handdator

Visa fullständig version : rusar på neutral. crescent 14hk

kal_erixon
2007-05-31, 14:25
Jag har en crescent 14hk som rusar på tomgången. vad kan detta bero på? ska skruva åt allt på förgasarn och se om det hjälper. den ger inte heller full gas på varken back eller fram. men tror att de beror på att gasreglaget i är rätt ställt.

grejen är att jag ska vara med i en fisketävling (pikechallenge) om en vecka så har inte riktigt tid att rota runt själv. tacksam för svar

kal_erixon
2007-05-31, 17:49
skulle vara på förgasarn isf (hoppas verkligen) har precis limmat om vevhuset nämnligen.

elanen
2007-05-31, 19:26
Har ägt 2 stycken 14 hästar Archimedes (samma som Crescent har jag för mig). Rusar den på tomgång. Alltså går på för hög tomgång när du lägger i växeln. Låter som om du har en inställning som inte är rätt nånstans. Är den kopplad med gasvajer. Då spänner den för hårt. Annars det nåt knas med gashandtaget som just är kopplat för både växel och gas. Svårt att säga utan att se. Är ju lite egen just att växel och gas i samma handtag. Är inte mycket som behövs för att det ska bli junk där.

kal_erixon
2007-05-31, 23:40
tror volvo penta köpa crescent. kollade förgasaren. det verkar läcka lite iaf. skruven som håller spjället till förgasarn droppar det ifrån om jag går loss på bränslepumpen. (får trycka ett tag) problemet är att nu får jag inte igång den alls. tändstiften är snustorra. sprayade startgas på tändstiften för att försöka få de att tända men funka inte ändå.

sitter ett reglage på tändsystemet som styrs av gasen. denna hade hoppat ur men blev ingen skillnad när jag fick tillbaka den. den startar fortfarande inte alltså. ny nyser den till ibland och de skvätter lite vatten från propeller (eller nått under vattnet)

har gett upp för idag och ska gå på imorrn igen. något tips till varför den inte får soppa? och vad jag ska göra åt förgasaren

elanen
2007-06-03, 00:03
Det är en motor från tidigt 60-tal glöm inte det. Kan vara brytare, skit i förgasare, ja egentligen vad som helst på en sån gammal snurra. Är ju bara Bengt Ahl i Stockholm som tar i dessa motorer idag eller har lite reservdelar. Mitt råd är detsamma som Eino. Kolla efter nåt färskare. Som jag ser det är du ju inte nån erfaren mek direkt. Skruva inte på allt som rör sig. Då blir det bara ännu mer pannkaka av det hela.

kal_erixon
2007-06-03, 19:56
ny snurra är ju ett alternativ men inte till helgen :P nej jag är ingen erfaren mek men det finns ingen elektronik eller dylikt som kan spöka på dessa gamlingar (inte i större utsträkning iaf, och isf är jag elektriker så borde kunne fixa det ) motorn är från 72-74 och har redan snackat med Bengt ahl. brukar ta 2-3 dagar att få tag i honom.

felet tror jag är tändingen, sitter en platta ovan vevhuset som regleras samtidigt som gasen. denna lossnar från sitt läge när jag drar i snöret och efter det är det som de "baktänder" håller just nu på att klura ut vad som är det rätta läget för den. tips?

Edit- ne jag kan inte så mycket än, men hur ska man annars lära sig? ha överséende med mina förklaringar på delarna. vet inte vad allt heter.

elanen
2007-06-03, 21:24
Där har du fel på årtalet. 1966-69 nånstans är nog mer rätt kanske till och med äldre. Dom årtal du nämner gäller Archimedes eller Volvo Pentorna. Är i samma tidsålder som Electrolux snurrorna.

kal_erixon
2007-06-04, 18:18
jaja att jag löser är det inget snack om :cheers: hade (har) lite bråttom bara så hade hoppats på lite tips som hjälpt mig på traven. skrev tidigare i tråden att jag måste få den att snurra innan helgen pga tävling. Och anlednignen till att jag inte kontaktar beng alh är för att itne belasta honom mer, verkar ha fullt upp ändå.

http://www.nymansuppsala.se/hemsidan/marin-filer/bmarinmodeller.htm
Tillverkningsår / Modell 1972 – 1974 Crescent 14 / Monark 14 / Archimedes Penta 140

