handdator

Visa fullständig version : Trolling i kvarken

pepp-robert
2007-05-05, 08:02
Tja,

Vi tänkte försöka köra lite utanför umeå någon gång i början/mitten av juni. Man brukar se mycket fisk i älven vid den tiden och jag tänkte att det kanske skulle kunna va bra då. Båten ligger i morsfars stuga utanför umeå, vi har framförallt använt den för att fiska i norge och trolla efter hälleflundra men även försökt oss på lite laxtrolling men på sommaren...

Jag har lyckats läsa mig till att laxen sällan går ovan 20 meterskurvan, så vi tänkte ligga utanför den. Har även sett den här något nedslående rapporten om kommersiell trolling i norrland (http://www.mdh.se/ibk/forskning/matslinden/RecentActivity/rapport.html)(?). Men jag tycker det måste gå asså, det är ju massor med fisk i området den där tiden.

Är det någon som brukar köra i havet efter västerbottens kustland? Man hör rätt sällan folk snacka om trolling, annat än hornavan och så.

Vi har mast och två riggar, tänkte köra typ som tapsas lathund (http://www.regalmarin.se/fiske_tips/lathund_troll_skola.html). Egentligen vet jag inte riktigt vad jag undrar, vill typ att nån ska säga "klart det går, vi får massa fisk så" :-)

Finns det nån västerbottning som kör i havet? På fiskesnack dvs :)

Peace!

team char
2007-05-05, 08:55
Ska ut imorgon utanför Skelleftehamn. Men då blir det att fiska öring.
Har varit ut några gånger utanför Skellefteå men det svåra är att hitta åt Laxen har endast blivet några öringar. Men jag har hört eller läst om att dom har lyckats få Lax utanför Umeå kusten. Du skulle kunna höra med dom på Blixt sport dom kanske vet lite mer om vars och vilka beten.

pepp-robert
2007-05-06, 00:28
Tja,

Tack för svar Lennart.
Jag tycker det är lite underligt, brukar hänga hos min sambos släkt på andra sidan kvarken, strax söder om vasa. Där är det en j*vla massa trollingbåtar i hamnarna, tycker aldrig man ser det efter västerbottenskusten. Det måste ba finnas saker att trolla efter :) Kan ju inte vara så stor skillnad på andra sidan.

Hur kör ni när ni kör efter öring? Är det grundare, mer "strandnära"? Med wobblers eller kör ni med skedar där oxå? Jag är ute efter en _chans_ att få fisk, blir ingen hälletrolling i år för mig så jag måste söka mig något närmare, mer lättillgängligt fiske :-) Jag tror mig ha nåt djuriskt med tålamod, men skulle behöva höra att nån fått ett napp nån gång. Jag har försökt prata med blixt för nåra år sedan när vi köpte båten, men vill inte minnas att jag fick nåra direkt konkreta tips, mer än att "det borde gå". (Blixt är en king-affär på många sätt, ingen kritik mot dem)

Det tas ju lax i fällor hela sommaren, visserligen i varierande mängd men de finns ju i området.

DET MÅSTE BA GÅ!

:)

/Robert

team char
2007-05-06, 17:42
Vi var över till Kokola på en trolling tävling för två år sen och den var i havet. Där fiskade nästan alla uteslutande med hemma gjorda wobbler som fiskades i 3-4knop och fortare. Dom fiskade med 16-24spön för att täcka av så mycket vatten som möjligt. Som dom sa man måste ha mycket spön det finns så lite fisk mär vi fiskar efter Laxen så kör vi med mer spön.
Där dom fiskade öringen var det sand botten och max 5m djupt

Var ut idag och provade efter öringen men inte ett napp tempen i vattnet var som mäst 3grader får nog vänta några dagar tills det blit varmare i vattnet

Drago 2
2007-05-06, 18:17
Tja,

Vi tänkte försöka köra lite utanför umeå någon gång i början/mitten av juni. Man brukar se mycket fisk i älven vid den tiden och jag tänkte att det kanske skulle kunna va bra då. Båten ligger i morsfars stuga utanför umeå, vi har framförallt använt den för att fiska i norge och trolla efter hälleflundra men även försökt oss på lite laxtrolling men på sommaren...

Jag har lyckats läsa mig till att laxen sällan går ovan 20 meterskurvan, så vi tänkte ligga utanför den. Har även sett den här något nedslående rapporten om kommersiell trolling i norrland (http://www.mdh.se/ibk/forskning/matslinden/RecentActivity/rapport.html)(?). Men jag tycker det måste gå asså, det är ju massor med fisk i området den där tiden.

Är det någon som brukar köra i havet efter västerbottens kustland? Man hör rätt sällan folk snacka om trolling, annat än hornavan och så.

Vi har mast och två riggar, tänkte köra typ som tapsas lathund (http://www.regalmarin.se/fiske_tips/lathund_troll_skola.html). Egentligen vet jag inte riktigt vad jag undrar, vill typ att nån ska säga "klart det går, vi får massa fisk så" :-)

Finns det nån västerbottning som kör i havet? På fiskesnack dvs :)

Peace!

Tjena,jag trollar lax varje år här på andra sidan kvarken,i trakterna Nykarleby,Jakobstad,Kokkola.
Det går att få lax,med det krävs massor med tålamod.
Laxen går även på grundare vatten än 20 meter,men nappen brukar oftast komma på djupare vatten(20-50m).
Laxen simmar för det mesta i ytan(0-5m),men i riktigt vackert väder brukar det löna sig att fiska djupare(5-10m)
Här brukar dom första trollinglaxarna fångas i slutet av maj månad,men det varierar naturligtvis från år till år.Det är inte heller många som trollar efter lax före slutet av maj månad.
Antal spön är inte avgörande för att man ska få fisk,viktigare är att hitta fisken,rätt djup,fart osv.
Färger som gul/grön funkar bra här.
GOD FISKELYCKA!
Eller heter det SKITFISKE?

pepp-robert
2007-05-06, 20:53
Tja,

Tack för svar!

Någon som har en ide varför/om det är svårare fiske kring kvarken? Det finns ju fisk där, helt klart, men är det mindre fisk där än typ nynäs? Vandrar all fisk förbi nynäs så att det så att säga blir tunnare och tunnare ju längre norr ut man kommer?

Klurigt detta, jag är sjukt sugen på att det skall gå. Vore så himla enkelt när allt är klart där uppe.

Tålamodet finns där men det är hårt åtgånget efter ett 6-7 dagars försök utan tillstymmelse till napp. Säkerligen har vi gjort helt fel, men ja man måste ju försöka.

Team Char: kör ni mest i hornavan eller finns det någon intressant sjö lite närmare?

/Robert

team char
2007-05-06, 21:20
Vi fiskar mest på Hornavan när vi fiskar Öring dit är det inte så långt bara 25 mil :wink:
Ska och prova en sjö som ligger lite närmare Umeå än Hornavan men mer om den senare

Det finns en del sjöar närmare Umeå Typ Tegelträsk ligger på länsgrännsen vid Fredrika Tror också sjön norr om Fredrika Lögdasjön ska gå trolla i annars finns det många kraftverks dammar som är bra trolling vatten här runt i kring.

TAMTAM
2007-05-06, 21:31
Robert prova leta efter punkter med stora djupskillnader testa sen branterna runt dessa även högre upp på grundare djup i området det blir säkert inte lätt men borde inte vara omöjligt på något vis
Detta saxat från Dragos inlägg skriver jag under på direkt:
i riktigt vackert väder brukar det löna sig att fiska djupare(5-10m)
Försök få dina planer board beten att nå de djupen det är inte omöjligt och se till att få maximal spridning det lönar sej definitivt samt lycka till väntan kan nog bli lång kanske större chans i närmaste älv:wink:

pepp-robert
2007-05-06, 23:50
Vi fiskar mest på Hornavan när vi fiskar Öring dit är det inte så långt bara 25 mil :wink:
Ska och prova en sjö som ligger lite närmare Umeå än Hornavan men mer om den senare

25 mil är inget, men har man ba ett par tre dagar på sig gäller det att göra det enkelt. Låter intressant med nån sjö nära Umeå, jag har sett (http://80.88.122.236/mif/slask/fiskeklubben/troll.htm) att det trollas en del i Storjuktan (http://kartor.eniro.se/query?&what=map&mop=yp&mapstate=4%3B16.96649324619965%3B65.50425765658747 %3B0%3B16.461002667645257%3B65.80427115550756%3B17 .471983824754048%3B65.20424415766739&mapcomp=%3B%3B%3BStorjuktan%3B%3B%3B92070%3BSORSEL E%3B%3B%3B%3B%3B16.998823550454777%3B65.4431033753 4031%3B0%3B0%3B%3BSORSELE%3Bmaps_place.203824.21%3 B0&geo_area=storjuktan&stq=0). Men det är lite långt dit när man bara har nåra dar på sig... tyvärr.

Hur fungerar det med fiskekort för den där typen av fiske? Är det typ begränsat antal spön? Vi var mycket i piteälven, kring voulvojaure när jag var yngre, det är ju nåt sinnessjukt stenigt där. Vi har en väddö 595 som känns lite otymplig i den typen av vatten, sku va mäktigare med nåra spöhållare på päijän (http://www.paijanvene.fi/modeller.html) kanske? Va vet jag? Va har folk för båtar mest på hornavan?

Det finns en del sjöar närmare Umeå Typ Tegelträsk ligger på länsgrännsen vid Fredrika Tror också sjön norr om Fredrika Lögdasjön ska gå trolla i annars finns det många kraftverks dammar som är bra trolling vatten här runt i kring.

Ok, Lögdasjön vet jag var det är. Det är ju faktiskt inte speciellt långt tror jag heller. Hittade detta (http://www.sodralappland.nu/kartguiden/asele.php) om fisket där men de nämner inget om trolling. Kanske får ringa någon och kolla. Skulle va jäkla kul om man skulle kunna hitta nån sån där grej.

Kraftverksdammar finns det ju sannerligen gott om, tyvärr. Hela umeälven är ju i princip en enda damm upp till norska gränsen.

pepp-robert
2007-05-07, 00:05
Robert prova leta efter punkter med stora djupskillnader testa sen branterna runt dessa även högre upp på grundare djup i området det blir säkert inte lätt men borde inte vara omöjligt på något vis
Detta saxat från Dragos inlägg skriver jag under på direkt:
i riktigt vackert väder brukar det löna sig att fiska djupare(5-10m)
Försök få dina planer board beten att nå de djupen det är inte omöjligt och se till att få maximal spridning det lönar sej definitivt samt lycka till väntan kan nog bli lång kanske större chans i närmaste älv:wink:

Första året vi hade båten, för typ 3 år sedan var vi ute i maj och körde kring ett antal grundtoppar utanför robertsfors, där såg vi iaf rätt mycke "bollar" med sill antar jag(?) och runt vissa av dem var det även betydligt större bågar. Detta var över typ 25 meter vatten på säg 17-23 meters djup. Då tänkte vi att mäktigt detta blir lätt och har kört mest kring dem djupen sedan dess. Men det verkar ju helt fel på alla sätt och vis :-)

Det jag skulle komma fram till var att det då var tydligt att det var väldigt mycket mer aktivitet (småfiskbollar) runt i kring grundtopparna, även en bit ut från dem. Inte bara i kanterna.

