Visa fullständig version : hur fungerar flötet riktigt?
Mikespike82
2003-06-19, 19:19
köpte mig ett flöte till gäddmete, men nu när jag tittar på det så ser det lite annorlunda ut, ja ni ser ju själva!
Hur ska man göra för att bestämma djupet? Är det nån sort stoppknut man ska göra ovanför lekandet där? men då måste man ju göra världens största knut för att den inte ska glida igenom hålet.
Och vilket djup är lämpligt att meta på?
Mikespike82
2003-06-19, 19:26
ingen som kan svara? ska lägga mig å sova lite snart, jobbar natt ikväll!!
Du kan köpa flötesstopp och sätta ovanför lekandet, så att du kan ändra djupet.
köp ett Drennan 28g glidflöte istället..det bästa..såna där "dartflöten" tas upp så jävlit av vinden..(det gillar inte jag)...=)
Mikespike82
2003-06-19, 19:38
ok, men sen när man vevar in, då vevar man in flötestoppet på rullen eller? sen glider flötet ner mot firren?
Till Mikespike82: Jo, du kan veva in flötesstoppet på rullen. Jag tror att du kan köpa flötesstopp på Cykel och moped.
Mikespike82
2003-06-19, 19:43
grymt!! så ska jag fara upp till stan när jag slutar jobba på söndag, sen blir det att gäddmeta i 4 dagar, hehe!!
Det finns bara en storlek på dom dära stoppen eller?
Till Tribal: Det är meningen att de ska tas upp av vinden, så att de driver och täcker av ett större område.
Till Mikespike82: De finns i olika storlekar.
Mikespike82
2003-06-19, 19:47
jo för tusan det borde funka med ett sånt här flöte, har aldrig metat gädda förut, men någon gång ska ju bli den första.
Verkar grymt skoj också, sen vekar det som att alla som metar gädda får lite större gäddor
Mikespike82
2003-06-19, 19:47
va tror du man behöver för storlek till det här flötet? eller kanske lika bra att ta med sig flötet dit så får dom välja ut nåt som passar
Till Mikespike82: Ja, ta med dig flötet dit. Om du inte hittar några flötesstopp kan du knyta stoppknutar.
Mikespike82
2003-06-19, 19:54
men man måste ju knyta grymt stora knutar då ju, känns lite småjobbigt, eller det kanske finns någon speciell knut, har för mig att jag sett en sån här på fiskesnack
Till Mikespike82: Jo, det är en speciell knut, men du måste ändå använda grov lina till stoppknuten.
Mikespike82
2003-06-19, 19:59
ok ska se om jag hittar knuten någonstans, annars får det bli att köpa en färdig, det lät rätt så behändigt ändå!
Tog bilden ur ett av Raniceps inlägg:
Mikespike82
2003-06-19, 20:04
tackar tackar, nu "hajar" jag nog det hära, bara hoppas att gäddorna hugger också.
El Crapone
2003-06-19, 20:05
ååå va sugen jag blev på att meta gädda nu.. man får ta en tur nu till helgen!
raniceps
2003-06-19, 20:28
Originally posted by NEO
Tog bilden ur ett av Raniceps inlägg:
Kan tillägga att jag länkade den från http://danolo.asff.nu
Mellan stoppknuten/flötestoppern och flötet skall du ha en liten plastpärla.
Den gör att du inte behöver knyta mastodontknutar, knuten kan inte fastna i flötet osv.
Åk till Panduro eller nån liknande pysselbutik och köp en påse plastpärlor. Såna där som ungarna gör halsband av. Indianpärlor tror jag att dom kallas.
Mikespike82
2003-06-19, 21:29
ok plastpärlor också, sånna har vi massor av.
nu är jag riktigt sugen på att firra lite, men tyvärr ska man och jobba lite, men det ha har ju också sina goda sidor då man kan köpa mera fiskegrejor, hehe
NEO: hehe..ja jo..jag vet det..det va därför jag la till "det gillar inte jag"..=)..jag gillar att precisera mig till olika platser och sedan fiska av dom i den takt jag vill..=)
Mikespike82
2003-06-19, 21:39
Originally posted by tribal
NEO: hehe..ja jo..jag vet det..det va därför jag la till "det gillar inte jag"..=)..jag gillar att precisera mig till olika platser och sedan fiska av dom i den takt jag vill..=)
Men det går ju att ta bort de översta, "lilla seglet" man bara rycker bort det så tar det inte upp så mycket vind
jag tog bort pinnen som sitter i flötet och satt dit en avkapad dartpil istället och då blev det ett sån där "segel-flöte".
Originally posted by Mikespike82
va tror du man behöver för storlek till det här flötet? eller kanske lika bra att ta med sig flötet dit så får dom välja ut nåt som passar
flötesstoppers från darts finns i 3 storlekar. small, medium och large.
har ett sånt flöte. storlek large är lagom till det men medium går oxå att använda.
var försiktig så den där pil grejjen högst upp inte släpper. den gör det lätt. hur djupt man sk ameta har ja ingen aning om. har bara fått gädda på bottenmete eller när jag har metat abborre med mört/löja
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.