Visa fullständig version : sutartakel
Tjena alla gla fiskare!
Undrar bara vilket tackel som funkar bäst vid bottenmete vid sutarfiske?
Tack på förhand :fiska2:
................:fisk::fisk: :fisk:
Bolt fungerar hyggligt. Fisken krokar sig mot sänket(50-100g) och "boltar" iväg.
okey, mer förslag gärna :)
Paternoster vid traditionellt mete. Sänken beroende på vattendrag, vind osv. Runt 20 g.
bolt enkelt och effektivt ;)
carpfenmazter
2007-05-28, 17:07
flötmete är effektivast av dom alla
Håller med Herr Mazter och tillägger "Och roligast". Nästa alternativ är swing-tip med vanligt pater-noster eller glidande (om man tror på det). Frilina är också häftigt på nära håll.
avkroken
2007-05-28, 18:11
Lyftmetoden, yummi!
Du skall absolut inte anväda så lätta sänken som 20g, då kommer du bara få en massa avbrutan hugg pga av att dom spottar! Kör istället med lite tyngre sänken mellan 2,5 och 3,0 ounce och en kort ca 10cm lång flourcarbon tafs runt 0,30 (inte tjockare) eller någon smidig braid om du gillar mjuka tafsar...
Använda någon vass krok i st 8 eller 10 jag har kört med Kordas Wide Gape men dom flesta krokar är fina....
Andersson1
2007-05-28, 21:32
NRG det är rätt stort hopp från 20gr till 2.5oz (70gr), sänkena du rekomenderar anv. normalt vid boltfiske för karp. Som vi alla vet så är sutaren betydligt petigare än vad en karp är när den äter.... Sutaren är mindre och smidigare iaktar saker som karpen inte lägger märke till.
Finns många bra krokar man kan anv. sig av.
Svårt att säga vad som är bra och inte för det beror mycket på vilket vatten man väljer att fiska i.
Ibland feederfiskar jag med pater noster vanlig wide gape strl.10 nylon 0.18mm vilket jag oftast brukar ha väldigt bra fiske. Spö som jag anv. är 14fot medium feeder. Bete som alltid tycks funka är vanlig burkmajs och maggots.
Fötmete är riktigt roligt anv. typ samma saker som vid feederfisket.
Vid bolt fiske går jag upp till grövre lina mycket tack vare att fisken ofta hinner in i vegetation innan man hinner lyfta spöet, När fisken boltat så får den panik! En stor nackdel vid boltfiske....
Lite grövre spö.
Inline bly max 1.5oz förutsätter att man fiskar på relativt bra botten, ca:7cm mjuk, följsam tafs (4kg), korda wide gape strl. 10, kort hair och majs eller en 10mm boilie som bete.
Vid boltfiske använd säkra riggar, så fisken slipper släpa runt på bly osv om linan går av.
Är själv ingen fantast av boltfisket men ibland använder jag det när jag känner att jag inte klarar av att fokusera på isotoperna vilka kan tyckas leva ett eget liv när man blir trött i ögonen.
Alla sätt är bra utom dom dåliga.
Anledningen till att man kör tyngre säken är att fisken skall kroka sig mot sänkets tyngd..... därför anser jag att man skall köra lite tyngre sänken, men det är ju upp till var och en (ingen har ju rätt eller fel)
Har varit med så många gånger när man fått avbrutna hugg när man kört lättare sänken därför kör jag på tyngre, men som sagt det är upp till var och en!
Sen så är det ju mycket som du sägert att det beror på vilket vatten man fiskar i.
Sen att dom skulle gå fast det håller jag inte riktigt med om, då får man sätta sig närmare spöna och ställa baitrunnern hårdare, eller fiska "locked up"........
Kasta så tunga blyn med vettiga sutarspön kan inte vara lätt.
Nja det kan väll vara lite trixigt men hur ofta behöver du kasta över 30m???
Jag kör med 1,75lb spön och tycker dom funkar utmärkt......även om man får lobba lite när man kastar!
NinjaLinus
2007-05-29, 13:14
jag tror inte han menade att man ska använda 20gram till bolt utan till vanligt paternoster!! om man ska bolta sutare räcker 1,5oz bly lätt!!! men man kan ju köra med en 2:a om man är lite feg! hehe!
