Visa fullständig version : Tips på bra aborrvatten runt GBG.
Berndtsson
2003-06-16, 19:48
Jag undrar om det finns någon som kan komma med bra tips på fina aborrvatten i och runt GBG. Har bil så avstånd är av mindre betydelse.
Jag är ganska grön på aborrfiske. Men det är väl små spinnare, små jiggar och små vobblers som gäller?
Det börjar väl bli varmt nog för aborren nu, eller är jag ute och cyklar?
/Berndtsson
Berndtsson, små beten små fiskar.....beten runt 7-10cm rekomenderas på de större firrarna.
Sommarborrren blir mer å mer aktiv nu, nu é de överallt och hungriga pga högre ämnesomsättning, men som vanigt, det gäller å ligga i.....under sommarkvällar när borren jagar i ytan, ytpluggar é skitskojj :)
Berndtsson
2003-06-16, 20:14
Originally posted by Push-Up
Berndtsson, små beten små fiskar.....beten runt 7-10cm rekomenderas på de större firrarna.
Sommarborrren blir mer å mer aktiv nu, nu é de överallt och hungriga pga högre ämnesomsättning, men som vanigt, det gäller å ligga i.....under sommarkvällar när borren jagar i ytan, ytpluggar é skitskojj :)
Ytpluggar säger du, är det en typ av jerkbait?
/Berndtsson
Jag är och "sliter" i Delsjöarna, främst Stora Delsjön. Vid Sjölyckan, sportfiskarna, kan du hyra båt. Jag planerar att åka dit under morgondagen. Dvs sena f.m. Ska du med?
Jepp, det kan man kalla det, rapala skitterpop, rapala (glömde namnet), heddon Zara el. super spook, manns disco dawg m.fl. Lagom stora för abborre.......att det sedan kommer gäddor och klipper grejjerna i brutala ytplask gör inte saken sämre. Det é skojj. Kräver ingen ny utrustning då de flesta av dessa är mkt lättarbetade "walk the dog" beten. Skojj skojj...
Berndtsson
2003-06-16, 20:21
Originally posted by Åsunden
Jag är och "sliter" i Delsjöarna, främst Stora Delsjön. Vid Sjölyckan, sportfiskarna, kan du hyra båt. Jag planerar att åka dit under morgondagen. Dvs sena f.m. Ska du med?
Vet inte när jag kan komma loss från jobbet riktigt, så det passar mig bättre att köra solo. Men vi kanske ses där.
Får du nån abborre där?
/Berndtsson
Berndtsson
2003-06-16, 20:22
Originally posted by Push-Up
Jepp, det kan man kalla det, rapala skitterpop, rapala (glömde namnet), heddon Zara el. super spook, manns disco dawg m.fl. Lagom stora för abborre.......att det sedan kommer gäddor och klipper grejjerna i brutala ytplask gör inte saken sämre. Det é skojj. Kräver ingen ny utrustning då de flesta av dessa är mkt lättarbetade "walk the dog" beten. Skojj skojj...
Shit, nu blev det mycket nytt att lära sig om. Vad krävs det för utrustning? Jag hade tänkt att jag skulle ta min ul-utrustning.
/Berndtsson
Det har hänt. Men mest har det varit smått. Vid vattenintaget i den bortre viken, finns en boj. Där ska enligt sägnen det finnas stora borrar. Man behöver båt för att nå dit.
Jag brukar parkera på P-platsen ovanför Kallebäck och promenera ut på landtungan efter parkeringen.
Rapalas mindre ytpluggar, skitterpop väger inte mkt. Pallar spöet 15 gram så skall det gå bra. Jobba med spöet nedåt, ryck-ryck-ryck likt du jiggar den på ytan, den kommer då hoppa sida till sida.....asballt när abborren "snappar" efter den i ytan.
raniceps
2003-06-16, 23:17
Originally posted by Berndtsson
Jag undrar om det finns någon som kan komma med bra tips på fina aborrvatten i och runt GBG. Har bil så avstånd är av mindre betydelse.
Jag är ganska grön på aborrfiske. Men det är väl små spinnare, små jiggar och små vobblers som gäller?
Det börjar väl bli varmt nog för aborren nu, eller är jag ute och cyklar?
/Berndtsson
Jag har puffat innan för Sisjön och håller fast vid det. Har sett ruskigt med abborre i sjön vid fridykning. Mest mindre abborrar, men även större. Kiloborre fångas ofta i sjön vid pimpling. Abborrarna i sjön är dock kända för sin tröghet, kan vara riktigt trögfiskat ibland trots att fisken är där. Särskillt trögfiskat kan det vara med konstbeten.
En taktik jag tror stenhårt på är livebaitmete med småabborre.
