Visa fullständig version : Linder 440, vilken motor?
Är på väg o köpa mig en linder 440.. men då till problemt Jag vill ha en 9,9 eller 8 hk fyrtaktare på... Är det någon som kör med så pass "tung" motor på sin linder? För rek max hk (hmm många förkortningar där) är väll 5 på dom. Tycker det borde gå. men vad vet man. Någon som vet?
Hibbahubba
2007-05-25, 07:27
Skämt åsido, har kört min 440 med en 6 hk, 2-takt som mest, vilket gått bra med två i båten. Men en 8 hks 4-takt tror jag blir för tung. Särskilt de gånger du blir själv i båten. Fören "lyfts upp" och båten blir grymt vindkänslig... då får du ordna med ballast i fören på nåt sätt...tror du får tänka om på motorn! Men varför inte slå en pling till Linder å fråga?
Skitfiske!
/H
Da_Moose
2007-05-25, 07:47
Det är en sak att köpa en för stark/stor motor till en planande båt, men till en roddbåt/älvbåt/halvplanande båt som Linder 440 har skrovet som är bara dumt.
Precis som Hibbahubba säger så kommer det inte att funka bra när du är själv, och även med 2 pers så kommer båten nog inte att gå så mycket fortare. Den "lyfter" ju inte från vattnet som en planande båt gör.
Det som kommer att hända när du sitter själv utan en 70-100 kilos barlast fram i båten är att du kommer att bli jävligt blöt i ändan.
Sitter du själv och gasar på i dessa båtar så gräver aktern ner sig och det kommer att ösa in en massa vatten bakifrån.
Vi har en del älvbåtar uppe runt Kiruna och det är helt hopplöst att köra dem själv med för stor motor.
Krilla L
2007-05-25, 09:07
Har en 2,5 hk på min, klarar även 2 pers i lite sjö utan problem. Men går det lite sjö och man är själv så är det kört, då får man leka segelbåt och kryssa. En 4hk skulle vara perfekt. Fortfarande lite bränsleförbrukning, lite mer fart, billigare i innköp. Tror säker båten klarar större. Men ska garanti, försäkring gälla så ska man nog inte ha större än rekomenderat.
Det är ju ett rodbåt.
:sol:
mandatory
2007-05-25, 09:20
Köp en 400 ist...
Krilla L
2007-05-25, 09:24
Köp en 400 ist...
Helt rätt. Vill man ha lite mer fart så skulle en sådan bli bra. Stadigare skrov också. :hoppa:
RP, är inga större problem med lite mer tyngd om akterspegeln är stark. Bara att inhandla en rokultsförlängare på Biltema eller Claes Ohlsson.
Fast en 8 hk fyrtakt blir onödigt tung att släpa på. Om du inte har ett säkert ställe att förvara den på. 440 är väl ingen båt att rekomendera direkt.
Har både använt en sådan och flyttade en kompis 440 nyligen.
Han är väldigt missnöjd med sin.
Skrovet och båten är inte genomtänkt.
Ranglig och konstig. Köp du nån annan båt om du kan. Du kommer att ångra dig.
Anders G
2007-05-25, 11:28
RP, är inga större problem med lite mer tyngd om akterspegeln är stark. Bara att inhandla en rokultsförlängare på Biltema eller Claes Ohlsson.
Fast en 8 hk fyrtakt blir onödigt tung att släpa på. Om du inte har ett säkert ställe att förvara den på. 440 är väl ingen båt att rekomendera direkt.
Har både använt en sådan och flyttade en kompis 440 nyligen.
Han är väldigt missnöjd med sin.
Skrovet och båten är inte genomtänkt.
Ranglig och konstig. Köp du nån annan båt om du kan. Du kommer att ångra dig.
Som sagt rangligare båt får man leta efter.
piscatus
2007-05-25, 11:36
Hur kan ni säga att en 440 är ranglig? Har haft en sådan och var mkt nöjd, hade även monterat på 9.9hk och den gick alldeles utmärkt. Inga problem att fiska ifrån den heller även om man står upp i den.
christer
2007-05-25, 12:00
Ranglig.. ja men man vänjer sig och det är ju inte så konstigt med tanke på att den väger 84kg och det är ju det som e den stora fördelen med en mobil båt. Förövrigt snackade jag med dem på linder och de sa att motorn ska aldrig väga mer en hälvten av båten. då sa jag på skoj att då kan jag ju slänga på en 40hk 2takt på min linder410.. nää sa hon akterspegel håller för mer än typ 4hk men grejen är att båten bara lyfter i fören ju större motor du har så någon extra hk funkar men ingen ide att överdriva..