Finns förövrigt en bra tråd som jag har för mig heter "bolta sutare"!
tommy_kungälv
2007-05-29, 13:24
hansen: om du e sugen så kan du komma ut till sjön du tänkte fiska i ikväll för jag sitter där då!!! det de andra förklarar här e ganska avanserat sutarmete... inget ont om det... jag bedriver det själv men det går att göra väldigt enkelt... som sagt du ser mig vid sjön ikväll.... ha det gött mvh tommy
Du skall absolut inte anväda så lätta sänken som 20g, då kommer du bara få en massa avbrutan hugg pga av att dom spottar! Kör istället med lite tyngre sänken mellan 2,5 och 3,0 ounce och en kort ca 10cm lång flourcarbon tafs runt 0,30 (inte tjockare) eller någon smidig braid om du gillar mjuka tafsar...
Använda någon vass krok i st 8 eller 10 jag har kört med Kordas Wide Gape men dom flesta krokar är fina....
Du ska ju knappast köra 2.5 eller 3 ounce på ett paternoster tackel?
Tacklet jag tipsade om var för traditionellt bottenmete med paternoster där man krokar fisken med spöt. Alltså inte boltrig ;)
Annars håller jag med Limnos om att frilina är riktigt kul, om inte roligast! (och effektivt vid nära land och vindstilla)
Boltrig är effektivt men hur tråkigt som helst.
Swingtip eller waggler är både roligt och effektivt. Inte fel att ha båda upptacklade. Det är ganska ofta man får på båda metoderna direkt efter man bytt mellan dem. Det verkar som att vissa fiskar gärna ta beten som driver lite (waggler) och vise versa (ledger).
Lyftnapp med waggler är roligt som tusan. Ofta läser man att man använder massor av bly på bottnen, typ 3-4 AAA ..... Naturligvis ligger flötet då stilla men man måste missa massor av försiktiga napp, framför allt på hårt fiskade vatten. Numera finns det bra lyftnappsflöten (t.ex Exner Super Match) där det räcker med lite sänke få att få rejäla lyftnapp. Iofs driftar flötet om det är ytström. Men det kan vara väl så effektivt.
magnus_isaksson
2007-07-05, 17:07
Har läst ganska mycket om boltriggar och grejer nu, men låt säga att jag en sutar n00b som ska ge mig på flötmete efter sutare...
Ni säger att flötet lyfter när det nappar... ???
Kan någon ge en skissad förklaring på hur ett sådant tackel ser ut...
Jag ska vara ärlig och säga att jag aldrig metat överhuvudtaget. Inte på detta sätt i varje fall.
Hur långt ifrån krok ska vara från sänke... Skall betet vara på botten även vid flötmete??
Jag behöver lite hjälp ;) Om någon har lust att förbarma sig...
Har läst ganska mycket om boltriggar och grejer nu, men låt säga att jag en sutar n00b som ska ge mig på flötmete efter sutare...
Jag ska vara ärlig och säga att jag aldrig metat överhuvudtaget. Inte på detta sätt i varje fall.
Hur långt ifrån krok ska vara från sänke... Skall betet vara på botten även vid flötmete??
där har du bilder som visar hur lyftmetoden går till, asså du kör flötmete fast du mäter upp djupet så sänket precis ligger på botten, jag brukar ha sänket ca 15cm över kroken, men de är en smaksak. Lycka till!:fiska1:
magnus_isaksson
2007-07-05, 17:25
Tack så hemskt mycket! Då fattar jag precis!
Red Fatty
2007-07-05, 17:27
Välj ett så lätt flöte som möjligt, t. ex. ett Drennan Crystal Waggler 0,6 g (mitt favoritflöte). Allt som behövs för att få lyftnapp med det flötet är att placera ett AAA blyhagel (0,8 g) 3-5 cm från kroken. Blyhaglet kommer att sjunka till botten och om avståndet mellan blyhagel och flöte är för kort så kommer flötet dyka under vattenytan, så det får du justera. När sutaren tar ditt bete och lyfter blyhaglet så kommer flötet resa sig i vattnet för att sedan "välta" och lägga sig på ytan.
magnus_isaksson
2007-07-05, 20:04
Okej... Jag sätter ihop ett tackel här hemma och kollar av vikterna i badkaret så länge, så får jag justera på plats sedan...
Tackar återigen för ett bra tips
tintin_jkpg
2007-07-05, 22:09
Vilken tid blir det fiske då? =)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.