Jag ska se om jag kan leta fram något sjökort i området där vi tänker köra så kanske nån kan hjälpa lite med platser? :-)

Är det helt bortkastat att ba köra planlöst på frivattnet? Eller typ köra mellan grundtoppar, i någon sorts tänkt färdväg för laxen?

Drago 2
2007-05-07, 08:33
Tja,

Tack för svar!

Någon som har en ide varför/om det är svårare fiske kring kvarken? Det finns ju fisk där, helt klart, men är det mindre fisk där än typ nynäs? Vandrar all fisk förbi nynäs så att det så att säga blir tunnare och tunnare ju längre norr ut man kommer?

Klurigt detta, jag är sjukt sugen på att det skall gå. Vore så himla enkelt när allt är klart där uppe.

Tålamodet finns där men det är hårt åtgånget efter ett 6-7 dagars försök utan tillstymmelse till napp. Säkerligen har vi gjort helt fel, men ja man måste ju försöka.

Team Char: kör ni mest i hornavan eller finns det någon intressant sjö lite närmare?

/Robert

Hej igen Robert.
Svårigheten med laxtrollingfisket i kvarken beror säkert delvis på att det fiskas bort en del fisk på vägen upp,men kanske också det att ju närmare älven laxen kommer desto mindre äter den,det gäller att reta den till hugg,få betena tillräckligt nära.Pröva gärna dodgers eller flashers,funkar skitbra ibland.
Sen kan det löna sig att trolla efter att det varit pålandsvind 2-3 dagar,då är laxarna mera koncentrerade nära land.Dvs lättare att hitta.Tapsas tips för vandringslax är bra.
Trollade själv ca 70 timmar innan jag fick min första lax.(1997-1998)
Att trolla tvärs över vandringsstråket har fungerat bäst för mig,än en gång Tapsas tips är suveräna.

Förra året var dock ingen succe direkt,ca 100 timmar trolling resulterade i en 4 kilos lax, plus en tappad fisk.
Men dom som lyckades bäst drog upp ca 8-10 laxar/båt.
Ge inte upp,när laxen väl hugger är det värt hur mycket som helst.
SPÄNDA LINOR!

Snart drar vi.

pepp-robert
2007-05-07, 09:24
Tja igen Drago,

Fan va härligt me lite pepp! Det är exakt det jag behöver. Skitkul.

Hej igen Robert.
Svårigheten med laxtrollingfisket i kvarken beror säkert delvis på att det fiskas bort en del fisk på vägen upp,men kanske också det att ju närmare älven laxen kommer desto mindre äter den,det gäller att reta den till hugg,få betena tillräckligt nära.Pröva gärna dodgers eller flashers,funkar skitbra ibland.

Jag tänkte dels på det att det fiskadesbort lax, men kanske mest på att de stannar i älvarna söder ut, finns väl ett gäng älvar på vägen. Dalälven och ångermanlands och och och, lögdeälven är väl de större laxvattnen söder ut. Kanske?

Skall absolut testa dodgers/flashers. Dem kör du på riggarna eller hur va? Jag har inte riktigt 100 koll på grejerna :-)

Sen kan det löna sig att trolla efter att det varit pålandsvind 2-3 dagar,då är laxarna mera koncentrerade nära land.Dvs lättare att hitta.Tapsas tips för vandringslax är bra.
Trollade själv ca 70 timmar innan jag fick min första lax.(1997-1998)

Jag börjar nog närma mig 70 timmar, inte riktigt men snart. Dock har vi som inte haft någon (annat än internet) att lära oss av så det har nog blitt rätt värdelös tid :)

Att trolla tvärs över vandringsstråket har fungerat bäst för mig,än en gång Tapsas tips är suveräna.

Det gäller ju bara att hitta vandringsstråken då :) Tvärs över dem innebär att du kör fram och tillbaks rätt mycket då?

Förra året var dock ingen succe direkt,ca 100 timmar trolling resulterade i en 4 kilos lax, plus en tappad fisk.
Men dom som lyckades bäst drog upp ca 8-10 laxar/båt.
Ge inte upp,när laxen väl hugger är det värt hur mycket som helst.
SPÄNDA LINOR!

Snart drar vi.

Absolut!!!!!! Asså det är ju sån sjuk kick när det tjuter i rullen, har lyckats rätt bra (ja.. i mina ögon då) med trolling efter hälleflundra så jag har en liten aning om hur det känns när det går.

Tack för peppen!
/Robert

Alessandro
2007-05-07, 10:28
Pepp, kanske en tur till Nynäs skulle pigga upp, du har PM...:peta:

Drago 2
2007-05-07, 10:55
Hej,brukar även köra med en dodger i ytan på planerboards,storlek 00,dvs liten dodger,eftersom det handlar om ytfiske.Prova med 50gr vikt framför dodgern,65cm tafs mellan dodger o vikt,110-120 cm tafs mellan dodger o bete,riggningen har gett mig flera laxar.Ibland hugger laxen på betet bredvid dodgern,vilket kan tyda på att den lockas av blänket.
Vandringstråket borde gå strax utanför 20 meters djupet,det gör det i alla fall här.Vid pålandsvind kan du prova trolla på grundare vatten.
Vandringsvägarna varierar förstås lite beroende på vindriktningen/styrkan/vattentemperaturer.

Drago 2
2007-05-07, 10:58
Och,ja det stämmer,ja kör rätt mycket fram och tillbaks,tvärs över där man tror att stråket går.

team char
2007-05-07, 20:45
Hur fungerar det med fiskekort för den där typen av fiske? Är det typ begränsat antal spön? Vi var mycket i piteälven, kring voulvojaure när jag var yngre, det är ju nåt sinnessjukt stenigt där. Vi har en väddö 595 som känns lite otymplig i den typen av vatten, sku va mäktigare med nåra spöhållare på päijän (http://www.paijanvene.fi/modeller.html) kanske? Va vet jag? Va har folk för båtar mest på hornavan?

På Hornavan så har dom flästa full utrustade trolling båtar och fiskar med 10 spön. Men på andra ställen så brukar det stå på fiske korten hur många spön man får använda men om man frågar så brukar det gå bra att använda fler spön.

TAMTAM
2007-05-07, 22:12
Robert läs detta noga saxat från Drago:
Men dom som lyckades bäst drog upp ca 8-10 laxar/båt."
Detta är den bästa info du kan få det bevisar nämligen att det är möjligt, har jag själv alltid utgått ifrån när det varit riktigt pissigt oftast är det samma personer som figurerar bakom fiskarna dvs det finns ett trick som skiljer vilket betyder att det är värt att fortsätta fast det känns tungt och svårt.
Kom ihåg de hugger i älven borde också göra det i havet visst minskar födojakten ju närmare de kommer men trots allt de hugger även i älven, lycka till hoppas ni blir fler längs norrlandskusten som jagar det är den bästa källan till information av alla

Pikeless
2007-05-07, 22:27
Ett hett tips är att söka tips från yrkesfiskarna som fiskar lax i området, en bra relation med dem är guld värt. Har du tur får du veta både heta platser, säsong samt vilka vädertyper som lockar in laxen. Tänk på att de har information om fisket som gått i arv i flera generationer..försök ta vara på den informationen innan släktet är helt utdött! ;) :)

BigFive
2007-05-07, 22:34
Robert läs detta noga saxat från Drago:
Men dom som lyckades bäst drog upp ca 8-10 laxar/båt."
Detta är den bästa info du kan få det bevisar nämligen att det är möjligt, har jag själv alltid utgått ifrån när det varit riktigt pissigt oftast är det samma personer som figurerar bakom fiskarna dvs det finns ett trick som skiljer vilket betyder att det är värt att fortsätta fast det känns tungt och svårt.
Kom ihåg de hugger i älven borde också göra det i havet visst minskar födojakten ju närmare de kommer men trots allt de hugger även i älven, lycka till hoppas ni blir fler längs norrlandskusten som jagar det är den bästa källan till information av alla

Om ni läser rapporten så har de 100 timmar per fångad lax. De kör med 30-50 beten ute samtidigt. 4 000 timmar per bete och lax!!
Stanna iland och fiska i älven istället.

Drago 2
2007-05-08, 08:11
Om ni läser rapporten så har de 100 timmar per fångad lax. De kör med 30-50 beten ute samtidigt. 4 000 timmar per bete och lax!!
Stanna iland och fiska i älven istället.

Nåja,fjolåret var ett dåligt år för mig personligen,medel brukar ligga på 20-25 timmar per fångad lax,och räknar man med dom tappade fiskarna(för många:fisk: ),så har jag kommit ner till ca 15 timmar/hugg eller fisk i båten.
Det är ingen som trollar med 30-50 beten här.
Själv kör jag med 10-16 beten, lite olika beroende på vindstyrkan.
Dom som har mest beten ute,har ca 20-24st.:)

MKFT
2007-05-08, 11:50
Drago2: har du ngn erfarenhet av trolling hit söderut typ kristinestads trakterna... inte många som håller på här,,

Drago 2
2007-05-08, 13:58
Drago2: har du ngn erfarenhet av trolling hit söderut typ kristinestads trakterna... inte många som håller på här,,

Nej men gjorde en dagsresa till strömmingsbådan ifjol,fick ingen lax,men mycket solbränna:sun:
Men samma principer gäller i kristinestad vad gäller vandringslaxen,det fångas nog trollinglaxar varje år i kaskö och kristinestad.Har ni inte haft nån laxtrollingtävling där också??.
Kolla på www.vetouistelu.com / Saalispäiväkirja och gå in på Selkämeren pohjoisosa(bottenhavets norra del)..:fisk:

MKFT
2007-05-09, 13:35
de där med trolling tävling kan ja inte svara på.. eftersom ja varit bosatt på åland under en längre tid.. men nu flyttat hemåt igen, men det är nog ingen omöjlighet... måste kolla upp det där med lokala fiskeklubben.. Snackade annars med några yrkesfiskare i går,, dom fick runt 40 - 50 lax i fjol med medelvikt på lite drygt 7kg.. men det var utanför Skaftung trakterna.. så det där med trolling skall nog testas i år...

Drago 2
2007-05-10, 09:56
Absolut ska du testa,prata med dom lokala trollarna också(om du hittar ngn).
Dom kan säkert ge bra tips på ställen där dom fått lax.

pepp-robert
2007-05-11, 13:11
Tjenna!

(Jag är på vishan i frankrike hos min svärfar, har grymt begränsad tillgång till internet - därav den låga svarsfrekvensen)

Tack för alla svar och uppmuntringar, det är precis detta jag är ute efter. Ba någon som säger att det går. Jag har försökt prata med lite folk jag vet som har båt och (förvisso hobbytrolling men iaf) utrustning, men det är ingen jag pratat med som fått nåt. :) På rikt (3 st).

15 timmar per hugg är ganska mycket men är det det som krävs så fungerar det. Det är 1,5 hugg per helg typ, om man kör hårt. Kan man tänka 1 hugg per 100 liter bensin ? :-) Nånstans är det ju ändå det här sjukt svåra med trollingen som lockar.

Vad har man för tider längre söder ut? Är det liknande eller?

Jag är lite nyfiken på vad det beror på att trollingen inte har riktigt fäste i Norrland, eller iaf i norra delen. Hornavan är ju visserligen rätt poppis, kanske storsjön oxå va? Ror folk drag istället? (Ritkigt trevlig sysselsättning) Eller äre att norrlänningarna lägger degen på skoter och sånt istället för en båt med oändligt me fiskeutrustning?

