handdator

Visa fullständig version : Paternoster tackel problem

xDREAM
2007-06-18, 14:53
Brukar alltid göra mina paternoster tackel med Upphängarknuten (Dropper Loop) men har märkt att dom alltid går av just vid upphängarknuten vid bottennapp, upplever ni samma sak?. Finns det någon annan knut som är bättre? Vill helst slippa använda swivel eller vad dom heter blir så många knutar då.

Tack på förhand

benste
2007-06-18, 17:15
Brukar alltid göra mina paternoster tackel med Upphängarknuten (Dropper Loop) men har märkt att dom alltid går av just vid upphängarknuten vid bottennapp, upplever ni samma sak?. Finns det någon annan knut som är bättre? Vill helst slippa använda swivel eller vad dom heter blir så många knutar då.

Tack på förhand

Nick Larkin, feederguru och ägare av NISA feeders, visade mig den rigg han använde till typ 90% av allt sitt feederfiske. Det är det rig jag själv använder oftast men har också börjat köra med loop i vissa situationer.

Nicks rigg gör du genom att längst ner på din lina göra en stor öggla med ett dubbelslag. Samma som när du gör taföglor. Storleken på öglan beror på hur lång paternosterhäng du vill ha. Sedan gör du ett dubbelslag till ner på öglan så att den knuten är ca 1-2 cm under den första. Sedan fäster du din feedertafs genom att lägga den mellan de båda knutarna och stopp kroken i tafsöglan och dra åt så att den fäster mellan öglorna. I den stora paternosteröglan kan du fästa en hake (gärna med gummi över det lekande för att förhindra att linan slår sig om den). I haken fäster du feeders eller sänket.

Hoppas du förstod.... annars kan jag maila dig en bild. Skicka mig ett mail Metetorget.com

Sg
2007-06-19, 18:55
kör kirurgknuten. Gör alltid jag och knuten går aldrig av i knuten.

hansen
2007-06-19, 19:15

Sg, kan du skicka en bild hur man gör den?

Mink!
2007-06-19, 19:34

måste bara kommentera detta, "knuten går aldrig av i knuten" haha, var går den av då;) hahaha, var bara tvungen, sorry att det inte har med saken o göra, fattar att du menar "linan går aldrig av i knuten":P

jag lägger bara ihop de två linorna och kör en ögla som jag trär igenom 2 ggr, tafslinan skall dock vara riktad uppåt så att den hålls ut från huvudlinan, men kör bara loop-rig till feederfiske nu för tiden, trasslar nästan inget, man kan byta längder på tafsen, kan vara glidande eller fast, tvinnar inte tafsen och håller sketabra!

benste
2007-06-20, 14:10
Ps! Läste dit inlägg lite slarvigt. Att tacklet går av i knuten vid bottennapp beror kanske inte på knuten. Sitter sänket i bottnen så går naturligtvis det svagaste länken av. Det är knuten om inte linan är skadad.

Får man bottennapp är det så gott som alltid sänket eller kroken som sitter fast. Iofs om man kör med "rena" tackel. Vi man att kroken/sänket skall lossna före huvudtacklet smäller löser man det genom att göra "länkar" som är svagare än huvudlinan. T.ex en feederlänk i nylon och eller en tafs. Kör man braid eller en lite grövre mono-lina så är det länkarna som går av. I teorin .... och faktiskt oftast i praktiken också :=)

Sg
2007-07-05, 11:59
måste bara kommentera detta, "knuten går aldrig av i knuten" haha, var går den av då;) hahaha, var bara tvungen, sorry att det inte har med saken o göra, fattar att du menar "linan går aldrig av i knuten":P

jag lägger bara ihop de två linorna och kör en ögla som jag trär igenom 2 ggr, tafslinan skall dock vara riktad uppåt så att den hålls ut från huvudlinan, men kör bara loop-rig till feederfiske nu för tiden, trasslar nästan inget, man kan byta längder på tafsen, kan vara glidande eller fast, tvinnar inte tafsen och håller sketabra!

Hehe ja det var lite slarvigt :D Vad jag menade var såklart att den aldrig går av i skarvknuten. :) Utan i princip alltid i betesknuten till sänket eller kroken. (Beroende på vilken som har tunnast tafsmaterial, brukar köra tunnast på sänket)

Hansen:
http://hem.passagen.se/storsandsjo/knutupp.gif
http://hem.passagen.se/storsandsjo/knutupp2.gif
(Lånat från http://hem.passagen.se/storsandsjo/fiske_knutar.htm )

benste
2007-07-06, 11:21

Loopar är trasselfriare men av någon anledning tycker jag Pater Noster ger bättre indikering vid känsliga napp. Men det blir mer och mer loop för mig också. :headbang: Men gör man en Nick Larkin tackling är det sällan problem men t.ex tvinn. Den går dessutom snabbt att göra... och man kan byta längd på tafsen till en pater noster också... förståss. ;)

Sg
2007-07-07, 11:21
Loopar är trasselfriare men av någon anledning tycker jag Pater Noster ger bättre indikering vid känsliga napp. Men det blir mer och mer loop för mig också. :headbang: Men gör man en Nick Larkin tackling är det sällan problem men t.ex tvinn. Den går dessutom snabbt att göra... och man kan byta längd på tafsen till en pater noster också... förståss. ;)

Hur fasiken ser en sådan loop tafs ut? Fattar inte riktigt...

benste
2007-08-07, 11:35

Jag kanske förvillande dig. Looptacklet är ett vanligt looptackel och Nick Larkins enkla tackling är en paternostervariant. Det är svårt att förklara med ord. Men i princip:

LOOP:
Du gör en rejär loop (ca 40 cm) med beads och sänkesfäste i själva loopen. Sedan gör du några småloopar (ca 4-5 st) längst ut på den stora loopen. I den yttersta loopen fäster man tafsen.

Nick Larkin:
Måste ses. ... hade täkt att köpa en ritplatta till datorn. Då blir det enklare att åskådliggöra saker och ting. Kanske tar en digitalfoto. Återkommer.

Nyken
2007-08-09, 11:33

Kolla denna sida

http://www.sportfiskeforum.se/cms_view_article.php?aid=71

benste
2007-08-09, 11:59
Kolla denna sida

http://www.sportfiskeforum.se/cms_view_article.php?aid=71

Verkligen en sjysst guide. :appl: Men jag kan inte hålla mig från att göra några kommentarer det finns ingen anledning till att ha ett lekande i ena änden... tynger bara. Knutarna är till för att göra det styvare och undvika tvinn. Sedan är det bäst att ha "platskulor" eller sk breads. Annars finns det risk att skada linan.

myrslok
2007-08-09, 12:28
Kan inte någon följa upp den skysta guiden med en likadan på Nick Larkin? Fick inte riktigt ut från beskrivningen hur den skulle knytas.

// Mats

benste
2007-08-09, 14:50
Här kommer ett försök. Som tur är livnär jag mig inte på formgivning eller teckning. Bilden visas lite mindre än tänkt men klicka på den så ser ni detaljerna... och hur fult jag ritar i paint.

A) Trä på en hake eller en power gum länk på linan. Symboliseras med en lekande och en grön stump (power gum) i bilden..

B) Slå en vanlig dubbel ögleknut så att du får en ögla på ca 15-30 cm. Efter smak och om du vill ha länk power gum länk vid braid fiske.

C) Gör ett bubbelslag till på den första stora öglan så att knuten hamnar någon eller några få cm nedanför.

D) ta en färdigknuten tafs med krok. Lägg den om öglan, mellan knutarna, och trä in korken i tafsöglan. Dra åt så att den fästs mellan knutarna.

Vill man konstla till det, vilket jag gör ibland, så kan man ta en bit tjockare styv lina (1dm brukar vara ok) med två öglorna istället för en tafts med krok. När man dragit åt dem på samma sätt som tafsen kan man i den fira öglan fästa en färdigknuten tafs. Lätt att byta tafs och längd. Särksillt om man har färdiga tafsar med sig. Kör med JVS feeder och Chinu från Kammatsu efter större fisk. Finns i de flesta storlekarna och är bra för större beten som majs och mask.

Hoppas att lyckades åskådligöra det. Annars blir det till att plåta eller att filma :)

myrslok
2007-08-09, 15:34
Nu trillade det ner hos mig iaf, tackar!

// Mats

magnus_isaksson
2008-02-15, 09:53
Går det att köra Looprig med flätlina? Eller är det nylon som gäller?
Det ser bra ut vid BM i strömmande vatten, men det kanske är jag som är ute och yrar?

benste
2008-02-15, 12:01
Går det att köra Looprig med flätlina? Eller är det nylon som gäller?
Det ser bra ut vid BM i strömmande vatten, men det kanske är jag som är ute och yrar?

Det går absolut att loopa med braid. Men det finns en poäng med att ha en nylon chock. Gör man liter extra småloopar ner mot tafsen blir det delen styvare och man undviker en del trassel.... säger de som använder det mycket that is.

Förra året började jag testa färdiga feederlinks. Har fastnat för dem, dels för att jag blir mindre och mindre förtjust i att sitta hemma och knåpa eller förlora dyrbar fisketid "on the bank". I år har jag kommit över lite nya från Spro som ser bättre ut än de förra från Browning. De är gjorda i braid och power gum. Funktionen samma som med loop. En bit glidande, sedan tar det slut och det blir självkrokning vi kraftiga napp eller när feedern släpper vid strömvattensfiske.

zoddic
2008-08-06, 22:36
Funkar looprigarna bra på gädda? Eller är det att föredra ett vanligt glidande?