handdator

Visa fullständig version : EFTERLYSES: Ål-recept

TelgeKroken
2007-06-15, 19:40
Hejsan, nu vet ja inte om ja får på käften med tanke på den rödflaggade ålen men jag undrar om nån här har något bra recept på att tillaga en ål.

Min första ål hamnade i röken så den har ja smakat, så nu undrar ja om man kan tillaga den på något annat sätt?

// Danne :fiska1:

PojkenMedKepsen
2007-06-15, 23:11
Inte för att jag kan speciellt mycket om detta meen..

Vanligast för mig är då rökt ål. Men sen har jag nästan bara hört om kokt ål. Min farbror och min kusins barn fiskade ål och sedan kokade dem ålen och käkade upp den. Lillkillen smaska och åt med glädje.. om det var den god och eller en glad och nöjd fiskare som gjorde den goda matupplevelsen.. vem vet :)

Hejan
2007-06-16, 11:05
Stir-fried eel with black bean sauce

Serves 2
Preparation time less than 30 mins
Cooking time 10 to 30 mins

Ingredients
225-275g/8-10oz eel fillet, skinned
1½ tsp cornflour
1½tbsp Chinese fermented salted black beans
½ tsp caster sugar
2 tbsp sesame oil
2 garlic cloves, cut into fine shreds
2.5cm/1in piece of peeled fresh ginger, cut into very thin shreds
1 medium-hot red finger chilli, thinly sliced
3 tbsp/1½fl oz/45ml Chinese rice wine or dry sherry
1 tsp dark soy sauce
4 springs onions, cut on the diagonal into long, thin slices
salt

Method
1. Cut the eel diagonally into pieces 2.5cm/1in wide. Toss with a little salt and then the cornflour. Put the black beans, sugar and 2 tbsp/1fl oz/30ml of cold water into a small bowl and crush to a coarse paste.
2. Heat a wok over a high heat until it is smoking hot. Add the sesame oil and garlic, quickly followed by the ginger, red chilli and black bean paste. Stir-fry for a few seconds, then add eel pieces and stir-fry for 1 minute. Add the rice wine or sherry, soy sauce and 3-4 tbspof water and cook for 2 minutes, until the eel is cooked through.
3. Add the spring onions to the wok and stir-fry for about a minute. Serve immediately, with some steamed rice.

Tiaz
2007-06-17, 17:19
Stek den. De lite mindre ålarna >4hg blir suveräna uppdelade i bitar på kanske 3 cm....vända i rågmjöl och stekta. Äts med salt till mellan tummen och pekfingret. Bara att äta runt benet. Superbt

Snurringen
2008-01-05, 19:29
Hej åldiggare !
Skålla ålen & skrapa så den blir ljusblå, alltså skinnet skall vara på. Skär ålen i 7-8 cm. bitar lägg den på en typ eldfast form & strö över salt ( lagom ) & låt ligga över natten i kylen. Dagen efter tas ålen fram & lägges på alepinnar i en braspanna alepinnarna lägges så att det går att lägga ålbitarna på dessa. In i ugnen på 175 grader i ca: ½ timme. Det är skitgott. Jag rekomenderar ål som fångats i havet eftersom annan ål från insjöar & åar har så olika smak. Hälsningar ! Snurringen

Mary Jane
2008-01-05, 20:39
Stoppa den i en kondom med smak nam-nam jordgubb, pensla gärna med ägg och färsk rosmarin.Griljera detta i ugnen i tio minuter på 175 C. Serveras med en lätt ceasar salad och färskpotatis! Låter kanske konstigt men smakar otroligt gött!!

Bandis
2008-01-05, 20:54
Som du helt riktigt misstänkte får du nu här på käften!

:catfight:

Men seriöst, vad skall du äta ål för?
Genomsnittliga demografin på ålätare är väl nuförtiden ignoranta, ålderstigna män bosatta i något tragiskt bakvatten med noll miljöintresse som haft ål på julbordet i 100 år och inte tänkt lägga av innan graven?

Jag kan dock ha fel. Det kanske till och med är coolt och lite farligt att äta ål? Vad vet jag.