Runt sikeå/robertsfors där vi har kört tidigare finns det lite folk som har laxfällor, de fick dock förjävligt dåligt ifjol, men har provat köra likssom i den riktning de ligger i. Jag tror dock att man måste nolla ut allt vi gjort tidigare för vi har kört på tok för djupt. Men det ska bli intressant att se hur det går detta. Tänker nu att vi ska köra från Umeälvens norra utlopp (den har två) söder ut efter 20 meters kurvan - typ. Man måste ju ha nån ide iaf hur man ska gå tillväga.

Ang kristinestad så var det bla där jag såg alla trollingbåtarna, där och den här andra riktigt fina lilla staden som ligger vid vattnet lite norr ut, korsnäs(?). Släkten har stuga på nåt som heter rönnskär, mitt mellan kristinestad och korsnäs(?) såg ett gäng båtar som tuffa förbi där oxå. Rätt konstig tid på året dock, i typ augusti, början av aug har jag för mig det var. Men de kanske körde efter typ gädda lr nåt? Jaja, om man sku gå in till osten och rödvinet igen :)

Tack för alla tips/pepp/uppmuntran, känns mycket bättre nu :) Lovar att återkomma med rapporter hur det gick.

MKFT
2007-05-11, 13:17
menar du kanske kaskö nu? den lilla staden alltså... annars e de ju typ 6mil mellan kristinestad och korsnäs...

pepp-robert
2007-05-11, 13:30
menar du kanske kaskö nu? den lilla staden alltså... annars e de ju typ 6mil mellan kristinestad och korsnäs...

Ja för f-n, kaskö menar jag. Fin stad som fanken.

/Robert

Lasse Aarnipuro
2007-05-15, 12:25
Det var trevligt att se att det finns fler tokar än jag som försöker ge sig på laxtrolling i kvarken. Jag kan trösta med att det inte alls är omöjligt att få fisk. Jag har nämligen själva kört lite mer eller mindre sporadiska försök i kvarken och faktiskt varit i kontakt med flera laxar + fångad en på 5,5 kg. Jag har provat både med skedar och betesfisk. Laxen jag fick föll för en tacklad strömming på djuprigg i ca 7 meters djup. Förmodligen är det bristen på rutin på laxtrolling som har gjort att jag inte har krokat fler fiskar - utrustningen behöver nog också finslipas. Skamligt nog måste jag erkänna att jag tappade en riktigt stor fisk pga att jag använde en Ambassadeur 6000 - linan hann ta slut innan jag kunde vända på båten. Det är fortfarande nära till tårar...
Nu i år har jag tagit semester lite tidigare så det blir lite mera riktad fiske i trakterna kring Nordvalen och Fiskargrundet där jag har varit i kontakt med lax tidigare. Jag rapporterar sedan ifall det finns anledning.
Havsöringsfisket efter västerbottenskusten är väldigt bra - det finns otaliga fina ställen efter kusten. Det är lite konstigt att det inte är fler som trollar här ute - det kanske är avsaknaden av traditioner som gör det?
Ge ej upp
hälsningar
Lasse

TAMTAM
2007-05-15, 16:45
Det var trevligt att se att det finns fler tokar än jag som försöker ge sig på laxtrolling i kvarken. Jag kan trösta med att det inte alls är omöjligt att få fisk. Jag har nämligen själva kört lite mer eller mindre sporadiska försök i kvarken och faktiskt varit i kontakt med flera laxar + fångad en på 5,5 kg. Jag har provat både med skedar och betesfisk. Laxen jag fick föll för en tacklad strömming på djuprigg i ca 7 meters djup. Förmodligen är det bristen på rutin på laxtrolling som har gjort att jag inte har krokat fler fiskar - utrustningen behöver nog också finslipas. Skamligt nog måste jag erkänna att jag tappade en riktigt stor fisk pga att jag använde en Ambassadeur 6000 - linan hann ta slut innan jag kunde vända på båten. Det är fortfarande nära till tårar...
Nu i år har jag tagit semester lite tidigare så det blir lite mera riktad fiske i trakterna kring Nordvalen och Fiskargrundet där jag har varit i kontakt med lax tidigare. Jag rapporterar sedan ifall det finns anledning.
Havsöringsfisket efter västerbottenskusten är väldigt bra - det finns otaliga fina ställen efter kusten. Det är lite konstigt att det inte är fler som trollar här ute - det kanske är avsaknaden av traditioner som gör det?
Ge ej upp
hälsningar
Lasse
Lasse synd att den gick förlorad ett tips på planer board är Okuma Convector CV (absolut senaste modellen) räknarrulle i 45 storlek rymmer 450m 0,45 lina kör jag på mina planer spön ingen risk att det blir tomt då!
Riktigt nöjd med dessa för pengarna enorma spolar och bromsarna känns fina, inga problem att stoppa en lax med dessa.
Lycka till däruppe i Kvarken kul att ni försöker mvh!

pepp-robert
2007-05-16, 23:33
Ge ej upp
hälsningar
Lasse

Hej Lasse,

Vad roligt att höra att det är fler än vi :-) Ännu roligare att du får nåt. Grattis!

Nu skall vi se, jag är inte vidare väl bevandrad i västerbottens kustgeografi, Nordvalen är det fyren(?) söder om Holmöarna? Fiskargrundet har jag inte hört talas om, inte för att jag har nån vidare koll men :-)

Jag har som oxå tyckt att det bara borde gå, iom att det finns fisk i området. Folk får i fällor och går man efter umeälven början av juni, där turbinerna kommer ut är det helt sjukt mycke fisk som står och stångas med nätet som stänger vägen upp i turbinerna (tragisk syn).

Jag har ingen koll på havsöringsfisket faktiskt, är uppfödd på på gäddmete och flugfiske. Har sökt mig ut till havs på egen hand under de senare åren. Trollar du efter havsöringen oxå? Med vilken metod isf? Lr metod och metod, Strandnära? Vobblers? Hur fan gör man :-)

Jag kommer inte ge upp, har fått upp ett rejält pepp av detta. Känns dock tyvärr som att fredag - söndag är lite få dar, med tanke på att halva fredagen kommer gå åt att fippla me grejjer å få i ordning båten.
Vi kommer nog utgå från Holmsund och köra en tur norrut, mot holmön och en tur söderut tror jag.

Hur tacklar du strömmingen? Går det få in den i en sån här löj-hållare? Vi har funderat massor på hur man kan tackla småsej för hälleflundretrolling i norge men inte riktigt kommit underfund med nån bra(enkel) metod.

Vänliga peppade hälsningar
Robert

pepp-robert
2007-05-16, 23:41
Lasse synd att den gick förlorad ett tips på planer board är Okuma Convector CV (absolut senaste modellen) räknarrulle i 45 storlek rymmer 450m 0,45 lina kör jag på mina planer spön ingen risk att det blir tomt då!
Riktigt nöjd med dessa för pengarna enorma spolar och bromsarna känns fina, inga problem att stoppa en lax med dessa.
Lycka till däruppe i Kvarken kul att ni försöker mvh!

Vi har kört med Shimano charter special (tror jag de heter). Köpte ett helt knippe för en billig penning begagnat. De kändes fina första säsongen men har efter tre år(läs veckor) i nordnorge blitt rätt slitna tyvärr. Vette håken hur man bäst restaurerar dem. Jag fick igång dem rätt bra förra sommaren med lite rullfett och sån, grundservice typ, men jag är lite rädd att de har slaggat igen nu under vintern.

Vi har försökt underhålla dem noga då jag hade för mig att det va rätt justa rullar. Typ doppat dem noga i nåra omgångar sötvatten efter varje tur osv. Det får nog bli lite att man tager vad man haver till dess att det visar sig att det går åt skogen, har faktiskt lyckats klara oss från strul vid fisk än så länge. Under flundre trolling dvs.

Återigen, tack för alla tips och uppmuntringar. Det är bra grejjer :-)

/Rob

Drago 2
2007-05-17, 08:04
Hej,lite havsöringstrollingtips här från"andra sidan" .Bästa fisket här är i sept,okt,november.Då trollar vi för det mesta på grunt vatten(0,5-5m).
Sök efter holmar,uddar med stora undervattensgrund intill=mera ytor att trolla på och mera fisk.Fisken går i ytan den årstiden och du behöver bara få betet att gå strax under ytan,ytgående wobblers med oregelbunden gång och skeddrag med små vikter(3-20gram)framför är idiotsäkert.Trolla alltid på den sidan av en holme eller udde där vinden ligger på.Med undantag för riktigt sent fiske(slutet av nov och i dec) i skitkallt vatten när öringen verkar vilja ställa sig "lä".
Vid vindar på över ca 8-10 m/s flyttar öringen ut från grunt vatten och står då på kanterna(5-10) till grunt vatten,men ytligt fiske gäller fortfarande.
Det finns dom som trollar öring redan från juli,augusti med god framgång,men då på djupare vatten och lite större vikter framför betena,dagtid.Den tiden(sommaren) är öringen uppe på grunt vatten på kvällen,natten och tidig morgon.Har fått en del fina öringar på grunt vatten/kvällstid i augusti.
Stanna i det område där du får fisk,det finns ALLTID fler,om du får en.
Det lönar sig dock inte att köra 5 timmar i sträck på just detta ställe,fisken blir störd.Pröva en annan plats emellan och återvänd senare dit du fick fisk,då har dom lugnat sig och hugger igen.
Hittar du ett ställe där du får fisk,kommer du att få fisk där igen i samma förhållanden,år efter år efter år efter år...............okej,där gick jag nästan till överdrift,inte på ett ställe som är mitt ute i ingenting,men ställen på grunt vatten.
LÄTT SOM EN PLÄTT!!

Drago 2
2007-05-17, 08:11
Tänkte åka ut o trolla lax idag,men som vanligt blåser det för hårt på lediga dagar.Kan inte vinden ha ledigt som en vanlig knegare på helgar o övriga lediga dagar.SKIT OCKSÅ!

TAMTAM
2007-05-17, 23:41
Hej,lite havsöringstrollingtips här från"andra sidan" .Bästa fisket här är i sept,okt,november.Då trollar vi för det mesta på grunt vatten(0,5-5m).
Sök efter holmar,uddar med stora undervattensgrund intill=mera ytor att trolla på och mera fisk.Fisken går i ytan den årstiden och du behöver bara få betet att gå strax under ytan,ytgående wobblers med oregelbunden gång och skeddrag med små vikter(3-20gram)framför är idiotsäkert.Trolla alltid på den sidan av en holme eller udde där vinden ligger på.Med undantag för riktigt sent fiske(slutet av nov och i dec) i skitkallt vatten när öringen verkar vilja ställa sig "lä".
Vid vindar på över ca 8-10 m/s flyttar öringen ut från grunt vatten och står då på kanterna(5-10) till grunt vatten,men ytligt fiske gäller fortfarande.
Det finns dom som trollar öring redan från juli,augusti med god framgång,men då på djupare vatten och lite större vikter framför betena,dagtid.Den tiden(sommaren) är öringen uppe på grunt vatten på kvällen,natten och tidig morgon.Har fått en del fina öringar på grunt vatten/kvällstid i augusti.
Stanna i det område där du får fisk,det finns ALLTID fler,om du får en.
Det lönar sig dock inte att köra 5 timmar i sträck på just detta ställe,fisken blir störd.Pröva en annan plats emellan och återvänd senare dit du fick fisk,då har dom lugnat sig och hugger igen.
Hittar du ett ställe där du får fisk,kommer du att få fisk där igen i samma förhållanden,år efter år efter år efter år...............okej,där gick jag nästan till överdrift,inte på ett ställe som är mitt ute i ingenting,men ställen på grunt vatten.
LÄTT SOM EN PLÄTT!!
Drago det är ingen skillnad på vår sida vad gäller öringen, skriver under på allt mvh

TAMTAM
2007-05-17, 23:48
Vi har kört med Shimano charter special (tror jag de heter). Köpte ett helt knippe för en billig penning begagnat. De kändes fina första säsongen men har efter tre år(läs veckor) i nordnorge blitt rätt slitna tyvärr. Vette håken hur man bäst restaurerar dem. Jag fick igång dem rätt bra förra sommaren med lite rullfett och sån, grundservice typ, men jag är lite rädd att de har slaggat igen nu under vintern.

