handdator

Visa fullständig version : Vilken bonusfisk!!!!

pedreus
2007-05-26, 20:52
Jag måste rapportera en rejäl bonusfisk :goodwork:
En polare var ute och jiggade abborre idag!
70-80 meter brevid ligger en annan båt som drillar en fisk under ganska lång tid, ja ja han fick säkert en gädda tängte han!
Plötsligt åker båten i full fart mot honom o stannar jämnsides"tjena haru en våg möjligtvis?"på finlandsvenska och ett stort lende :nut:
Killen lyfter upp en kort helblank havsöring,samson vågen stannar på 7 kilo prick!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Killen tog fisken på en storm jigg :oj:
Ja!Vad kan man mer säga än GRATTIS
En 7kilos öring är stor i skärgården men MÄLAREN??????

Olof
2007-05-26, 21:46
Hehe det var mäktigt. Kan rapportera om en annan bonusfisk i samma tråd då kanske, metade braxen i Hossmo i förrgår, mitt i natten får polarn ett run. Fan den är stooor, vilken braxen var det han sa direkt. Efter några sekunder inser vi att det inte är en braxen när den börjar ta lina hehe.. Karp var min gissning, sen när den kommer in första gången ser vi något långsmalt, gräskarp säger jag! Efter lite bökande får vi den i håven i mörkret. Gädda på 8.86 108 cm. På två majskorn. :ogen:

BeBest
2007-05-26, 23:48
Fiske är ibland ett möte med det oväntade.

pedreus
2007-05-27, 09:03
Är det någon annan som har fått/hört om en större havsörings fångst i mälaren?

BeBest
2007-05-27, 11:50
Det finns de som tror att det ska kunna bildas en stam av ”havsöring”, som leker i Mälarens tillflöden men stannar för att växa upp i sjön. De tycker sig se tecken på det. Fångsten av 7kilosöringen skulle kunna tolkas som ett indicium på möjligheten men den kan naturligtvis också ha vandrat upp via Södertälje kanal eller Sockholms Ström. Vet du om fisken blivit undersökt eller kommer att undersökas genetiskt, morfologiskt osv.?

Ola
2007-05-27, 14:37
Ehhh, är det inte insjööring om den tas i mälaren?

pedreus
2007-05-27, 14:55
Den fisken blev nog en fin middag ,de som fick den var ute efter gädda o gös, och intrycket av vad det var för människor är de nog mer fritidsfiskare än sportfiskare!
Insjööring var det nog inte utan säkert en av många havsöringar som vandrar upp genom stockholmström när luckorna är öppna!
Har själv fått några fina fiskar på mete med nors åvanför centralbron mot riddarfjärden!

BeBest
2007-05-27, 15:04
Ehhh, är det inte insjööring om den tas i mälaren?

Inte om det är en vandringsfisk från Östersjön. Det kan man antagligen säkrast fastställa geniskt. Öringstammarna från områdens närmast utanför Mälaren och de i åarna runt om Mälaren är väl vid det här laget tillräckligt genetiskt bestämda.

Ola
2007-05-27, 15:24
Inte om det är en vandringsfisk från Östersjön. Det kan man antagligen säkrast fastställa geniskt. Öringstammarna från områdens närmast utanför Mälaren och de i åarna runt om Mälaren är väl vid det här laget tillräckligt genetiskt bestämda.

Jag ska inte låtsas att jag kan något men min tro var att en öring är en öring, det är samma art oavsett var den fångas. Därav trodde jag att man kallade öring fångad i havet för havsöring och öring fångad i en insjö för insjö-öring.

Så hur ska man regga en sån fisk?