Visa fullständig version : Enmansbåt
Jo.
nån som har nå bra tips på en båt som man klara av att hantera på en man.
Kikat lite på zegul380, kanske minsta lindern?
:peta:
vad kostar zegul380, blev själv sugen på den.
MVH Micke
hittar inge prisinfo om dem. Men jag har mejlat å frågat..
(ska även få en katalog:D)
Vore fint med en sån som man kan slänga på taket på min gamla V70. Fast de finns väl fler båtar som e "byggsatser"..
Flodebanan
2007-05-06, 21:11
Jo.
nån som har nå bra tips på en båt som man klara av att hantera på en man.
Kikat lite på zegul380, kanske minsta lindern?
:peta:
Tror inte du behöver kika på så små båtar för att klara dom själv. En Linder 400;a fixar man utan prob. Kan inte tänka mig att det skulle vara ngr större prob med att fixa ännu störra båtar heller. Kanske inte första gången man trailer, men efter några turer med rutinerad polare är det nog inga större problem...
De va ju just de att jag vill ha upp den på taket.
Då får han väl inte va för bred, dessutom får jag inte lasta mer än 100kg där uppe..
Flodebanan
2007-05-06, 21:25
De va ju just de att jag vill ha upp den på taket.
Då får han väl inte va för bred, dessutom får jag inte lasta mer än 100kg där uppe..
Men säg det då ;)
_StoraLe_
2007-05-06, 21:34
Men säg det då ;)
läs en gång till.. 4:e inlägget.
Har en Linder 355 och den hanterar man utan bekymmer ensam vid iläggning och upptagning och med ett vettigt takräcke så lastar Du den ensam på taket på 5 min och vikten är 75kg så ingen fara för maxlasten heller.
På min sitter det en Mercury 5 hk och det räcker bra om man är ensam med lite prylar, är man två man så planar den inte med 5.an utan då får det bli lite mera kusar men Du vet ju bäst själv om du kommer att ha sällskap eller inte.
Två plankor fasttejpade på takräcket är bara vad som behövs. Och lite rep eller spännremmar. På min 945 har allsköns båtar blivit fraktade. Störst men inte tyngst var en 440 för inte så länge sen. I fredags åkte min Utter 370 upp med vikt 120 kilo.
Bara man får fören upp på kanten på Plankan (takräcket) är det bara att skjuta på till den ligger i balans. En mindre båt som Rospigg fixar man ju självt. Om man inte är allt för klen eller dålig rygg.
precis, trevligt trevligt!!..
Men man behöver ju inte plana alla gånger heller.
Varför ha så bråttom :D
20K, trodde de skulle va värre..
Alltså plankor som är längre än takräcket. Har samma som alltid passar till alla båttyper av bredd och längd.
Alltså plankor som är längre än takräcket. Har samma som alltid passar till alla båttyper av bredd och längd.
Längden är väl inte problem, om den inte blir överdriven alltså, då kommer väl vikten säga stopp förre eller? De blir nog värre på bredden, max e väl 2,1m?
Två plankor fasttejpade på takräcket är bara vad som behövs. Och lite rep eller spännremmar. På min 945 har allsköns båtar blivit fraktade. Störst men inte tyngst var en 440 för inte så länge sen. I fredags åkte min Utter 370 upp med vikt 120 kilo.
Bara man får fören upp på kanten på Plankan (takräcket) är det bara att skjuta på till den ligger i balans. En mindre båt som Rospigg fixar man ju självt. Om man inte är allt för klen eller dålig rygg.
Behövs väl en längsgående planka som ligger utanför bilen så att man inte skadar den så att man kan resa upp båten på aktern och luta mot den längsgående plankan och sen lyfta upp aktern och vrida i position.
Bättre än tejp är att fästa plankorna i lastbärarrna med ett klämfäste (typ Biltemnas cykelställ för tak transport) och så fästa den längsgående plankan med vagnsbult och låsmutter så kan man enkelt ta bort det och bara fälla ihop för enkel förvaring.
Kolla länken om du inte planerar trailer bra ide om båten (har sett den för små båtar också klämfästen till akterspegeln) inte väger 120 kg förstås behövs bara en dragkrok och lite svets.....
http://www.basspro.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=10151&catalogId=10001&langId=-1&partNumber=45275&hvarTarget=search&cmCat=SearchResults
haha. läckert.
Fast där va den ju inte satt på kulan, de va ju nån superspecialare.. MEn de borde ju gå å fixa. Smart lösning
Ingen som har nå mer tips på båt?
