen långsmalare samt att fenorna växer hela livet. Stor fisk altså större fenor, ofta ganska långa men kroppen är inte "fet" längre.
En gammal gädda ex. stort huvud och stor stjärtfena dock ofta mager kropp.
Gamla laxar slitna efter månader i älv, smala utmärglade kroppar, stora skallar och fenorna kan börja se oproportionerliga.

När sutaren nått en viss storlek så kör de undan de flesta gäddor, sutare kan vara jäkligt tuffa och hårdhänta mot gäddor, speciellt när d uppdräer i grupper som drar fram.

Kiwi
2007-06-17, 15:10
En liten snabbväxare får stööre kropp och fenorna styrs inte av födan med fettvävnad osv. Altså stor kropp små fenor.
Äldre fisk blir hela tiden längre men kroppen långsmalare samt att fenorna växer hela livet. Stor fisk altså större fenor, ofta ganska långa men kroppen är inte "fet" längre.
Gamla laxar slitna efter månader i älv, smala utmärglade kroppar, stora skallar och fenorna kan börja se oproportionerliga.

När sutaren nått en viss storlek så kör de undan de flesta gäddor, sutare kan vara jäkligt tuffa och hårdhänta mot gäddor, speciellt när d uppdräer i grupper som drar fram.

Det där sista lät häftigt, hur vet du det?

Nilsson
2007-06-17, 15:23

Ja det sista låt minst sagt häftigt !

Push-Up
2007-06-17, 18:13
Jag och och ett par bekanta har sett det med egna ögon!

Kiwi
2007-06-17, 18:19
Jag och och ett par bekanta har sett det med egna ögon!

Läckert värre, under samband med lek?

KJ
2007-06-19, 10:31
Nej, men ökad höjd på en del fiskarter.

Det är konkurensen om födan samt utrymme som påverkar tillväxthastigheten. Dock påverkar ju predatorerna storleken på fisken, eftersom det är predatorerna som styr faktorn om födokonkurens.

Exakt! morfer en sak, tillväxt en annan....