Vi har försökt underhålla dem noga då jag hade för mig att det va rätt justa rullar. Typ doppat dem noga i nåra omgångar sötvatten efter varje tur osv. Det får nog bli lite att man tager vad man haver till dess att det visar sig att det går åt skogen, har faktiskt lyckats klara oss från strul vid fisk än så länge. Under flundre trolling dvs.

Återigen, tack för alla tips och uppmuntringar. Det är bra grejjer :-)

/Rob
Detta är mycket fina rullar älskar shimano själv kanongrejor dessvärre dyra om man behöver en uppsättning med räkneverk, dina Charter special borde vara lätta att serva kan inte tänka mej att ens hårt sejfiske kan rubba dem det minsta har haft Triton 200 GT själv toppkvalitet på bromsar osv dock också nackdelar som korta handtag och icke räkneverk dina CS har nog längre handtag och vore de utrustade med räkneverk skulle nog inget bättre finnas att köpa mvh

Lasse Aarnipuro
2007-05-20, 10:56
Hej igen!
Fiskargrundet ligger en bit rakt söderut från Nordvalen.
Ang. havsöringsfisket kan du läsa vad Drago 2 skriver men istället för hösten har vi bästa fisket här under juni/juli. Det är väldigt lätt att dra på ngr. öringar... Vi kommer (jag + Christian Lundberg) att skriva en artikel om havsöringsfisket vid v-bottenskusten i Fiskejournalen men jag vet inte riktigt när den kommer ut än - men det är på gång iallafall.
Tackla för stömming går nog bra med huvor typ Anchovy men jag har inte hittat så stora huvor att man får riktigt plats med huvudet av strömmingen. Så istället har det blivit ett enkelt tackel med 2 st 3-krokar fast i sidan på strömmingen med tafsen ut via munnen.
Jag har också haft problem med att tackla med en sej - har tyvärr inte löst det riktigt än.
Hälsningar
Lasse

Hej Lasse,

Vad roligt att höra att det är fler än vi :-) Ännu roligare att du får nåt. Grattis!

Nu skall vi se, jag är inte vidare väl bevandrad i västerbottens kustgeografi, Nordvalen är det fyren(?) söder om Holmöarna? Fiskargrundet har jag inte hört talas om, inte för att jag har nån vidare koll men :-)

Jag har som oxå tyckt att det bara borde gå, iom att det finns fisk i området. Folk får i fällor och går man efter umeälven början av juni, där turbinerna kommer ut är det helt sjukt mycke fisk som står och stångas med nätet som stänger vägen upp i turbinerna (tragisk syn).

Jag har ingen koll på havsöringsfisket faktiskt, är uppfödd på på gäddmete och flugfiske. Har sökt mig ut till havs på egen hand under de senare åren. Trollar du efter havsöringen oxå? Med vilken metod isf? Lr metod och metod, Strandnära? Vobblers? Hur fan gör man :-)

Jag kommer inte ge upp, har fått upp ett rejält pepp av detta. Känns dock tyvärr som att fredag - söndag är lite få dar, med tanke på att halva fredagen kommer gå åt att fippla me grejjer å få i ordning båten.
Vi kommer nog utgå från Holmsund och köra en tur norrut, mot holmön och en tur söderut tror jag.

Hur tacklar du strömmingen? Går det få in den i en sån här löj-hållare? Vi har funderat massor på hur man kan tackla småsej för hälleflundretrolling i norge men inte riktigt kommit underfund med nån bra(enkel) metod.

Vänliga peppade hälsningar
Robert

TAMTAM
2007-05-20, 13:47
Hej igen!
Fiskargrundet ligger en bit rakt söderut från Nordvalen.
Ang. havsöringsfisket kan du läsa vad Drago 2 skriver men istället för hösten har vi bästa fisket här under juni/juli. Det är väldigt lätt att dra på ngr. öringar... Vi kommer (jag + Christian Lundberg) att skriva en artikel om havsöringsfisket vid v-bottenskusten i Fiskejournalen men jag vet inte riktigt när den kommer ut än - men det är på gång iallafall.
Tackla för stömming går nog bra med huvor typ Anchovy men jag har inte hittat så stora huvor att man får riktigt plats med huvudet av strömmingen. Så istället har det blivit ett enkelt tackel med 2 st 3-krokar fast i sidan på strömmingen med tafsen ut via munnen.
Jag har också haft problem med att tackla med en sej - har tyvärr inte löst det riktigt än.
Hälsningar
Lasse
Lasse kolla länken www.berrysbait.com och leta rätt på "Super Herring Special" dessa klarar upp till medelstor strömming men inte böckling storlek.
Tror jag har några liggande om du vill prova skicka då privat mejl

Drago 2
2007-05-28, 15:48
Tjena pepprobert,tänkte peppa dig lite med att dom första trollinglaxarna nu har fångats här i Jakobstad-Kokkola trakten.10 kilos i fredags,14 och 16 kilos igår(söndag).Lite fiskar till antalet här ännu,men STORA.:winner:

Drago 2
2007-06-12, 06:44
Hur har det gått med laxtrollingen pepprobert?

Alessandro
2007-06-12, 07:04
Körde med Pepp-robert i söndags på landsort, ett kort hugg på ena riggen det var allt i laxväg. Annars var det bara gäddor med näbb....

pepp-robert
2007-06-12, 08:19
Hej igen,

Jäklar va mycket jag hade missat här! (Klantigt)

Drago2: Jag har inte kommit mig iväg än, bor i stockholm så jag måste ta mig upp först. Hade föregående helg i åtanke men då fick jag erbjudandet att fiska med Alessandro i Nynäs så det vart så istället.
Dock har jag bokat biljett nu så jag åker upp på torsdag kväll (14/6) och så blir det service och fix på fredag morgon, sedan trolling fredag em till söndag kväll. Skall bli väldigt spännande att se hur det kommer gå. Har ju fått rät mycket tips här nu och så lärde jag mig en hel del vid turen med Alex i helgen.

Hur har det gått för dig Drago? Har du sett någon färg som går bättre än andra i kvarken? Eller är det ljusa ljusa dagar och mörkare vid mulet som gäller? Det var fan rejäla fiskar ni tatt upp där på "andra sidan". Vi hade tänkt köra fredag och lördag upp mot holmön/fiskargrundet där Lasse beskriver att han fått påslag.

Jag fick upp ett rent vansinnigt pepp av helgens tur, var väldigt trevligt, spännande och lärorikt. Trolling är f-n ett riktigt juste sätt att umgås.

Lasse: Kör ni trolling efter öring där uppe på fiskargrundet, eller det området? Eller närmare land? Det ser rätt platt och fint ut där ikring.

TAMTAM, Alessandro, Drago2 och Lasse stort tack för allt pepp. Jag återkommer på måndag med en liten eller stor rapport (beroende på hur det går :))

Peace!

Drago 2
2007-06-13, 21:54
Det har gått dåligt igen detta år,lite desamma för allihopa här i jakobstad.Vete fan vad det beror på??Har dock inte trollat så mycket heller(ca 35h).1 st mager lax på 6 kilo är allt jag fått.
Däremot har en del kokkolatrollare lyckats bättre.Vete fan vad det beror på??(samma teknik,likadana drag)och fått stora fiskar,största ligger på 18,6,sen har dom 2 st 17 kilos och en 16 o nån 15 kilos osv neråt till dom minsta på runt 8 kilo.

Lasse Aarnipuro
2007-06-14, 09:27
Hej!
Havsöringen fiskar vi utmed kusten - öringen följer nog lekströmmingen ända in mot land. Håll dig innanför 3-meters djupkurvan så borde det inte dröja så länge innan det smäller på en öring. Årets hittills största öring som är fångad utanför Obbola vägde 6750 gr.(tyvärr inte av mig). Själva har jag bara fått fisk upp till drygt 2 kg - kan bero på de få timmar ute på vattnen.
Jag har gjort ett försök ute vid Nordvalen på ca 14 timmar utan ett hugg men jag skyller på vädret - det var nog lite väl soligt. Tänkte göra ett försök till under de närmaste dagarna.
Ha det bra
Lasse

Hej igen,

Jäklar va mycket jag hade missat här! (Klantigt)

Drago2: Jag har inte kommit mig iväg än, bor i stockholm så jag måste ta mig upp först. Hade föregående helg i åtanke men då fick jag erbjudandet att fiska med Alessandro i Nynäs så det vart så istället.
Dock har jag bokat biljett nu så jag åker upp på torsdag kväll (14/6) och så blir det service och fix på fredag morgon, sedan trolling fredag em till söndag kväll. Skall bli väldigt spännande att se hur det kommer gå. Har ju fått rät mycket tips här nu och så lärde jag mig en hel del vid turen med Alex i helgen.

Hur har det gått för dig Drago? Har du sett någon färg som går bättre än andra i kvarken? Eller är det ljusa ljusa dagar och mörkare vid mulet som gäller? Det var fan rejäla fiskar ni tatt upp där på "andra sidan". Vi hade tänkt köra fredag och lördag upp mot holmön/fiskargrundet där Lasse beskriver att han fått påslag.

Jag fick upp ett rent vansinnigt pepp av helgens tur, var väldigt trevligt, spännande och lärorikt. Trolling är f-n ett riktigt juste sätt att umgås.

Lasse: Kör ni trolling efter öring där uppe på fiskargrundet, eller det området? Eller närmare land? Det ser rätt platt och fint ut där ikring.

TAMTAM, Alessandro, Drago2 och Lasse stort tack för allt pepp. Jag återkommer på måndag med en liten eller stor rapport (beroende på hur det går :))

Peace!

MKFT
2007-06-19, 23:28
http://www.kalajuttu.com/index.php?topic=135.60

såå.. visst finns det och går å a lax i kvarken...

pepp-robert
2007-06-21, 10:07
Jag och brorsan körde fredag och (försökte) lördag. Gick ut mot Nordvalen och körde Fiskargrundet fram och tillbaks. Vi var lite sena så det blev inte mer än 6-7 timmars körning innan vi gick upp till holmön för att sova lite. Det var väldigt lite aktivitet på lodet och vi hade heller inget påslag.