Glömde nämna att Linder säljer ett eget takräcke med en konstruktion som medger ensamlastning så som jag beskrev men det kostar ju så klart en hyfsad slant så lite egen kreativitet och snickeri så funkar det lika bra, men mera pengar kvar till fiskeprylar :D
Varför behöver Du fler tips på båtar inte mycket att fundera på för den användningen, bara bestämma om Du ska ha en 355.a eller 400.a :D :blah:
Hehe..
E lite sugen på en sån Zegul..
Får åka å prova åka mig en sån tror jag. Fast Linder e ju alltid Linder..
Har en linder båtlastare som du kan få köpa till ett bra pris. Använder den inte längre då jag har båt på trailer numera. Använde den till att lasta en 410 cm. aluminiumbåt på biltaket och måste säga att det fungerade bra. Båtlastaren är i bra skick.
Hur funkar en sån? E de inte bara som en ram som sticker ut lite från båten?
Kolla på bilderna här http://www.linder.se/sidor/products.asp?prodid=131 deet är riktigt smidigt.
Okå, ja de va de jag gjord. Såg ut som nån form av ram
Precis, det är som en ram som gör det lättare att lasta på båten ensam, utan att repa bilen. Breddar även takräcket så att båten får plats ordentligt. En gedigen konstruktion av aluminium. Monteras på och av i en handvändning då den inte används.
Den här klarar du lätt!
http://www.porta-bote.com/
Det svåra blir väl att hitta en svensk återförsäljare. Det har genom åren funnits en del handlare med den i utbudet men jag vet inte hur det ligger till med den saken just nu.
Rospigg, varför krångla till det. Har en Volvo 945, där man sätter räcket precis i sista kant på taket. Har ingen sån där ny pruttbil med plastlister. Utan en riktig bil anpassad för fiske.
Då är det ingen match att sätta fören precis på kanten och sedan skjuta upp den. Har gjort så på alla bilar jag ägt. Även mindre bilar som Volvo 360 har fått bekänna färg på samma sätt.
I över 15 år har det gått utan problem.
Fast vill man krångla till en sån enkel sak som att kasta upp en båt på taket är det fritt fram.
Kolla Marines båtar, både billigare och lättare än Linder (tror jag). En kompis köpte just den minste och den väger nånstans mellan 30-35 kg tror jag.
http://www.marinfritid.com/prodlista_nb.asp?FabrikatID=43
Kolla Marines båtar, både billigare och lättare än Linder (tror jag). En kompis köpte just den minste och den väger nånstans mellan 30-35 kg tror jag.
http://www.marinfritid.com/prodlista_nb.asp?FabrikatID=43
Dem båtarna är i samma klass som Sea Nymph och OMC mfl (synade dem nere på mässan) och dem är inte i närheten så hållbara som Linder och tar lätt skada av att sjösättas vid stränder eller om man skrapar mot stenar, polaren har en OMC och det räcker att man slår i ett drag så blir det en bula i plåten :ledsen:
Visst är vikten låg men dem är som sagt väldigt känsliga och går illa i sjön just pga sin låga vikt och vibrationerna framförallt vid lite vågor är plågsam så jag skulle avråda å det starkaste att köpa dem båtarna för fiske.
My 2 Cent
Om nåt är alltför lätt får man nog tänka efter. Håller absolut med Rospigg om dessa båtar utan att ens testat eller sett dom. Sea Nymph är ju inte ens med deras vikt ett uns av jättelivslängd.
Bättre då att ha en båt med lite mer vikt och mer trygghet på alla fronter.
Min Crescent 360 väger ju bara 60 kilo. Och den puttar man ju utan savårighet själv på taket. Och då är den inte ens popnitad.
Dem båtarna är i samma klass som Sea Nymph och OMC mfl (synade dem nere på mässan) och dem är inte i närheten så hållbara som Linder och tar lätt skada av att sjösättas vid stränder eller om man skrapar mot stenar, polaren har en OMC och det räcker att man slår i ett drag så blir det en bula i plåten :ledsen:
Visst är vikten låg men dem är som sagt väldigt känsliga och går illa i sjön just pga sin låga vikt och vibrationerna framförallt vid lite vågor är plågsam så jag skulle avråda å det starkaste att köpa dem båtarna för fiske.
My 2 Cent
Okej, jag vet som sagt inte mycket mer än det lilla jag skrev, kompisen har inte ens testat den än. Bra synpunkter. Själv väljer jag hellre en kanot som är ett underskattat färdmedel.
Shitlake
2007-05-08, 21:26
Om nåt är alltför lätt får man nog tänka efter. Håller absolut med Rospigg om dessa båtar utan att ens testat eller sett dom. Sea Nymph är ju inte ens med deras vikt ett uns av jättelivslängd.
