Visa fullständig version : tips på bra Flouro Carbontaffs?
Har hittils kört flätat taffsmaterial till karpriggarna, tycker det har fungerat kanon till boilies men hade velat ha tipps om något bra FC-material om jag kör partikelbeten,, känns som att karpen lätt skyggar för fodermajsriggar om man kör flätmaterial,
så tipps på bra FC-taffsar är välkommet!
känns som att karpen lätt skyggar för fodermajsriggar om man kör flätmaterial,
Hur har det yttrat sig?
Har haft mängder med karp inne på mäskplatsen som har plockat upp krokbetet försiktigt. följt av ett kort run som inte varit möjligt att kroka, tror det till viss del kan ha med att jag har kört 25lb Pro Logic XLNT Braid som taffmaterial, vill därför testa flourocarbon eftersom det är osynligt i vattnet, vill ha tipps på bra märken
Robert Jaglén
2007-05-13, 23:56
Har haft mängder med karp inne på mäskplatsen som har plockat upp krokbetet försiktigt. följt av ett kort run som inte varit möjligt att kroka, tror det till viss del kan ha med att jag har kört 25lb Pro Logic XLNT Braid som taffmaterial, vill därför testa flourocarbon eftersom det är osynligt i vattnet, vill ha tipps på bra märken
FC matrial kan faktiskt skrämma fisken mer an man tror. Då under soliga dagar. FC matrialet reflekteras i vattnet :)
Red Fatty
2007-05-13, 23:57
Kör på med samma nylon du har på dina rullar - billigt och i princip ingen skillnad mot fc.
Kör på med samma nylon du har på dina rullar - billigt och i princip ingen skillnad mot fc.
ja varför inte, kör med lowstretch nylon så det kan säkert ge bra bolteffekt också. jävla fin lina, synd att jag inte minns namnet på den
ja varför inte, kör med lowstretch nylon så det kan säkert ge bra bolteffekt också. jävla fin lina, synd att jag inte minns namnet på den
Skämtar du??? Tror du att en nylonlina stretchar märkbart när du har 1-2 dm tafs???
FC matrial kan faktiskt skrämma fisken mer an man tror. Då under soliga dagar. FC matrialet reflekteras i vattnet :)
Det är väl just vad det inte gör... har mitt under dagen fiskat FC i starkt solljus. Nemas problemas...
Till trådskaparen: Kordas IQ-fc är nice.
Flodebanan
2007-05-14, 08:34
Det är väl just vad det inte gör... har mitt under dagen fiskat FC i starkt solljus. Nemas problemas...
Tänk bara på att 10lbs;en är nästan halva 20lbs;en ;)
Robert Jaglén
2007-05-14, 09:06
Det var vad jag fick lära mig av Korda snubbarna, Dom påstod det. Visst dom kan ju ha fel.
hagenblad_
2007-05-14, 09:37
Platil har annars riktigt fint FC material, kör det som flugtafs och när ja spinnfiskar efter öring osv.. funkar skitbra!
Skämtar du??? Tror du att en nylonlina stretchar märkbart när du har 1-2 dm tafs???
Nej om jag tänker efter så tror jag nog inte det, men känns som att den här nylonen är mer nöttålig än vanlig nylon ialf, tror inte den snaggar lika lätt
Är du säker på att de "run" du fått är "run"? Det är inte rejäla linnapp eller dylikt? Om du är säker på att det av avbrytna "run" så skulle jag nog byta krok eller ändra längden på tafsen istället.
Är du säker på att de "run" du fått är "run"? Det är inte rejäla linnapp eller dylikt? Om du är säker på att det av avbrytna "run" så skulle jag nog byta krok eller ändra längden på tafsen istället.
Håller med, om det är "hugg" har de ju redan gått på bluffen och sugit in betet.
Så är det ju något annat i riggen som felar om den inte boltar ordentligt.
själv kör jag med proligic xlnt FC och den har funkat hur bra som helst
Kan möjligtvis ha handlat om rejäla linnapp också, är inte säker, bara att testa vidare
Flodebanan
2007-05-14, 17:11
Ev. kan man också hänga ett sänke på/i leadclippet...
tror också det beror på annat än tafsmaterialet. för övirgt ett tips är annars Maxima brun nylon som säljs som tafsmatrial, kör den som d-rig med korda och owner krokar.plockade fyra stycken på den nu i morse, nice!
Och till henrik: På en av de nya mixerna!
Maxima: Billigt, stryktåligt, stiff och brun färg. är nästan 100 % efter att jag bytte till den och det var jag inte innan kan jag säga...
skall du ha FC iaf så knyt den inte med loop...det är min dystra erfarenhet iaf.
Har inge använt den till karp-tafsmaterial, bara till feeder men till det är Filstars (filstar.com) FC bra och billiga. Men det är nog, som de duktiga killarna redan påpekat, inte tafsen som felar här.
jag har iofs bara fått 10 karpar, men jag kan inte påstå att jag upplevt att flätat ska annat resultat än fc eller tvärtom. jag har testat både flätat med och utan coating dessutom.. och med ett gäng olika kroksorter..
jag trodde fisken skulle skygga och spotta mycket fortare när den kände styvhet i fc eller coatad braid, men jag vet inte om det är så..
jag tror nog som "limnos" och "sg" säger att det är nått annat som inte stämmer i riggen, typ krok eller tafslängd..
Jerker.J
2007-06-29, 01:04
IQ Är det som gäller! Finns både i stiff och soft. Är skitnöjd med det materialet!
.... och Svettbait måste vara supernöjda med att få gratis reklam ;)
Tight-Lines
2007-08-10, 16:38
IQ Är det som gäller! Finns både i stiff och soft. Är skitnöjd med det materialet!
OBS !!! Linan kan gå av vid knotless knot på inturned eye krokar. ESP Ghost å Rig Marole är bra alternativ.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.