/bandis

flua
2008-01-05, 22:59
coolt eller farligt vet jag ej om det är, men sagolikt gott !

Golden
2008-01-05, 23:22
Mitt råd är att sluta köpa ål och torsk... Finns mycket annan god fisk.

Mink!
2008-01-06, 01:56
Jag har slutat äta ål. Innehåller rent för mkt skit samt det går för illa för den. Jag har dock ätit en del ål. Rökt, stekt och kokt. Kan bara säga att med rätt recept är kokt ål det allra godaste. Sjukt gott!

Snurringen
2008-01-06, 11:54
Som du helt riktigt misstänkte får du nu här på käften!

:catfight:

Men seriöst, vad skall du äta ål för?
Genomsnittliga demografin på ålätare är väl nuförtiden ignoranta, ålderstigna män bosatta i något tragiskt bakvatten med noll miljöintresse som haft ål på julbordet i 100 år och inte tänkt lägga av innan graven?

Jag kan dock ha fel. Det kanske till och med är coolt och lite farligt att äta ål? Vad vet jag.

/bandis
Det är ett fritt land vi lever i & dina åsikter stämmer ju inte för alla, eller hur.
Jag är en fiskarson så jag vet hur det funkar. Att ni inte äter fisk är ju bara att beklaga. Att hushålla med våra naturtillgångar är också min livsstil men jag äter fisk någon gång i månaden. Sportfiskar gör jag också & 2007 tog jag inte hem en enda fisk som jag tyckte va bra. Det här är också en livsstil, man behöver ju inte sluta att leva för att det blir problem någonstans. Bara man hushållar med grejorna så går det nog bra i framtiden också. PS. Jag har inte fått så mycket torsk som jag fick 2007 har aldrig upplevt det så förut. Forskarna är kanske inte fiskare & upplever det på plats. Snurringen

Bandis
2008-01-06, 12:02
Det är ett fritt land vi lever i & dina åsikter stämmer ju inte för alla, eller hur.
Jag är en fiskarson så jag vet hur det funkar. Att ni inte äter fisk är ju bara att beklaga. Att hushålla med våra naturtillgångar är också min livsstil men jag äter fisk någon gång i månaden. Sportfiskar gör jag också & 2007 tog jag inte hem en enda fisk som jag tyckte va bra. Det här är också en livsstil, man behöver ju inte sluta att leva för att det blir problem någonstans. Bara man hushållar med grejorna så går det nog bra i framtiden också. PS. Jag har inte fått så mycket torsk som jag fick 2007 har aldrig upplevt det så förut. Forskarna är kanske inte fiskare & upplever det på plats. Snurringen

Var skrev någon av av oss (vi som uttalat oss negativt om ålätning antar jag att du menar) att vi inte äter fisk?
Jag kan bara säga att jag personligen försöker att äta fisk en gång i veckan. Sill, hoki, skarpsill ("sardiner") och min egenfångade havsöring. Fisk är både nyttigt och gott.

Vad jag däremot INTE gör är att gå och snaska i mig de sista resterna av av en art som gått ned med 99% de senaste åren.

Inget illa menad mot dig då du ju skriver att du själv vill hushålla med resurserna och inte tar upp mer fisk än nödvändigt.

/bandis

jerklimpan
2008-01-06, 14:45
Hejsan, nu vet ja inte om ja får på käften med tanke på den rödflaggade ålen men jag undrar om nån här har något bra recept på att tillaga en ål.

Min första ål hamnade i röken så den har ja smakat, så nu undrar ja om man kan tillaga den på något annat sätt?

// Danne :fiska1:

I ett visst nappar det avsnitt så lagar dom Ål i rödvin det ser riktigt gott ut .
Stekt å kokt Ål är gott också känner du ingen skåning eller .

Mink!
2008-01-06, 17:15
PS. Jag har inte fått så mycket torsk som jag fick 2007 har aldrig upplevt det så förut. Forskarna är kanske inte fiskare & upplever det på plats. Snurringen

Snälla säg inte såhär. Det är bara så...förrästen jobbar du på fiskeriverket?

Snurringen
2008-01-07, 16:58
Vadå 99 %. Min fassa är ålfiskare & detta året har de fått betydligt mer än de brukar de andra åren.
Hur mäter man mängden av ål ?
Ha de ! Snurringen

Snurringen
2008-01-07, 17:00
Jag menar naturligtvis 2007

Snurringen

Bandis
2008-01-07, 17:59
Vadå 99 %. Min fassa är ålfiskare & detta året har de fått betydligt mer än de brukar de andra åren.
Hur mäter man mängden av ål ?
Ha de ! Snurringen

Tja, det har väl antagligen att göra med det otroligt begåvade beslutet att förbjuda ålfiske för alla andra än yrkesfiskare som fångar mer än 400 kg/år. Alltså kan din farsa fånga mer.

Det som har minskat är de små ålar som kommer tillbaka från sargassohavet, dit ju som bekant ålarna reser för att yngla av sig . (ungefär som grekland för svenskar alltså :) )

Den mängden har allså minskat med 99% (helt GALET mycket)

Tycker det är lite skrämmande att du inte känner till den här katastrofala nedgången om din far ändå jobbar som ålfiskare :O
Ingenting emot din farsa eller så, klart han skall få ha ett jobb som alla andra men att fiska ål är ungefär lika moraliskt som att dumpa radioaktivt avfall i naturen.

/bandis

Snurringen
2008-01-14, 17:38
Man kan se det på många sätt, titta på kraftverken i våra älvar, de mossar tonvis med ål, mer än det fiskas vid kusten, i sina turbiner men jag är helt säker på att du vill ha lite ström där hemma i alla fall. Fransmännen & ett land till som jag inte kommer ihåg har glasålen som delikatess.Eftersom de har detta som delikatess så försvinner en stor del innan de är vuxna. Vad tror du fränsmännen säger om de skulle förbjuda dem att ha glasål på bordet, jo de hade vällt hela Frankrike. Dessa 2 detaljer får våra ålfiskare med anor från jag vet ej när betala för här i Sverige tiger vi & sväljer allt. Ha de ! Snurringen

Snurringen
2008-01-14, 17:42
Man kan läsa mellan raderna att du kanske fiskade lite ål för hushålls skull alltså under 400 kg ?????
Kanske du är arg för att du inte får fiska mer ?????

Ha de bra ! Snurringen

dgsson
2008-07-11, 12:53
Stekt ål är helt fantastiskt gott. Fick mycket Ål på långrev vid Upplandskusten på 90 talet. Men man märkte att det blev sämre för varje år som gick.

- Häng upp Ålen på en spik på en husknut el dyl.
- Skär runt strax under ålens huvud, tunnt bara genom skinnet.
- Flå Ålen genom att ta en tång och dra av ålens skinn.
- Skär upp Ålen och ta ur innehållet.
- Skär av huvet och skölj så klart Ålen ordentligt.
- Skär Ålen i ca 10cm långa bitar.
- Vänd bitarna i rågmjöl och stek, länge.

Färsk, stekt skärgårdsål, finns inte mycket som slår det.

Hemi
2008-07-11, 13:25
Om jag fattat det rätt så är många av de ålarna som finns i bla Sthlms skärgård utplanterade som småålar köpta från andra länder i Europa, nedgången på invandrande ål från sargasso till Sverige är ju som Bandis påpekar 99%..

Hemi
2008-07-11, 14:11
Exempel från Ätran, halland (se Hallands natur) där flera åtgärder tagits för att bevara ålen bla är 50.000 kr avsatta varje år för att köpa ålyngel från England á 3-4 kr styck men försök visar att av vuxna ålar när de vandrar ut från vattendragen så dödas 70% vid VARJE kraftverkspassage i nämnda ås fall återstår efter tex 100 ålhonors vandring till havet via de 7 befintliga kraftverken 0,02 st...

Quivertip
2008-07-11, 15:03
Håll er till ämnet Ålrecept. För eller emot ålfiske kan ni starta en ny tråd om.

norravikenfiskarn
2010-07-09, 18:57
jag tycker iaf det är absolut godast att stoppa in den i röken fullproppad med en-kvistatar ;)
Det är sagolikt gott!!!

Brownie
2010-07-10, 17:15
Man kan se det på många sätt, titta på kraftverken i våra älvar, de mossar tonvis med ål, mer än det fiskas vid kusten, i sina turbiner men jag är helt säker på att du vill ha lite ström där hemma i alla fall. Fransmännen & ett land till som jag inte kommer ihåg har glasålen som delikatess.Eftersom de har detta som delikatess så försvinner en stor del innan de är vuxna. Vad tror du fränsmännen säger om de skulle förbjuda dem att ha glasål på bordet, jo de hade vällt hela Frankrike. Dessa 2 detaljer får våra ålfiskare med anor från jag vet ej när betala för här i Sverige tiger vi & sväljer allt. Ha de ! Snurringen

Snurringens attityd som yrkesfiskarson är den samma som jag upplevt bland de flesta yrkesfiskare. "Vi är yrkesfiskare och vet bäst hur havet mår". "Forskarna har ingen aning". Eller som en trålfiskare i Varberg sa: "Vi måste tråla för att där ska kunna komma nytt". Hur mycket "nytt" som kommer av trålfisket i Kattegatt borde de flesta insatta veta.

Ålens förekommst kan inte sägas exakt (som någon annan fiskart) förutom att de flesta är överens om att den har minskat. Ynglens förkommst beräknas dock genom provtrålning. De senaste provtrålningarna har gett noll yngel. Det ger en fingervisning om hur det ser ut i framtiden.
Ålens problem beror i första hand på överfiske av glasål av bland annat fransmännen och alla vattenkraftverk som byggts de senaste åren. Det kustnära fisket i Östersjön är givetvis också en faktor som påverkar. Såvida det kan kallas överfiske är en definitionsfråga men som läget är nu har vi inte råd att fiska ålen alls.
Vad fransmännen skulle göra om de inte fick någon glasål tror jag inte Snurringen vet. Ganske förmätet att uttala sig om en sådan sak. Det kan främst Fransmännen svara på. Enligt mina senaste rapporter börjar dock kraven på hållbart fiske åka med rask takt i Frankrike. Det andra landet som Snurre "inte kommer ihåg" är för övrigt Japan. Även kineser äter gärna glasål.

Att säga att vi måste ha kraftverk annars får vi ingen ström är också helt felaktigt. Som son till en yrkesfiskare borde Snurre veta att man kan bygga ålledare och fisktrappor. Därmed kan man behålla vattenkraftverket och ålen kan ändå vandra upp och ner för att leka. Tyvärr har vi bara fisktrappor i 2% av av alla vattenkraftverk och det är elbolagens fel som helt enkelt vägrar.

Vad också är viktigt i energifrågan är att vi har ett elöverskott som faktiskt VÄXER med rask takt (de flesta vet inte det). Det betyder att vi sakteligen kan börja byta ut miljöskadliga energiformer (vattenkraft, kolkraft, kärnkraft) mot vindkraft.

För övrigt är det numera förbjudet att fritidsfiska ål.

Yrkesfiskare skyller alltid gärna på andra hot mot fisket för att rättfärdiga sitt eget fiske. Sedan är det alltid jättesynd om yrkesfiskare. Jag anser att alla måste ta sitt ansvar.

sas59
2010-08-23, 00:33
Gör den på Italienskt vis. Rensa skär den/dom mitt i tur. Så att du får får två sammansatta sidor.Glöm inte att salta och pepprar. Kolgrilla den/dom tills dom fått nästan svart färg på skinnsidan. Under tiden olja in dom (Olivolja) ÄT OCH NJUT

Beaver1984
2011-07-13, 23:09
För övrigt är det numera förbjudet att fritidsfiska ål.

OM inte något ändrats sedan sommaren 2009 så gäller väl inte det fiskförbudet ovanför tredje hindret. Vilket betyder Slusar och kraftvärk. Sjön där jag fiskade förut var det lagligt att ta upp ål. Plus att dom planterade in starks över 10 tusen ålar varge år.