Bättre då att ha en båt med lite mer vikt och mer trygghet på alla fronter.
Min Crescent 360 väger ju bara 60 kilo. Och den puttar man ju utan savårighet själv på taket. Och då är den inte ens popnitad.
på tal om vikter,nån som vet hur mycket en Höga Rodd 430 -96:a väger?så exakt som möjligt?
Oj, va många tips.
Ska kolla upp dom!
Ska åka till sthlm å kika närmare på den båten jag hade kollat på från början
My 2 Cent
Det skrivs så mycket skit här ibland så man blir mörkrädd "buckla i båten av ett drag"??...Om båten är lätt så beror det givetvis på att materialet är lite tunnare. Beter man sig normalt så är det inga problem. Vet inte om jag är så impad av en tung Linder som inte ens planar. Då kan man lika gärna köpa vilken plasteka som helst för en billigare peng...
Spana in de här små sportfiskebåtarna från Amerikanska KL Industries, ganska fräna. Har för mig att den svenska leverantören finns i Bromma/stockholm.
http://www.malist.se/?page=1_6
Spana in de här små sportfiskebåtarna från Amerikanska KL Industries, ganska fräna. Har för mig att den svenska leverantören finns i Bromma/stockholm.
http://www.malist.se/?page=1_6
Nu börjar det likna nåt! Bra priser och båtar avsedda för sportfiske.
Nu börjar det likna nåt! Bra priser och båtar avsedda för sportfiske.
Exakt, bara mattan som fattas :)
Det skrivs så mycket skit här ibland så man blir mörkrädd "buckla i båten av ett drag"??...Om båten är lätt så beror det givetvis på att materialet är lite tunnare. Beter man sig normalt så är det inga problem. Vet inte om jag är så impad av en tung Linder som inte ens planar. Då kan man lika gärna köpa vilken plasteka som helst för en billigare peng...
Synd att Du har en sån negativ attityd KG.
Jag skriver inte någon "skit" i detta ämne utan berättar bara vad jag sett och upplevt under praktiskt fiske i likvärdig båt, och JO det blev en tydlig buckla i skrovsidan när polaren fick bygelfällning i utkastet med en 10gr jigg som slog i sidan den bucklan knackades ut med efter hemkomst men det är otroligt tunn plåt i alu båtar i den viktklassen detta har inträffat vid flera tillfällen så ingen slump.
En annan incident var när vi vid driftfiske stötte emot en sten som vi bedömde att vi skulle flyta över men det stötte i och en buckla som resultat, inget av detta hade inträffat på en båt i kraftigare alu som Linder.
Jag har sjösatt och tagit upp min Linder på steniga stränder många gånger under dem 10 år jag haft den och det har inte gjort någon skada, hade jag utsatt en tunnplåtad lättviktsbåt eller "plasteka"för samma behandling under så lång tid så hade den varit slut för länge sedan, när polarens båt ska i måste den bäras ända ut i vattnet om det inte är en slät gräs eller sandstrand för att den inte ska bli skadad, så det skiljer rejält på dessa båtar.
Du säger att Linder är tunga och inte planar, det får mig att tro att Du saknar erfarenhet av Linder båtar, en 355.a väger 75kg och planar utan problem med en 5hk och en person (14knop enl GPS) optimalt är dock en 8-10 hk då planar den utan problem med två pers och utrustning, 400.an väger ca 85-90kg och kan nog behöva 15-20hk men allt beror på hur man använder sin båt.
Så innan Du anklagar någon för skitsnack så borde Du kolla fakta så slipper Du göra Dig till åtlöje.
Synd att Du har en sån negativ attityd KG.
Jag skriver inte någon "skit" i detta ämne utan berättar bara vad jag sett och upplevt under praktiskt fiske i likvärdig båt, och JO det blev en tydlig buckla i skrovsidan när polaren fick bygelfällning i utkastet med en 10gr jigg som slog i sidan den bucklan knackades ut med efter hemkomst men det är otroligt tunn plåt i alu båtar i den viktklassen detta har inträffat vid flera tillfällen så ingen slump.
En annan incident var när vi vid driftfiske stötte emot en sten som vi bedömde att vi skulle flyta över men det stötte i och en buckla som resultat, inget av detta hade inträffat på en båt i kraftigare alu som Linder.
Jag har sjösatt och tagit upp min Linder på steniga stränder många gånger under dem 10 år jag haft den och det har inte gjort någon skada, hade jag utsatt en tunnplåtad lättviktsbåt eller "plasteka"för samma behandling under så lång tid så hade den varit slut för länge sedan, när polarens båt ska i måste den bäras ända ut i vattnet om det inte är en slät gräs eller sandstrand för att den inte ska bli skadad, så det skiljer rejält på dessa båtar.