Köp en annan båt , tex en mix buster om du absolut måste ha aluminium.
jag antar att det är vikten på båten som intreserar dig
varför är den så lätt ? jo därför att den är tunn som papper 1.7mm jag är helt säker på att man kan trampa hål i den mot en vass sten eller liknande.
har haft 3 st alubåtar i 2mm alu (bohus & björkö) helt värdelösa
lätta båtar driver fruktansvärt lätt med vinden.
det är inte alltid vikten på båten som är avgörande ifall den är lätt att dra upp på stranden även skrovform avgör .
Håller med Eino till punkt och pricka. Kom just på att polarens sa att 440 var som ett löv på vattnet när det blåste lite grann. Har haft en dröse aluminiumbåtar. Och ingen har varit rolig. Sålde min stora alubåt för en vecka sen. Den var runt 5 meter, men var platt som en pannkaka under. Det som var bra att den var stadig som en pråm.
Skillnad på en riktig Buster (inte popnitad) eller Silver eller nån Anytech.
Då snackar man riktga båtar. Aluminiumbåtar som är för lätta blir inte roliga. Även om man luras att tro att det funkar. I längden blir man trött på skiten.
salomon85
2007-05-25, 19:53
har kört ett par sommrar men en 6 hk mariner 4taktare på en linder 440 och jag kan inte påstå att det är en bra kombination, en 4 ht skulle vara betydligt bättre men det funkar hyffsat om man har en person längst fram eller nånting tungt i förren annars är det nästan hämskt speciellt när det blåser bra. har ungefär ett par 100 timmars erfarenhet av just denna kombination, har haft den som arbetsbåt i en halvstor sjö
Hibbahubba
2007-05-25, 20:00
Är man vinglig i den är man full eller sjöovan...men visst, inte är det ett alternativ om man ska fiska i skärgården eller i större vatten. Nä, det är en perfekt båt för norrlandsfiske, med taskiga ramper på mindre sjöar...Rp köp en 440, för det fiske vi bedriver behövs ingen planande båt...:rolleyes:
Jag köpte en Linder Fishing 440 ganska billigt i höstas, jag är kanonnöjd än så länge. Jag köpte den för att kunna testa olika sjöar och vattendrag. Som exempel så tog det mig och en polare under 20min från att ha fiskat i en sjö sedan lasta på släpkärra, åka ca 1mil, i med båten i ny sjö och sedan börja fiska igen.
Visst är den lätt och lite ostabil, men det kan man väl leva med man har väl lite sjövana... Sedan är den ju sjukt lättrodd och så finns det ju ankare man kan lägga i fall man inte vill driva iväg med vinden...
Det jag hört av bekanta med samma båt är att man absolut inte ska sätta på mer än 10hk, då kan man pajja/bocka akterspegeln. Själv tänkte jag nog köra med en elsnurra, det klarar man sig gott på i mindre sjöar särskilt med tanke på att båten är så lätt.
Krilla L
2007-05-26, 06:22
Köp en annan båt , tex en mix buster om du absolut måste ha aluminium.
jag antar att det är vikten på båten som intreserar dig
varför är den så lätt ? jo därför att den är tunn som papper 1.7mm jag är helt säker på att man kan trampa hål i den mot en vass sten eller liknande.
har haft 3 st alubåtar i 2mm alu (bohus & björkö) helt värdelösa
lätta båtar driver fruktansvärt lätt med vinden.
det är inte alltid vikten på båten som är avgörande ifall den är lätt att dra upp på stranden även skrovform avgör .
Tror du har haft extrem otur med dina 2mm båtar om . Tycker du ska hämta en broschyr hos din handlare och läsa om Familjen linders båtar och kvalite.
piscatus
2007-05-26, 09:51
Var på grund riktigt ordentligt med min Linder häromåret körde upp på ett stengrund så det bara sjöng om båten, motorn gick åt he... och det enda som var på båten var lite repor. Tror nog att det ska till väldigt mkt om man ska köra sönder en Linder, Sedan när det gäller ostabiliteten på en 440 så åtgärdas den ganska enkelt med en trätrall, den blir inte felfri men det hjälper mycket.