Testa fiska utanför nordöstra viken. Där brukar det stå stim med abborre.
Berndtsson
2003-06-17, 02:50
Originally posted by raniceps
Jag har puffat innan för Sisjön och håller fast vid det. Har sett ruskigt med abborre i sjön vid fridykning. Mest mindre abborrar, men även större. Kiloborre fångas ofta i sjön vid pimpling. Abborrarna i sjön är dock kända för sin tröghet, kan vara riktigt trögfiskat ibland trots att fisken är där. Särskillt trögfiskat kan det vara med konstbeten.
Ja, jag har sett att du "lovsjungit" den sjön tidigare. Tror jag skall testa imorrn, farsan och brorsan är med i balltorps jaktlaget där ute så jag kanske kan lura med nån av dem.
/Berndtsson
Originally posted by raniceps
Jag var och rekade (hundpromenad) runt Sisjön nu på morgonen. Vikarna verkar vara rätt långgrunda. Är det inte svårt att nå Abborren? Jag tänker oxå på bottennapp osv, men va f*n lite får man kanske offra...
...och så alla dessa badjävlar. Det gäller att undvika badnymferna. Det hängde en bikiniöverdel runt ett träd. Napp på sjöjungfru?!
raniceps
2003-06-17, 13:48
Berndtson: Gör så, rapportera gärna.
Åsunden:
Jo, det kan vara svårt att nå borren. Ibland hittar man dom på grunt vatten men oftast står dom djupare och då finns bara ett par ställen att fiska på. Men vid nordöstra viken så finns dom inom kastavstånd, det kan jag nästan garantera. Badarna däremot är ett stort problem så här på sommaren.
Quivertip
2003-06-17, 14:53
Även badnymferna är innom kasthåll. Kanske kan det bli en trevlig bekantskap i det gröna ;;--))
raniceps
2003-06-17, 15:22
Det är sant! Dessutom fightas dom säkert mer än abborrarna när man drillar dom ;)
Berndtsson
2003-06-17, 15:57
Såg att man fick ha flytring i sisjön. Det blir definitivt att ta en resa dit med flytring någon dag. Ända är att man är ju lite lat när det väl gäller att släpa fram alla grejor.
Det blev inte sisjön idag, det blir ottersjön i abborrsjöns fiskevårdsförening. Vet att det finns gott om abborre där, plus att man slipper badgästerna...
Men tack för alla tips och råd.
/Berndtsson
raniceps
2003-06-17, 16:51
Japp, man får väl ha flytring i alla Gula Kortet-vatten har jag för mig? Fiske från flytring kan nog vara riktigt bra.
En snabbtur till Stora Delsjön: Ingen borre för min del. Dock pratade jag med ett antal båtburna spösvingare, de hade fått mest smått...
Borren verkar finnas över hela sjön. De som fått hade fått dom både på djupet och grundare.
En båtbesättning fick en ganska rejäl Gädda ute på sjön. Själv satt jag som åskådare på stranden:(
Dom tappar på vatten från Rådasjön. Vid inloppet prövade jag några kast. Mitt framför fötterna sam en rejäl slempelle. Kanske på 2-3 kg?! "Besten" var inte intresserad av mitt drag.:ledsen:
Imorgon bär det iväg till Sjölyckan för att hyra båt! Då ni:cheers:
raniceps
2003-06-21, 16:59
Var och dök lite i Sisjön. Fullt med abborre, mest smått, men även några hyfsade bitar. De flesta var utom kasthåll men det fanns spridda mindre stim (50-100 fiskar kanske) nära land.
Vi såg även tre gäddor vilket var kul då gäddorna är ganska ovanliga i sjön. Inga riktiga bjässar, men den största var på 5-6 kilo. Kompisen tog lite kort med UV-kamera, skall se om jag kan lägga upp dom senare.
annars e ju lilla delsön bra berntsson, fick sex stycken sist. ;)
henrik1978
2004-06-21, 15:59
Vart ligger Sjölyckan någonstans? Vill verkligen hitta något ställe där det går at hyra båt runt Gbg.
RobRaven
2004-06-22, 13:30
Har aldrig testat poppers...själv använder jag mörtblänk ... 20 gr och strike pro 28 gr 11 cms vobbler ... har nog fått upp 15 borrar över kilot på dom senaste åren!:) I år har det blivit 2 över kilot...botten mete med löja i skymmningen
raniceps
2004-06-22, 14:59
Henrik1978: Sjölyckan ligger uppe vid Stora Delsjön. Mitt lokalsinne är inte vad det borde vara, men man kör upp mot TV-huset. Sen finns det en Sjölyckan-skylt där nånstans.