Du säger att Linder är tunga och inte planar, det får mig att tro att Du saknar erfarenhet av Linder båtar, en 355.a väger 75kg och planar utan problem med en 5hk och en person (14knop enl GPS) optimalt är dock en 8-10 hk då planar den utan problem med två pers och utrustning, 400.an väger ca 85-90kg och kan nog behöva 15-20hk men allt beror på hur man använder sin båt.
Så innan Du anklagar någon för skitsnack så borde Du kolla fakta så slipper Du göra Dig till åtlöje.
Vet inte vem som gör sig till åtlöje? Jag kan inte i bedöma hur du behandlat din Linder. Men jag vet att om man är normalt aktsam så funkar även en hanterbar aluminumbåt att fiska från. Min båt väger 45 kilo och kan givetvis inte jämföras med plastbåtar eller plåtbåtar på närmare 100 kilo. Men den funkar. Planar f.ö med en 4 hkr fyrtakt om jag är själv i båten.
Men visst, är man inte rädd om grejorna ska man givetvis köpa tungt och dyrt...
Vet inte vem som gör sig till åtlöje? Jag kan inte i bedöma hur du behandlat din Linder. Men jag vet att om man är normalt aktsam så funkar även en hanterbar aluminumbåt att fiska från. Min båt väger 45 kilo och kan givetvis inte jämföras med plastbåtar eller plåtbåtar på närmare 100 kilo. Men den funkar. Planar f.ö med en 4 hkr fyrtakt om jag är själv i båten.
Men visst, är man inte rädd om grejorna ska man givetvis köpa tungt och dyrt...
Självklarrt är jag rädd om mina grejor och speciellt båtar då jag som öbo är helt beroende av att dem funkar och just därför föredrar jag lite rejälare grejor som håller för användning under hårda förhållanden men jag är inte oaktsamm i min hantering men under dem +40 år som jag bott på ön har det i familjens och min ägo passerat ett antal båtar och dem har bytts ut för att dem inte höll måttet men under dem senaste 25 åren har det när det gäller allt-i-allo båtar bara varit alu båtar av fabrikat Buster och Linder som gällt och dem håller.
Klart att en lättvikts alu båt håller att fiska ifrån men hur beter den sig när den ska upp/i sjön eller när det blåser upp och blir vågor, hur klarar den lättare gång i is vid vårfisket??
Jag känner mig iaf inte trygg i en sån båt som har så tunt skrov att jag kan buckla till det med hand/fot kraft utan verktyg, blev arg en gång när jag tappade en gädda från polarens båt och stampade till med foten och det orsakade en deformering av båtbotten :( .
Men står man ut med dem bristerna och bara ser till bekvämligheten med låg vikt och offrar säkerhet och stabilitet så visst välj en lättviktsbalja.
Vad priset anbelangar så tycker jag det är motiverat att betala mera för högre säkerhet och kvalitet då jag värderar mitt liv högt och hellre snålar på andra mindre viktiga saker för att kunna skaffa mig en så säker båt som möjligt, men det är jag det och mina värderingar :ogen:
På vilket sätt skulle en båt på 75-90 kg vara ohanterbar för en person??
Jag har hanterat min båt vid iläggning, upptagning, vändning och lastning ensamn fler gånger än jag kan minnas och det är inga problem alls, även kortare landtranporter utan vagn går fint ensam, tackvare att Lindern har en förstärkt köl som tål att båten dras på marken även med lite last och motorn påmonterad, det kan jag garantera att en lättviktsbåt inte pallar med.
:btt3: :btt3:
http://www.blocket.se/vi/11878320.htm?ca=23_3_s
Får nog hålla med Rospigg i det han skriver. Retar väl upp KG som vanligt. Men har precis samma erfarenhet som Rospigg. Sålde förresten min 5 meters aluminuimbåt igår. Popnitad och grann var den.
Är inget fan direkt av aluminium. Förutom nån Silverbåt med glasfiber inbyggt i båten.
Fan den lindern va billig!..
Fick precis tag på en liten Pioneer 7 med ny 3hk johnsson för 2000:-
Den låg hos tjejens morfar, ska provgunga den i helgen :D.
Troligtvis köper jag den..
(tänk vilka svängar livet kan ta :D)
Självklart vill ha en en större oxså som tål lite sjö å så.. Men de får nog vänta.
Ja livet tar svängar :)
Hur är 355 sportsman?
Användningsområde: mindre sjöar, större sjöar vid bra väder, två pers, en del utrustning osv osv.
Helt ok om man vill ha en liten smidig båt?