När vi vaknade på morgonen blåste det mer än vad som var praktiskt men vi bestämmde oss för att gå ut och göra ett försök iaf. Snackade med en yrkesfiskare på holmön som hitills i år inte hade fått en enda lax :) Han sa att de var sena och väntade att det skulle komma igång nu under veckan tydligen. Lördagen blev tyvärr dock mest strul, det var riktigt opraktiskt att köra i den hårda vinden vilken oxå tilltog tyvärr, kvarken har en tendens att bli väldigt stökig vid hård vind. Det låg på gammal sjö från öst och nu blåste det hårt sydväst. Vid tvåtiden bestämde vi oss för att ge upp och fick tuffa på i 5-6 knop de 15 distansen in till holmsund, småsegt men det var soligt och gött iaf.

Söndagen bjöd på liknande väder, om än något mildare blåst. Vi var rätt sega så vi beslutade oss för att ta en sväng till den lilla sjö där farsan lärde oss fiska gädda istället. Blev två fina 6 kg gäddor, på frivattnet utanför 'grundet', för mig och brorsan. Cisco kid djupt är inte dum när det är varmt. Klen tröst för utebliven storlax :) men ja.. det vart ju inte många timmar så..

MKTF: Mäktigt som satan med storlaxen, stort grattis!

anders berg
2007-06-27, 11:57
Hej jag är från Vasa i Finland,trollat aktivt utanför vasa i ca 10år.
I år blev det 58h laxtrolling, 3laxar i båten,7,5kg,11,6kg och 15,4kg.
Problemet att få lax på svenska sidan av kvarken har en naturlig förklaring
eftersom största delen av laxarna går på den finska sidan. Först högre upp vänder de över till svenska sidan.
Egentligen borde vasa vara ett mycket bra område för trolling,eftersom det är det smalaste stället där laxarna passerar. Problemet här har varit att det funnits väldigt få aktiva ,ca 3-4båtar dock i år ca 6-7båtar. De långa transportsträckorna (ca 40km) till bästa fiskeplattserna, begränsar intresset för många och det krävs ganska stora båtar.
Färgerna på plåtarna som fungerat här e de traditionella, absolut bäst fisk har grön-gul-vita gett. Vi har kört mycket med iso-tiura eller ismo. Iso-tiura är det bästa alternativet eftersom den klarar ganska höga farter vilket är nödvändigt då vi har så starka strömmar att brottas med.

http://www.kalajuttu.com/index.php?board=48.0

Seafox 04
2007-11-27, 17:17
Tjena Robert

Johansson skickar ett meddelande från Sundsvall
håller med dej
DET MÅSTE BA GÅ!
Har precis dragit igång en trolling charter i S-vall funkar mycket bra hittills
ring gärna mej på 070-7251504
Best regards Anders J

NAB
2007-12-30, 13:44
Har ni läst?
http://www.mdh.se/ibk/forskning/matslinden/RecentActivity/rapport.html

prylis
2007-12-30, 14:09
Har ni läst?
http://www.mdh.se/ibk/forskning/matslinden/RecentActivity/rapport.html

Det verkar ju inte vara lätt direkt..

saxar in ett avsnitt från texent:

"Fas 5: Testfiske vid Gotland
Projektets andra testfiskeperiod skedde från september 1998 till april 1999. Hemmahamn var Langhammar på Fårö, Gotland, men bas för fisketurerna skiftade med säsong. Liksom vid fisket i Norrland kunde 6 trollingwirar samtidigt användas. Då djupet var större i vattnen vid Gotland kunde fler beten användas samtidigt, i regel fiskades med fler än 40 beten (oftast 50–60 beten).

Trots stor fiskeansträngning var fångstresultatet dåligt även vid Gotland. På närmare 390 timmars trolling fångades endast 5 laxar och 1 öring (Tabell 4). Den samtidiga fångsten med traditionella metoder (både drivgarn och långrev) var 1809 laxar, öringar och regn*bågar. Och då skall märkas att båten endast fiskade med hälften så många drivgarn respektive långrevskrok som normalt eftersom det inte fanns plats för full bestyckning p g a att trollingutrustningen tog upp plats på däcket."

TAMTAM
2007-12-30, 15:11
Det ÄR inte lätt men det går på rätt ställen fiska uppväxtlax så långt norrut är idiotiskt dessutom kan man nog inte ta kanadensiska yrkesfiskarmetoder och direkt flytta över dem hit finns helt enkelt inte det underlaget i fisk däremot går det med mindre metoder av och till dock vill du ha mängder av fisk är du helt fel ute, då är nog mete mer av intresse.
Ingen ska påstå att de inte hugger för det vet jag med säkerhet, svårigheten ligger att hitta dem med rätt grejor havet är förbannat stort och på okända vatten gäller att man är flera annars blir det övermänsklig tid, tjusningen är att du aldrig blir mätt på det då varje fisk ligger i minnet

pepp-robert
2007-12-30, 15:34
Jo jag har läst den där, den är ju helt klart nedslående men det är nog lite som TAMTAM säger att det är än svårare med uppväxarlaxen. Det vandrar ju lax och öring i området, till ett helt gäng laxförande älvar så det måste gå på nåt vänster att hitta dem. Men det verkar ju inte lätt på nåt sätt. Verkligen inte. Att det är så få som ägnar sig åt det gör ju inte saken lättare heller.
Tur det finns norge :)

Alessandro
2007-12-30, 16:35
Det verkar ju inte vara lätt direkt..

saxar in ett avsnitt från texent:

"Fas 5: Testfiske vid Gotland
Projektets andra testfiskeperiod skedde från september 1998 till april 1999. Hemmahamn var Langhammar på Fårö, Gotland, men bas för fisketurerna skiftade med säsong. Liksom vid fisket i Norrland kunde 6 trollingwirar samtidigt användas. Då djupet var större i vattnen vid Gotland kunde fler beten användas samtidigt, i regel fiskades med fler än 40 beten (oftast 50–60 beten).

Trots stor fiskeansträngning var fångstresultatet dåligt även vid Gotland. På närmare 390 timmars trolling fångades endast 5 laxar och 1 öring (Tabell 4). Den samtidiga fångsten med traditionella metoder (både drivgarn och långrev) var 1809 laxar, öringar och regn*bågar. Och då skall märkas att båten endast fiskade med hälften så många drivgarn respektive långrevskrok som normalt eftersom det inte fanns plats för full bestyckning p g a att trollingutrustningen tog upp plats på däcket."

Beten, frågan var vad dom använde för beten? Gamla ruttna sillar eller?

Flodström
2007-12-30, 19:18

:fiska1: kan du nog göra i Norskehavet, men fiska efter laxen, tja, det är nog slut med det snart. Blir väll totalsopp på vildlax om några år som det ser ut nu i alla fall, bara för att oppdrettsnæringen skall kunna driva på vidare ostört (ostört = fortsätta att förstöra och förorena norsk natur med inavlad fisk, sjukdommar, parrasiter och tömning av havet efter foderfisk)

Ang. det där med trolling i Kvarken, norra Östersjön har jag några ideer:
först, det är helt rätt det som Anders Berg satte fingret på: laxen vandrar tillbaka utefter den Finska sidan. Anledningen till det är havsströmmarna som laxen utnyttjar (svensk sida: söderöver för smolten, Finsk sida: norrut för den vuxna laxen). Detta bör en inte se bort från, vilket betyder att invandringen till de norrländska älvarna sker mer från nord än från syd.

Den vuxna laxen som har vandratt så långt norrut har som ni säger mist det mesta av matlusten (lekvandringen har tagit överhanden s.a.s.).
Se på t.ex. älvfisket i de älvar som har bra älvfiske på lax under sommaren, de flesta laxar tas på mindre beten än vad som är vanligt i trollingen, och absolut inte hel strömming/skarpsill.

Trolling efter lax i de här områdena vi snackar om tror jag måste ske med lite annan infallsport.

Tror man skall satsa på enstaka lockskedar typ flashers eller/och dodgers men sen kommer betesvalet: Kör mycket mindre beten, men fler av dem. Kan vara wobblers på 4-6 cm, flugor av lite olika varianter (små tuber, dubbelkrok, enkelkrok) och mycket små skeddrag.

En variant är att varje liten wobbler eller skeddrag förses med en upphängare ca 1-1,5 framför med en fluga.

En annan variant är att sätta hela ena sidan med helt nytt betessystem och sätta den andra sidan av båten med traditionella beten. Se om det blir fler hugg på ena eller andra sidan av båten. Lättare att få ett tips på vad laxen föredrar

Trolla dessutom mer nord för de områden ni tidigare naturligt har trott vara laxens invandringsvägar och om det går, kolla var yrkesfisket satte drivgarnen tidigare. Fällorna runt kusten säger som regel inte direkt vilken rout laxen använt för att nå den. Oftas vandrar laxen in till älvosen men kan sen gå runt i dagar innan den kliver på själva älven.

I tillägg till det här så har ni också trollingfarten att labborera med. Kanske köra både 1 knop och 5 knop. Är det varmare än 7-8°C så kan det behövas "speed" för att väcka de här feta dästa laxarna till liv. :popcorn: :peta:

my two cents :cheers:

edit: Då det är mycket, mycket mindre antal vilda laxar som vandrar tillbaka till lekälvarna i förhållande till den totala mängden lax på uppväxtplatserna i södra Östersjön så är det naturligt att det är glesare mellan dem. Men det kanske förbättras nu framöver med minskat drivgarnsfiske förhoppningsvis och då ligger ni långt framme redan nu ni som börjat med "nord-trollingen". Lycka till.

mvh

pepp-robert
2007-12-30, 21:49
:fiska1: kan du nog göra i Norskehavet, men fiska efter laxen, tja, det är nog slut med det snart. Blir väll totalsopp på vildlax om några år som det ser ut nu ...

Jo jag har läst dina inlägg i ämnet, jag tänkte dock närmast på flundretrolling . Det är ju dock lite väl långt att åka :)

Ang. det där med trolling i Kvarken, norra Östersjön har jag några ideer:
först, det är helt rätt det som Anders Berg satte fingret på: laxen vandrar tillbaka utefter den Finska sidan. Anledningen till det är havsströmmarna som laxen utnyttjar (svensk sida: söderöver för smolten, Finsk sida: norrut för den vuxna laxen). Detta bör en inte se bort från, vilket betyder att invandringen till de norrländska älvarna sker mer från nord än från syd.

Hur vet du det här om strömmarna (ifrågasätter inte att det är sant, har letat utan framgång efter samma information). Jag har som tänkt att de får fisk i ryssjorna och det är massa lax i älvarna så det borde finnas lax i området, men det är klart det kanske krävs en högre koncentration av dem. Som jag förstått hur de lägger ryssjorna (de jag känner till) norr om Umeälven både kring holmön och kring kusten så är gapet norrut så det kan nog stämma det här med att de kommer norrifrån som du säger. Har faktiskt aldrig tänkt på det tidigare.

Jag vet inte om jag förstår det hela rätt men borde inte det innebära att det finns uppväxtområden norr om kvarken?

Den vuxna laxen som har vandratt så långt norrut har som ni säger mist det mesta av matlusten (lekvandringen har tagit överhanden s.a.s.).
Se på t.ex. älvfisket i de älvar som har bra älvfiske på lax under sommaren, de flesta laxar tas på mindre beten än vad som är vanligt i trollingen, och absolut inte hel strömming/skarpsill.

Trolling efter lax i de här områdena vi snackar om tror jag måste ske med lite annan infallsport.

Jag kan inte så mycket i ämnet men det känns som väldigt intressanta idéer. Dock får jag inte ihop det med det du säger ovan om vandringsvägarna, skulle du kunna utveckla det lite?

Tror man skall satsa på enstaka lockskedar typ flashers eller/och dodgers men sen kommer betesvalet: Kör mycket mindre beten, men fler av dem. Kan vara wobblers på 4-6 cm, flugor av lite olika varianter (små tuber, dubbelkrok, enkelkrok) och mycket små skeddrag.

En variant är att varje liten wobbler eller skeddrag förses med en upphängare ca 1-1,5 framför med en fluga.

En annan variant är att sätta hela ena sidan med helt nytt betessystem och sätta den andra sidan av båten med traditionella beten. Se om det blir fler hugg på ena eller andra sidan av båten. Lättare att få ett tips på vad laxen föredrar

Trolla dessutom mer nord för de områden ni tidigare naturligt har trott vara laxens invandringsvägar och om det går, kolla var yrkesfisket satte drivgarnen tidigare. Fällorna runt kusten säger som regel inte direkt vilken rout laxen använt för att nå den. Oftas vandrar laxen in till älvosen men kan sen gå runt i dagar innan den kliver på själva älven.

I tillägg till det här så har ni också trollingfarten att labborera med. Kanske köra både 1 knop och 5 knop. Är det varmare än 7-8°C så kan det behövas "speed" för att väcka de här feta dästa laxarna till liv. :popcorn: :peta:

För mig känns det som den stora utmaningen är att hitta fisken, men det är det väl å andra sidan alltid :) Det hela blir ju int' läggare av att det finns så många andra faktorer som gör om de biter eller inte. Fin inspiration till fortsatt laborerande iaf, tack för det.

edit: Då det är mycket, mycket mindre antal vilda laxar som vandrar tillbaka till lekälvarna i förhållande till den totala mängden lax på uppväxtplatserna i södra Östersjön så är det naturligt att det är glesare mellan dem. Men det kanske förbättras nu framöver med minskat drivgarnsfiske förhoppningsvis och då ligger ni långt framme redan nu ni som börjat med "nord-trollingen".

Hur får man reda på allt sånt här? Det skulle vara skitintressant att veta verkligen.

Är det så som jag frågade lite om tidigare att all laxen som ska upp till typ dalälven osv trippar förbi landsort och understen och de här kända ställena? Medan den mer nordliga laxen kommer från andra uppväxtområden? Det finns ju så många väldigt fina laxförande älvar just kring västerbottenskusten, å andra sidan kanske inte en älv som umeälven som är igenbyggd redan i början släpper igenom så mycket lax? Å andrasidan är det väl stopp i dalälven oxå relativt tidigt?

Jag fattar som inte hur det hänger ihop :) Vad är det som gör att det finns så mycket mindre lax där uppe?

Lycka till.

Fanks boss! :cheers:

TAMTAM
2007-12-30, 22:19
Nej Robert tror inte ett skit på detta det ni har att fiska på är vandringsfisk som kommer söderifrån ju längre norrut desto färre fiskar helt enkelt, de söker sötvatten för lek speciellt de vatten de kommer ifrån ursprungligen precis som i Norge ingen skillnad betyder att de efter att följt de normala strömmarna norrut börjar de intressera sej för kustvattnen, där gäller det att hitta områden för hugg dvs där koncentrationen av fisk är högre än normalt låter enkelt men är naturligtvis skitsvårt trots allt leta efter punkter som sträcker sej långt ut i havet dvs längre grundområden och dyl. som kan agera som "fångstarmar" om ni har tur betyder att dessa punkter kan ge fisk med jämna mellanrum om inte bara satsa på inlandsfiske i sjöar och liknande.
Lycka till ni kommer behöva det men om ingen försöker så blir det inget heller.

TAMTAM
2007-12-30, 22:31
Jo jag har läst den där, den är ju helt klart nedslående men det är nog lite som TAMTAM säger att det är än svårare med uppväxarlaxen. Det vandrar ju lax och öring i området, till ett helt gäng laxförande älvar så det måste gå på nåt vänster att hitta dem. Men det verkar ju inte lätt på nåt sätt. Verkligen inte. Att det är så få som ägnar sig åt det gör ju inte saken lättare heller.
Robert skilj på lax och öring det är två HELT skilda arter det ända de delar är det snarlika utseendet, tro mej laxen är pelagisk medans öringen är en typiskt strand/botten bunden fisk som kan dyka upp i öppen sjö om nödvändigt det händer men det är inte fiskens första val alls laxen däremot dyker endast upp i fritt vatten du hittar den aldrig nära land (om det inte är mycket djupt )annat än i älv
Vet att jag är dryg nu men iaf mvh

NAB
2007-12-30, 22:42
Om strömmar
http://www.ac.lst.se/files/44ghGnpP.pdf

Flodström
2007-12-30, 23:36
Hur vet du det här om strömmarna (ifrågasätter inte att det är sant, har letat utan framgång efter samma information). Jag har som tänkt att de får fisk i ryssjorna och det är massa lax i älvarna så det borde finnas lax i området, men det är klart det kanske krävs en högre koncentration av dem. Som jag förstått hur de lägger ryssjorna (de jag känner till) norr om Umeälven både kring holmön och kring kusten så är gapet norrut så det kan nog stämma det här med att de kommer norrifrån som du säger. Har faktiskt aldrig tänkt på det tidigare.

Jag vet inte om jag förstår det hela rätt men borde inte det innebära att det finns uppväxtområden norr om kvarken?

Jag kan inte så mycket i ämnet men det känns som väldigt intressanta idéer. Dock får jag inte ihop det med det du säger ovan om vandringsvägarna, skulle du kunna utveckla det lite?

För mig känns det som den stora utmaningen är att hitta fisken, men det är det väl å andra sidan alltid :) Det hela blir ju int' läggare av att det finns så många andra faktorer som gör om de biter eller inte. Fin inspiration till fortsatt laborerande iaf, tack för det.

Hur får man reda på allt sånt här? Det skulle vara skitintressant att veta verkligen.

Är det så som jag frågade lite om tidigare att all laxen som ska upp till typ dalälven osv trippar förbi landsort och understen och de här kända ställena? Medan den mer nordliga laxen kommer från andra uppväxtområden? Det finns ju så många väldigt fina laxförande älvar just kring västerbottenskusten, å andra sidan kanske inte en älv som umeälven som är igenbyggd redan i början släpper igenom så mycket lax? Å andrasidan är det väl stopp i dalälven oxå relativt tidigt?

Jag fattar som inte hur det hänger ihop :) Vad är det som gör att det finns så mycket mindre lax där uppe?

Fanks boss! :cheers:

Ang. havsströmmarna i Östersjön så är det inte nån gissning, det är väl dokumenterat av hydrologer, SMHI m.f också av oss fiskeribiologer som har forskat eller forskar på lax. (som student eller m.h.a. privatstudier kan du lära dig fiskebiologi och laxens livssykel i Östersjön bl.a.)

Det är ett känt faktum att ALL LAX i Östersjön vandrar till, och växer upp i södra östersjön, oavsett om den hör hemma i Mörrum, Dalälven eller Torne älv. Det bara är så för där är det varmare, större primärproduktion och inte minst större koncentrationer av bytesfisk. Dessutom så är havet lite mer salt
i södra delen än långt mot nord där salthalten är mycket lägre och passar inte uppväxande lax lika bra s.a.s. Själva vandringen tar lite energi då laxen som altid, utnyttjar havsströmmar för enkel transport precis som i lekvandringen i älven.
En gång genomförde jag ett telemetriförsök på dalälvslax. Vi märkte laxsmolt med radiosändare och sen satte vi ut en och en fisk som vi sen följde och trackade ner till Östersjön i Dalälvens mynningsområde. Den smolt som vandrade snabbast (eg. den som inte tog långa pauser) vandrade ut på ca 3tim 47 min från Älvkarleby (LFI) och den sträckan är ca 8,6 km lång. Vi förlorade den långt utanför mynningen p.g.a. att salthalten släckte ut radiosändaren på smolten. Det betydde en vandringshastighet på ca 1 mil per 4,4 tim eller ca 2,27 km/tim eller 54,6 km/dygn. Intressant var att alla smolten, då de kom till mynningen, vandrade söder ut så läng vi kunde pejla signalen.

Det betyder att smolten m.h.a. havsströmmarna sätter full fart söderöver mot havet öster-söder om Gotland och neröver mot Bornholm ca.

Då all uppväxande lax är koncentrerad till södra östersjön (och den laxen är mycket hungrigare) så säger det sig själv att då är också fisket mer givande i det södra området än vad det är längre norröver.

Då det är dags för lek utnyttjar laxen de nordgående strömmarna och den vuxna laxen passerar då till större delen den finska kusten och slutligen kvarken/Bottenviken. Väl deruppe så är det precis så som TAMTAM pekade på, laxen söker sig mer konkret mot sin hemälv. Det är här själva cluet är att finna invandringsvägarna till just den lokala hemälven. TAMTAM har också tipsat om sådana ev. produktiva områden att söka fisken på.

Dom som tror att trolling betyder att "hämta" fisk vet inte vad trolling över huvud taget är för nått (fiskbil kanske!!??, hahaha). Trolling är inte lätt och bara på egna erfarenheter varvat med goda tips från erfarna trollere kan det bli utdelning. Det bekräftas ju också av det svenska försöket för kommersiell trolling (fiasko, törs man säga det?)

Hoppas detta var något tydligare än min förra post. Det finns massor att fördjupa sig i när det gäller trolling och ni som nyligen har startat har mycket att lära av dem som har hållt på ett tag, också jag själv som är en halvamatör får jag kanske kalla mig själv, hehehe :rolleyes:

mvh

Flodström
2007-12-30, 23:46
Om strömmar

Perfekt NAB, tack för det. Tydligare än så kan man inte visa hur strömmarna går i Östersjön. Detta måste man ta hänsyn till i sin trollingstrategi. Det ger också delvis en förklaring till det bättre trollingfisket på finsk sida i förhållande till det på svensk sida.

mvh

Flodström
2007-12-30, 23:55
Robert skilj på lax och öring det är två HELT skilda arter det ända de delar är det snarlika utseendet, tro mej laxen är pelagisk medans öringen är en typiskt strand/botten bunden fisk som kan dyka upp i öppen sjö om nödvändigt det händer men det är inte fiskens första val alls laxen däremot dyker endast upp i fritt vatten du hittar den aldrig nära land (om det inte är mycket djupt )annat än i älv

Du ar nog inte dryg, hahaha. Tvärt om du har rätt i det du pekar på. Inta alla har det här klart för sig. Fiskens (här laxens) livshistoria tillsammans med det geografiska och topografiska läget och närmiljön bestämmer det här.

Havsöringen i många fjordar i Norge har en livshistoria som påminner om laxens, men vandringarna är bara lokalt relaterade till sillstimmen i fjordarna (i pelagialen)

Det är lätt att sätta likhetstecken på de båda arterna bara för att de är lika fenotypiskt (till utseende) men inget kan vara mer felaktigt. Dom har som poängterats här helt vitt skilda livshistorier och tillhör varsin art av fisk.

mvh

pepp-robert
2007-12-31, 00:51
Robert skilj på lax och öring det är två HELT skilda arter det ända de delar är det snarlika utseendet...

