Visa fullständig version : Problem med betet vid gäddmete
Hur gör ni för att få betet att sitta kvar ordentligt?
Jag har försökt med gummiband, lina m.m. men utan lycka :(
PVA-snöre. Löser upp sig i vattnet efter en stund. Finns att köpa i fiskebutiken.
DanneStock
2003-06-19, 11:00
PVAsnöre är nog ingen höjdare på en blöt betesfisk:-) Ta en liten bit av ett brett gummiband och dra på kroken som sitter i ryggen. Det fungerar.
Mikespike82
2003-06-19, 18:03
kör alla med gummiband som metar gädda? eller går det bra utan oxå eller?
Sen har jag en till fråga, visst är det bättre när fisken lever vid gäddmete än att den bara ligger där död?
Mikespike82
2003-06-19, 18:47
ok delade meningar, men av din egen erfarenhet då?
Jag kör aldrig med några gummisnoddar eller PVA-snöre. Betesfisken sitter alltid där den ska. Fäster den bara i ryggen. Inget mer... Jar tycker det är en fördel om betet lever, men vissa säger att det inte spelar någon roll.
El Crapone
2003-06-19, 20:07
För mg har det alltid fungerat mycket bättre med levande bete.. öven jag har aldrig haft några problem med att tappa mycket betesfisk.. om du inte får fast den kan du ju ha två krokar istället för en, då sitter den ju dubbelt så bra =P
Knyta fast betesfisken....Va?....nej nej, aldrig gjort. Du får helt enkelt anpassa kastena efter att du har en skör betesfisk i andra änden. Inte snärta som om det var en Wobbler.
Fäst kroken straxt under ryggfenan där är betesfisken som segast.
Två krokar är å föredra vid större betesfisk, men då bör båda krokarna vara "bärande".
........krossa alla musslor.......
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.