Visa fullständig version : Köpte in en Zalt "papegoj" i sjunkande modell idag ...
... hoppas den ger resultat på nästa fisketur nu ! :D
Sturgeon
2002-10-08, 18:30
Originally posted by Bergman
... hoppas den ger resultat på nästa fisketur nu ! :D
:headbang: Nu kommer du att nå nya höjder, vilken storlek?
Det blev en "mellanstor" ... 40g
Nu ni kommer Mr Bergman att spöa er. ;)
Tack för tipset förresten !
De nya Zaltarna som kommer nu är lackade i Japan och ska hålla färgen bättre. Den som lever får se.
//K
Sturgeon
2002-10-08, 20:34
Originally posted by Out_spinner
Har ett par jag också både sjunkade och flytande. Jag tycker dom tappar färgen för lätt. Visst har det blivigt ett par gädd käftar och lite stenskrap men ändå. Men dom bästa på att tappa färgen är ju Abus wobbler. Specielt en som jag inte kan namnet på, en ny model.
De första Zalt modellerna hade medioker kvalitet på färgen, som släppte snabbt, har blivit betydligt bättre på senare år. Är dock fortfarande en bit efter exempelvis Rapala.
Swim Whizz har också tämligen dålig nötningstålighet.
Har någon annan erfarenhet av ovanstående.
jasså ? säger du det, men jag tycker inte att det spelar så stor roll... de funkar bra ändå, och så kan man måla om dem själv
Originally posted by Sturgeon
De första Zalt modellerna hade medioker kvalitet på färgen, som släppte snabbt, har blivit betydligt bättre på senare år. Är dock fortfarande en bit efter exempelvis Rapala.
Swim Whizz har också tämligen dålig nötningstålighet.
Har någon andra erfarenheter, delamed av er kunskap och erfarenhet. :)
Nej det är ju som du säger pisskvalité på de fleste zaltfärgerna. Köpte en på BerrasRean nu som inte kommit i plurret än, kanske den är en av de nya.
Dock ska sägas att vissa av färgerna som tex BlåSilver, Papegoj och den numer borttagna BlåCrome :mad: alltid hållit färgen rätt bra. Den RödVita tillhör skandalfärgerna för att ge ett exempel. Men som sagt hoppas det blitt bättre nu.
//K
Jag återkommer med en parrort både om fiskelycka och färgkvalitet efter denna helg förhoppningsvis ! :D
Sturgeon
2002-10-08, 21:17
Originally posted by Bergman
Jag återkommer med en parrort både om fiskelycka och färgkvalitet efter denna helg förhoppningsvis ! :D
Förra året tog jag mellan 50 och 60 gäddor på sjunkande Zalt 40 g i färgen papegoja, utan att så väldigt mycket färg försvann, det enda jag gjorde var att byta krok uppsättningen två gånger.
Så kvaliteten skall nog duga även för en Gädd-Connoisseur som Bergman.;)
Har åxå en 40g papegoj i lådan, fick en 4 kilosgädda på premiärturen sen har jag inte kommit iväg fler gånger. Men man fick mersmak iaf, den kommer nog att hänga i tafsen nästa gång åxå.
Innan jag köpte Jerkgrejer körde jag nästan uteslutande Zalt. Undantaget är väl shadjiggar men de fick knappast lika mycket vattentid som zaltarna.
//K
Sturgeon
2002-10-16, 00:49
Originally posted by cico
Innan jag köpte Jerkgrejer körde jag nästan uteslutande Zalt. Undantaget är väl shadjiggar men de fick knappast lika mycket vattentid som zaltarna.
//K
Är det bara jerk som gäller nu, nä, eller?
Är det bara jerk som gäller nu, nä, eller?
Nej egentligen inte, men eftersom min mörrum envisas med att strula så förbannat så tackalr jag endast jerkgrejer (har bara 2 multi) Ska skicka ner skiten till ABU så dom får fixa det där. LInan löper liksom inte ut ordentligt när man frikopplar. Har tagit isär ALL, rengjort och smort upp. Linspridare som lager. Fattar inte vad som e fel.
//K
mr_cobra
2002-10-26, 18:16
Den finns i tre storlekar va?
Nån som vet längd/vikt på de tre storlekarna?
Funderar på om jag ska ta mellan eller stor?
Sturgeon
2002-10-26, 19:12
Originally posted by mr_cobra
Den finns i tre storlekar va?
Nån som vet längd/vikt på de tre storlekarna?
Funderar på om jag ska ta mellan eller stor?
Lättaste är att kolla på www.zalt.com , där finns all information du behöver.:)
mr_cobra
2002-10-26, 19:34
ah det blir nog mellanstorleken sjunkande....hur fiskar man med en sån på bästa sätt?
tja...som vanligt, och spinnstopp på ca 4-5 sekunder, prova att rycka till lite under stoppen
Originally posted by mr_cobra
ah det blir nog mellanstorleken sjunkande....hur fiskar man med en sån på bästa sätt?
Under det underbara hösfisket med rakt sydliga vindar som pumpar runt 10-11 gradigt vatten i vikarna, vilket vi inte fick uppleva i år, kastar du i "hålen" i vassen, låter sjunka något sen rycker du till *smack*
Resten av året kan nån annan få ta :)
//K
Sturgeon
2002-10-29, 18:09
Tog en 6 kilos idag på en stor flytande papegoja, under en tur på Göta älv, blåste och regnade annars var allt bra.
Tog en 6 kilos idag på en stor flytande papegoja, under en tur på Göta älv, blåste och regnade annars var allt bra.
Nice :)
Hur funkar fisket rent praktiskt i en stor älv? Håller man sig till en sträcka och betar av allt från djupt till grunt eller testar man olika ställen som i en sjö.
Har ingen aning om hur det ser ut så beskriv gärna.
//K
Sturgeon
2002-10-30, 13:43
Göta älv ser ut som så att det är relativt grunt på sidan om den muddrade rännan, ungefär från 3-4 meter djupt närmast rännan och sedan allt grundare tills dess att man når land, hur långt det är från rännan beror på älvens bredd allt från 10 till 100 m. Själva kanten på rännan är brant, 3 m ner till 9 (max 12 m) på ett par meter, bredden på den muddrade rännan är är från sida till sida si sådär 100 meter. Själv väljer jag en sträcka längs ena kanten på ett par hungra meter som jag fiskar av grunt, får jag inget provar jag att fiska av samma område liggandes längre ut vid den muddrade kanten, där det även går att trolla om man har ekolod och kan följa kanten. Det bästa på våren har varit att fiska kring och över den avklippta (av isen) fjolårsvassen, väldigt tidigt på våren kan jag tänka mig att gäddan står i branten, provade dock aldrig detta i våras.
6:an igår tog grunt, ett par meter från båten. Ett ytterst försiktigt napp, fisken var sedan i båten på mindre än 2 minuter, för att snabbt få återgå till sitt rätta element.