Har kört med 5 hk 4-takt i 5 år på 440:an, känns lite klen.
Sett några med 8 hk, verkar passligt.
Tror du har haft extrem otur med dina 2mm båtar om . Tycker du ska hämta en broschyr hos din handlare och läsa om Familjen linders båtar och kvalite.
De har jag redan läst
vore konstigt om dom inte sa att dom är bra.
inget kan få mig att ändra åsikt om små tunna alu-båtar
jag håller mig till glasfiber i fortsättningen
skulle kunna tänka mig att ha en Yxlö , Nynäs eller Anytec
om jag mot all förmodan skulle skaffa en alu-båt
Där är jag helt inne på ditt resonemang igen Eino. Har ägt alldeles för många av dessa alubåtar. Det enda som varit bra var vikten. Men den torskar man på i sjövärdighet, skranglighet, skrammel, jobb att skruva fast prylar, kall plåt, och laga om den får ett hål eller djup repa. Och då menar jag inte så myycket dessa större kraftigare alubåtar som jag nämnt förut.
6hk 2-takt var grymt bra, planar gör den ju ändå inte hur du än bär dig åt. ligger väl på 6-7knop med en sån på. 4hk som vi kört på Hubbas funkar oxå galant, den ska ju som vara mobil är tanken antar jag. tycker faktiskt inte att den är rank och instabil som så många påstår, inte med tanke på att den är så lätt. Feta gäddor tar man från en linder oxå...
Tackar för alla svar
Men som sagt anledningen till att det blir en linder är ju just för att den är lätt att ta med. Är inte så sugen på att dra min 5 meters plastbåt 100 meter. Då blir det inte mycket tid till fiske.. Och det där med att 440 ska vara ostadig fattar jag inte heller. Har inte haft några problem med att stå uppe på toften på dom. Och det där med att dom driver fort är ju ganska så självklart, men då har man ju 3 fördelar. 1 ankara 2 el motorn 3 ett drivankaret. så det är lugnt=) Men det lutar till att det blir en 6hk 4 taktare..
Har man inget att gemföra med är den ju hur stadig som helst. En stock med en stol på är ju också skapligt stadig. Och vilken normal människa tar med sig en 5 metersbåt på taket. Finns faktiskt lätta plastbåtar också. Men då blir dom inte 440 långa. Min Crescent 360 väger bara 60 kilo. Och går lätt två pers i den.
Varför det måste vara alubåt är en gåta för mig. Sen kanske du menar att du ska traila. Då är det ju ännu mindre anledning och släpa på en båt som är så onödigt stor som 440.
Har gått nåt konstigt mode i alubåt. Spelar ingen roll hur visset det verkar. Bara det är tunn aluminium så är alla nöjda. Varför inte nån äldre alubåt som är liten och stadig i stället. Roslagsbåtar gör ju en modell som jag haft flera av. Enligt mig är dessa faktiskt riktigt bra i stora delar.
440 är väl inte att den välter om man rör sig i den. Den är allför rörlig i alla situationer. Räcker att man flyttar sig från aktern till fören så åker hela bakarslet upp. Eller om man flyttar sig runt så är båten levande i alla rörelser. Blir väldigt tröttande i längden. Och är man två som rör sig åt olika håll är det ännu värre. Vi var tre man en gång och vi höll på att spy ner båtskrället.
Aldrig mer i en sån båt var vi ense om. Sen kan Linder betala mig 1000-tals kronor för en goodwill kampanj. Men skulle inte ens då ljuga.
Har man inget att gemföra med är den ju hur stadig som helst. En stock med en stol på är ju också skapligt stadig. Och vilken normal människa tar med sig en 5 metersbåt på taket. Finns faktiskt lätta plastbåtar också. Men då blir dom inte 440 långa. Min Crescent 360 väger bara 60 kilo. Och går lätt två pers i den.
Varför det måste vara alubåt är en gåta för mig. Sen kanske du menar att du ska traila. Då är det ju ännu mindre anledning och släpa på en båt som är så onödigt stor som 440.
Har gått nåt konstigt mode i alubåt. Spelar ingen roll hur visset det verkar. Bara det är tunn aluminium så är alla nöjda. Varför inte nån äldre alubåt som är liten och stadig i stället. Roslagsbåtar gör ju en modell som jag haft flera av. Enligt mig är dessa faktiskt riktigt bra i stora delar.
