handdator

Visa fullständig version : Vindarnas & vädrets betydelse vid fiske ?

Bergman
2002-10-09, 11:25
Många säger ju att när det är Nordliga vindar så är det lönlöst att fiska. Det verkar stämma in på de turer jag haft också ... frågan är då ... när är det som bäst ?

Solsken/regn/mulet ... vad spelar det för roll ? Vill veta så mycket som möjligt nu ! :D

:headbang:

cico
2002-10-09, 11:47
Originally posted by Bergman
Många säger ju att när det är Nordliga vindar så är det lönlöst att fiska. Det verkar stämma in på de turer jag haft också ... frågan är då ... när är det som bäst ?

Solsken/regn/mulet ... vad spelar det för roll ? Vill veta så mycket som möjligt nu ! :D

:headbang:

Förkasta inte Nordan! Det går att ha fint fiske även då men man kanske får tänka om hur man ska fiska. Finns tom tillfällen då Nordan är det bästa som kan hända. Då pratar jag om tidig vår när gäddan avbryter leken för att äta då Nordan kyler av vattnet. Då är det lämpligt att bryta mot devisen; Fiska i lovart pinka i lä :)

//K

Team Zaltvatten
2002-10-09, 12:20
Hej! Tycker att nästan det bästa fisket kan man ha med nordan vind oberoende på årstid! Men det gäller att det blåst nordan i några dagar då kan gäddrna samla sig på lovart sidan och kan få uppleva en riktigt bonaza!

Bergman
2002-10-09, 12:35
Team Zalt är tillbaka ! Welcome back ... :)

cico
2002-10-09, 12:49
Originally posted by Team Zaltvatten
Hej! Tycker att nästan det bästa fisket kan man ha med nordan vind oberoende på årstid! Men det gäller att det blåst nordan i några dagar då kan gäddrna samla sig på lovart sidan och kan få uppleva en riktigt bonaza!

Så du rekomenderar att fiska i lovart tidig vår när nordan ligger på?

//K

Bergman
2002-10-09, 13:30
Hmm, garva inte nu men vad tusan är Lovart ?

Team Zaltvatten
2002-10-09, 14:23
Lovart=där vinden ligger på!
Jag rekommenderar att inte stanna hemma bara för att det blåser nordan...
På hösten tex. nu..när det är kallare i vattnet kan gäddorna dock ligga lite på läsidan där vattnet kan vara LITE kallare när vattnet nu annars börjar bli kallt...det är min teori....

JiMpA
2002-10-09, 15:03
För min del har jag nästan aldrig fått fisk i nordlig vind.
bäst är det när syd, sydvästlig vind ligger på. för mig iaf.:)

Sturgeon
2002-10-09, 15:53
När vattenmassan inte någonstans är varmare än +4 grader Celsius, så är vattnet på en läsida varmare därför att det 4 gradiga bottenvattnet då "pressas" upp där, medans det på lovartssidan är kallare (ytvatten, 0-4 grader). Enligt eget tycke föredrar jag då läsidor. Annars är nästan alltid lovartsidan varmare, bortsett från exempelvis grunda och skyddade vikar som förstås genom solinstrålningen kan bli varmare.
Hur vinden påverkar ett område beror till stor del på områdets geografi, har själv haft bra fiske med nordliga vindar, likväl som jag haft dåligt fiske med nordliga vindar.

Bergman
2002-10-10, 21:59
Inga fler kommentarer om detta ?