Effektklass 10 - 14 hk 4800/5800
Motor 2 cyl, 2-takt
Cylindervolym 200 cc
Tändsystem Svänghjulsmagnet med högeffektspolar. Generator 12V 60W
Kylsystem Vatten / Termostat
Propeller diam./stigning 3 blad, 9” x 10”
Vikt 31 kg
Tankvolym Separat tank 11 liter
Övrigt Fram. Back. Frigång. Rorkult med vridgas. Akterspegelhöjd 380, 510 mm. Länspump. Extra fjärreglage, från 1973 även

elanen
2007-06-05, 16:53
Skumt, min polare hade en 9 hästars Crescent. Bengt Ahl hade sagt till att hans motor var 60-talare. Då måste dom ju tillverkats samtidigt. Och det låter ju inte så troligt.
Men man kan ju ha fel.

kal_erixon
2007-06-05, 22:00
Tillverkningsår / Modell 1964 – 1968 Crescent Marin 9 / Monark 9

ne de verkar ju stämma att 9hk är en 60-talare.

Någon som vet hur tändplattan ska vara ställd? eller hur man ställer tändningen över huvudtaget? får inte riktigt skiten att funka, bara baktänder. (slutat läcka från förgasaren iaf, och rätt hård blåsa.)

elanen
2007-06-05, 22:38
Ja där ser man. Crescent 14 hästare kanske dök upp samtidigt med Archimedes och Volvo Penta.

catchandreleasearn
2007-06-06, 02:29
Du skrev innan längre upp att den läcker från förgasaren, det måste åtgärdas för att få den att gå rent.
Det med tändningsmekanimsen som påverkas av gasreglaget, fixa det också sen skulle jag tro att din motor kommer fungera:)

kal_erixon
2007-06-06, 13:43
"läckan" från förgasaren har försvunnit utan at jag gjort något. blåsan är betydligt hårdare nu än tidigare. känns aningen oroväckande att de bara slutade iaf.

Det är just tändningen som är problemet. se bild.

knota
2007-06-06, 14:17
"läckan" från förgasaren har försvunnit utan at jag gjort något. blåsan är betydligt hårdare nu än tidigare. känns aningen oroväckande att de bara slutade iaf.

Det är just tändningen som är problemet. se bild.

Har instruktion för 25hk, där är det till några flera, inte rätt man kan maila den till dig, var för stor för att lägga ut. PM:a den adress i så fall.

På 25hk justera man tändningen på den blåa hävarmen bakom där du skriver att den sitter lös, skruven som du skrivit tändjusterin på kan vara för att ta bort hela tändplattan, är inte riktigt säker på 14hk.

kal_erixon
2007-06-06, 14:35
skruven trodde jag också först var att ta bort tändplattan men den ser ut som ett munstycke eller nått så blev osäker som fan :P

knota
2007-06-06, 14:52
Skumt, min polare hade en 9 hästars Crescent. Bengt Ahl hade sagt till att hans motor var 60-talare. Då måste dom ju tillverkats samtidigt. Och det låter ju inte så troligt.
Men man kan ju ha fel.

Hämtat från http://www.nymansuppsala.se/hemsidan/nymanbolagen.html?
Nedan angivna årtal för modellnamnen (de små är inte medtagna) gäller endast för den tid namnen tillhört Nymanbolagen AB, Monark-Crescent AB eller Volvo Penta.

Modell 500 CS / C och Drive 45, har endast saluförts under namnet Crescent.)
NV Marin 1954 – 1958
Crescent 1959 – 1974
Monark 1960 – 1974
Archimedes Penta 1967 – 1974
Archimedes 1975 – 1979
Volvo Penta 1974 – 1979
(Motorer som tillverkades fram till 1979 såldes tills lagret var slut, omkring år 1982)

Har sett en del annonser på Penta motorer som man skriver att det är 80-talare, stämmer ju inte riktigt, kan bara var -79 som möjligen är uttagna på 80-talet

elanen
2007-06-06, 17:56
Knota tack för vettig upplysning. Ja det stämmer att Volvo Penta bara fanns till 1979. Är ju inte ovanligt överlag att det myglas med årsmodeller på båtmotorer.
En del är ju rena skämtet.