Visa fullständig version : Skoda octavia 4x4
Andreas 72
2007-06-18, 19:54
Någon som har trailat tung båt med modellen av Haldex (sitter i skoda,Wolksvagen mm) som kom efter 03, har hört att den tidigare modellen inte var tillräkligt snabb och var svår att få grepp med i b.l.a ramper. Just nu drar jag med en Vitara med v6:a, den sliter upp nästan vilken båt som helst oavsett underlag och det kan man tacka lågväxeln för. Bilen är dock törstig och brukar ligga på nästan två liter milen med 1500 kg båt och trailer bakom, har dessutom haft mycket strul med den, så nu funderar jag på antingen en Subaru Outback eller en Skoda Octavia 4x4 med tvålitersdieseln. Subarun är ju en suverän dragare och man behöver inte bekymra sig i ramperna, men den är dyrare i inköp och dyrare att serva än skodan, och så blir bränslekostnaderna ganska mycket högre. Med Skodan får man å andra sidan inte dra lika mycket, och den har inte lågväxel, nivåreglering och annat "lull lull" som man uppskattar när man drar båt. En vridstark diesel är ju bra men eftersom Skodan bara har "fyrhjulsdrift när det behövs" så vill det till att den verkligen fungerar när båten ska upp. Någon som vet?
Da_Moose
2007-06-18, 22:05
Jag har en VW Bora TDI -03 130 HK med Haldex och den har funkat bra, har aldrig haft problem vid någon ramp oavsett underlag. Det enda man kanska kan klaga på är markfrigången, spräckte oljetråget för ett par veckor sedan....
Det jag hörde om Haldexen var att från årsmodell -05 så skulle den ha permanent fyrhjulsdrift upp till 20 km/h. Dock är detta bara något som jag hört, hittade inga belägg för det någonstans och bilhandlarna vet ju precis som vanligt ingenting när man går in lite på detalj med frågor om bilarna de säljer.
Min egen båt idag är bara en Vator 12R som ligger på ett EU-släp, totaltvikt med motor etc. är kanske just under 500 kg nånstans. Förra sommaren packade jag bilen full med familjen samt lastade båten full med dykarprylar, fiskeprylar etc. Bilen drog 0.62 l/mil och då hade jag farthållaren på just under 90 km/h.
En kompis till mig har en Subaru Outback 2.5L med 160 HK, lågväxel och hela kittet, motorn går underbart tyst men de blir ju lite törstigare. Bättre markfrigång är ju ett stort +.
Om Subaru kunde rapa ur sig en dieselbil så skulle det ju bli en given succe, lätt att det skulle bli en sån vid nästa byte.
När jag har frågat folk som ska förstå sig på har svaren varit ganska entydiga. Subaro eller Audi quattro om man ska ha fyrhjulsdrift. Vill man ha diesel så kan man nästan räkna bort subaro då de knappt har dieslar. Fördelen med Subara är ätt man kopplar i och ur 4wd manuellt.
Audin är den alltid i, dock är det en bra 4wd utan konstiga vinklar å anant tjaffs.
Om ajg var du skulle jag halvdissa skoda och sikta på en Audi quattro, kanske lite dyrare om du ska ha en av samma årsmodell men hellre då gå ner nått år å få en äkta tysk diesel traktor.
Jag hade en Honda cr-v och den var bra på alla sätt. Men den var inte fyrhjulsdriven på något sätt. Den fick slira ett bra tag innan alla hjul vaknade.
Subarun drar ju bäst men skodan kanske funkar. Det finns ju en skodamodell som är höjd lite grann, scout tror jag den heter. Den kommer komplett med extra plastskydd. Den är väl nyligen släppt så det lär ju dröja innan den blir överkomlig. Jag såg en subaru forester från 2000 som gått 18000 mil. Den kosta runt 100000. Inte så kul, rosten lär ju krypa fram snart på den.
Men en skoda kanske duger? Är det inte mer eller mindre samma fyrhjuls drivning som en audi på de senare modellerna?
Subaru kommer med diesel 08 !
Jag drog upp en Skoda Octavia som stod fast i en brant grusramp förra veckan. Då var det inte ens en speciellt tung båt påkopplad.
När jag har frågat folk som ska förstå sig på har svaren varit ganska entydiga. Subaro eller Audi quattro om man ska ha fyrhjulsdrift. Vill man ha diesel så kan man nästan räkna bort subaro då de knappt har dieslar. Fördelen med Subara är ätt man kopplar i och ur 4wd manuellt.
Audin är den alltid i, dock är det en bra 4wd utan konstiga vinklar å anant tjaffs.
Om ajg var du skulle jag halvdissa skoda och sikta på en Audi quattro, kanske lite dyrare om du ska ha en av samma årsmodell men hellre då gå ner nått år å få en äkta tysk diesel traktor.
Subban har konstant 4WD... En av fördelarna med den :-)
Någon som har trailat tung båt med modellen av Haldex (sitter i skoda,Wolksvagen mm) som kom efter 03, har hört att den tidigare modellen inte var tillräkligt snabb och var svår att få grepp med i b.l.a ramper. Just nu drar jag med en Vitara med v6:a, den sliter upp nästan vilken båt som helst oavsett underlag och det kan man tacka lågväxeln för. Bilen är dock törstig och brukar ligga på nästan två liter milen med 1500 kg båt och trailer bakom, har dessutom haft mycket strul med den, så nu funderar jag på antingen en Subaru Outback eller en Skoda Octavia 4x4 med tvålitersdieseln. Subarun är ju en suverän dragare och man behöver inte bekymra sig i ramperna, men den är dyrare i inköp och dyrare att serva än skodan, och så blir bränslekostnaderna ganska mycket högre. Med Skodan får man å andra sidan inte dra lika mycket, och den har inte lågväxel, nivåreglering och annat "lull lull" som man uppskattar när man drar båt. En vridstark diesel är ju bra men eftersom Skodan bara har "fyrhjulsdrift när det behövs" så vill det till att den verkligen fungerar när båten ska upp. Någon som vet?
hade jag varit dig så hade jag tittat på någon av dom nya ssang yong:erna har två suv modeller en mindre och en större, motorerna och växellådor byggs på licens av mercedes, och är väldigt prisvärda, modellerna heter actyon och rexton II. har kört båda och kommer själv att köpa en ssang yong, just pga att dom är väldigt prisvärda, man får mycket bil för pengarna.
Old Firehand
2007-06-19, 11:26
Hej Andreas 72; På 1950-talet fanns det två bilmärken som alla ville lura på sina elakaste grannar ,Skoda och Tatraplan. Bilprovningen lovordar Subaru Outback. Själv kan jag ingenting om bilar. Därför kör jag en gammal Mercedes och har kört Mercedes utan större problem sedan 1985. Nästa bil blir nog en Subaru Outback för min del!
Old Firehand
Hasse-Halvljus
2007-06-19, 12:59
Jag åker en gammal avant quattro från -93. Aldrig haft nåra som helst problem med ramper. Har aldrig dragit nån förtvivlat tung båt men en buster S ur aspa-rampen på is med sommardäck gick hur smidigt som helst. Jag har därimot märkt att om man diffar så slirar det mer än om man kör på den vanliga "hitta-grepp" driften. Sen har man ju den otroligt snåla 2,6:an, så det kan kosta en del när man åker.
Andreas 72: Köp min Audi. 20 000:- prutat o klart =) det e en vinst o bara bli av med den.
Andreas 72
2007-06-19, 18:40
Tack för erbjudandet Hasse men vi har haft "gamla bilar" med allt vad det innebär i form av ständiga reparationer. Vad gäller suv H3rtig så vill tjejen ha en "vanlig" personbil annars är nog en kina-suv ett bra budgetalternativ. På skodafronten har det väl hänt en del sedan 50-talet, vi körde octavia några år och var väldigt nöjda med den, det var dock en 1.6 liters bensinmotor så när jag skaffade trollingbåt blev det byte till en Volvo 855 men efter två kopplingshaverier bytte vi till Vitaran och plötsligt blev ramprycket helt odramatiskt, när bensinräkningen kom var det inte lika roligt... En Subaru med diesel vore den perfekta dragbilen, jag pratade med en återförsäljare om Subaru-dieseln som ska komma nästa år men han snackade något om att dom har problem med att få motorn varm och att lanseringen kanske skulle dröja. Vad gäller Skoda Scout så skiter det sig på dragvikten ( får dra 1320 med b-kort) och jag 1350-kärra med lite överlast, med den vanliga octavia 4x4 får man dra 1370, lite synd för scouten provkörde jag häromdagen och den kändes väldigt bra. Det kanske får bli en subaru iallafall, men det stigande soppapriset gör att man blir lite orolig.
Alessandro
2007-06-19, 19:06
Hur mycket får man dra med BE-kort med Skoda Scout, är det så svårt att fixa nytt kort?
Flodebanan
2007-06-19, 20:14
Subaru kommer med diesel 08 !
Och så var det helt plötsligt inget snack om vilken bil man vill ha längre :)
Ang. Subaru vs. Skoda och Haldex går ju knappt att jämnföra. Skulle valt Subarun alla dagar i veckan. Tror att kvaliten kan betala av Diesel"vinsten på Skodan. Att man sedan tar sig fram MKT bättre är ju dock huvudsaken.
Hur mycket får man dra med BE-kort med Skoda Scout, är det så svårt att fixa nytt kort?
1600 kg med dieselmodellen och 1500 kg med bensinvarianten.
Bra sida för att kolla släpvagnsvikter för bilar. http://www.towcar.info/
Andreas 72
2007-06-19, 22:35
- Hade jag bara trailat i hemtrakterna skulle Subarun varit självklar Flode, men eftersom det blir en del långresor så är en stark och snål diesel högintressant men kommer man inte upp i ramperna är det ointressant. Har kollat en del på Audi men dom är dyra att försäkra/äga iallafall nyare modeller. Gällande att ta B-E kort så är jag inte så sugen på att sitta i skolbänken igen, dessutom är det nya regler på gång vad gäller dragvikter.
Da_Moose
2007-06-19, 23:14
Bara 1370 kg med Skodan TDI Haldex på B-kort? Min VW Bora TDI 4-motion kombi som är i samma storlek som Skodan får dra 1500 kg med B-kort.
Hur fasiken kan det skilja så mycket? Eller är det bara totalvikten/lastkapaciteten på nya Octavia som är högre?