Ingen fara. Det var en liten felsägning bara, jag tror mig ha lite koll på skillnaderna iaf.

pepp-robert
2007-12-31, 00:54
Om strömmar

Superfint NAB. Tack.

pepp-robert
2007-12-31, 01:02
Ang. havsströmmarna i Östersjön så är det inte nån gissning, det är väl dokumenterat av hydrologer, SMHI m.f också av oss fiskeribiologer som har forskat eller forskar på lax. (som student eller m.h.a. privatstudier kan du lära dig fiskebiologi och laxens livssykel i Östersjön bl.a.)

Det är ett känt faktum att ALL LAX i Östersjön vandrar till, och växer upp i södra östersjön, oavsett om den hör hemma i Mörrum, Dalälven eller Torne älv. Det bara är så för där är det varmare, större primärproduktion och inte minst större koncentrationer av bytesfisk. Dessutom så är havet lite mer salt
i södra delen än långt mot nord där salthalten är mycket lägre och passar inte uppväxande lax lika bra s.a.s. Själva vandringen tar lite energi då laxen som altid, utnyttjar havsströmmar för enkel transport precis som i lekvandringen i älven.
En gång genomförde jag ett telemetriförsök på dalälvslax. Vi märkte laxsmolt med radiosändare och sen satte vi ut en och en fisk som vi sen följde och trackade ner till Östersjön i Dalälvens mynningsområde. Den smolt som vandrade snabbast (eg. den som inte tog långa pauser) vandrade ut på ca 3tim 47 min från Älvkarleby (LFI) och den sträckan är ca 8,6 km lång. Vi förlorade den långt utanför mynningen p.g.a. att salthalten släckte ut radiosändaren på smolten. Det betydde en vandringshastighet på ca 1 mil per 4,4 tim eller ca 2,27 km/tim eller 54,6 km/dygn. Intressant var att alla smolten, då de kom till mynningen, vandrade söder ut så läng vi kunde pejla signalen.

Det betyder att smolten m.h.a. havsströmmarna sätter full fart söderöver mot havet öster-söder om Gotland och neröver mot Bornholm ca.

Då all uppväxande lax är koncentrerad till södra östersjön (och den laxen är mycket hungrigare) så säger det sig själv att då är också fisket mer givande i det södra området än vad det är längre norröver.

Då det är dags för lek utnyttjar laxen de nordgående strömmarna och den vuxna laxen passerar då till större delen den finska kusten och slutligen kvarken/Bottenviken. Väl deruppe så är det precis så som TAMTAM pekade på, laxen söker sig mer konkret mot sin hemälv. Det är här själva cluet är att finna invandringsvägarna till just den lokala hemälven. TAMTAM har också tipsat om sådana ev. produktiva områden att söka fisken på.

Dom som tror att trolling betyder att "hämta" fisk vet inte vad trolling över huvud taget är för nått (fiskbil kanske!!??, hahaha). Trolling är inte lätt och bara på egna erfarenheter varvat med goda tips från erfarna trollere kan det bli utdelning. Det bekräftas ju också av det svenska försöket för kommersiell trolling (fiasko, törs man säga det?)

Hoppas detta var något tydligare än min förra post. Det finns massor att fördjupa sig i när det gäller trolling och ni som nyligen har startat har mycket att lära av dem som har hållt på ett tag, också jag själv som är en halvamatör får jag kanske kalla mig själv, hehehe :rolleyes:

mvh

Tack för utförlig info, fint som snus. Det var helt klart tydligare och mer i linje med hur jag hade förstått det tidigare, klart att det blir mer tunnsått och som du säger lite annorlunda förutsättningar om man tänker på alla de faktorer du tar upp här.

Får kanske försöka mer som TAMTAM säger med insjö, är ju inte stört långt till hornavan och de kringliggande sjöarna där. Har kollat lite på Team-chars sida, de har rätt fint med tips.

Jag tror inte att det är att åka och hämta fisken, det känns helt sjukt svårt, därav mitt idoga frågande här. Men som nämts så många gånger tidigare är det ju oxå i detta som det lockande ligger. Man har ju nån sorts störning som gör att man lockas av att det gör ont, om det så är förfrusna fingrar vid havsöringsjakt eller tålamod som prövas till bristningsgränsen :)

Peace

pepp-robert
2007-12-31, 01:12
Lite fler frågor bara, har kollat in strömkartan lite nogrannare. Den sydgående strömmen ligger ju efter hela svenska kusten. Som jag förstått det av ovanstående resonemang så åker laxen snålskjuts på strömmen på sin väg norrut mot lekvattnet. Hur kommer det sig att den smyger förbi simris, landsort och understen? Om det handlar om fisk som styr in mot lekvatten kring dessa områden borde de ju vara subjekt för samma spekulativa ohunger som kvarkenlaxen?

Flodström
2007-12-31, 01:20
Tack för utförlig info, fint som snus.

Jag tror inte att det är att åka och hämta fisken, det känns helt sjukt svårt, därav mitt idoga frågande här. Men som nämts så många gånger tidigare är det ju oxå i detta som det lockande ligger. Man har ju nån sorts störning som gör att man lockas av att det gör ont, om det så är förfrusna fingrar vid havsöringsjakt eller tålamod som prövas till bristningsgränsen :)

Peace

You are welcome.
Du missförstod mig på den här punkten, jag menade inte dig, men de människor som alldrig har sett en sportfiskebåt (än mindre en trollingbåt). Dem vet inte hur svårt det är för dig, mig och många andra som trollar, eller försöker att trolla för att få fisk i båten.

Klart man är helt störd/hjärntvättad, nästan, då man håller på med laxfiske (jag fiskar dessutom lax med fluga i älv i tillägg till trollingen så jag är nog extra hårt rammad, hehehe) :oj:

Men det får inte avskräcka dig från att trolla i kvarken eller på andra platser i norr. Tvärt om, det här måste vi fördjupa oss i och se om det går att gemensamt finna lösningar på för en effektivare norrlandstrolling, eller? :D

mvh

Flodström
2007-12-31, 01:41
Lite fler frågor bara, har kollat in strömkartan lite nogrannare. Den sydgående strömmen ligger ju efter hela svenska kusten. Som jag förstått det av ovanstående resonemang så åker laxen snålskjuts på strömmen på sin väg norrut mot lekvattnet. Hur kommer det sig att den smyger förbi simris, landsort och understen? Om det handlar om fisk som styr in mot lekvatten kring dessa områden borde de ju vara subjekt för samma spekulativa ohunger som kvarkenlaxen?

Dem fiskar på uppväxande blandbestång av lax. Det är på laxens "matfat", hehehe.

Klart ut i maj-juni så vandrar en del in mot t.ex. Mörrum och Emån, men det mesta av fisket sker faktiskt på blandbestånden i södra Östersjön. Laxen kan i vissa tillfällen käka lite olika betesfiskar. En är ju strömmingen (sill) men du har också tobis i Östersjön, och en del Nors längre norrut. Alla de här bytesfiskarna är attraktiva byten för laxen men oftast så jagar laxen de här bytesdjuren på lite olika tider under ett år. Laxen utnyttjar säkert de här bytesfiskarnas svagheter som t.ex. i lekperioden då de rör sig närmare svenska kustområden och är mer "smaskens" än vanligt.

När sen laxen lekvandrar så sticker dom av norrut, mot finnland först och sen längre norrut. Det här sker nog i etapper på så sätt att de tidiga leklaxarna vandrar redan tidigt på våren, kanske redan i mars-april från "matfatet" i söder. Dem tar det lungt i början och förflyttar sig succesivt mot finska kusten. Kanske de stoppar upp vid något tillfälligt strömmingsstim och käkar lite till?

Andra individer kanske startar lekvandringen senare och kör ett mycket tuffare löp tillbaka till hemälven, mera rakt på s.a.s.

Det är nog en del av svaret på varför det tas lax inte bara i södra Östersjön men lite runt om.

mvh

Flodström
2007-12-31, 11:51
pepp-robert, här är en annan karta. Den visar havs/sjötemperaturen i °C över hela Östersjön i realtid. följer man med på den så vet man var man skall fiska, hehehe.
Den visar klart varför fisken trivs bättre i södra delen, i nivå med Bornholm. Där är det fortfarande ca 8-9°C i vattnet :sun: och laxen äter fortfarande ganska mycket. :hungrig: (upp mot "Simris" också faktiskt, :fiska2: ). Längst i nord har du en vattentemp på bara någon/några +grader och det är inte trivseltemp. för lax. :mad:

http://www.itameriportaali.fi/sv/itamerinyt/sv_SE/pintalampoennuste/

edit: Studera också salthalten på kartan över Östersjöns strömmar. Det är också intressant i det den visar att längst i nord är salthalten så låg att det nästan är gämförbart med sötvatten. Trolling i havet blir på ett sätt som trolling/harling i älv då det är snack om fiske efter lekvandrande lax.

mvh ;)

team char
2007-12-31, 11:52
Tack för utförlig info, fint som snus. Det var helt klart tydligare och mer i linje med hur jag hade förstått det tidigare, klart att det blir mer tunnsått och som du säger lite annorlunda förutsättningar om man tänker på alla de faktorer du tar upp här.

Får kanske försöka mer som TAMTAM säger med insjö, är ju inte stört långt till hornavan och de kringliggande sjöarna där. Har kollat lite på Team-chars sida, de har rätt fint med tips.

Peace
Från Holmögadd så är det bara ca25 distans över till fiskeplatserna utanför finska kusten. från Lövånger har jag 45 distans över till Karleby där jag har några bekanta som trollar efter Lax så det blir att åka över några dagar i sommar när Laxen passerar där.
Vi gjorde några små försök i somras här utanför i Skelleftebukten vi är 5-6 trollingbåtar här i Skellefteå så skulle vi göra en gemensam satsning så skulle det nog gå att få någon Lax.
Här finns det 3-5 Lax förande älvar inom 3-4mil men laxen kommer med så stor spridning till dom. Till Byske kommer Laxen mitten till slutet av maj medans i Skellefteälv kommer den inte förrän mot slutet av juli.
Till sommaren så ska jag inte tävla så då blir det nog ett antal dagar/veckor som kommer att läggas på att trolla lax utanför Skellefteå. Så kanske någon dissorienterad Lax hittar åt en av mina skedar

Men man skulle nog behöva hjälp av en rutinerad lax trollare ;) att tyda sjökortet och få lite tips vart man skulle kunna lägga ned lite tid. Har varit i kontakt med några gamla långrevs fiskare och fått vata var dom la ut sina krokar

TAMTAM
2007-12-31, 14:13
Ska tillägga vad gäller öringen enligt min tro blir riktigt stor fisk betydligt mer laxlik i beteendet dock inte de mindre tar tid anledningen till detta är att det är mycket svårt för att inte säga omöjligt att komma i kontakt med stor öring nära land normalt försvinner de efter ca sex kilos storlek så var det förr nuförtiden verkar inte såna fiskar existera alls i Stockholms området iaf dvs skärgårdsvattnen inte Strömmen och liknande ställen har kompisar som kastar fanatiskt efter dem mycket sällan får de fiskar över fem kilo i vikarna och på grynnorna, själv har jag fått ett fåtal över sexkilos gränsen och det var minst sagt långt emellan dem samtliga kom alltid i närheten eller mycket nära djupt vatten en riktigt svår fisk är det lever troligen nära botten betydligt längre ner i branterna svår att komma åt med småskalig trolling som vi ofta körde då pga djupet med stora grejor hamnar du oftast för långt ut passar mera laxen.
Har fått några öringar under laxtrollingen men den är inte vanlig speciellt inte de senaste säsongerna då jag inte fått en endaste trots intensivt fiske då efter laxen förr fick jag alltid ett par st varje år det är betydligt lättare att ta en hyfsad lax än en stor öring på trolling. mina erfarenheter iaf
Tror att om ni testar efter vandringslaxen där norrut spring inte över ån efter vatten som jag ser det skulle det vara orationellt för fisken att vandra till finska sidan kan inte fatta meningen med detta då de får simma en längre sträcka varför de uppenbarligen får mer fisk där kan helt enkelt bero på att flera fiskar efter dem och har lyckats hitta områden som funkar helt enkelt.
Hoppas ni hittar dem det kommer inte bli lätt kan nämna att jag fick fyra och tappade en i våras på ca 15 turer och det i etablerade vatten där jag vet med säkerhet att de kommer dyka upp förr eller senare, hugger gör de inget snack säkerligen lika bra hos er trots allt hugger de i älven varför inte på havet? (fick en +10 förra året där småfisken ramlade ur munnen på den magen var proppfull blandat skarpsill och spigg bjuds det så äter de och jagar aktivt så långt norrut som till Landsort iaf)
Var ni lägger grejorna har avgörande betydelse helt säkert.
Svårt lycka till skitkul om ni hittar något

Flodström
2007-12-31, 14:27
skulle det vara orationellt för fisken att vandra till finska sidan kan inte fatta meningen med detta då de får simma en längre sträcka varför de uppenbarligen får mer fisk där kan helt enkelt bero på att flera fiskar efter dem och har lyckats hitta områden som funkar helt enkelt.

Otaliga märkningsförsök har avslöjat var lekvandringarna föregår (data på fångstresultat av vuxen, märkt lax från de flesta av alla svenska laxälvar visar det här). Så hur märkligt det än låter, laxen vandrar norrut på finsk sida.
Det komplicerar också det internationalla samarbetet med att skydda lax mot för stort fisketryck. Smolten produceras i sverige (naturligt + kompensation) och vuxen lax vandrar tillbaka utefter den finska kusten. Vems är laxen? :wasntme-s

mvh :cheers:

DavidJ
2007-12-31, 14:31
Från Holmögadd så är det bara ca25 distans över till fiskeplatserna utanför finska kusten. från Lövånger har jag 45 distans över till Karleby där jag har några bekanta som trollar efter Lax så det blir att åka över några dagar i sommar när Laxen passerar där.
Vi gjorde några små försök i somras här utanför i Skelleftebukten vi är 5-6 trollingbåtar här i Skellefteå så skulle vi göra en gemensam satsning så skulle det nog gå att få någon Lax.
Här finns det 3-5 Lax förande älvar inom 3-4mil men laxen kommer med så stor spridning till dom. Till Byske kommer Laxen mitten till slutet av maj medans i Skellefteälv kommer den inte förrän mot slutet av juli.
Till sommaren så ska jag inte tävla så då blir det nog ett antal dagar/veckor som kommer att läggas på att trolla lax utanför Skellefteå. Så kanske någon dissorienterad Lax hittar åt en av mina skedar

Men man skulle nog behöva hjälp av en rutinerad lax trollare ;) att tyda sjökortet och få lite tips vart man skulle kunna lägga ned lite tid. Har varit i kontakt med några gamla långrevs fiskare och fått vata var dom la ut sina krokar

Rutinerad och rutinerad, något matnyttigt tror jag mig åtminstone kunna dela med mig utav... Oavsett Norrland eller Blekinge, oavsett älv, oavsett VANDRINGSRIKTING, tycker iaf jag att det finns ett par helt avgörande- tillika vägvisande faktorer i sökandet efter vandrarna.
1. Leta efter en så "flaskhals" liknande bottentopografi som möjligt, närmast tillåtet älvens inlopp! Djupa (30-100m) avsmalnande partier/rännor ÄR idealet.
2. Sök "vandringshinder" (kraftigt uppskjutande grund/rev) som tydligt skär av dessa möjliga vandringsvägar. Fiska uteskutande längs med dessa!
3. Frånlandsvind - fiska i östra kanten av "rännan", pålandsvind - fiska i västra...
Utan att vara någon expert är jag rel säker på att X-antal kvällar med sjökortet på vardagsrumsbordet borde avslöja iaf någon sådan potetiell "laxinfart" i anknytning till samtliga större svenska laxförande älvar... Vill absolut inte framhålla mig själv som någon magistertrollare, heller inte slå någon på fingrarna. Åkte själva för ett antal år sedan ett skapligt stycke norr över, extremt kunskapfattiga bör tillägas. Efter att studerat kortet under bilresan samt en handfull tips från trollingkollegor, sattes kursen bestämt 07.00. Sagt och gjort, 08.45 låg där 13,7kg 99cm silver på durken, ofattbart men sant! Även om just den fisken säkerligen mest baserades på ren och skär NYBÖRJARTUR, bevisar det ändå att inget är omöjligt...

Lycka till!

TAMTAM
2007-12-31, 14:38
Ok Flodsröm har naturligtvis ingen järnkoll på detta kan nog vara som du säger men det känns inte rationellt som sagt då hela norrlandskusten är full med laxälvar den ena efter den andra norrut till skillnad mot finsksidan finns några där men inte så många jämfört med vår sida.
Det krävs tålamod och en järnhård tro på att de dyker upp förr eller senare kan tillägga att jag fick två relativt snabbt i våras därefter en längre period utan ett ryck i bitarna säkert upp emot tio turer sen kom två snabba igen samt ytterligare en som släppte strax bakom båten, då vet jag att de kommer förr eller senare bara nöta envist på, (men innan man har vetskapen att de kommer din väg!!!!) mvh
Skickar en kanonlänk privat mycket användbar kanske du har den redan men iaf

TAMTAM
2007-12-31, 14:44
Rutinerad och rutinerad, något matnyttigt tror jag mig åtminstone kunna dela med mig utav... Oavsett Norrland eller Blekinge, oavsett älv, oavsett VANDRINGSRIKTING, tycker iaf jag att det finns ett par helt avgörande- tillika vägvisande faktorer i sökandet efter vandrarna.
1. Leta efter en så "flaskhals" liknande bottentopografi som möjligt, närmast tillåtet älvens inlopp! Djupa (30-100m) avsmalnande partier/rännor ÄR idealet.
2. Sök "vandringshinder" (kraftigt uppskjutande grund/rev) som tydligt skär av dessa möjliga vandringsvägar. Fiska uteskutande längs med dessa!
3. Frånlandsvind - fiska i östra kanten av "rännan", pålandsvind - fiska i västra...
Utan att vara någon expert är jag rel säker på att X-antal kvällar med sjökortet på vardagsrumsbordet borde avslöja iaf någon sådan potetiell "laxinfart" i anknytning till samtliga större svenska laxförande älvar... Vill absolut inte framhålla mig själv som någon magistertrollare, heller inte slå någon på fingrarna. Åkte själva för ett antal år sedan ett skapligt stycke norr över, extremt kunskapfattiga bör tillägas. Efter att studerat kortet under bilresan samt en handfull tips från trollingkollegor, sattes kursen bestämt 07.00. Sagt och gjort, 08.45 låg där 13,7kg 99cm silver på durken, ofattbart men sant! Även om just den fisken säkerligen mest baserades på ren och skär NYBÖRJARTUR, bevisar det ändå att inget är omöjligt...

Lycka till!
Riktigt bra! precis min tro för att ha minsta chans måste man eliminera vatten redan på förhand vilket naturligtvis låter lätt men är otroligt svårt :sun:
Fin fisk du tog en dröm för oss som är sålda gratulerar fick nästan en identisk också i år när den ligger i håven så skallrar det i knäna man vet vilket jobb som ligger bakom!

DavidJ
2007-12-31, 16:00
Riktigt bra! precis min tro för att ha minsta chans måste man eliminera vatten redan på förhand vilket naturligtvis låter lätt men är otroligt svårt :sun:
Fin fisk du tog en dröm för oss som är sålda gratulerar fick nästan en identisk också i år när den ligger i håven så skallrar det i knäna man vet vilket jobb som ligger bakom!

Kul att höra! Kanske låter väl inskränkt, men vi fiskar helt uteslutande enligt just de tre riktlinjer jag tidigare nämnde. Platsen ifråga vi i nuläget satsar hårt på handlar därmed enbart om drygt 3nm/1,5h trolling ostlig riktning, helomvändning 1,5h trolling västlig riktning, vändning...... 13-14h fiske å ~9 vändor brukar i ärlighetens namn ge 1-2 påslag! Låter kanske måttligt spännande för den oinvigde, men då 117cm/20.9kg silver går i håven är lyckan TOTAL vill jag lova!

ps: absolut inte meningen som skryt!, kunde bara inte låta bli :) Skitfiske på er alla! ds.

TAMTAM
2007-12-31, 16:13
David tror jag vet var din öst västliga rutt ligger!
Man längtar till maj-juni nu i år ska detta stråk besökas av oss också!
Vilken fisk har en något mindre som största och jag vet hur det känns när den glider över relingen!
Gott nytt år på dej så ses vi där kanske :sun::sun:

anders berg
2008-05-27, 06:20
Säsongen i kvarken ser lovande ut. Var på premiärtur 24-25.5. utanför Vaasa i Finland. Lördagen tappade vi en 6-7kg lax vid båten och söndagen fick vi en riktigt fin lax på 97cm med vikten 10,9kg.

http://i197.photobucket.com/albums/aa70/aberg_01/P5250067.jpg

http://www.kalajuttu.com/index.php?topic=453.0

Alessandro
2008-05-27, 16:29
Stort grattis, hade ni mycket fisk på ekolodet?

anders berg
2008-05-27, 17:57
Mera strömming än på många år, det kan vara en orsak varför säsongen startat så bra på finska kusten. Laxarna kommit närmare land än normalt. Temperaturskilnaderna i ytvattnet var mycket mindre än vad det brukar vara, var svårt att hitta större än en grads skillnad, brukar normalt vara upp till 3 grader.

JohanP
2008-07-29, 23:51
Vill hålla liv i den här tråden.... Vi kommer nästa säsong att testa laxtrolling utanför örnsköldsvik (skeppsmalen).. börjar redan få lite feber... bara 10 månader kvar.. kanske tur det så att man hinner få ihop lite beten och spön, rullar...

TAMTAM
2008-07-30, 00:07
Johan sök de djupare passagevägarna norrut i kvarken och norra bottenhavet fiska i branter i omedelbar närhet till detta har du tur går det hem omöjligt för mej att säga men där skulle jag börja iaf
Titta noga på geografin runt Landsort Understen etc vad skiljer ut dessa områden från havet i övrigt?
Du har tio månader på dej att fundera vet faktiskt inte om det finns något som skiljer däruppe men du bör studera dina sjökort leta efter områden som kan fungera som "fångstarmar" dvs driver fisken i en viss riktning riktigt svårt är det men där måste du börja har du yrkesfiskare att snacka med i området rekommenderar jag Famous Grouse lycka till knip en nästa vår :sun: