Visa fullständig version : Novis frågor
Hej!
Kan inget om mete. Är en kustöringsfiskare ifrån Skåne. Kan någon förklara för mig vad är följande:
Pater noster tackel
Bolt tackel
Hej!
Kan inget om mete. Är en kustöringsfiskare ifrån Skåne. Kan någon förklara för mig vad är följande:
Pater noster tackel
Bolt tackel
Bolt = Fast sänke, fisken krokar sig mot sänkets vikt. Vanligt vid karpmete m.m.
Pater noster = Sänket glider på linan så fisken kan gå iväg med betet utan att känna motstånd, funkar till det mesta och är nog vanligast.
Pater noster = Sänket glider på linan så fisken kan gå iväg med betet utan att känna motstånd, funkar till det mesta och är nog vanligast.
Håller inte med om att pater noster är med glidande bly
http://www.gavlefiskredskap.se/bilder/fiskeskola/sid16_1.jpg
theoneandonly
2007-06-01, 14:59
Nix, Pater noster är inte glidande såvida det inte är ett glidande paternoster. Pater noster är ju ett tackel med sänket längst ner och sen en eller flera tafsar som man knyter fast på linan ovanför.
Fel av mig! Snurrade till tankarna lite!
PojkenMedKepsen
2007-06-02, 00:07
Somsagt, Pater noster är ett sänke i ändan, med en eller flera taffsar ut från huvudlinan med krokar och div beten på. Denna kör jag ALLTID när jag kör B-mete. Ska testa flera krokar och olika beten nästa gång, se vad mörten gillar bäst :)
Sen finns ett annat tackel som heter omvänt pater noster, alltså man byter plats på sänke/krok. Den kör jag alltid i princip, när jag kör lätt bottenmete.
NinjaLinus
2007-06-02, 11:15
Sen finns ett annat tackel som heter omvänt pater noster, alltså man byter plats på sänke/krok. Den kör jag alltid i princip, när jag kör lätt bottenmete.
jag med!!! funkar skitbra! Använd four turn waterknot så får du en tafs till kroken och en till sänket!
jag med!!! funkar skitbra! Använd four turn waterknot så får du en tafs till kroken och en till sänket!
Är det ett annat namn för kirurgknut eller en annan knut? Jag kör kirurg.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.