De e bra elanen ! du har helt rätt
Båtarna från Roslagsbåtar /älmstabåtar känns ju ljusår bättre än 440
men jag tycker dom är kass ändå har haft 2 st Bohus och en Björkö som är som en Bohus men med bredare akter, den var bäst men läckte rakt igenom plåten å de gjorde nog säkert dom andra också för jag hittade alldrig var dom läckte
men de är ju ändå riktiga svetsade alu båtar
nya Bohus båtarna ser ju jättefina ut med sina träsäten och träreling
(och dom luktar gott)
om man köper en ny Bohus så känner man sig nog ganska nöjd iallafall
funkar bra med 10 hk
dessutom så är dom biligare än 440
RP köp en Bohus om du absolut måste ha en ny alu båt
alubatar.com
6hk 2-takt var grymt bra, planar gör den ju ändå inte hur du än bär dig åt. ligger väl på 6-7knop med en sån på. 4hk som vi kört på Hubbas funkar oxå galant, den ska ju som vara mobil är tanken antar jag. tycker faktiskt inte att den är rank och instabil som så många påstår, inte med tanke på att den är så lätt. Feta gäddor tar man från en linder oxå...
Självklart får du feta gäddor i en linder
dom bryr sig inte om vilken båt du sitter i
De e bra elanen ! du har helt rätt
Båtarna från Roslagsbåtar /älmstabåtar känns ju ljusår bättre än 440
men jag tycker dom är kass ändå har haft 2 st Bohus och en Björkö som är som en Bohus men med bredare akter, den var bäst men läckte rakt igenom plåten å de gjorde nog säkert dom andra också för jag hittade alldrig var dom läckte
men de är ju ändå riktiga svetsade alu båtar
nya Bohus båtarna ser ju jättefina ut med sina träsäten och träreling
(och dom luktar gott)
om man köper en ny Bohus så känner man sig nog ganska nöjd iallafall
funkar bra med 10 hk
dessutom så är dom biligare än 440
RP köp en Bohus om du absolut måste ha en ny alu båt
Björkö heter nu Älmsta 395 ,köp
Bohus har blivit Älmsta 390
piscatus
2007-05-27, 13:23
Elanen+Eino = SANT ;)
Piskatussen, nä men två hjärnor som går i kapp av erfarenhet. Sen att nån inte vill erkänna skiten dom köpt. Och en som är glad om gäddorna inte rullar runt hela tiden i båtbotten.
piscatus
2007-05-27, 20:49
Elanen+Eino lägg ner nu ni fattar visst inte skoj eller, ni kanske missade den blinkade gubben? Sedan så handlade tråden om en kille som ville ha hjälp. Vem är det som säger att just ni 2 har erfarenhet? Och skit som vi köpt? Jag och många andra är mkt nöjda med våra båtar, gäddor som rullar runt i båten fattar inte vad ni menar. Men när ni så påpassligt har döpt om mig till pisskaktus så kan man nog jämställa er med vissa fjortisar, de kör samma stuk som ni just nu ;)
Ursäkta att jag inte såg nån gubbe. Brukar inte titta efter dom. Ser mer ut att du har en Linder 400. Eller har du en 440 också. Sen är det ju skönt att vara lite fjortis i bland.
Att gäddorna rullar eller inte ligger stadigt på båtbotten. Är just båtypen som menas om du läser vad som skrivits. Sen var det ju en som påpekade att Lindern är rena gäddracern.
Sen frågade faktisk grabben om man kunde ha en 8 hk fyrtakt. Och är en båt inte så pass duglig som jag ser det. Ger jag det rådet att införskaffa nåt bättre. Eller tipsa om skavankerna. Men du verkar hålla benhårt på att din båt är ett mästerverk. Kryp du till korset och erkänn att den är i klass med en rundbottnad eka. Och nu skriver jag utan nån skrattande gubbe.
Är på väg o köpa mig en linder 440.. men då till problemt Jag vill ha en 9,9 eller 8 hk fyrtaktare på... Är det någon som kör med så pass "tung" motor på sin linder? För rek max hk (hmm många förkortningar där) är väll 5 på dom. Tycker det borde gå. men vad vet man. Någon som vet?
Skulle hellre titta på 400 Sportsman som har ett annat skrov (bärigare akter) som är gjort för att köras planande och grejar dem snurror Du tittar på galant och mer därtill, 440.an är mera som en roddbåt (eka) i skrovet och gräver gärna ner aktern om man hänger på något större på aktern.
Vad gäller kvalitet på Linder så ger jag dem 5 fiskar av 5 möjliga, perfekta alltiallo båtar som tål även ganska hård användning, har kört min 355.a i 10 år nu och är helnöjd, kan varmt rekomendera Dig en Linder.
Piskatussen, nä men två hjärnor som går i kapp av erfarenhet. Sen att nån inte vill erkänna skiten dom köpt. Och en som är glad om gäddorna inte rullar runt hela tiden i båtbotten.
Linder båtarn är klockrena till det fisket som vi bedriver här! Det är små vatten helt utan diverse ramper och trams - i samma ögonblick som båten hamnar i vattnet så börjar fisket! Är inte frågan om att "åka båt" nån längre sträcka. Att testa nya orörda vatten är hela grejen.
Mycket hellre en sk"fel båt" på rätt ställe - än sk "rätt båt" på FEL ställe var det nån som sa nånstans, bara till att skriva under!
mvh
piscatus
2007-05-27, 22:31
Ursäkta att jag inte såg nån gubbe. Brukar inte titta efter dom. Ser mer ut att du har en Linder 400. Eller har du en 440 också. Sen är det ju skönt att vara lite fjortis i bland.
Jupp Ursäkten godtas :) Jag har haft både plastbåtar och Linder 410, 440 och 400:an.
piscatus
2007-05-27, 22:37
Sen frågade faktisk grabben om man kunde ha en 8 hk fyrtakt. Och är en båt inte så pass duglig som jag ser det. Ger jag det rådet att införskaffa nåt bättre. Eller tipsa om skavankerna. Men du verkar hålla benhårt på att din båt är ett mästerverk. Kryp du till korset och erkänn att den är i klass med en rundbottnad eka. Och nu skriver jag utan nån skrattande gubbe.
Nej jag håller inte med dig om att den är ostadig, den duger utmärkt till att stå upp och fiska i även med fler än en person. Och att min båt är ett mästerverk vet jag inget om men jag och många andra gillar dessa plåtbaljor, sedan så frågade killen om detta med motor till just en Linder och han har siktet inställt på en sådan.
Piscatus, det var inte din egen båt som jag menade med mästerverk ytan just 440:an. Sen är ju smaken dela som baken. Har svårt för dessa alubåtar till lättviktare. Är en svår konst att få sådana att ligga tungt i vatten. Och det borde vara svårt att i frågasätta eller hur.
Masken10
2007-05-30, 20:59
Hej RP !
Ska du köpa båt så tycker jag du ska PROVKÖRA båten före köpet. Jag köpte själv en Linder 440 med 4 hk snurra för 2 år sedan.(toppfart ca 6 knop) På vårkanten 2006 ville jag dock kunna ta mig lite fortare mellan fiskeställena och började leta efter en större motor. Efter diverse provkörningar med 8-10 hk motorer (toppfart 14 knop med fören 30 grader snett uppåt), så bytte jag in 440:n mot en 400 med 15 hk motor.(20 knop)
Googlar du på Linder 400 eller 440 så hittar du till slut ställen där du kan hyra dessa för ett par timmar eller 1 dag. Bor du på norra öland eller i trakterna runt Kisa i Östergötland så finns det bra ställen att hyra 440 och 400 båtar.
Kolla även annonser på blocket för att kunna provköra båten före köpet.
Jag har en Linder 440. Har kört den med en Tohatsu 4hk 4 takt kortrigg. Motorn är dock inte frisk så nu går den med en Tohatsu 5hk 2 takt långrigg. Båten går kanon med den motorn, bra fart med mig (normalvikt) o frugan (typ 45 kilo) men det är ingen racer båt. Ska du ha fart gör dig av med 440:n.
Angående stabiliteten i 440 så är den lite svajig, men det beror helt på vad man jämför med, vi har en plastpå (okänt fabrikat) i exakt samma storlek med liknande skrovform. Lindern uppför sig lugnare när man står i den o går MYCKET bättre när man ska transportera sig i lite sjö. O är man whiplashskadad så uppskattas den låga vikten något enormt :)
Krilla L
2007-06-11, 09:12
Inte att förglömma, det är en rodbåt. :devil2: